Ik hbe het gevonden :thumbup:
weet niet of je mijn mening nog op prijs stelt ( :think: vroeg je ook niet echt naar geloof ik maar je krijgt hem toch ) maar als je het mij vraagt is het onzin. Is er ooit wetenschappelijk onderzoek naar gedaan? Wie zegt dat die babies niet alsnog vanzelf hadden gedraaid? Maar misschien is mijn mening ook teveel ingegeven door de onzin die ze op hun site verkondigen waardoor voor mij die hele “therapie” :roll: al niet meer geloofwaardig is.
OK, ik heb geen ervaring met Moxa maar dat is welbewust. Maar wat stuitliggingen betreft spreek ik wel uit (ruime) ervaring; onze eerste twee zijn allebei in stuit geboren en de 3e heeft pas met bijna 36 weken bedacht dat ie toch nog met zijn hoofd richting de uitgang ging (we hadden niet gedacht dat we ze ook zo konden maken :mrgreen: ).
Dus mocht dit eigenwijsje gewoon lekker in stuit blijven liggen en je bent benieuwd naar mijn ervaringen/overwegingen dan laat je het maar weten!
Annemarie, ik moet toch enigsinds glimlachen om je post. Totaal niet negatief bedoeld overigens, alle andere reacties zijn nu eenmaal erg positief vandaar dat ik dit niet meer zo verwacht had. Ik waardeer je reactie!
Volgens mij hebben ze wel onderzoek gedaan naar de resulaten, maar wat je zegt over anders uit zichzelf draaien is natuurlijk zo; dat kan niemand aantonen. Ik dacht in eerste instantie dat het de kans op draaien met 50-75% verhoogde, maar ik had verkeerd gelezen. Het verhoogt de kans van 50 naar 75%, een behoorlijk verschil.
Wat is naar jouw mening onzin wat ze op de site verkondigen?
Ik hoop ook nog steeds op een spontane draaiing, woensdag zullen we het weten. Ik ben niet van plan om een stuitbevalling in te gaan, mocht het echt eigenwijs in stuit blijven liggen dan ga ik voor een keizersnee.
Spontaan draaien zonder enige therapie kan ook hoor!
Ook op het einde van de zwangerschap 8)
Onze Suus lag in week 34 twijfelachtig en bleek met 37 weken in stuit te liggen…
Paar dagen later lag ze weer goed 8)
Ik voelde dat ze een dag na de goede echo weer fout lag
Bij controle met ruim 38 weken lag ze toch weer goed :roll:
Weer een week later braken mijn vliezen… lag ze weer verkeerd :wall:
Dus dat werd alsnog een KS… :silenced:
Het kan dus echt nog alle kanten op.
En ik had dus helemaal geen ruimte meer in de buik, dus hoe ze het voor elkaar kreeg steeds :shock:
sinds de laatste keer dat ik die site bezocht is er zie ik al wat van de grootste onzin afgehaald geloof ik.
Maar dit soort dingen bedoel ik:
Dat betekent dat er in Nederland jaarlijks 1750 minder baby’s in stuitligging geboren hoeven te worden als de moeders tussen de 33ste en 36ste week moxa-therapie krijgen. Dus 1750 vrouwen meer kunnen een natuurlijke bevalling hebben.
:think: alsof je geen natuurlijke bevalling kan hebben van een stuitligger :wall: (het woordje “kunnen” is nieuw bij mijn weten; daarvoor kwam het over alsof je van een stuitertje dus niet natuurlijk kon bevallen)
Voor de aanstaande moeder kan dit vervelend zijn. 80% Van de vrouwen die zwanger zijn van een baby in stuitligging, bevalt uiteindelijk met een keizersnede. De meesten vinden dat jammer: ze willen graag een natuurlijke bevalling meemaken.
:think: misschien ben ik wat overgevoelig maar dit klinkt een beetje alsof je met een hoofdligger geen ks krijgt.
Je klinkt nogal stellig dat als de baby in stuit blijft liggen je voor een ks gaat. Als “veilige” optie? Verdiep je niet alleen in de voors en tegens van een natuurlijke stuitbevalling maar ook in de voors en tegens van een ks!
moet even een kind uit bed halen en een ritje school maken enzo :mrgreen:
het is natuurlijk wel zo dat het pas iets van de laatste jaren is dat een natuurlijke bevalling bij een stuitligging steeds vaker voorkomt daarvoor werd er vaak heeel vaak voor een KS gekozen bij stuitligging.
