Eten en drinken slapen, 7 maanden

Hoi



Hoe veel flessen geven jullie je kindje van 7 mnd te drinken en hoe vaak gaan ze slapen?



Max doet nu 3 slaapjes overdag, maar rommelt ook soms met 2 slaapjes.



Flessen krijgt hij om de 3 1/2, 4 uur.

Ziet er zo uit ongeveer:





*edit even anders:

6.30/7.00 fles 180 cc laat hij 40 cc van staan,

8.30/9.00 fruit

9.00-10.30/11.00 slapen ongeveer, soms eerder wakker.

10.30/11.00 fles 180 drinkt hij op.

12.00-13.30/14.00 slapen

dan rond 14.00 fles 180 drinkt hij op.

15.00-16.00/16.30 slapen

dan rond 17.00 fles 180 drinkt hij op.

Stukje groente als wij eten.

en dan rond 19.30 fles 210 cc drinkt hij ook helemaal op.







Nou geef ik fruit en groente ala rapley dus daar krijgt hij nog weinig van binnen en dus heeft hij dan toch ook echt wel die flessen nodig, lijkt mij.



Nou is het zo op het kdv doen ze na 16.30 geen flessen meer geven want dan staan ze alleen. (gewoon niet handig, snap ik, begrijp ik.) maar om nou rond 16.15 een fles van 180 cc te geven is een beetje vroeg als hij om 1400 gehad heb.



NOu lijkt hij er een gewoonte van te maken om nu rond 6.30 wakker te worden, prima maar dan zit ik dus wel met een probleem smiddags als hij op het kdv zit.

Nou kan hij makkelijk om de 4 uur drinken, en zou je dus zeggen nou om 7-11-15-19 uur, maar dan moet hij vroeg naar bed want 4 en half uur gaat hij gewoon niet trekken om de fles te rekken.

Ze stelde voor om bv een fruit hap te doen in de middag dat hij rond half 4 de fles kan.

Maar dan slaapt hij vaak nog.

En eigenlijk wil ik gewoon niet een geprakte fruithap geven, ik wil rapleyen vind ik belangrijk.

Ze zeiden ja hij zuigt op een banaan, kwam er stuk af toen stikte hij, toen maar gestopt. Dus als we nou prakken en met liga er door dan is het misschien beter krijgt hij meer binnen, heeft hij ook structuur.



Nou weet ik het gewoon even niet meer.



Dus ben heel benieuwd naar jullie dagschema’s (wat een rot woord) om te kijken hoe wij het kunnen doen.

Je vind om 16.15 een fles te snel als hij om 14.00 gehad heeft, maar tussen 17.00 en 19.30 zit toch ook geen 4 uur? Misschien dat hij 's avonds zo vol zit dat hij 's ochtends nog niet veel honger heeft en wat in de fles laat staan.



Je zou hem eventueel 's middag wat brood kunnen geven? Vanaf 6 a 7 maanden mogen ze met brood beginnen. Ik weet niet hoe dat gaat a la Rapley?



Wat ik zou doen:

06.30/07.00 fles 200 ml (180 cc water met poeder)

09.00/09.30 fruit

09.30-11.00/11.30 slapen

12.00 brood en fles 200 ml erna

14.00 fruit of kinderkoek

14.30-16.00 slapen

16.00 fles 200ml (die kunnen ze op het kdv nog net geven)

17.30/18.00 groente met jullie mee

19.30 fles 200ml



Ik zou dus proberen om richting een schema te gaan dat hij met jullie hoofdmaaltijden mee kan eten…

Een fles rond lunchtijd met een broodje ervoor, deze fles kun je dan gaan afbouwen als hij wat meer brood gaat eten.

De fles voor het avondeten kun je dan ook gaan afbouwens als hij meer avondeten gaat krijgen. Over een maandje kan je ook gaan beginnen met vlees volgens mij.

Hier al vanaf 6 maanden dit schema



9:00 200cc

rond 10:30 een soepstengel/rijstwafel of een stukje fruit

13:00 boterham (maar dat zijn we pas gaan doen met 8 maanden, voorheen kreeg ze gewoon 200cc flesje)

17:00 at ze dan mee met de pot als het KMA-vrij was, hiervan kreeg ze echt heeeel weinig, tot bijna niets binnen.

daarna een flesje van 200cc

21:00 weer een flesje.



Vanaf 10 maanden ging het ala rapley hier wat beter.

Nu sinds 1 jaar kunnen we vaak een fles laten vervallen, omdat ze toch al aardig wat bijvoeding binnen krijgt.

Maar we hebben ook gewoon dagen dat ze 4 flessen drinkt van 200cc.

Als ze niet zoveel heeft gegeten tijdens het avondeten krijgt ze nog een flesje na van 120cc.



Ik zou misschien na een stukje fruit in de ochtend nog een klein flesje geven, en daarna slapen.

Dan rond 12:00 a 13:00 tis maar net tot hoelaat hij het trekt een flesje melk geven.



Eventueel rond 15:00 uur een soepstengel/cracker ?

Dan met de pot mee eten, daarna een bakje yoghurt (in Jenna’s geval een stuk fruit vanwege KMA)

en daarna nog een fles mocht hij er behoefte aan hebben, Jenna kreeg gewoon altijd een fles van 200cc, en die bouwde ze zelf af eigenlijk, want ze kreeg steeds meer bijvoeding binnen.

Kun je ze niet een folder geven over rapley bijvoeden ?

Zodat ze zich geen zorgen hoeven te maken als er een stukje in zijn keel dreigt te komen. Mensen verklaren ons echt voor gek als ze zien hoe rustig wij blijven als Jenna een onwijs groot stuk in haar mond stopt, en om daarna er 2 x half in te stikken. Uiteindelijk haalt ze het uit haar mond en bijt/zuigt er een stukje af.

