Essure sterilisatie

Zijn er hier dames die ervaring hebben met de Essure sterilisatie methode? Ik overweeg een definitieve vorm van anticonceptie, en dit lijkt een zeer betrouwbare en weinig invasieve methode te zijn.



Bedankt alvast!

Ik heb er een tijdje geleden ook naar gekeken en manlief wilde dit nog niet.



Een vriendin van mij heeft het ook op deze manier gedaan en haar is het heel goed bevallen. Ze had er bijna geen last van en stond met 10 min weer buiten. :wink:

Ik heb de Essure behandeling een maandje geleden gehad.



Ik stond met 10 minuten weer buiten, maar wel met zeer trillende beentjes. De eerste 2 uur had ik wel pijn, maar daarna was het weg. Maar dat was ook wel een beetje mijn eigen schuld. Ik had bij de voorafgaande afspraak een zetpil paracetamol meegekregen, om een uur voor de behandeling in te brengen. Vergeten…



Ik vind het ideaal, weinig gedoe. Over 2 maandjes moet ik terugkomen voor een echo, dan kijken of die veertjes nog op de goede plek zitten en of er littekenweefsel is aangemaakt.



Over de betouwbaarheid kan ik dus nog weinig zeggen, we gebruiken nu nog anti-conceptie. De gynaecoloog zei toen tegen mij dat er tot nu toe 16 zwangerschappen zijn gemeld na ongeveer 10.000 Essure behandelingen.

en wat houd het in?



en is het onomkeerbaar?

heb even op de site gekeken en het lijkt mij persoonlijk ook wel iets.

maar vanaf hoe oud zouden ze dit bij je willen doen? ben namelijk nog geen 30 maar wel al klaar met het gevoel van mn gezin is compleet ik wil niet meer dus ik probeer morgen toch een afspraak te maken bij huisarts

Hetzelfde topic heb ik een jaar geleden ook al geopend: http://www.kindjeopkomstforum.nl/viewtopic.php?t=84694&start=0

Aha, ik meende me inderdaad te herinneren dat er zo’n topic was, maar ik kon het niet meer vinden. Dank je wel voor de link. Hoe gaat het nu met je, Belle? Zijn je menstruaties heviger of valt het mee? Want daar zit ik niet zo op te wachten, ik heb vroeger ooit een koperspiraal gehad, maar toen liep ik echt leeg, mocht geen bloeddonor meer zijn omdat m’n Hb te laag was. Ik heb nu een Mirena en word amper ongesteld, maar heb steeds beetjes bloedverlies en ben vooral erg prikkelbaar door de hormonen.



Chrissy, bij jou viel het plaatsen op zich wel mee dus? Van het plaatsen van m’n laatste Mirena heb ik niets gevoeld dus dan valt dit misschien ook wel mee.



Hendrika, artsen zijn over het algemeen erg terughoudend met sterilisaties bij vrouwen onder de 30. Je arts zal ook andere opties met je willen bespreken denk ik. Maar uiteindelijk ik het jouw beslissing natuurlijk.



Knollie, het is een definitieve methode, kijk maar eens op hun website. Maar in plaats van met een kijkoperatie, zoals een gewone sterilisatie, gaat dit via de baarmoedermond met pijnstillers en gewoon poliklinisch.

haha ik ben 31 hoor



het was hendrika wat dat vroeg

:wink: Je bent me even voor; heb 'm aangepast inmiddels.

haha



dank je



had de site ondertussen gelezen,

niet echt iets voor mij :wink:

Ik wil het ook heel graag laten doen, maar ben toch een beetje huiverig. Ik heb na het plaatsen van de mirena heel veel last gehad, maandenlang met buikpijn rond gelopen en het plaatsen zelf was ook al een drama, misschien daarom ook wel zo’n last gehad, maar schuif het een beetje voor me uit nu…

ik bel morgen gewoon eens voor een afspraak want ik kan absoluut niet tegen de hormonen in wat dan ook.



en sinds ik van de pil af ben omdat ik er echt niet tegen kon heb ik ring al gebruikt en ook die pfff :? en nu dus helemaal niets ja op condoom na dan maar ik voel me veel beter en extra kilo s ben ik ook kwijt sinds hormoon uit mn lichaam is alleen elke keer weer in spanning van oh laten we aub gewoon weer ongi worden is ook niet leuk :evil:

@Paultje wrote:

Hoe gaat het nu met je, Belle? Zijn je menstruaties heviger of valt het mee?