@annemarie69 wrote:
Je klinkt nogal stellig dat als de baby in stuit blijft liggen je voor een ks gaat. Als “veilige” optie? Verdiep je niet alleen in de voors en tegens van een natuurlijke stuitbevalling maar ook in de voors en tegens van een ks!
Daar heb ik een reden voor. Mijn bevalling van Dana ging niet super soepel. Zij had steeds hartslagdips en toen eenmaal het hoofdje geboren werd bleek waarom: ze had de navelstreng vrij strak om haar nekje zitten. Tijdens de hele bevalling -die niet eens gek lang duurde, 8 uur in totaal- is er gesproken over zuurstoftekort en een ks als Dana het slechter zou gaan doen. Al met al dus wel een beetje een spannende bevalling. Ik moet er echt niet aan denken dat dit weer zou gebeuren als ik met een stuitbevalling bezig ben. Immers, dan wordt het hoofdje pas als laatste geboren en zal er dus minder mogelijk zijn aan ingrijpen. Als het kindje eenmaal het geboortekanaal in is gegaan lijkt me een ks niet meer mogelijk.
Maar… mocht het echt zover komen dan zal ik e.e.a. absoluut nog goed doorspreken met een gyneacoloog hoor! Ik zie de nadelen van een ks heel erg goed, niet in de laatste plaats ook omdat ik zelf niet kan wachten om weer te paard te kunnen, met een ks gaat dat voorlopig nog niet gebeuren. Bovendien lijkt me het herstellen van een ks met alleen een baby al zwaar, laat staan dat je dan nog een peuter rond hebt lopen. :think:
Nou, hopelijk ga ik de keuze niet hoeven maken, ik heb morgenmiddag nog een echo en ik laat zeker even weten hoe het dan ligt. (Ik weet het niet zeker; het zou kunnen zijn dat het al gedraaid is, maar ik weet het niet zeker.)
@charity wrote:
het is natuurlijk wel zo dat het pas iets van de laatste jaren is dat een natuurlijke bevalling bij een stuitligging steeds vaker voorkomt daarvoor werd er vaak heeel vaak voor een KS gekozen bij stuitligging.
ik heb juist het idee dat het tegengestelde het geval is en dat er steeds meer voor de “veilige” optie van een ks gekozen wordt. Iedereen die ik vertelde dat het een stuitertje was maakte de opmerking:"oh dan wordt het zeker een ks? Eh, nou nee dus!
Kay, kan me voorstellen dat je in jouw geval eerder genegen bent een ks te kiezen. Mijn ervaring met Jelmer is dat hij de enige van onze kinderen die met zijn hoofd het eerst en met de navelstreng om zijn nekje is geboren (doordat hij gedraaid is? We zullen het nooit weten). Bij Minke vond ik het zo zijn voordelen hebben dat ze met haar hoofd boven lag; ze had in het vruchtwater gepoept en dan is het niet onhandig dat de billen dicht bij de uitgang liggen zij heeft daar dus geen last van gehad verder omdat de meconium met het vruchtwater naar buiten kwam en niet langs haar hoofdje hoefde :thumbup:
Maar heb je de moxa inmiddels geprobeert?
@annemarie69 wrote:
Maar heb je de moxa inmiddels geprobeert?
Nee, nog niet. Ik heb van Mickey een paar moxasticks toegestuurd gekregen, als de echo morgen laat zien dat de baby nog steeds in stuit ligt dan ga ik ermee aan de slag. Ik heb zelf het gevoel dat ik meer ruimte bovenin de buik heb, daar waar ik eerder steeds een hard bolletje voelde. Ik wil dus even tot morgen afwachten.
JAAA, de baby is gedraaid!! :dance: Vanmiddag heel duidelijk gezien dat het hoofdje beneden ligt. Dat idee had ik al een beetje, maar ik durfde het niet zo goed te geloven.
Nu krijg ik elke week controle om te kijken of de baby niet terug draait, totdat hij/zij ingedaald is en vast ligt.
@Kay30 wrote:
JAAA, de baby is gedraaid!! :dance: Vanmiddag heel duidelijk gezien dat het hoofdje beneden ligt. Dat idee had ik al een beetje, maar ik durfde het niet zo goed te geloven.
Nu krijg ik elke week controle om te kijken of de baby niet terug draait, totdat hij/zij ingedaald is en vast ligt.
fijn dat de baby zelf is gedraaid meid !!
nu hopen dat hij ook indaald want die van ligt dus nog steeds lekker los boven het bekken…
Fijn voor je. Zeker een zorg minder nu?
Ja, eigenlijk wel, Annemarie. Het geeft geen garanties, want er kan nog van alles gebeuren, maar nu hoef ik tenminste nu even geen moeilijke keuzes te maken.