Ervaringen met wasbare luiers?

Hallo,

De titel zegt het al, heeft er iemand ervaring met wasbare luier?

Ik kwam een aanbieding tegen in de wij jonge ouders en vind het wel interessant. Maar ik vraag me toch af of je niet veel meer moet verschonen bijvoorbeeld? Ik geef borstvoeding en dat geeft toch best dunne poep… is dat wel handig dan zo’n luier?

Scheelt het ook echt in de kosten? En wat is een goed merk?

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen!

http://www.kindjeopkomstforum.nl/viewtopic.php?t=107404&highlight=katoenen+luiers



hier staat meer :smiley:



Wat was de aanbieding?

Ik gebruik ze al jaren voor alle vier de kids, zeer tevreden over. Ik begrijp je vraag wat betreft vaker verschonen niet helemaal, zowel bij (dunne bvpoep) katoen als papier verschoon je toch gewoon direct als je doorhebt dat ie vies is?

Een plasluier verschoonde ik in het begin elke 2-2,5 uur, max 3, net hoe het uitkwam met slaapjes en op pad zijn en wanneer ze gedronken (en dus geplast) hebben. Ze voelen de nattigheid natuurlijk echt tegen de billetjes dus het is in het begin wel vaker verschonen denk ik. Nu mijn zoontje anderhalf is verschoon ik zo’n vier keer per dag meestal, niet vaker als ik met papier zou doen omdat hij niet meer vaak een klein plasje doet (en dus in een natte luier zit) maar af en toe een grote.

Ik ben ook benieuwd naar die aanbieding! Ben m niet tegen gekomen.

De aanbieding zat in het kleine boekje, voordeelmagazine vannwij jonge ouders. 10% korting bij [Edit beheer: link verwijderd]

Oh ja, gevonden!



Nou, ik ben al 26 weken lang aan het twijfelen of ik er aan wil/durf beginnen. Dat gaat nog wel 14 weken door, gok ik :roll:

Wij verschonen Kaya altijd om de 3 uur, tenzij we het eerder kunnen ruiken. BV poep rook ik niet, dus die zagen we altijd pas bij het verschoonmoment.



Wij hebben overigens in anderhalf jaar tijd nog nooit een spuitluier gehad, waar ik anderen dus continu over hoor praten bij tandjes en bij wat dan ook. Alles is altijd binnen de luiers gebleven, ze sluiten door het elastiek nu eenmaal makkelijker aan dan wegwerp.



Ik heb zelf Fuzzibunz gebruikt, maar heb ze na een jaar verkocht omdat ze binnen 3 uur vaak al doorlekten en ik écht geen zin had om nog vaker te verschonen (niet bepaald mijn hobby namelijk :stuck_out_tongue: ). We zijn overgestapt op Tots Bots Easyfits, ik zie dat ze die ook verkopen bij babybum :slight_smile: Ik zit op meerdere sites waar mensen wasbaar luieren en van easyfits hoor ik eigenlijk altijd positieve feedback. We gebruiken overigens wel 1 extra inlegger per luier, de inlegger van de easyfits zelf is niet genoeg om alles te absorberen.



Maar ja, het scheelt echt in de kosten. Natuurlijk zijn er mensen (fabrikanten) die roepen dat het echt niet zoveel scheelt, want dat wassen is maar duur en dat drogen is maar duur en je vernielt je wasmachine ermee en je gebruikt zoveel water, maar dat valt allemaal dus best mee. Ik was de luiers altijd samen met de handdoeken op 60 graden, maar ze kunnen ook gewoon op 40, zeker zolang je nog niet met bijvoeding bent begonnen. Ook heb je echt geen droger nodig, veel luiers zijn vrij snel droog, en zo’n droger zorgt ervoor dat je luiers sneller slijten.



Sommige websites bieden trouwens luierpakketten te huur aan, zodat je 1 of 2 weken kunt proberen of het iets voor je is, misschien is het handig om daar een keer aan mee te doen? Vaak heb je dan verschillende merken luiers erin zitten zodat je kunt proberen wat voor jou het makkelijkst en fijnst is.

Ik heb ook easyfits maar voldoen hier wel zonder extra inlegger. Hij is er weleens mee doorgelekt, dat zn rompertje wat nat was maar dat is zo zelden. Fijne luiers zijn dat!

Spuitluiers bleven hier idd ook netjes in de luier, als ik hem in papier had ('s nachts, ik gebruik snachts geen katoen- te nat, kind ruikt nirt fris meer smorgens, huidje geirriteerd) ging het steeds mis (dus deed ik op een gegeven moment een overbroekje over de papieren luier haha)

Nou, ik ben om, wij gaan hier ook voor wasbaar. Ga tweedehands een stash aanleggen en dan als de baby er is uitproberen wat het best bevalt. Twijfel wel nog over 's nachts, ik lees toch wel veel mensen die voor de nacht wegwerp gebruiken. Voor de eerste tijd misschien toch wel prettig, om niet 's nachts in de weer te gaan met een nat wiegje enzo :think:

Nat wiegje of bedje heb ik nooit meegemaakt, maar wel een nat huilend kind (en als ze dan niet erg nat zijn maar afvragen waarom ze toch zo huilen :roll: )

Ik heb heel veel wegwerp gebruikt snachts, maar nu hij beduidend minder plast heb ik geen nieuwe meer gekocht sinds de voorraad op was… Enige nadeel vind ik dat hij smorgens echt onfris ruikt en ik ben dus iets langer bezig hem op te frissen als normaal (badje doe ik nooit in de ochtendspits).

Ik ben er dus ook in geinteresseer maarre over doorlekluiers? Ik heb 3 kinderen en ze zijn allemaal wel eens doorgelekt met pampers, met huggies en met kruidvatluiers. Dus ik zou niet direct door een paar doorlekluiers twijfelen. Dat hoort er gewoon bij.



Ik ga eens kijken bij die ‘easyfits’.

Wij hebben bamboozle stretch, bevalt echt super! Lekt bij ons MINDER vaak door dan wegwerp. Iedere 3 uur verschonen. Onze dochter was al zindelijk met 1 jaar 11 maanden! In de nacht ook gewoon wasbaar. Bij een peuter gaat het na de nacht wel wat stinken dat is waar.

en wat kost dat allemaal ongeveer?

Dat ligt heel erg aan wat je wilt. Je kunt op marktplaats tweedehands luiers kopen voor vrij weinig, maar je kunt ook nieuwe luiers kopen en afhankelijk van het soort luier kan het dan wel duur worden.



Ik gebruik zelf nu easyfits, 24 nieuwe easyfits zag ik laatst ergens voor 520 euro staan. Als je een kindje hebt wat veel plast kan je vaker verschonen of extra inleggers kopen/maken. En vanaf 6 maanden (of eigenlijk gezegd vanaf de bijvoeding) ben ik ook papieren inlegvellen gaan gebruiken, 6 euro voor 100 vellen (welke ik in 3en knip, dus 300 vellen) voor de poepluiers. Het vel met poep erop gooi je dan weg, de ongepoepte vellen kunnen in een waszakje mee in de was en kan je dan nog 1 of 2 keer hergebruiken.

ik heb voor de oudste wasbare gebruikt, maar dan nog de ouderwetse vouwluiers. Was wel wat werk, maar had er alle tijd voor. Met de plastic luier erom heen was er nooit wat aan de hand.



Borstvoedingspoep ging juist ideaal, werd altijd schoon.