Mijn dochter is 7.5 maand en haar schema is als volgt:



7.30 wakker en fles 180cc+bambix

9.00 slapen

10.30 potje fruit van 200gr en wat diksap

11.00 slapen

13.30 fles 180cc, brood is bij haar nog geen succes

14.30 slapen

17.00 groentehap 200gr, soms toetje 50ml (kwark,yoghurt)

19.30 fles 180cc +rijstebloem

20.00 slapen



Slaaptijden wisselen, soms slaapt ze 2 keer. Op de creche slaapt ze minder en krijgt ze haar fruit om 9.30 en groentehap om 16.30.

Op mijn bureau gaven ze aan dat 3 flessen op deze leeftijd echt voldoende is. In iedergeval niet meer dan 600 cc melkproducten

waarom niet meer dan 600 melkproducten ?

CB gaat er vanuit dat een kindje van 7 maanden a 8 maanden al aan de potjes zit die ze compleet op eten. Vaak is dat ook zo bij kindjes rond die leeftijd. Maar niet ala rapley.





Dieetist vertelde dat kindjes alle voedingstoffen tot ongeveer 1 jaar uit flesvoeding kunnen halen. Niet meer dan 1 liter geven. Zo rond hun 1ste jaar zullen ze ongeveer een maaltijd eten waarbij flesvoeding na de maaltijd (lunch/warme hap) niet meer nodig is.



want een groentehap en fruithap van 200ml dat jou dochtertje eet wishfull

,dat krijgt een rapleykindje echt niet binnen op die leeftijd. Waarschijnlijk komt mijn meisje nog niet eens aan deze hoeveelheden.

Hallo,



ik zal hieronder het schema van Elin neerzetten:



Rond 07.00 uur wakker

07.00 uur de fles 200cc melk met 2 lepels bambix groeiontbijt

09.15 uur half potje fruit

09.45 slapen tot ongeveer 11.15

11.45 fles van 200cc

13.30 uur slapen tot ongeveer 15.30 uur

16.00 uur fles van 200cc

17.30 uur half potje groente

19.30 uur fles van 200cc

19.45 uur naar bed tot de volgende ochtend



Het CB gaf aan dat er weer een voeding af mag.



Vrijdag gaan we de fles (melk) van 16.00 uur weglaten. Deze vervangen we dan door een stukje liga o.i.d. met wat diksap. Wellicht dat ze dan 's avonds het potje groente helemaal leeg wil eten.



Kun je tussen de eerste en tweede voeding niet iets meer rekken? Als je de tweede voeding kunt rekken tot 12.00 uur kom je weer uit op 16.00 uur. 's Morgens een beetje pap door de fles doen. Ik doe maar 2 eetlepels, maar het vult iets meer.

Bedankt voor de reacties :slight_smile:



Hij red het wel hoor om om de 4uur een flesje te drinken, maar op het kdv is het gewoon lastig, want geven ze na half 5 geen fles meer.



Ik dacht zelf om bv om rond 7-11-15-19.30 dan 180 cc te geven.

En dan evt. rond uurtje of 17.00 met het eten nog iets van 90cc en dan kijken hoe dat gaat lopen.



Maar dan de slaapjes gaan wat lastig, omdat hij (merk ik nu) toch echt wel 3 slaapjes nodig heeft. (hij trekt het gewoon niet om langer als 2 1/2 wakker te zijn.

Ik zou het wel kunnen rekken door hem op schoot te nemen spelen etc. maar op het kdv kan ik dan gewoon niet verwachten dat ze met hem een slaapje gaan rekken. ze hebben de zorg van andere kinderen ook nog, en als hij moe is gaat hij jengelen etc. als je hem laat, en dat vind ik helemaal zielig om hem dan gewoon maar te laten liggen, dus dan gaat hij gewoon naar bed toe. (maar ik denk dat dit dan ook weer met zn niertjes te maken heeft, ze zijn nog aan het onderzoeken wat het precies is)



Ik ben er ook gewoon niet mee eens om stukjes geprakt fruit te geven dat wil ik gewoon niet. ik heb gekozen voor rapley, en daarbij hoort dat hij gewoon wel zn melk nodig heeft want hij eet niet veel bijvoeding, eigenlijk nog maar heel weinig.

Hij zuigt alleen maar op stukken die hij krijgt…



Ik vond en vind zelf namelijk niet dat hij te veel krijgt, Ik deed savonds altijd rond een uurtje of 19.30 BV geven, ongeacht waneer hij had gedronken, of naja ik keek altijd wel ff hoe het uitkwam maar als hij rond 17.30 bv had kreeg hij alsnog rond 19.30 en dan naar bedje.

maar me FV is het natuurlijk weer anders. maar later naar bed is ook niet echt een optie, dat trekt hij niet.



Romata; mijn collega;s (ik werk op het zelfde kdv waar max zit) die weten wel wat van rapley er zijn wel wat meer kindjes gweest die dat deden (maar soms ook snel stopten omdat ze ‘stikten’) en er is een mannetje wat het ook deed/doet maar die deed het vanaf het begin gewoon goed. Tja en max niet, en ja hij kokt wel eens maar das heel normaal is gewooon een reflex. en dat komt vanzelf wel goed.

ik zelf raar daar helemaal niet van in paniek. (ik ben dan weer heel nuchter, want ik heb kinderehbo en je kan toch pas wat doen, als ze het zelf dan al niet regelen, als ze buiten bewust zijn zijn, klinkt heel hard maar het is wel zo)