Ervaringen vliegen en jet-lag

Wij hebben (de ambitieuse) plannen om in de loop van volgend jaar naar Amerika te vliegen, waar ik familie heb wonen. Anouk zal dan ergens tussen de 12 en 18 maanden zijn, we zijn er nog niet helemaal uit wanneer we willen gaan.

Ik heb er nu al ontzettende zin in, maar tegen een paar dingetjes zie ik wel een beetje op…



Ten eerste de reis: Anouk mag mee tegen een kleine vergoeding, maar moet dan wel op schoot. Is dat te doen? Wie heeft ervaring? Het gaat om een 8 uur durende vlucht. Ze kan uiteraard ook een eigen stoel krijgen, maar dan betaal je gewoon de volle mik, en dat scheelt zo’n 400,-.

Ook het landen en stijgen is een zorgenbron :shifty: Op elke vlucht hoor ik de kindjes huilen, die arme oortjes vinden dat drukverschil niet leuk (mijn arme oortjes trouwens ook nooit hoor :wink: ) Nu ken ik de tip om je kindje tijdens het stijgen en landen te laten drinken. Heeft iemand hiermee ervaringen en/of meer tips?



Ten tweede het tijdsverschil: Eenmaal in Amerika is het 7 uur vroeger dan hier. Hoe laat ik haar zo snel mogelijk wennen? Anouk heeft nu al een erg vast ritme, dat heeft ze zichzelf aangeleerd.

Heen heb ik geen idee wat de beste aanpak is. De vlucht die we op het oog hebben, land om 15.00 locale tijd, 22.00 Ned. tijd. Ze slaapt dan normaal al 3 uurtjes… Daar is het echter nog midden op de dag.

Terug lijkt makkelijker, die vlucht die we overwegen vertrekt 17.30 locale tijd, en als we 8 uur later aankomen is het in Nederland alweer ochtend. Dat zou dus een kort nachtje worden, maar het lijkt me mogelijk haar dan voor het landen wakker te maken (7.30) en haar meteen in haar eigen ritme terug te krijgen. misschien slaapt ze in de middag dan wat langer, maar hopelijk is ze zo snel terug in haar vertrouwde ritme…



Wie heeft een vergelijkbare reis gemaakt met een dreumes en wat zijn jullie ervaringen/tips?

@Smiley wrote:

Ook het landen en stijgen is een zorgenbron :shifty: Op elke vlucht hoor ik de kindjes huilen, die arme oortjes vinden dat drukverschil niet leuk (mijn arme oortjes trouwens ook nooit hoor :wink: ) Nu ken ik de tip om je kindje tijdens het stijgen en landen te laten drinken. Heeft iemand hiermee ervaringen en/of meer tips?


dit is bij elk kind verschillend zo ook bij volwassenen.
mijn kinderen hebben bijde geen last gehad van de oortjes.
terwijl ik het gevoel had dat ik een acute oorontstekking had en met tranen in mijn ogen zat. en ben echt geen pieper maar dit deed echt zeer.

ik heb geen ervaring met lange vluchten van 8uur.
maar je kind een beetje bezig houden en hopen dat het nog even zal gaan slapen.
levi heeft 2uur lang op het tafeltje gestaan en er af gesprongen op mijn schoot, leuke bezigheid hoor :roll: , maar hij had zich vermaakt :mrgreen:
ik hoop dat je meer tips krijgt dan dat ik je nu geef :wink:

Monique, bedankt voor je antwoord! Ik ben inderdaad van plan voldoende afleiding te gaan regelen, kleine rotzooitjes mee aan boord om mee te spelen, af en toe even heen en weer lopen…



Jij hebt Levi toendertijd dus ook op schoot moeten hebben? Hoe gaat dat met opstijgen en landen? Wordt je kindje dan aan jou vastgemaakt ofzo? En dan moet ze dus ook op schoot slapen… Hmmm… Ik ben benieuwd wat dat wordt :shifty:



Verder nog mama’s met ervaringen/tips? Vooral de jet-lag lijkt me lastig…

je kindje zit de hele vlucht bij je op schoot of je moet mazzel hebben dat er toevallig een stoel naast je vrij is, hadden we vorig jaar op de heen reis. de kindjes worden met een speciaal riempje aan jou riem vast gemaakt werk het zelfde als de jouwe maar met een lus zit hij vast aan jou riem. we zijn vorige week terug gekomen uit turkije en zowel met landen als stijgen heeft hij niks nodig gehad qua drinken hij zat bij mij op schoot en hij was een beetje moe. hij heeft niet geslapen maar als ze wel slapen moet dat inderdaad op schoot.

