Eten...niet eten... Belonen..negeren

Kabouter is een erg slechte eter.



We hebben hulp voor haar gedrag, en gedrag wat we graag zien wordt hier beloond.

In bed gaan, in bed blijven, etc.



Ik heb na overleg met onze ambulante jeugdhulpverlener ook een beloningsvel gemaakt voor het goed eten.

Het werkt niet :doh:



Kabouter moet eten, maar wat nu?

Ik krijg sterk het idee dat ze de aandacht leuk vind die ze krijgt bij het juist niet eten.



Ik weet het ff niet meer.



Dus brand los!!



Ik had al bedacht dat de tussendoortjes compleet worden geschrapt.

( ze krijgt om 1500 een snoepje)

Dus alleen nog om 1000 fruit.



Maar verder?



Belonen werkt niet, ze zegt keihard: ik hoef geen krul.

Laat het los. :hug:

Inderdaad niks extra’s tussendoor geven.



Eten alleen op etenstijden, tussendoor niet nogmaals aanbieden. wil ze niet meer eten dan bord weghalen.

Gewoon geen druk op leggen, vaak werkt dat het beste.

Ik snap dat je wil dat je kind goed eet maar je kunt het niet “dwingen”. Kind bepaald zelf wat ze nemen en ook bij hun is het “vol is vol”.



Succes

Vandaag niet eten genegeerd.

Het spelen met eten wel gecorrigeerd.



De buit:

Ontbijt: 3/4 broodje met beker melk

Fruit: banaan met beker melk

Lunch: 2broodjes zonder korst en beker melk

Tussendoor: beker ranja en een bakje yoghurt

Warm eten: 2 eetlepels spaghetti, 2 theelepels yoghurt, 2 bekers water.



Dus eigenlijk ben ik erg tevreden

Daar heb je je eigen antwoord al! Fijn dat ze nu wel heeft gegeten!



Via de psych hadden wij ook deze gedragsregels:

  • ongewenst gedrag negeren
  • goed gedrag belonen
  • grensoverschrijdend gedrag corrigeren/bestraffen



    Wat je aandacht geeft (positief én negatief) blijft in stand…

    Wat je negeert dooft uit. En dat heb je vandaag gelijk ontdekt!!



    Hier trouwens de medische psych voor enstige plasproblemen…met succes behandeld volgens bovenstaande gedragsregels!

Kabouter is een lastige kleuter :wink:



De hulp die we krijgen is erop gericht om te belonen.

En dat gaat eigenlijk erg goed :inlove:



Alleen bij het niet eten zat ik vast.



Vandaag doen we het net zo als gister.

Ik zou zo doorgaan inderdaad, ik geloof zowiezo niet zo in het effect van belonen (je kind zou zich intrinsiek gemotiveerd moeten zijn om bepaald gedrag al dan niet te vertonen, door beloningen in het vooruitzicht te stellen maak je die intrinsieke motivatie stuk en eindig je met een kind dat zegt wat krijg ik dan? Als je vraagt haar iets te doen… Ff heel zwart wit).

Daarnaast zou ik juist wel tussendoor vanalles aanbieden, maar dan wel gezond. 'S middags lekker een bordje neerzetten met stukjes komkommer, paprika, paar blokjes kaas, wat nootjes etc. Ik heb er natuurlijk vier aan tafel dus maak dan een groot dinerbord met zo’n 6 verschillende dingen, groente/fruit en iets van koolhydraten/gezonde vetten.

@Lune wrote:

Ik zou zo doorgaan inderdaad, ik geloof zowiezo niet zo in het effect van belonen (je kind zou zich intrinsiek gemotiveerd moeten zijn om bepaald gedrag al dan niet te vertonen, door beloningen in het vooruitzicht te stellen maak je die intrinsieke motivatie stuk en eindig je met een kind dat zegt wat krijg ik dan? Als je vraagt haar iets te doen… Ff heel zwart wit).

Daarnaast zou ik juist wel tussendoor vanalles aanbieden, maar dan wel gezond. 'S middags lekker een bordje neerzetten met stukjes komkommer, paprika, paar blokjes kaas, wat nootjes etc. Ik heb er natuurlijk vier aan tafel dus maak dan een groot dinerbord met zo’n 6 verschillende dingen, groente/fruit en iets van koolhydraten/gezonde vetten.




Ik kan niet in 2 woorden uitleggen hoe het belonen hier gaat en waarom

:wink:

Ze heeft een krulvel, en mag een krul zetten bij goed gedrag.

Ze krijgt dus niks .



Vandaag ging het eten ook best weer goed :clap:

Ik zou misschien de 2de beker melk in de ochtend weghalen en het yoghurthapje vervangen door iets anders.

Melk producten vullen de maag, dus dan gaat het gewone eten er minder goed in.

Misschien wat cornflakes (zien ze vaak als chips) of een volkorenkoekje ipv de yoghurt en gewoon water in plaats van de melk. Snoepgroenten is ook een goede vervanger, maar dat zal er wel niet in gaan.



Misschien dat bambix/brinta er beter in gaat dan een broodje/boterham.

En gewoon volkorenbrood is beter dan broodjes. Maar misschien een keer een groentensoepje ipv brood bij de lunch kan ook wel eens werken.



Verder werkt hier omkopen vaak toch nog het beste. Vlees of brood wordt vaak als lekker gezien, dus 2 scheppen groente en dan iets lekkers en vaak komt zo het bord wel leeg.

En keuzes geven, het idee geven dat ze zeggenschap hebben.