Mijn vriend en ik zitten sinds begin dit jaar in de medische molen… na heel veel onderzoeken (waar tot nu toe niets raars uit is gekomen bij mij en afwijkend aantal zaadcellen van mijn vriend) ben ik nu doorgestuurd voor een TVE om alles uit te sluiten…
Ik heb geen flauw idee wat me te wachten staat en vind het om eerlijk te zijn best wel spannend. Natuurlijk heb ik een boekje meegekregen van het ziekenhuis… maar dat is allemaal zo globaal.
De arts gaf aan direct over te willen gaan op TVE om zo meer info te krijgen dan bij een gewone baarmoeder echo…
Hebben jullie toevallig ervaring met TVE??
Alvast bedankt!
TVE??? wat is dat??
Hoi Roosje!
Dat noemen ze in ons ziekenhuis een kijkoperatie (TVE staat voor Transvaginale Echo). Hierbij maken ze een sneetje in de baarmoederwand (dus ipv via je navel naar binnen te gaan) zodat ze de eileiders en baarmoeder goed kunnen bekijken. Ze spuiten ook vloeistof door je eileiders om te kijken of ze open zijn.
Mijn arts gaf aan dit liever te doen dan eerst een baarmoederfoto en daarna misschien alsnog zo’n onderzoek als dit…
Weet niet zo goed wat ik ervan moet denken eigenlijk… daarom ben ik op zoek naar mensen die hiermee te maken hebben gehad…
:? :?
Zo’n operatie heb ik ook gehad. Het is in weze een eenvoudige ingreep. Je kan vaak al dezelfde dag weer naar huis. Ik weet niet of ze het je al hebben uitgelegd, maar als het goed is wordt er wat lucht in je buik gepompt zodat er meer ruimte is om alles goed te bekijken. Met name daarva kan je achteraf last hebben van spierpijn in de schouder en op andere plekken boven in je romp. Daar heb ik wel een nacht of 2 slecht van geslapen. Verder ben je er wel een beetje moe van, het is toch spannend allemaal. Ik ben een week thuisgebleven van werk.
Wanneer ben je aan de beurt? Succes ermee he!!! Vertel je ons de uitslag?
peanut: bedankt voor je uitleg ik heb een baarmoederfoto gehad die vond ik al geen pretje succes ben benieuwd wat de uitslag is
succes :-*
ik sta op de oproep lijst ervoor maar dan onder de noemer
laparascopie
en hysteroscopie en tube nakijken
ofziets iig dat gaan ze dan bij mij doen ivm dubbele baarmoeder en pco
dus via de vagina
en via een sneetje in de buik
en ze gaan mn eileiders bekijken
het schijnt reuze mee te vallen er zitten wel wat risico’s aan verbonden maar die zijn klein
je zal een voorgesprek krijgen ook met de anesthesist
en daar kan je ook je vragen aan stellen of je gyn even bellen van he ik krijg het wel maar ik snap het niet
@ Meisje1974
Bedankt voor de uitleg!! Ik had wel vaag gehoord over lucht in je buik pompen maar wist niet zeker of het bij dit onderzoek ook hoorde. Pfff… spannend allemaal hoor!! Ik zie er wel ontzettend tegenop… moet ik eerst de avond ervoor nog met een clisma in de weer (ook al zo’n pretje… NOT) Ik heb er maar een dag vrij voor genomen om het op kantoor niet zo te laten opvallen… mocht ik me daarna niet goed voelen dan blijf ik gewoon lekker thuis… ik ben toch nooit ziek.
Ikben volgende week maandag (6 juli) al aan de beurt… Ik heb meteen voor daarna weer een afspraak gemaakt bij mijn eigen fertiliteitsarts om alle uitslagen (ook van bloedonderzoek en uitstrijkje) te krijgen… en dat is op 16 juli. Dus als het goed is weet ik daarna precies waar ik aantoe ben.
Deed het maken van het sneetje in je baarmoederwand pijn trouwens?? Wel fijn dat je gelijk naar huis mag… ik wordt om half 2 geholpen… dus ik hoop maar dat ik de nacht een beetje door zal komen… bleeeghhh… ik wou dat het nu al voorbij was… maarja… ik weet waarvoor ik het doe…
@ Hollowglade… wat spannend dat je op de oproeplijst staat! ik hoop dat ze je snel zullen bellen!!!
Bedankt voor al jullie reacties meiden… zo fijn om te lezen dat iedereen zo met elkaar meeleeft hier!!!
Dikke knuffel!!