beetje rond laten lopen heb ik ook wel gedaan maar door wat turbulentie viel hij steeds om :mrgreen: .



toch denk ik dat kinderen sneller het ritme weer oppakken als wij volwassenen. ze zijn al zo moe van de vlucht slapen ws al wat meer na de vlucht. we zijn 1x om 6uur s ochtens aan gekomen en 1x s avondslaat en bij de keren in bed gelegd en ze zijn gaan slapen.

maar dan heb je ook geen groot tijdsverschil natuurlijk.



probeer het als het zover is maar over je heen komen en maar afwachten hoe het gaat want elk kind reageert toch weer anders.

maar ik hoop wel dat er misschien nog iemand is met een ervaringsverhaal.

Hoi



ik heb geen ervaring met vliegen met kids maar ben vorig jaar wel aleen naar amrika geweest naar new york



Had op de heen reis niet echt last van een jetlag je slaapt de eerste dag ff raar maar daarna zit je zo in het ritme



Alleen de terugreis was moeilijk heb toch zeker een week last van die jetlag gehad toen ik in nederland was

Over de jetlag, wij zijn een paar maanden geleden naar Peru geweest (7 uur tijdsverschil). Op de heenreis vlogen we overdag en was Laura de hele vlucht wakker (van de 14 uur vliegen heeft ze maar ongeveer een uurtje of anderhalf geslapen).

Tegen de tijd dat we er echt waren - op de echte eindbestemming, bedoel ik dan, want tel bij je officiele aankomsttijd gerust nog 2 uur op voor vertragingen, wachten op bagage, douane, paspoortencontrole, vervoer naar je bestemming, etc. - was het iets van 7 uur 's avonds daar (dus 2 uur 's nachts Nederlandse tijd). Laura was toen duidelijk moe en een beetje huilerig en nog net niet over haar toeren, maar wel echt doodop. Dus meteen haar bed in en ze heeft doorgeslapen tot 4 uur 's nachts (tja, 11 uur 's morgens Nederlandse tijd, dus wij waren ook alweer klaarwakker toen). Vond ik niet slecht voor een eerste nacht, zeker niet als je weet wat voor herrie het daar was met langsrazend en toeterend verkeer de hele nacht door.



De tweede nacht zat ze meteen in een goed ritme, van 8 uur 's avonds tot 7 uur 's morgens, en dat is ongeveer de hele vakantie zo gebleven (met soms wel, soms niet een middagdutje, net hoe het uitkwam). Dus die aanpassing ging eigenlijk heel vlot.



Terug heeft het ons meer moeite gekost. We vlogen toen 's nachts, en Laura heeft veel geslapen tijdens de reis, maar ja, dan kom je eind van de ochtend/ begin van de middag in Nederland aan, met nog een hele dag voor de boeg, terwijl je omvalt van de slaap (want zo goed slaap je natuurlijk ook weer niet aan boord van een vliegtuig). Toch maar een middagdutje gedaan (was misschien niet zo slim), en vervolgens zaten we tot 3 uur 's nachts met een klaarwakkere dreumes te spelen in de huiskamer. Het heeft uiteindelijk nog een week geduurd voordat ze haar normale ritme weer te pakken had. Erg vermoeiend, temeer daar wij wel gewoon moesten werken (op vakantie kun je tenminste nog even rustig aan doen als je een vervelende nacht hebt gehad).



Overigens, dit schijnt wel redelijk normaal te zijn, ik heb wel eens gehoord dat als je tegen de tijd in vliegt (in dit geval dus de terugreis), je ongeveer moet rekenen op een dag aanpassen per uur tijdsverschil (in ons geval, 7 uur tijdsverschil, dus 7 dagen nodig om helemaal weer in het ritme te zitten). Andersom zou dat in de helft van de tijd zijn ongeveer.

Klopt wel aardig in ons geval.



Maar ik denk dat het ook heel veel scheelt hoe je vlucht is, vlieg je overdag of 's nachts, slaap je nog een beetje onderweg of niet, gaat het vliegen in het algemeen goed (uren met een huilende peuter op schoot, of gezellig beetje kleuren en boekjes lezen? maakt echt een wereld van verschil). Ik vind het zelf wel prettig als ik 's avonds op de plaats van bestemming aankom en dan een uurtje later kan gaan slapen of zo, niet met nog een hele dag te gaan. Maar dat heb je meestal niet voor het uitzoeken.



Probeer in elk geval de dagen voor de reis rustig aan te doen (zeg ik, terwijl ik zelf altijd op het laatste moment loop te rennen en stressen om alle spullen op tijd in te pakken :wink: ). En verder is het algemene advies wat je vaak hoort, om te proberen het ritme van de plaats waar je bent zo snel mogelijk te pakken te krijgen… zelf heb ik daar zo mijn twijfels bij, ik denk dat je toch ook het ritme van je kind zoveel mogelijk moet volgen - je kan het moeilijk dwingen om te gaan slapen als het niet moe is, of (veel) te lang wakker houden als het wel moe is. Daar wordt iedereen alleen maar gefrustreerd van. Misschien is nog wel het beste advies om gewoon je horloge de deur uit te doen en je gevoel te volgen. En niet te veel inplannen voor de eerste dagen.



Maar zo alles bij elkaar is het me met Laura best meegevallen, de vlucht ging goed, en ze heeft zich snel aangepast, zeker op de heenreis.

Bij een volgende reis ga ik denk ik proberen om al op donderdag terug te reizen, zodat we nog het hele weekend hebben om een beetje bij te komen.

Meijs,



Bedankt voor je antwoord :thumbup: De vlucht die we nu op het oog hebben, verloopt als volgt: we komen locale tijd 15.00 aan, 22.00 ned. tijd. tegen de tijd dat we koffers hebben verzameld, langs de doune zijn, huurauto hebben gehaald en naar het motel zijn gereden, is het wel 18.00. Dan kunnen we haar dus meteen te slapen leggen, het is maar een uurtje voor haar slaaptijd (nu), en ze zal op zijn dan. Het lijkt qua tijden erg op jullie heenreis, dus ik hoop dat het net zo goed zal verlopen als bij jullie!! De terugweg is zo dat we de lucht in gaan aan het einde van de middag locale tijd, en dan landen we 's ochtends ned. tijd. Dat is dus een handigere vlucht dan die van jullie als ik het zo lees. Anouk kan dan dus na 2 uurtjes ofzo (als ze goed moe wordt) in het vliegtuig slapen, en als we gaan landen heeft ze een nacht achter de rug (welliswaar kort…) Ik ga er inderdaad vanuit dat het even nodig heeft haar terug in haar ritme te krijgen als we thuis zijn, maar de heenreis lijkt dus vooral handig uit te komen zo :slight_smile:

En nu maar hopen dat het op deze manier door kan gaan en we geen enorme vertragingen oplopen die roet in het eten gooien (zou niet de eerste keer zijn…)

Zelf ben ik trouwens erg makkelijk met door tijdzones reizen. Heen (richting westen) is het geen enkel probleem, terug (richting oosten) merk ik wel even, maar ik ben vaak na 1 rare nacht alweer bij. Ik heb ook nacht- en avonddiensten gedraaid vroeger, dat ging ook wel. Nu maar hopen dat dat erfelijk is :wink:

hey smiley



wij waren vorig jaar met lars toen 8 mnden naar curacao geweest

is 9 uur vliegen en 6 uur tijdsverschil

alleen toen kon hij nog net in een bedje dat word aan de muur vast gemaakt dus hoefde hij niet op schoot

ik had me er ook heel erg druk om gemaakt of het wel goed ging met vliegen nou geen probleem heenweg heeft lars niet zoveel geslapen we kwamen om half 4 lokale tijd aan en om 6 uur waren we bij mn ouders

ik had toen gewoon eigenlijk de gewone tijden aangehouden meteen dus avondeten (voor hem en ons om 1 uur in de nacht hihi) en om 8 uur naar bed . nou de 1e nacht was een drama elk uur brullen 2e nacht ook 3e nacht bij ons op de kamer toen ging het goed en de terugweg gingen we de nacht in heeft lekker geslapen dus kom je smorgens weer in de gewone ritme terrecht in holland dus hebben we dus gewoon het middag slaapje thuis boodschapje ect. avondeten en naar bed en sliep in één keer door

ook had ik voor de reis tabletjes gekocht van vsm geloof ik daar worden ze wat rustiger van en genoeg speelgoed enzo meenemen en van het opstijgen en landen was ook geen probleem idd gewoon wat te drinken en /of speen geven

veel succes maar met een dreumesje op schoot hmmmm zal ook wel goed komen wij gaan volgend jaar weer dus ben ik ook benieuwd hoe dat gaat

je kan ook vragen aan de stuardes of er een plaatsje vrij is met 3 stoelen naast elkaar dan gaan ze als je in de lucht bent mensen zijn die alleen reizen om die te verschuiven want iedereen wil natuurlijk een rustige vlucht



nou een heel verhaal ik hoop dat je er wat aan hebt