Ervaringen Makelaarsland e.d.

Hallo!

Wij willen met een maandje of 1,5 ons huis te koop gaan zetten. Nu ben ik eens aan het rondkijken bij makelaars maar m’n oren gaan echt staan klapperen van die prijzen zeg. Dus zijn we ook aan het kijken via internetmakelaars. Daar regel je vaak zelf de foto’s, de schriftelijke presentatie en de rondleidingen. Zij helpen je met alle andere toestanden (welke ik trouwens belachelijk ingewikkeld vind, ze houden elkaar lekker aan het werk in het land van de woningverkoop :silenced: ). Al met al betaal je dan een vaste prijs tussen de 700 en 900 euro ipv van zoveel procent van de koopsom.

Nu ben ik benieuwd of jullie ervaringen hebben met internetmakelaars. Zo ja, hoe beviel dat? Wat vond je prettiger in vergelijking met een gewone makelaar. En hoe snel was je huis verkocht.

Ik ben benieuwd naar jullie verhalen!

Ik heb er geen verstand van, maar misschien is dit wat.

Is van een nieuwe reclame…

Edit beheer: commerciele link verwijderd

Hee bedankt, deze had ik nog niet gezien.

Verder niemand ervaring met internetmakelaars?

Wij hebben ons huis in Zwolle verkocht via makelaarsland.

Ik vond het niet fijn.

Je moet de rondleiding zelf doen, dus kinderen naar een oppas, huis soppen in alle stress en dan ben je nog preciezer want als mensen meteen al walgen is dat bij een rondleidend makelaar makkelijker te accepteren dan bij jezelf.

Kopers vragen veel, ook over technische zaken in een huis en zeker als je een oud huis hebt moet je dan wel stevig onderbouwde gegevens hebben.

Ook zit je dan met een mogelijke bouwtechnische keuring.

Dan de onderhandelingen… die doe je ook zelf, natuurlijk krijg je wel advies, maar uiteindelijk doe je die zelf en in ons geval hadden we van te voren afgesproken absoluut niet onder de prijs van 193.000 te willen gaan. Toen kregen we een bod van 190.000 (was het 3e bod) en raakte Ruud dus in paniek. Hij besloot dat we toch een tegenbod moesten doen van 192.000, ik ben het gaan invoeren en heb er 192.500 van gemaakt en erbij gezegd dat het ons eindbod was. Ze ging ermee akkoord en gaf later aan met 193.000 ook akkoord te zijn gegaan.

Je moet dus stevig in je onderhandelingsschoenen staan.

Daarbij krijg je gewoon minder makkelijk kijkers want veel mensen vinden het veel te persoonlijk om met een verkoper te worden geconfronteerd. Alles wat je minder vind en dus wel tegen een makelaar durft te zeggen, houden mensen voor zich.

De papperassen afhandeling is verder prima.

Maar ik zou het niet weer doen.

Ons huis is nu in de verkoop bij een makelaar en staat voor 385.000kk

Haar provisie is 1% incluis btw en dan word er een uitgebreide brochure gemaakt die mensen mee kunnen nemen, komt er een styliste in huis die tips geeft over hoe het beste gefotograveerd kan worden en komen we op funda.

Zij doen de onderhandeling en zijn dat gewend, dus wij hoeven ons daar niet de hoofden over te breken.

Als ze het verkocht krijgen voor wat ze denken er uit te kunnen halen, dan zullen ze dus een provisie op gaan strijken van 3750 euro.

Maar dat is het me dubbel en dwars waard.

Over provisies valt vaak wel te onderhandelen hoor, gewoon aangeven dat je het te veel vind en dan een ander zoekt.

En in ons geval denken ze er minimaal 370 uit te kunnen halen, wij hebben gezegd, alles wat minder is gaat niet met 10tjes maar met 100 euro van jullie provisie af… dus niet als het 360 word dat zij dan 3600 krijgen, nee, dan is het meteen 1000 euro ervan af…

Daarmee zijn ze akkoord gegaan en zo zullen ze ook wel echt rete hun best moeten doen.

Hee Cell, bedankt voor de info! Goede tip om te gaan onderhandelen over de provisie. Zo zullen ze zeker hun best gaan doen ja.

Ik sta er ook nog erg dubbel tegenover. Precies wat je zegt dat je altijd met de kinderen zit als er iemand wil komen kijken enzo…Op zich zie ik niet tegen het onderhandelen en rondleiden zelf op. Ook foto’s maken en een brochure in elkaar zitten gaat wel lukken. Maar het is allemaal wel een hoop gedoe…

nou wij Zitten (weer) midden in de verkoop.

De ervaring met makelaarsland en andere internetmakelaars leert dat er nog altijd veel mensen geen vertrouwen in hebben en dat huizen vrij lang te koop staan.

Goed onderhandelen met makelaars over de courtage, ook al zeggen ze dat deze vast staan…das larie.

Let goed op wat je in je pakket neemt. Ze moet je vaak de openhuizen routes ook zelf bekostigen en zo loopt alles lekker op

als ik dan ook mijn ervaring mag delen:

wij hebben ons huis in Lelystad verkocht via makelaarsland en dit was goed bevallen. het scheelde toch zeker 2 a 3 duizend euro met een makelaar. De foto’s hebben we zelf gemaakt en tekst zelf geschreven. daar ben ik goed in, dus dat vond ik zelfs beter dan als een makelaar het gedaan had.

De advertentie kwam op funda en dat is immers toch het allerbelangrijkste! :slight_smile: We hebben 4 rondleidingen gedaan en toen was het raak, die mensen waren verliefd en wilden het hebben. Wij hadden praktisch geen onderhandelingsruimte dus ik was erg blij dat we het voor 500 euri onder de vraagprijs konden verkopen (hoewel zijn bod aanvankelijk 7000 eronder was, ik heb toen eerlijk aangegeven dat wij hypotheektechnisch niet veel lager konden omdat we anders met schuld zouden verkopen)

Binnen 3 maanden verkocht. En dat is voro lelystad een megarecord, soms wel 2 jaar te koop daaro.

Ik was uiteindelijk blij dat we het zo hebben aangepakt want ik vond het rondleiden niet erg. Brent was toen nog jong genoeg om beneden even in de box te laten spelen. En dan poets je tenminste goed :mrgreen: En wie kon er enthousaister over ons huis schrijven en vertellen dan ik?

Hopelijk heb je hier wat aan

Groetjes

Carina

Carina, precies om die reden dat wij vinden dat we de foto’s en de tekst best zelf kunnen maken neig ik wat dat betreft meer naar internetmakelaars. Voordat wij dit huis kochten (zonder makelaar) hebben we heel wat huizen gezien en van het merendeel van de rondleidingen waren we nou bepaald niet onder de indruk van de verkopende makelaar. Alleen lopen er bij ons wel een peuter en een kleuter rond, dat wordt dan even lastig. In 3 maanden verkocht is wel top zeg. De huizen hier in de buurt staan inderdaad ook veel langer te koop…

We twijfelen nog even vrolijk verder :wink:

Zooo wat een geld zeg scheeld het dan. Ik schrik er een beetje van. Wij willen ons huis ook verkopen in het najaar. Maar als je het zelf doet dus en zelf foto,s maakt. heb je dan net zo,n garantie als bij een makelaar? Hoe gaat dat dat in zijn werk? Dus het enige verschil is dat je zelf foto,s maakt. Dus zelf een tekst maakt. En zelf een bedrag bepaald? Wat het waard is?

Ik weet niet hoe ik het moet uitleggen. Maar wat is het verschil met een makelaar dan? Is het net zo bindend?

Van dat geld wat je weer scheeld kun je veel doen in je nieuwe huis dus.

Je hebt verschillende internetmakelaars met ongeveer dezelfde paketten. Bij makelaarsland moet je idd zelf de foto’s en de presentatie maken en zelf afspraken maken met kijkers en rondleiden. In principe gaan de biedingen via hen maar jij bepaald zelf de vraagprijs en het bod. Er zit een soort van taxatie bij maar geen hele uitgebreide als ik het goed heb begrepen. Ook geen bouwrapport volgens mij. Zij regelen verder een koopcontract en iets met een notaris. Het is absoluut net zo bindend, het scheelt aleen een berg geld…

Ik zal er even met mn man over hebben.

Als je googled op internetmakelaar komen er een hele berg links. makelaarsland is ooit degene die ermee is begonnen geloof ik.

Yep

je maakt (bij makelaarsland in elk geval) zelf de foto’s en een leuke tekst. je kan bij hen tegen meerprijs ook foto’s laten maken.

Je doet zelf de rondleidingen.

En de onderhandelingen.

je huis staat op funda en op hun site. Er komt een taxateur langs die de waarde bepaalt. jij mag dan zelf natuurlijk wel afwijken met je vraagprijs, maar dan heb je een idee.

Je huis komt erop te staan. Mensen die interesse hebben geven dat op de site aan en jre krijgt dan een mailtje: die en die willen graag een bezichtiging plus telnr. Je belt die mensen en spreekt af.

onze ervaring is juist dat de menden het fijn vonden, omdat wij heel flexibel; konden afspreken, ook in avond of weekend

Nadat die mensen zijn geweest en je ze hebt rondgeleid (waarvoor ik weer 100 tips heb maar goed dat in een PB als iemand het wil) kunnen ze op de site aangeven als ze een bod willen doen. In principe gaat makelaarsland je dan begeleiden bij de onderhandelingen, telefonisch. In ons geval waren we het bij de 1e bezichtiging al eens en voerden zij het bod in wat we overeengekomen waren. Wij klikken op: bod accepteren en klaar!

makelaarsland verzorgde de koopovereenkomst en we gingen tekenen bij een notaris in onze buurt.

Dat ging allemaal wel relaxed bij jullie zeg. Als je het zo beschrijft krijg ik er wel zin in om het zelf te gaan doen :think:

In 2005 zijn we op zoek gegaan naar een eigen huis. We hebben verschillende huizen bekeken met de verkopende makelaars en één huis met de eigenaar (via Makelaarsland) maar ik vond het niet prettig.

Tegen een makelaar kun je bijv. makkelijker zeggen wat je wel en niet aanstaat in/aan het huis, zonder dat die zich persoonlijk aangesproken voelt. Als wij ooit weer gaan verhuizen en dus dit huis gaan verkopen doen we dat ook met een makelaar en niet zelf.

de ervaringen zijn dus heel verschillend.

Maar zou jij je droomhuis NIET kopen, alleen maar omdat het door de mensen zelf rondgeleid wordt? nee toch?

Als je genog geld of overwaarde hebt, en geen enkele tijd of zin om zelf metd e verkoop bezig te zijn, dan moet je gewoon een makelaar inschakelen. maar als je nodig wilt besparen en je hebt wat creatieve energie over, dan kun je zo een paar duizend euro schrappen

Ik ben persoonlijk juist wel gevoelig voor een enthousiast verhaal over een huis. Dat heb ik van de makelaars die ons destijds rondleiden niet meegemaakt. Dat zou je van de huidige bewoner wel verwachten. En idd, als je het huis echt wil koop je het toch wel. De bakken geld die makelaars verdienen in vergelijking voor het werk dat ze doen stuit me nogal tegen de borst. Aan de andere kant zie ik op dit moment ook wel op tegen het geregel, een verhuizing brengt al zoveel geregel met zich mee…

Is de gemiddelde prijs voor een makelaar nou 1%?

ons huis is in 3 weken en 2 dagen 2x verkocht!!!

eerste keer op laatste dag ontbinding afgeketst :wall:(mensen wisten van begin af aan, dat t niet toereikend was en ons maar in de waan laten he) en de 2e x is ontbonden deze week. Kopers zouden vandaag afnemen maar zijn uit elkaar. Dus hebben ze ervoor gekozen om niet te wachten tot wij hen in gebreke gingen stellen, maar dit vorige week al te regelen (juridisch)

Meiden…bovenstaande gebeurtenissen is uniek hoor. In de regel is de eerste koper de vaste koper en wordt er zelden iets afgeketst.

Jennifer wat rot zeg! Maar helaas kan dit ook bij een gewone makelaar gebeuren…

En de prijs van een gewone makelaar is geen 1%! Een normaal tarief is vaak 1,8 maar dat kun je vaak onderhandelen tot 1,5%

toch een bak geld