Ervaringen met huis renoveren

Wij hebben een ontzettend mooi huis gezien waar we morgen weer bij gaan kijken.

Het is een jaren 30 woning met mooie glas in lood raampjes :inlove: en de huidige bewoners zijn de zelfde die het ook als nieuwbouw toendertijd hebben gekocht en hebben er nooit meer wat aangedaan op verf na…

Je kunt je er dus wel wat van voorstellen qua staat denk ik zo :wink:

Het huis is ruim en heeft een zeer ruime tuin van 17 bij 7 meter. (nu vergelijkbaar met de jungle van borneo :roll: )



Dit is wat er zo ie zo moet gebeuren


  • Centrale verwarming moet aangelegt worden, is niet aanwezig.
  • Woning moet geisoleerd worden incl dubbele beglazing
  • Nieuwe badkamer (er is wel een 2e toilet boven)
  • Nieuwe keuken
  • Warm water naar de keuken toe
  • muren stuken
  • nieuw plafon



    Geen pre maar wat we wel willen doen:


  • Muur keuken/woonkamer opbreken
  • 3 meter aanbouwen.



    We zitten er zelf aan te denken om een aannemer in de arm te nemen die alle ruwbouw doet en dat wij b.v De keuken zetten, tegelen, bad instaleren etc zelf gaan doen evt met hulp van vrienden.



    Wie heeft er ervaring met zo’n renovatie huis.

    Wat waren jullie ongeveer kwijt en hoe lang duurde alles.

    Tussen tijd moeten we natuurlijk vervangende woonruimte hebben, hoe hebben jullie dat gedaan?

    En uiteraard elk ander advies/tips zijn ook welkom :wink:

Wij zijn in januari verhuisd naar een jaren 50 huis, waar alles nog jaren 50 was (wel goed onderhouden, maar erg ouderwets alles). We hebben 2,5 maanden bij familie gewoond, wel afgescheiden, dat ging best.

We hebben er gewoon voor gekozen om eerst alles te doen wat echt moest, en het beneden echt af te maken.

Nu moeten de komende jaren de badkamer nog, vaste trap naar zolder, hele dak vernieuwd en liefst opgehoogd, en een stuk aangebouwd boven (dat is beneden al gedaan). Maar door het op te delen in fasen is het denk ik beter vol te houden.

Want we hebben het goed gered, maar het was wel zwaar, allebei gewoon werken, de zorg voor onze zoon en elke avond tot laat klussen.



Maar het is het nu absoluut waar! En die oerlelijke badkamer doet het prima, dus kan best nog een jaartje mee, dan ben ik over een jaar weer gelukkig als er een nieuwe in zit :wink:



Succes!

Zo’n soort projectje hebben we ook gedaan :wink:



We hebben het huis (jaren '30 benedenwoning) in augustus 07 gekocht en in de eerste maanden alles gestript (tot en met elektra, water, gas, etc) en twee doorbraken gemaakt en glas laten zetten. Toen hebben we de elektra en ander leidingwerkt aangelegd.



We werken allebei fulltime, dus dat deden we in de avond en de weekenden. De man van mijn moeder heeft een klussenbedrijf en mijn moeder is ook heel handig, dus die hebben ook 1 dag in de week meegeholpen de hele periode. Na een maand of 3 was het gestuukt en toen hebben we een bouwdroger en kachels erin gehad. Vervolgens hebben we een mannetje gehad voor de CV en die brandde begin december. Half december kwam de keuken en vloerisolatie en intussen waren we begonnen met de badkamer.



Eind januari 08 zijn we er gaan wonen. In de tussentijd zaten we in onze huurwoning. Toen we erin trokken moest de badkamer nog wel gevoegd worden, dus eerst hebben we gebadderd.

Toen begon het afwerken, de tuin en het buitenschilderwerk. En dat afwerken heeft lang geduurd (er ontbreken nog steeds hier en daar plintjes en lijstjes). In oktober hadden we pas weer zin om iets te doen en toen hebben we de wc en gang aangepakt.



In september 09 zijn we begonnen met verbouwing 2: een grote uitbouw (2 slaapkamers) en die is nu bijna klaar. Nu moeten we de bijkeuken, spouwmuurisolatie en babykamer nog doen en dan zijn we klaar. We denken dat we in augustus 10 klaar zijn en dan hebben we er dus 3 jaar over gedaan.



Het geld… Omdat we heel veel zelf hebben gedaan en veel hulp hebben gekregen en het eea zwart lieten doen, komt de eerste verbouwing op zo’n € 35.000 en de tweede op € 30.000, maar als je veel moet laten doen (badkamer, wc, elektra en ander leidingwerk, schilderwerk, constructief werk, bouwaanvraag) en alles wit moet, zou ik toch op bijna het dubbele rekenen.



Van hulp van vrienden zou ik niet teveel verwachten. Een keertje een wandje sauzen wil iedereen wel, en wat sjouwen met stenen ook. Maar de vakmannen moet je toch echt inhuren…



Weblog van de eerste verbouwing: http://ceramstraat.web-log.nl/onze_verbouwing/

En de tweede: http://www.noorenmattijs.nl/1/Verbouwing/Verbouwing.html



Wil je meer weten? PB!

O en kijk op meermetminder.nl

Als je het goed aanpakt, kun je veel subsidie krijgen op energiebesparende maatregelen.

:shock: dat is een best project meid!

Ik kan je niet adviseren, maar wil jullie veel succes wensen!



Laat je niet gek maken :wink: het wordt vast prachtig.

Kijk ook even na wat voor elektra bedrading er in de muur zit. Als dat nog bedradingis met stoffenomhulsen moet je dat allemaal vervangen.