Het lastige bij mij is dat ik tegelijkertijd ben gestopt met de prikpil. Mijn cyclus is pas in september opgestart en ligt helemaal overhoop. Wordt steeds korter. Ik zit nu al op 20 dagen, maar daar zou de essure niets mee te maken moeten hebben denk ik.



Voor de rest voel/merk ik er helemaal niets meer van. Ben nog steeds blij dat ik het heb laten doen en voor mij was het de pijn echt waard aangezien ik ook niet tegen de hormonen in anticonceptie kan.

wordt t eigelijk vergoed ?

bij een basis verzekering,.ik ga binnenkort iig op gesprek bij de gyn



(vindt het wel eng) :oops:

@mamaelise wrote:

wordt t eigelijk vergoed ?

bij een basis verzekering,.ik ga binnenkort iig op gesprek bij de gyn



(vindt het wel eng) :oops:




Ik vond het ook wel spannend hoor, en 1 momentje vloog er toch nog de gedachte dat ik het zò definitief misschien ook weer niet wilde. Maar ja, ik hing al in de beugels, dus ik ben maar gebleven :mrgreen:



Ik begreep toen van de gyn dat het in ieder geval gedeeltelijk wordt vergoed, maar hij zei ook dat er verzekeringen zijn waarbij je een eigen bijdrage betaalt. Dus even nalezen in de polisvoorwaarden van je verzekering.

Het wordt niet vergoed vanuit de basisverzekering. Sommige aanvullende verzekeringen vergoeden wel en anderen niet. Goed informeren dus, want hier kostte de ingreep € 1800. De nota werd eerst naar mij gestuurd en ik heb hem door de zorgverzekering laten betalen.

Ik heb dit als eerste hier in het ziekenhuis ondergaan :mrgreen:



Gebeurde toen met 5 man erbij :wall: :naughty: , gynaecoloog werd begeleid door zijn coach een professor en de dames assistenten werden opgeleid door de fabrikant, oeps …



Het duurde toen met al die uitleg ongeveer 20 minuten, zeer interessant om mee te kijken op de PC. Heb wel enige dagen last van mijn bekken gehad maar ik ben reuma-patient. Nooit meer anticonseptie gebruikt en goede resultaten. Het is nu precies 3 jaar geleden. Ik mocht al best wel snel daarna naar huis, moest even naar zo’n dagopname-kamer omdat het voor hun ook allemaal nieuw was. Ik geloof wel dat ik thuis een paar paracetamols heb gebruikt maar dat was meer omdat voor mij met mijn benen in de beugels teveel was voor mijn bekken en heupen door de reuma.



Ik ben erg blij dat ik dit gedaan heb, wilde geen extra troep meer in mijn lijf om zwangerschappen te voorkomen, man is een watje en ik mag niet geopereerd worden met wonden e.d.



Alles is vergoed door mijn verzekering, heb aanvullend plus van het VGZ. Kun je nakijken op de site van je verzekering of bellen, geloof wel dat het iets van 1800 euro koste.



Is onomkeerbaar, dat is zeker. Er worden “veertjes” in de eileiders geplaatst en dan groeien die dicht. Dit kan niet meer ongedaan worden gemaakt en daarom moet je dus echt zeker weten nooit meer aan een zwangerschap te willen beginnen. Ik mocht echt niet meer zwanger worden met mijn lijf en zware medicijnen, vandaar dat dit een makkelijke keus was. Onder de dertig doen ze dit soort operaties liever niet is mij toen verteld.



Succes ermee.



Groetjes, Petri

Word je menstruatie nou wel of niet erger na zo’n ingreep? Bij een ouderwetse sterilisatie wel volgens de vk foldertjes die ik na de bevalling heb gehad, mijn collega vind ook dat haar menstruatie stukken heviger is sinds zij via de essure methode gesteriliseerd is. Daar zit ik namelijk eigenlijk niet zo op te wachten, reden dat ik in overleg met de gyn nu mijn pil een half jaar steeds doorslik…