Eten(kauwen) zonder tandjes?!

Ik ben een nieuw mama en mijn zoontje is 8mnd oud.

Mijn zoontje kan al goed kauwen(met zijn kaakbenen dan :mrgreen: ) en hij eet gewoon met de pot mee!

Iemand vroeg me waarom ik hem al vast voedsel geef als hij nog geen tandjes heeft? :shock:

Ik vind het gewoon normaal, maar bleef toch even nadenken over die vraag :? Mag/kan dat niet ??? Hoe was het bij jullie?

Tuurlijk kan dat, baby’s kunnen heel goed kauwen met hun tandvlees :inlove:

Hier ook vanaf 6 maanden gewoon stukjes! Ging prima!! Mag best

hier ook hoor, vanaf 6 maand stukjes

Google maar eens op ‘rapley’. :wink:

Zolang hij er zelf geen problemen mee heeft is dat mooi meegenomen! Waarom zou je pureren als het niet nodig is :roll:

Ik ben er geen voorstander van, maargoed als je hier op het forum leest een heleboel wel. Je moet doen waar jij / jullie een goed gevoel bij hebben.

Ik heb alleen nooit het risico willen lopen dat 1 van mijn kinderen ergens in zou stikken omdat ik ze zo nodig al heel jong grote stukken eten zou moeten geven…ik vraag me af waarom al zo snel, kan nog lang genoeg :thumbup:

En ik ben van mening zonder tanden en helemaal zonder kiezen kan een kindje gewoon nog niet helemaal goed kauwen.

Hier ook allebei vanaf 6 maanden met de pot mee en vanaf 7,5 / 8 maanden gewoon stukje eten. Gaat prima :thumbup:

als je kind het kan waarom niet. Het wachten op tandjes is geen reden hoor. Die kaken zijn hard en stevig genoeg om koekjes te kunnen fijnmalen :mrgreen: je vinger wil je er niet tussen hebben hoor :lol:

Ik begin toch echt met zelf gemaakte gepureerde hapjes. T.ygo snapt er niets van en kokt echt van stukjes.

Brood geef ik in hele kleine friemeltjes, net groot genoeg dat hij moet kauwen maar de te klein om zich ernstig te kunnen verslikken.

Ben dus nu van het geleidelijke opbouwen :wink:

Ik zie geen enkele reden om geen stukjes te kunnen eten. Heb nog nooit ergens gelezen, ‘dit product alleen geven als je kind tandjes heeft’.

Fenna heeft nog geen tanden, maar die heeft ze echt niet nodig. Ze eet alles, koekjes, brood, stukjes fruit, groentepotjes…

En in hoeverre eten kinderen met hun voortanden???

@Mama wrote:

Ik ben er geen voorstander van, maargoed als je hier op het forum leest een heleboel wel. Je moet doen waar jij / jullie een goed gevoel bij hebben.

Ik heb alleen nooit het risico willen lopen dat 1 van mijn kinderen ergens in zou stikken omdat ik ze zo nodig al heel jong grote stukken eten zou moeten geven…ik vraag me af waarom al zo snel, kan nog lang genoeg :thumbup:

En ik ben van mening zonder tanden en helemaal zonder kiezen kan een kindje gewoon nog niet helemaal goed kauwen.

Ik vind jouw reactie opvallend. Je moet doen waar je je goed bij voelt, dat veroordeel ik ook zeker niet. Ik heb zelf alleen nooit op deze manier over eten nagedacht. Ben dus gewoon benieuwd naar jouw visie.

Ik vraag me af wat jij ‘grote stukken’ vindt. Bedoel je dan een kwart appel die ze zelf af moeten happen of bedoel je groente met stukjes (bijv. olvarit 8 mnd)?

En wat heb jij je kindjes al die tijd gegeven dan? Alleen maar melk?

Ik hoor van t CB en heb tot nu toe altijd gelezen dat kinderen op jonge leeftijd moeten leren kauwen en van een lepeltje afeten. Doe jij dit helemaal niet?

@Romi82 wrote:

@Mama wrote:

Ik vind jouw reactie opvallend. Je moet doen waar je je goed bij voelt, dat veroordeel ik ook zeker niet. Ik heb zelf alleen nooit op deze manier over eten nagedacht. Ben dus gewoon benieuwd naar jouw visie.

Ik vraag me af wat jij ‘grote stukken’ vindt. Bedoel je dan een kwart appel die ze zelf af moeten happen of bedoel je groente met stukjes (bijv. olvarit 8 mnd)?

Ik hoor van t CB en heb tot nu toe altijd gelezen dat kinderen op jonge leeftijd moeten leren kauwen en van een lepeltje afeten. Doe jij dit helemaal niet?

