Ervaringen m.b.t. Jenaplan gevraagd.

Wij zijn op een kennismakingsbijeenkomt en rondleiding op een Jenaplanschool geweest. Het sprak ons erg aan, maar het is zo anders dan ik gewend ben.

Zelf ken ik verder niemand die bekend is met Jenaplan of kinderen heeft die naar een Jenaplanschool gaan.



Zou heel graag ervaringen van anderen horen. Wat bevalt er goed of beviel er niet? En hoe ervaren jullie het systeem met 2 leeftijdsgroepen in 1 klas?

Mijn ervaring is dat je kindje het wél aan moet kunnen.

Onze zoon die wat meer nodig had aan begeleiding en hulp viel al snel tussen wal en schip op jenaplan onderwijs helaas.

Daarna heb ik heel erg moeten vechten voordat zijn school dat ook toegaf en ik dus kon zoeken naar hulp en oplossingen…

ik werk zelf al ruim 13 jaar op een jenaplanschool :slight_smile: en vind het voor de meeste kinderen nog steeds een heel goed systeem. Het is wel zo dat iedere jenaplanschool toch weer een beetje anders werkt. Wat voor mij de voordelen zijn:

  • de 3 jarige stamgroep; iedere kind is een keer jongste, oudste, middelste ongeacht zijn rol thuis.
  • omdat je als leerkracht een kind 3 jaar in je groep hebt, kun je heel goed de individuele groei van een kind zien.
  • Wereldorientatie is het hart van het jenaplanonderwijs. Dit betekent dat alles wat je leert zoals bijv lezen,schrijven, rekenen, muziek gekoppeld is aan een project, zodat het een groot geheel is ipv losse onderdeeltjes.
  • Er wordt vrij veel aandacht besteed aan maatschappelijke problematiek, maar ook aan " hoe ga je met elkaar om" .
  • presentatie van werkstukken, toneel, verhalen neemt een belangrijke plaatst in.
  • kinderen leren hun werk zorgvuldig te plannen.
  • kinderen leren veel samen te werken en samen te leren (maatjes)