Ervaringen planbord

Wie werkt er thuis met de kinderen met een planbord?

Ik zoek er één omdat mijn oudste dochter erg veel hecht aan structuur en regelmaat. Ik wil voor haar inzichtelijk maken wat wanneer aan de orde is.

Ben bang dat het anders een drama gaat worden hier deze zomervakantie.

Ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Wij zijn er erg blij mee, en ik denk dat het straks alleen maar meer wordt als hij ook naar school gaat en clubjes e.d. gaat krijgen.

Voor mezelf overigens ook overzichtelijk :wink:

Hij is er zelf ook erg mee bezig en wil de kaartjes ophangen en beslist dan ook wat hij wil spelen 's middags.

Ik denk dat het wel handig is.

Ik teken gewoon zelf een schema waar alles op staat (en ruimte om er nog wat bij te krabbelen). En samen vullen we het in, stickertjes plakken opde dagen dat hij naar oma gaat (altijd hetzelfde stickertje natuurlijk) en een dakje tekenen boven de dagen dat niet naar school gaat. En de dagen dat hi jwel naar school gaat helemaal of voor de helft inkleuren (wo en vr heeft hiij een korte dag)

Mijn zoon van 4 vind het erg prettig. Hij kijtk er vaak even op hoe de aankomende dagen er uitzien en elke dag zet hij een kruis door de huidige dag.

wij hebben het even gebruikt, toen er wat veranderingen kwamen in de opvang, en in het begin van zijn schooltijd, om aan te geven wanneer welke juf, wanneer lange dag school, wanneer nso. Maar vrij snel had ie dat nieuwe schema wel in zijn hoofd, en nu worden de magneetjes standaard verplaatst of eraf gehaald.

Pe, wat voor een bord hebben jullie, want wil graag een bord wat al ingedeeld is met magneetjes want als ik moet gaan inkleuren en stikkers plakken ben ik bang dat ik het niet concequent genoeg doe. Daarbij zijn plaatsjes nog wel erg belangrijk denk ik voor een kind van 5.

Hier zijn de vakanties al echt een drama omdat I.sabel dan haar structuur mist. We benoemen al veel wat we wanneer gaan doen, maar zo’n bord lijkt me toch heel goed om een soort van dagindeling te maken.

Op school hebben ze bij ons ook kaarten hangen in de klas met wat wanneer gebeurd, dat werkt goed voor haar. Dan ga ik denk ik bepaalde momenten van de dag toch voor haar indelen. Bijvoorbeeld wanneer gaan we eten, of even knutselen of even tv kijken enz. Maar ook wanneer ga ik logeren bij oma of spelen bij een vriendinnetje.

Lastig…er is wel wat aanbod op internet, dus ga daar nog eens rondkijken.

Ik heb er enorm veel plezier van,

de oudste is autistisch, dus structuur heeft hij zeker nodig…

maar ik heb hem zelf gemaakt, een magneetbord bij de blokker,

picotogrammen via google,

plak- klittenband bij de zeeman, en klaar is kees !

ik heb er ook een beloningsbord van gemaakt,

6 groene duimen beginnen wij mee in de ochtend,

en een belong (als vorm van een bloem)…

Die mag hij kiezen.

elke foute overtreding is 1 duim naar beneden.

Houd hij er 2 over, dan mag hij zijn beloning van de ochtend krijgen,

bijv 15 min langer buitenspelen,

meer computertijd

langer op zijn DS

ect…

het werkt nu perfect !

en ik heb extra een kalender op de wc gemaakt,

krijtbord,

daar staan de dagen vd week op,

en de dingen die we gaan doen,

of als hij naar papa gaat… :thumbup: