Wij zijn door het CB doorgestuurd naar een audiologisch centrum, dit omdat ons oudste zoontje heel erg achter ligt in zijn spraakontwikkeling.
Zijn er hier meer moeders waarvan hun kindje hier ook naartoe moest?
Ben benieuwd wat ik kan verwachten, elk kind is natuurlijk anders maar ervaringen zijn altijd welkom!
Mar
@Mar22 wrote:
Wij zijn door het CB doorgestuurd naar een audiologisch centrum, dit omdat ons oudste zoontje heel erg achter ligt in zijn spraakontwikkeling.
Zijn er hier meer moeders waarvan hun kindje hier ook naartoe moest?
Ben benieuwd wat ik kan verwachten, elk kind is natuurlijk anders maar ervaringen zijn altijd welkom!
Mar
Zegt hij helemaal niets, is zijn gehoor al nagekeken?
zo,n test enzo?
Hij zegt wel wat maar niet veel, maakt ook zeker nog geen 2 woordzinnetjes. (wat ze toch ‘moeten’ kunnen op deze leeftijd) Toch is er wel verbeterting tov een paar maanden geleden, tot zijn 2e zei hij vrijwel niets(ondanks dat we hem heel veel stimuleerden. Hij kan nu mama, bal, bah, aai, uit en huis zeggen.
Met zijn gehoor is op het eerste gezicht niks mis, maar dat zal in het centrum ook dieper worden uitgezocht…
@Mar22 wrote:
Hij zegt wel wat maar niet veel, maakt ook zeker nog geen 2 woordzinnetjes. (wat ze toch ‘moeten’ kunnen op deze leeftijd) Toch is er wel verbeterting tov een paar maanden geleden, toen zei hij helemaal nog niks ondanks dat we hem heel veel stimuleren… Hij kan nu mama, bal, bah, aai, uit en huis zeggen.
Met zijn gehoor is op het eerste gezicht niks mis, maar dat zal in het centrum ook dieper worden uitgezocht…
CB heeft hier trouwens niet aangedaan, we hebben zelf onderzoek laten doen, omdat we het wel raar vonden ook als er iets achter haar viel, waar je normaal van om zou kijken , en dat deed ze niet :?
Hoi!
Dus jouw dochter heeft eenzelfde soort acherstand dus. Wanneer en hoe zijn jullie erachter gekomen dat het (mede) aan het gehoor lag? Reageerde ze altijd slecht op wat jullie vroegen? Dat doet Julian namelijk niet, wij zeggen weleens dat hij oren op steeltjes heeft
Als ik bvb een boodschappenlijstje maak en dingen opnoem (in mezelf) die ik moet hebben komt hij er gelijk mee aanrennen ook hadden we het laatst over een mamafiets en hij komt gelijk met zijn loopfiets aanlopen. Dat soort dingen, op het CB hebben ze ook niet de indruk dat het aan zijn gehoor ligt. Hij snapt alles wat we vragen maar kan zelf niets terugzeggen en ja dat maakt hem soms heeeeeel frustrerend en driftig. Hij heeft dan zo in zijn hoofd wat hij wil, maar kan het niet overbrengen. Daarvoor dus ook mede de doorverwijzing…
Jij ook succes met alles, en hoe gaat zo’n gehooronderzoek precies eigenlijk?
Had je 2e post nog niet gelezen nadat ik mijn vorige berichtje typte. Wat goed dat jullie zelf initiatief genomen hebben zeg, want dat is wel typerend als ze niet op of omkeek als er wat (hard) viel. Wat zei het CB daarvan dan?
@Mar22 wrote:
Had je 2e post nog niet gelezen nadat ik mijn vorige berichtje typte. Wat goed dat jullie zelf initiatief genomen hebben zeg, want dat is wel typerend als ze niet op of omkeek als er wat (hard) viel. Wat zei het CB daarvan dan?
A.s. maandag moet ik met Bo (4,5 jaar) naar het audiologisch centrum. Meteen de volgende dag mogen we met Nikkie naar het zh voor buisjes.
Ik kan je dus na maandag vertellen hoe zo iets gaat, maar ik weet natuurlijk niet of de testen voor een 4,5 jarige hetzelfde zijn als voor een 2-jarige.
Mar, ze hebben nog tot 3 jaar de tijd voor 2-woordszinnetjes, zegt de logopediste hier. Tuurlijk zijn de meeste kindjes sneller, maar 't is echt niet zo dat alle kindjes van 2 jr en 2 mnd (zoals jouw zoontje) dat al doen, hoor. Het CB hier wilde even tot 2,5 jaar wachten, omdat de taalontwikkeling tussen 2 en 3 jaar soms ineens heel snel kan gaan.
En dat was bij Nikkie ook zo, op haar 2e verjaardag zei ze 8 woordjes, 4 maanden later had ze een woordenschat van ca. 120 woordjes. En nu, weer 3 maanden later, is het echt niet meer te tellen. Ze gaat als een speer, qua woordenschat. De zinnetjes beginnen nu heel langzaam te komen.
