Eten/drinken jullie wel eens dingen over datum ?

Soms eet of drink ik iets nog wel eens iets over de datum, maar met vlees ben ik wel heel zorgvuldig. Die ham, daar had ik niet eens over getwijfeld hoor! Die krijgt de hond zelfs niet meer. :wink:



Met mezelf in de zwangerschap was ik ook voorzichtig en met Dana ook. Als wij de vla nog eten van een dag over de datum, krijgt zij wat anders wat wél binnen de datum is.

vlees/vis/kip en melk producten over de datum gooi ik gewoon weg

andere dingen wil ik wel eens kijken hoe het er nog uitziet

nou…ik ben nogal moeilijk met eten, dus ik zou niet snel iets over de datum eten.



(zelfs al het BIJNA tegen de datum aan zit, dan hoef ik het eigenlijk al niet meer)



en tja, da’s overdreven…dat weet ik…maar ik kan er niks aan doen 8)

Nee ik vertrouw eerder op mijn instinct (en idd op die van de kat zo nu en dan :mrgreen: ) dan op de datum…die ook vaak voor de verkoop erop staat volgens mij…

Wij eten en drinken dus wel dingen die ‘‘over datum’’ zijn en we zijn er nog nooit dood aan gegaan :shifty:

En ook nog nooit ziek van geweest :angel:

Nee wij eten en drinken nooit iets over datum maar dat komt omdat het altijd opgegeten en gedronken word voor dat de datum verstreken is.



Maar ik heb een keer voedselvergiftiging gehad dus ik ben er wel voorzichtig mee hoor…

Melk ed zuivel waarvan de verpakking niet is open geweest, kan nog prima. Manlief was ooit eens een pak melk vergeten in de koelkast. Pak was nog dicht maar een week over datum. Hij trekt het pak open en de melk was echt nog prima. :thumbup: Zolang er geen zuurstof bij is geweest gaat dat vaak nog wel goed. Net als met lang houdbare melk die buiten de koelkast bewaart kan worden.



Kip wat bv ingevroren is geweest, wat ik niet vertrouw voer ik ook eerst een stukje aan de kat mits het goed ruikt en eruit ziet. Eet hij het dan is het nog goed.



En droogwaren…euhm om eerlijk te zijn kijk ik dan zelden naar de datum of het moet een soort van vergeten blik zijn waar bv zuivel of saus oid in verwerkt zit (soepen etc). Dan maak ik het vaak niet eens open. Terwijl het bij een blik meestal snel te zien is of het niet meer goed is omdat er dan spanning op komt soms tot bol staan aantoe. Maar ik ben wel weer een zeikerd met blikken kopen. Soms zijn die dingen helemaal gedeukt en sorry maar die mot ik nie :sick: In ieder blik zit nl een speciale binnenlaag waardoor voedsel niet in direct contact met het blik komt. Bij een deuk kan die laag beschadigt zijn en ik kan niet zien wanneer dat is gebeurd. :silenced:

Maar ik heb bv ook regelmatig een fles met pannenkoekmeel (je kent het mss wel voor 1 persoon) staan. Nou dat gaat echt niet weg hoor als het over datum is. Dingen als frisdrank idem, die datum is er vooral ook om de makers ervan te beschermen tegen rechtzaken. Terwijl ik met vers sap juist wel weer erg uitkijk.

Kaas slaat ook nog wel eens uit als het een tijdje open heeft gelegen, dat wittige. Vroeger dacht ik dat dat schimmel was…tot mijn man me vertelde dat dat de zouten zijn die uitdrogen. :wall: Toch wel handig dat hij vroeger in de supermarkt heeft gewerkt :lol:

Hier ook wel eens eten wat over de datum is. Maar bij veel producten is de datum een ‘tenminste houdbaar tot’ en wil dat niet zeggen dat het een paar dagen later meteen niet goed is. Bij zuivel en vleeswaren enzo ben ik wel altijd heel erg alert.

en wat doen jullie dan met een stuk kaas dat beschimmeld is weet je wel een stuk geen klein stukje :think: mijn moeder snijd het beschimmelde er van af en ett de e]rest gewoon weer op , ik vind dat vies :think:

@pegje wrote:

en wat doen jullie dan met een stuk kaas dat beschimmeld is weet je wel een stuk geen klein stukje :think: mijn moeder snijd het beschimmelde er van af en ett de e]rest gewoon weer op , ik vind dat vies :think:




dat doen wij ook de rest van de kaas is nog wel goed namelijk :shifty:

@Angel & Luna wrote:

@pegje wrote:
en wat doen jullie dan met een stuk kaas dat beschimmeld is weet je wel een stuk geen klein stukje :think: mijn moeder snijd het beschimmelde er van af en ett de e]rest gewoon weer op , ik vind dat vies :think:




dat doen wij ook de rest van de kaas is nog wel goed namelijk :shifty:




Nope…de rest van de kaas is NIET meer goed. De schimmels trekken ook IN de kaas en dit zijn geen eetbare schimmels die je op een schimmelkaasje treft.

Dus kaas waar schimmel op staat gooi ik echt meteen weg… :sick: (ooit geleerd van een echte kaasboer)

Ik ook meestal met vleeswaren en versprodukten dan gooi ik ze weg, en idd melk die dicht is en 1 of 2 dagen na de datum is meestal nog wel goed, ik schenk het in een glas en als er dan geen “sliertje” in zit dat kun je gelijk zien, dan issie nog goed :thumbup:



En idd de kat is een handig middel omdat ze erom bekend staan geen bedorven dingen te eten…alleen die van mij zijn te kieskeurig die lusten alleen maar kattenvoer en verder helemaal niks, dus heb ik daar helaas niks aan :roll: :roll:

Wij eten echt wel dingen die ‘over de datum’ zijn.

Melk bijv. ruik je echt wel als het niet goed meer is. En eigenlijk kan ik het met gemak nog drinken als het 2 dagen over de datum is. Vlees en vleeswaren ben ik dan wel weer iets voorzichtiger mee, maar 1 dag over de datum word ik echt niet anders van (of het moet echt niet fris meer ruiken).



Droge dingen, zoals koekjes ed kun je met gemak over de datum eten. Toen ik in de supermarkt werkte hadden we geregeld heeeerlijke koekjes bij dee koffie…over de datum. :wink:

Mijn 2 dagen open regel is met name voor : Salades kant en klaar (bv van johma) vleeswaren, smeerworst en andere pate’s, pakjes philadelphia en kruidenkazen op basis van room (roomkaas) en zulke dingen.

Maar melk en vla is mits koel bewaard na opening nog gewoon houdbaar tot de datum. Maar dat schenk je uit, je komt zelf alleen in contact met het pak, niet met de inhoud (tenzij je zo 1 bent die aan het pak lurkt)

Je vouwt het pak ook weer dicht na het uitschenken of draait de dop er weer op.



Maar al die vleeswaren en salades… daar gaan messen door heen, je zit er aan om een plakje te pakken enz… daarmee breng je bacterien in het bakje en dus doe ik die na 2 dagen gebruik weg, of eigelijk doe ik het dus OP de 3e dag weg…

Afgelopen maandag bv een pakje ham geopend, maandag van gegeten, dinsdag van gegeten, gisteren van gegeten en gisterenavond weggedaan, zat nog 1 plak in. Ik hoefde niet, Ruud ook niet, nou dan gaat het weg want vandaag ga ik het niet meer eten.

bij mij gaat alles wat in de koelkast staat of vloeibaar is wat langer dan een week open staat of ook maar 1 dag over de datum is de vuilnisbak in, (behalve pindakaas, pasta enz.).

Dit omdat ik een aantal keer voedselvergiftiging gehad heb, en als de dood ben dat het weer zou gebeuren.

@dena wrote:

@Angel & Luna wrote:
@pegje wrote:
en wat doen jullie dan met een stuk kaas dat beschimmeld is weet je wel een stuk geen klein stukje :think: mijn moeder snijd het beschimmelde er van af en ett de e]rest gewoon weer op , ik vind dat vies :think:




dat doen wij ook de rest van de kaas is nog wel goed namelijk :shifty:




Nope…de rest van de kaas is NIET meer goed. De schimmels trekken ook IN de kaas en dit zijn geen eetbare schimmels die je op een schimmelkaasje treft.

