ervaringen nodig van pubermama's

hoi



me dochter is een beginende puber hoewel ze volgens mij al vanaf der geboorte pubert en aangezien ze me oudste is vroeg ik me een paar dingentjes af en vraag daarom jullie hulp.



hoe gaan jullie om met een grote mond ?

hoe gaan jullie om het het altijd het laatste woord hebben.

en als laatste hoe gaan jullie om met het proberen de baas te spelen.



tja ik wil gewoon graag eens wat advies van jullie als ervaringsdeskundige hoe jullie hiermee omgaan het tegengaan enz enz.



alvast bedankt :-*

Ik ben (volgens mezelf, mn omgeving en zelf mn kinderen) niet streng,

maar tollereer absoluut geen grote mond.

Dan worden ze teruggeroepen/ genegeerd/ of wat in de situatie maar het beste werkt, maar nooit wint de grote mond het.

Dat weten ze al van kleins af aan en eigenljk komt dat hier dus ook zelden of nooit voor.

Ze weten de grenzen vrij goed en als iets niet mag of wel moet leg ik ook vaak uit waarom.



Met mn jongste dochter heb ik tot nu toe de meeste problemen gehad,

maar dit komt waarschijnlijk door de combinatie pubertijd en het verlies van haar vader.



Zal er eens ff goed over nadenken of ik nog specifieke tips heb…moet nu ff naar mn kleinste spruit…die weigert te gaan slapen vandaag en schreeuwt de hele buurt bij elkaar…

(vergt een iets andere aanpak dan scheeuwende puber :lol: :lol: )

hoi



jane bedankt alvast voor je antwoord.



vanochtend begon ze ook weer tegendraads te doen en een grote mond heb der toen op de trap gezet. Maar hoe goed ze ook de grenzen kent toch gebeurd het steeds weer.

Ze heeft dan ook adhd dus kan zijn dat het niet altijd moedwillig is dat ze gewoon het vaak vergeet :?



en kwa peuters hoop ik echt dat me jongste een leuke peuterppuber wordt want ook daar was me dochter echt onmogenlijk in dat vergeet ik nooit meer hahaha

De mijne hebben idd geen van allen adhd of aanverwant iets.

Ik denk idd dat dat toch wel een hoop uitmaakt in de aanpak…

Wat je zelf al zegt…ze vergeet het dan gewoon…

Moeilijk lijkt me dat…

Consequent blijven lijkt me in dit geval helemaal nodig…

En dat is makkelijk gezegt…maar toch niet altijd even makkelijk gedaan…

hoi



dat conseqeunte letten we ook zeker op, zodra ze weer een grote mond heeft kan ze ff in de gang gaan staan om na te denken hoe ze tegen ons spreekt. Dan krjg ik het verwijt weer van dat ik haar broertje voortrek enz enz.



hij’s verstandelijk beperkt en daardoor krijgt ie ook wel straks maar de regels verschillen wel iets voor beide.



We hebben vanavond ouderavond op haar school ben erg benieuwt der laatste jaar en je ziet der nu al met de dag veranderen echt gek, misschien wel gewoon een gevoel ze blijft me oudste en nu gaat ze over 1 jaar alweer naar middelbaar onderwijs . waar is de tijd gebleven

puberteit is ook een verandering van het lichaam, voor ons makelijk te beredeneren. voor de pubers iets nieuws; hoe voel ik me, waarom voel ik me zo, waar komt dat gevoel vandaan. als ik nou eens heel hard ga schreeuwen dan gaat het mischien over…



idd; regels, grensen, consequent zijn, maar ook veeeeel comuniceren zonder een oordeel te geven. hoe voel je je; en op haar antwoord niet altijd een uitleg willen geven. vaak is een luisterend oor genoeg.



aan de ene kant uitleggen dat jij als moeder het soms ook even niet weet hoe zij zich voelt. de ene dag vind ze de kleur rose wel mooi, de andere dag vind ze dat niet mooi. geef haar aan dat ze jou aan kan geven hoe ze zich voelt en dat jij daar rekening mee zou willen/ kunnen houden.



voel je vooral niet schuldig dat je soms wat meer aandacht moet geven aan haar broertje. dat voelen ze. en het is gewoon niet anders. ze zal dat moeten accepteren.



nu ze door deze ‘reis’ heen moet zal ze ook haar paps wel heel erg missen. geef haar aan dat ze altijd met haar paps kan praten doormiddel van schrijven.



schrijven is zowieso een heerlijk middel om je gevoel in te uiten.



ik hoop dat je erwat aan hebt. en als je gillend gek word; niet schreeuwen in de lucht maar hier op kok :mrgreen: :-*

maria heel erg bedankt voor je antwoord :-*



ik geniet er ook wel van hoor vindt het zo’n spannende tijd de komende jaren nu is ze beazig met haar laatste jaar en dan dalijk de middelbare school.



voor mijn idee verandert ze iedee dag nu maarja zal ook wel een beetje mijn gevoel zijn :oops:

ze zit nu in de fase mijn ouders weten niks, gister was de oppas er nog we waren naar ouder avond geweest en die moest haar ook helpen met haar rekenhuiswerk want mama kon niet rekenen :?



och herken het wel zo was ik ook op die leeftijd.