Vind 't ook 'n opvallende reactie ja… :shifty:

Het risico dat een kindje zich in vloeistof verslikt is zelfs nog groter dan dat 't zich in stukjes eten verslikt…

Baby’s hebben van nature een kokhals-reflex en die werkt écht wel als er een te groot stuk in de keel komt (toevallig vanavond nog gehad, toen zoonlief een iets te groot stuk banaan afhapte (jawel, hápte, met z’n anderhalve ondertand :wink: ), dat kwam er na 3 keer kokken weer uit.

De meeste kindjes krijgen de eerste kiezen pas rond hun eerste jaar (en soms nog veel later, ken een meiske van ruim een jaar en die heeft nog niet 1 tand), dus dan zouden ze wat jou betreft nog steeds alleen maar aan vloeibaar spul zitten? Net zolang pureren totdat er tandjes en kiezen zijn??

@Romi82 wrote:

@Mama wrote:

Ik reageerde op het stukje’‘google eens op ‘rapley’’’, had ik misschien even wat duidelijker moeten vermelden. Dat zijn naar mijn mening te grote stukken voor deze leeftijd.

Tuurlijk kun je een kindje van 8 maanden een potje van 8 maanden geven. Ik had het dus over de grote stukken bij de ‘rapley’ methode…daar heb ik hele grote vraagtekens bij.

Ik vraag me aan de andere kant dus altijd af waarom een baby vast voedsel moet drinken want dát is wat er gebeurt als je gepureerde drap geeft :mrgreen:

Want weten jullie waar die kokhalsreflex voor is? Om te zorgen dat te grote stukken dus niet in de luchtpijp komen, dat is een veiligheidsreflex en géén teken dat je kindje aan het stikken is.

Nina kreeg van mij met 6 maanden een banaan in haar knuistjes en weet je wat ze deed?

Stukjes afhappen en er op sabbelen, dat veranderde heel snel in kauwen :inlove:

Ryan kreeg daarentegen potjes vanaf 5 maanden ongeveer, die heb ik tot aan zijn 3e niet aan de stukjes gekregen, alles moest tot drap worden gepureerd omdat meneer stukjes gruwel had dus ja…

Als ik 6 jaar geleden de moed had gehad dan had Ryan ook met Rapley aan de slag gegaan :slight_smile:

Kauwen zonder tanden kan best, deed mijn oma ook altijd :mrgreen:

Baby’s kunnen misschien wel kauwen, maar het MOET niet toch?

Ik heb een manneke wat heel snel en heel vaak kokhalsreflex heeft. Is vast een veiligheidsmaatregel maar echt geen genot om naar te kijken. Ik ben pas afgelopen week met inimini stukjes brood begonnen. Die kauwt hij nu wel, mits ik het in zijn mondhoek stop. Daarbij heeft hij echt snel dat kokhalzen, toch erg gevoelig schijnbaar.

Ik heb eens gevraagd op het CB waarom een “zuigeling” (want dat zijn ze toch het eerste jaar?) zo nodig vast voedsel moet eten zonder tanden. Antwoord: het HOEFT niet, in principe volstaat melk het eerste jaar. Maar het MAG wel.

Voor de mondmotoriek kan het goed zijn, maar een kindje moet het wel aan kunnen en het blijven (gelukkig) individuutjes.

Rapley, je hebt voor en tegenstanders en iedereen moet doen waar hij zich lekker bij voelt, maar vooral: waar je kindje zich het lekkerst bij voelt.

Het ‘probleem’ is natuurlijk alleen wel dat vast voedsel eten iets is wat ze moeten leren en vanaf hun eerste jaar hebben ze het wel nodig (heb ik me laten vertellen :wink: geen idee hoe noodzakelijk het echt is)…daarom is het toch wel handig om voor die tijd te beginnen.

Ik denk dat je inderdaad moet doen waar je kindje en jijzelf je prettig bij voelen. :slight_smile:

Moirah: er is wel een verschil tussen het in de wang duwen van eten (lees ik een bepaalde dwang in) of bij het aangeven van een stukje brood het niet automatisch middenin de mond aangeven maar meer in de mondhoek. Als ik mijn zoon middenin de mond een stukje stop heeft hij meer de neiging hapslikweg te doen. Geef ik het iets meer links of rechts dan kauwt hij. Al doende geef ik het dan middenin en dan pakt hij ineens het kauwen wel op. Voor hem is het dus een soort gewenningsproces.

Ik heb 10 jaar onder logopedische begeleiding zwaar gehandicapte kinderen eten gegeven en dan moest je het in de wang “duwen” omdat een kind wel wilde maar niet kon.

Rapley zal een goede methode zijn, maar er zijn meer wegen die naar Rome leiden :wink: .