Dus kaas waar schimmel op staat gooi ik echt meteen weg… :sick: (ooit geleerd van een echte kaasboer)




ja en de echte kaasboer snijdt waarschijnlijk ook gewoon een stukje af en verkoopt de rest gewoon :sick:



Van de week was er trouwens op het journaal dat veel versproducten zoals voorverpakte groenten en vooral vis al voor de uiterste houdbaarheidsdatum al bedorven is of tegen bederf aanzit. Dus je koopt in de super lekker een zak voorgesneden sla met nog 2 dagen te gaan voor de datum en dan is die al zowat bedorven.

Hier koop ik meestal gewoon een krop is ook nog veeeeeel goedkoper.

Verders drink ik melk als die over de datum is en niet zuur ruikt gewoon nog op, daar is echt niets mis mee hoor!

En je wil niet weten wat voor datums erop mijn potjes kruiden soms staan, zolang je koel donker en droog bewaard kan dat echt geen kwaad hoor.



Maar om andtwoord te geven een pakje ham een week over de datum zou ik wel weggooien, misschien een tip voor de volgende keer heel veel vleeswaren kan je gewoon in de vriezer bewaren dan hoef je het niet wegtegooien als het niet gegeten wordt.

@mamma van sharondenise wrote:

@dena wrote:
@Angel & Luna wrote:
@pegje wrote:
en wat doen jullie dan met een stuk kaas dat beschimmeld is weet je wel een stuk geen klein stukje :think: mijn moeder snijd het beschimmelde er van af en ett de e]rest gewoon weer op , ik vind dat vies :think:




dat doen wij ook de rest van de kaas is nog wel goed namelijk :shifty:




Nope…de rest van de kaas is NIET meer goed. De schimmels trekken ook IN de kaas en dit zijn geen eetbare schimmels die je op een schimmelkaasje treft.

Dus kaas waar schimmel op staat gooi ik echt meteen weg… :sick: (ooit geleerd van een echte kaasboer)




ja en de echte kaasboer snijdt waarschijnlijk ook gewoon een stukje af en verkoopt de rest gewoon :sick:




ik weet niet hoe het zit bij de echte kaasboer.
maar dat ik in mijn jongejaren in de supermarkt werkte moesten wij ook de beschimmelde plakken er afsnijden en weer opnieuw verpakken...

dingen wat in de koelkast bewaard wordt gooi ik wel meteen weg.

Maar dingen die je in de keukenla/kelder bewaard die eten we gerust ook overtijd.

Ik heb een tht tik. Ik kijk overal en altijd op de datum als ik iets eet.



Ik neem dus nooit iets over de datum. De datum is niet voor niets denk ik dan.

nee nooit, zelfs al als het van die dag zelf is, eet ik het niet :oops:

@monique wrote:

@mamma van sharondenise wrote:
@dena wrote:
@Angel & Luna wrote:
@pegje wrote:
en wat doen jullie dan met een stuk kaas dat beschimmeld is weet je wel een stuk geen klein stukje :think: mijn moeder snijd het beschimmelde er van af en ett de e]rest gewoon weer op , ik vind dat vies :think:




dat doen wij ook de rest van de kaas is nog wel goed namelijk :shifty:




Nope…de rest van de kaas is NIET meer goed. De schimmels trekken ook IN de kaas en dit zijn geen eetbare schimmels die je op een schimmelkaasje treft.

Dus kaas waar schimmel op staat gooi ik echt meteen weg… :sick: (ooit geleerd van een echte kaasboer)




ja en de echte kaasboer snijdt waarschijnlijk ook gewoon een stukje af en verkoopt de rest gewoon :sick:




ik weet niet hoe het zit bij de echte kaasboer.
maar dat ik in mijn jongejaren in de supermarkt werkte moesten wij ook de beschimmelde plakken er afsnijden en weer opnieuw verpakken...

Ik heb eens ergens gelezen (ik weet natuurlijk niet meer waar :oops: :roll: ) dat het verschil maakt of het om harde kaas of zachte (smeerbaar zeg maar) gaat. Bij harde kaas kun je idd gerust de beschimmelde laag eraf snijden en blijft de rest prima eetbaar, zachte kaas moet je in geval van schimmel echt weggooien. Op de site van het Voedingscentrum is het volgende te lezen:

Snijd schimmel op harde kaas, zoals Goudse of Edammer, ruim weg (minstens een centimeter diep). Het is schadelijk voor de gezondheid.