Voor de rest vindt ik het ook wel fijn dat ze steeds zelfstandiger wordt en me daarin ontlast. van de meester moeten zenu zelf thuis hun brood smeren dus dat doet ze dus sinds 1 week zelf. en zo merk ik steeds meer hoe ze op haar eigen benen gaat staan :slight_smile:



ps. hoe zien de slaapkamers van jullie pubers eruit ook zo’n ravage ?

en hoe krijgen jullie ze aan het ruimen ?

Mijn puberervaringen zijn sinds dit weekend aangevuld met een 17 jarige die stomdronken thuis komt van een feestje :shock: :shock: :shock: ,



Voor komend weekend stond visite van campingvrienden van dr op het programma (met uitgaan uiteraard) en daar had ze zich zooooooow op verheugd…

ja dat kan ze dus op dr buik schrijven nu…

Alle spijt, alle “goedmaakdingen”…het neemt niet weg dat ze gewoon echt vreselijk onverantwoord bezig is geweest en dat heeft nou eenmaal concequenties.



Ze had gisteren heel zielig in dr msn staan…Im never gonna be goood enough for you…

Das echt dikke kolder want ik ben helemaal niet streng, en ook de eerste om positief te reageren als iets goed is, maar ze vind het gewoon flink balen dat het weekend niet doorgaat.

Ik heb even op de puber manier gereageerd door in mn msn te zetten

-spijt van je daden=werken aan jezelf, maar spijt van de gevolgen= zelfmedelijden-

:lol: :lol: :lol:

jane je zal wel geschrokken zijn ofnie :shock:



ben blij dat die fase hier nog niet aan de beurt is, wel grappige text in jouw msn :silenced: :lol:



kan me heel goed voorstellen dat je teleurgesteld bent zze zijn nog zo jong en dan al dronken thuis komen.

wie weet leert ze hopenlijk van deze ervaring en zal ze de volgende keer der eigen in houden kwa drank.



tis niet niks he die pubers.



ps. hoe is jouw dochters kamer ? hier 9 van de 10 keer een zooitje net kleding over de grond vuil en schoon door elkaar.

misschien moet ik eens wat kleding weghalen want ze heeft echt veel en tja niet netjes houden misschien dan toch eens de boel leeg halen

hoihoi,



kon niet laten om nog eve hier te reageren :mrgreen:



jane, wat zal je boos zijn geweest… gelukkig hier nog geen behoefte aan uitgaan en drank. als er voetbal is mag hij wel van mij een oud-bruintje. daar zit niet veel in. en hij voelt zich dan echt groot 8)



dat van die kamer :shock: :shock: :shock: ik heb elke week wel ruzie over het feit dat ik het smerig vind dat hij zn vuile goed niet in de wasmand gooit. en zn prullebak niet leegd, en zn gebruikte borden en glazen niet in de vaatwasser zet…

wel maakt hij elke dag zelf zn bed op :thumbup:



ik heb al vanaf dat hij een jaar of 9 was afgesproken dat hij élke vrijdag zijn kamer opruimt. van top tot teen. en zelf stofzuigd. en mééstal gaat dat goed. doet hij dat niet dan ook geen zakgeld :mrgreen: streng he :mrgreen: . maar als ik niet werk heb ik ook geen geld. en daar komt dan ook weer bij dat hij hopelijk beter met geld leerd om te gaan dan mij :shifty:



maar ik ga ook niet met mn vinger langs de randjes hoor, om te kijken of het werkelijk schoon is. een keer in de zoveel tijd ga ik er zelf met een soppie doorheen. en kijk ik óver de rommeltjes heen wat hij heeft neer gegooid. zijn kamer is zijn domein vind ik. ik had er vroeger een spughekel aan als er door mijn kamer was gerommeld door mn moeder, die kamer was toendertijd trouwens door mn moeder aangekleed :frowning: alles wat zij mooi vond :? bloemetjes gordijnen waren in mijn tijd niet echt hip ofzo.



maar hier ook regelmatig in de klins hoor; ruim eens je troep achter je op. ik roep hem ook echt terug. ook als hij al buiten is en hij heeft iets laten liggen; jef terug komen :angel: :mrgreen:



nou succes hoor :mrgreen:

