Ervaringen m.b.t. Jenaplan gevraagd.

Wij zijn op een kennismakingsbijeenkomt en rondleiding op een Jenaplanschool geweest. Het sprak ons erg aan, maar het is zo anders dan ik gewend ben.

Zelf ken ik verder niemand die bekend is met Jenaplan of kinderen heeft die naar een Jenaplanschool gaan.



Zou heel graag ervaringen van anderen horen. Wat bevalt er goed of beviel er niet? En hoe ervaren jullie het systeem met 2 leeftijdsgroepen in 1 klas?

Mijn ervaring is dat je kindje het wél aan moet kunnen.

Onze zoon die wat meer nodig had aan begeleiding en hulp viel al snel tussen wal en schip op jenaplan onderwijs helaas.

Daarna heb ik heel erg moeten vechten voordat zijn school dat ook toegaf en ik dus kon zoeken naar hulp en oplossingen…

ik werk zelf al ruim 13 jaar op een jenaplanschool :slight_smile: en vind het voor de meeste kinderen nog steeds een heel goed systeem. Het is wel zo dat iedere jenaplanschool toch weer een beetje anders werkt. Wat voor mij de voordelen zijn:

  • de 3 jarige stamgroep; iedere kind is een keer jongste, oudste, middelste ongeacht zijn rol thuis.
  • omdat je als leerkracht een kind 3 jaar in je groep hebt, kun je heel goed de individuele groei van een kind zien.
  • Wereldorientatie is het hart van het jenaplanonderwijs. Dit betekent dat alles wat je leert zoals bijv lezen,schrijven, rekenen, muziek gekoppeld is aan een project, zodat het een groot geheel is ipv losse onderdeeltjes.
  • Er wordt vrij veel aandacht besteed aan maatschappelijke problematiek, maar ook aan " hoe ga je met elkaar om" .
  • presentatie van werkstukken, toneel, verhalen neemt een belangrijke plaatst in.
  • kinderen leren hun werk zorgvuldig te plannen.
  • kinderen leren veel samen te werken en samen te leren (maatjes)



    Zoals ik al zei, worden deze basisprincipes per school wel verschillend ingevuld en kun je ieder voordeel weer als een nadeel uitleggen :mrgreen: In het algemeen moet je kind wel om kunnen gaan met een zekere vrijheid en vind ik het systeem minder geschikt voor kinderen die veel baat hebben bij een heel vaste structuur. Maar ook dat is per school weer verschillend. Je moet je gewoon heel goed laten informeren en sfeer gaan proeven. Mocht je nog meer willen weten, pb me maar gerust :slight_smile: .

Mamy en Mamaartje bedankt voor de reacties!



We twijfelen nog steeds. Ik denk dat eerst nog een keertje gaan kijken voordat we beslissen.

wij gaan ook kijken, de 23e november :wink:

Onze zoon is in augustus gestart in groep 1.

Ik werk zelf in het onderwijs en ons hele onderwijs-stelsel gaat op de helling.Het klassikaal lessen volgen gaat helemaal verdwijnen en gaan meer richting vormen van bijzonder onderwijs.

Ik ben super tevreden !



Gr josien

Ik heb vroeger op een Jenaplan school gezeten en vond het super. Later stage gelopen op verschillende niet-jenaplan scholen waar ik echt tegen dingen aanliep waar ik het helemaal niet mee eens ben. Ik heb Finn en Mees dus nu al aangemeld voor een, je raad het al; Jenaplan school! :smiley:

Nog meer ervaringen misschien. WIj twijfelen ook enorm…

Onze buurkinderen gingen vroeger naar een jenaplan school.

Mijn buurjongen had er baat bij, heeft er echt veel in zijn schoolloopbaan aan gehad. Mijn buurmeisje niet, die vond het er niet zo fijn, was teveel aan het spelen, kon dat plannen e.d. niet zelf.

Die is wel goed terecht gekomen, maar Jenaplan pastte toch niet echt goed bij haar. Je moet dus goed naar je kind kijken, of laten kijken door iemand die dat kan inschatten.

We hebben vandaag een rondleiding en gesprek gehad bij een Jenaplan school en het sprak mij erg aan. Ze krijgen natuurlijk hulp in dat plannen en leren dat stapsgewijs.

Toch vind ik het erg moeilijk inschatten of Joost hier geschikt voor is. Mij persoonlijk spreekt het wel aan.



Zijn er niet meer ervaringsdeskundigen hier? Wat zijn de evt nadelen?

Wij hebben uiteindelijk besloten na heeeel veel wikken en wegen voor Jenaplan en ik ben er erg blij mee.

Wat ik me alleen nog steeds afvraag? Is de hoeveelheid theorie van bv rekenen en taal dezelfde als bij een reguliere school?

bij ons hebben ze toch gekozen voor een taal en rekenmethode,

want het was niet haalbaar om het helemaal volgens jenaplan te doen

Gaat Tygo ook naar een Jenaplan school dan?



Waarom was het niet haalbaar dan? Ik zal e.e.a. nog eens goed navragen in het volgende gesprek.

ja ik heb hem ingeschreven.



als je alles volgens het jenaplan doet, zal ook het taal- en reken onderwijs binnen die themaprojecten uitgewerkt moeten worden.

Aangezien ze tegenwoordig met de stof van de cito’s te maken hebben, moet je dus voldoen aan het vantevoren bepaalde niveau.

In een echt jenaplan zou je die stof dus ook wel aangeboden moeten krijgen, maar meer in het tempo van de leerling zelf en binnen die thema;s dus.

En met een hoop achterstandskindjes is dat niet haalbaar, om dan aan de cito-stof toe te komen. Dus vandaar dat de school besloten heeft, om taal en rekenen wel volgens een methode te doen.



Op de school waar Tyg en Sanne van Minnie naartoe gaan,

is zelfs een aparte instroomklas; speciaal voor de taalachterstandskinderen die eigenlijk niet naar groep 3 zouden kunnen.

Die klas is helemaal gericht op taal en de kinderen kunnen na deze klas gewoon doorstromen naar een gewone groep 4.

Goed dat je dat zegt Ziet. Dat zal ik ook eens nagaan bij onze Jenaplan.

Hebben die methodes een bep. naam toevallig?

Vreemd eigenlijk dat ze daar niets van vermeld hebben… :think:

ja ze hebben een naam, maar ik weet zo ff 1 2 3 niet de namen.

ik heb Yuri ook aangemeld voor een jenaplan school bij ons in de buurt. Het type onderwijs spreekt mij enorm aan. Ik hoop dus ook maar dat Yuri het wat vindt straks. Blijft toch een gok je moet ze al zo snel ingeschrijven…wie zegt hoe je kind over ruim een jaar is…Op deze school hebben ze ook een taal en rekenmethode.