Toch ben ik met Nikkie naar logopedie gegaan, gewoon om eens naar haar te laten te kijken door iemand die er verstand van heeft. Al die mensen die roepen: ‘‘Komt vanzelf’’ kennen 1 of 2 kindjes die ook laat waren met praten en ''dat is helemaal goed gekomen" maar weten er verder vaak niet zoveel van. De logopedieste is vol vertrouwen dat Nikkie er tegenaan zit om in 2-woords-zinnetjes te gaan praten. Zij kon mij ook goed uitleggen aan welke signalen zij dat merkt. Prettig om deze geruststelling te krijgen! Daarnaast geeft zij ons tips hoe we Nikkie kunnen stimuleren om in zinnetjes te gaan praten.
Daarnaast hebben we het traject van KNO-arts ingezet, wat dus resulteert in buisjes a.s. dinsdag.
Hier vanaf baby af aan voor Elise ervaring van Audiologisch centrum en ze heeft 3 verschillende soorten tests gehad nu. Weet je wat ze gaan doen? Hoe het heet? Dan kan ik misschien meer vertellen erover.
Elise is bij haar geboorte getest zoals denk ik jullie zoontje ook, alleen bleek bij Elise meteen dat er rechts niets doorkwam. Dit zou verschillende dingen kunnen zijn, dus hebben ze na 2x bij het audiologisch centrum tests gedaan, plakkertjes op haar hoofd en ze moest inderdaad heel stil zijn ( ze sliep gelukkig ) en dan kijken ze of er geluid doordringt tot haar hersenen. Dit bleek rechts niet het geval. Toen hebben ze gemeten of het geluid wel door het buisje ging en dat was wel het geval en zo zijn ze erachter gekomen dat ze dus rechts doof is en dat dat aan het slakkenhuis ligt in haar oor. Nu doen ze tests door observatie. Geluid achter haar of naast haar en kijken hoe ze reageert en dat op verschillende toonhoogtes. Ook rechts houden ze zo in de gaten en ze kijken ook of er vocht in haar trommelvlies zit omdat dat haar gehoor dan weer verslechterd en dat invloed kan hebben op haar spraakontwikkeling.
Vanaf nu (ruim 2,5 ) gaan ze tests doen dmv een koptelefoon. Elise hoort piepjes en dan moet ze een blokje aangeven als ze een piepje hoort. Op verschillende toonhoogtes ook en zo willen ze erachter komen of Elise rechts echt helemaal niets hoort, of dat het bij een bepaald decibel begint.
Jee, wat wil je verder nog weten? Weet niet precies wat ze gaan onderzoeken bij je zoontje dus kan niet vertellen welke test ze precies gaan doen, maar kan me voorstellen dat ze ook de koptelefoon test gaan doen om te observeren wat hij wel/niet hoort en hoe hij reageert???
Elise spreekt trouwens prima ondanks haar rechteroortje, ze zijn blij met 3 woordjes op haar leeftijd en Elise maakt soms zinnen van 4-5 woorden als ze zin heeft. papa baby jesse in auto bijv…
Wij zijn met Justin ook bijb het audiologisch centrum. Zelfde verhaal als bij jullie. Door het cb doorgestuurd, ook vanwege behoorlijke achterstand.
Ze doen de testen heel speels en leuk hoor.
Hier ook audiologische ervaring en alles is goed te doen, de testen en dergelijke.
De testen duurden eigelijk vrij lang voor een kleine dreumes/peuter maar het is Luuk gelukt destijds.
Zijn gehoor is getest en zijn moteriek en naderhand ook nog een psychologische test.
Dit ook naar aanleiding van spraakproblemen.
Oeps vergeten!
Bo moest poppetjes in een bus laten uit- en instappen als ze een piepje hoorde. Vond ze helemaal geweldig. Eerst mocht ze luisteren als de koptelefoon voor haar lag, later moest hij op. Ondanks dat we geoefend hadden thuis, wilde ze de koptelefoon niet op. Uiteindelijk heeft de onderzoekster dat handig opgelost.
Verder moest ze tussen 2 grote houten dingen gaan zitten, waar geluid uit kwam, maar ook iets met 4 gekleurde lampen gebeurde. Ze vond het rete-interessant.
Daarna nog 2 testen waarbij de computer een registratie maakt van het oor. De onderzoekster legde het heel leuk uit.
Al met al zijn we ruim een uur binnen geweest, maar het was goed te doen.
Geen ervaring met een ac maar wel met een laat pratend kind. Ruben zei toen hij 2 was uitsluitend “die” en “nie” en daar redde hij zich prima mee. CB vond toen bij de controle ook dat hij niet genoeg zei, maar een paar maanden later (we moesten ervoor terugkomen) had hij ineens een sprong gemaakt in zijn taalontwikkeling.
Hij heeft toch wel die post-natale gehoorscreening gehad? Hoe was die dan? Hebben ze op het CB in zijn oortjes gekeken of er vocht achter zat misschien? Wat zegt je eigen gevoel; krijgt hij wel mee wat er om hem heen gebeurt, begrijpt hij wat je zegt?