@maria74 wrote:

hoihoi,



kon niet laten om nog eve hier te reageren :mrgreen:



jane, wat zal je boos zijn geweest… gelukkig hier nog geen behoefte aan uitgaan en drank. als er voetbal is mag hij wel van mij een oud-bruintje. daar zit niet veel in. en hij voelt zich dan echt groot 8)



dat van die kamer :shock: :shock: :shock: ik heb elke week wel ruzie over het feit dat ik het smerig vind dat hij zn vuile goed niet in de wasmand gooit. en zn prullebak niet leegd, en zn gebruikte borden en glazen niet in de vaatwasser zet…

wel maakt hij elke dag zelf zn bed op :thumbup:



ik heb al vanaf dat hij een jaar of 9 was afgesproken dat hij élke vrijdag zijn kamer opruimt. van top tot teen. en zelf stofzuigd. en mééstal gaat dat goed. doet hij dat niet dan ook geen zakgeld :mrgreen: streng he :mrgreen: . maar als ik niet werk heb ik ook geen geld. en daar komt dan ook weer bij dat hij hopelijk beter met geld leerd om te gaan dan mij :shifty:



maar ik ga ook niet met mn vinger langs de randjes hoor, om te kijken of het werkelijk schoon is. een keer in de zoveel tijd ga ik er zelf met een soppie doorheen. en kijk ik óver de rommeltjes heen wat hij heeft neer gegooid. zijn kamer is zijn domein vind ik. ik had er vroeger een spughekel aan als er door mijn kamer was gerommeld door mn moeder, die kamer was toendertijd trouwens door mn moeder aangekleed :frowning: alles wat zij mooi vond :? bloemetjes gordijnen waren in mijn tijd niet echt hip ofzo.



maar hier ook regelmatig in de klins hoor; ruim eens je troep achter je op. ik roep hem ook echt terug. ook als hij al buiten is en hij heeft iets laten liggen; jef terug komen :angel: :mrgreen:



nou succes hoor :mrgreen:




he een goed idee geen zakgeld als de kamer niet ion orde is :clap:



wat een beetje mijn probleem is dat me dochter op zolder slaapt en ik daar te weinig kom en nog wel eens vergeet te controleren en daar maakt de natuurlijk gretig gebruik van.



maar das een goede tip die ik eens ga doorvoeren hier, want tis af en toe niet normaal wat ik van wasvan haar krijg en de helft heeft ze niet eens aangehad maar dat was dan uit de kast gevallen of van het hangertje en dan komt het tussen de vuile was en mama maar wassen

@ilsederooy wrote:



hoe gaan jullie om met een grote mond ?


Ik reageer dan niet, helemaal niet dus. Als Duncan mij een grote mond geef dan negeer ik hem. Pas als hij weer normaal tegen me kan praten dan doe ik weer normaal. Dit werkt bij hem heel goed dus misschien kan jij het bij je dochter eens proberen…



@ilsederooy wrote:
hoe gaan jullie om het het altijd het laatste woord hebben.


Daar kan ik persoonlijk heel slecht tegen en ik vraag hem dan eerst “Ga je nu net zolang door tot je van me gewonnen hebt” en als hij dan blijft doorgaan dan stuur ik hem naar zijn kamer en daar zit hij dan wel een tijd. Hij mag dan ook niks, geen tv kijken, geen radio, zijn mobiel word afgepakt en geen Nintendo DS



@ilsederooy wrote:
en als laatste hoe gaan jullie om met het proberen de baas te spelen.

Dit doet hij bijna nooit maar die twee of drie keren dat het is gebeurt heb ik hem gevraagd of hij papa is want dan wil ik nu mijn zakgeld, dit lachen we dan samen af..

Nu weet ik natuurlijk niet goed hoe jouw dochter reageert op dit soort dingen dus ik weet niet of het bij jou zal helpen, maar in ieder geval veel succes!

Pubers afentoe :wall:

@ilsederooy wrote:

hoi



Dan krjg ik het verwijt weer van dat ik haar broertje voortrek enz enz.



hij’s verstandelijk beperkt en daardoor krijgt ie ook wel straks maar de regels verschillen wel iets voor beide.




Dit probleem heb ik dus ook. Voor hem is 5 minuten al lang, terwijl voor mijn dochter 1 dag lang is. Moeilijk is dat he.
En ook dat teruggestoten voelen is natuurlijk voor een puber moeilijk te verkroppen.
Ik vind het erg moeilijk om hiermee om te gaan.

@lilo wrote:

@ilsederooy wrote:
hoi



Dan krjg ik het verwijt weer van dat ik haar broertje voortrek enz enz.



hij’s verstandelijk beperkt en daardoor krijgt ie ook wel straks maar de regels verschillen wel iets voor beide.




Dit probleem heb ik dus ook. Voor hem is 5 minuten al lang, terwijl voor mijn dochter 1 dag lang is. Moeilijk is dat he.
En ook dat teruggestoten voelen is natuurlijk voor een puber moeilijk te verkroppen.
Ik vind het erg moeilijk om hiermee om te gaan.


ik probeer op de rustige momenten dit wel met emily te bespreken. Ze weet ook dat haar broertje anders is, maarja op sommige momenten als ze boos is tja dan vindt ze het wel eens moeilijk.

Denk vaak ook niet dat ze het echt menen maar dat het pur een krachtstrijd is omdat ze weten dat ze je daarmee raken dat het effect heeft zeg maar.