Ervaringen kijkoperatie gevraagd

Hoi Allemaal,

Volgende week sta ik op de planning voor een kijkoperatie. Ze hebben me wel verteld wat het inhoud en dergelijke maar toch zou ik graag ervaringen horen van vrouwen die het ook hebben ondergaan. Zowel positief als negatief.

Alvast bedankt!!

Karin

Wat voor een kijkoperatie ga je krijgen als ik vragen mag?

Krijg je een buikkijoperatie?

Dan gaan ze met een paprascoop naar binnen ( buisje met camera ) via de navel en via 2 sneetjes bij je bikinetop met 2 instrumentjes.

Ik heb het zelf nu 3 keer gehad.

Alle 3 de keren voledige narcose, moet meen ik ook , maar weet ik niet zeker of het ook via ruggeprik zou kunnen.

Ik heb vollidige narcose gehad.

Je mag van te voren niet eten en drinke.

Je krijgt een ok shirt aan , krijgt ene infuus voor vocht vast ingebracht.

Er komt een ok arts en narcotiseur bij je om gegevens op te vragen over medicvijngebruik allergien

er worden controles uitgevoerd ( bloedruk hartslag enz)

als de ok gereed is word je opgehaald en op de inspaalruimte onder narcose gebracht

vervolgens naar ok gereden ( zit direkt bij elkaar hoor zelfde ruimte )

kijkoperatie hoeft niet lang te duren maar ligt er aan met welk doel ze het doen…

als operatie klaar is , dan word je op uitslaapkamer gebracht om bij te komen.

Dit kan half uurtje duren ook langer.

Daarna mag je naar je eigen kamer.

Als je daar goed bij bent , mag je proberen te plassen ( met hulp )

en als je niet misselijk bent , zelf kunt eten en drinken , naar toilet kan gaan ,mag je naar huis. Al dan niet met een diagnose en behandelplan en medicatie.

Mits de operatie uitgebreider is gevonden en behandeling gebaat gaat worden .

Thuis moet je wel rustig aan doen, kan soms gevoelig zijn.

Afhankelijk welke hechtingen je krijgt, oplosbare gaan vanzelf, houd de wond schoon en droog en denk ok ontstekingen

Uithaalbare na 10 dgn bij ha laten verwijderen…

als je vragen hebt stel ze maar ( persoonlijke vragen liever via pb )

Hoi HOi,

Bedankt voor je uitleg.

Ik krijg inderdaad een buikkijkoperatie. Het wordt uitgevoerd onder volledige narcose. Hoe voelde jij je na de operatie? Was je snel weer fit of viel dat nog tegen?

Thanx!!

@Karinnr7 wrote:

Hoi HOi,

Bedankt voor je uitleg.

Ik krijg inderdaad een buikkijkoperatie. Het wordt uitgevoerd onder volledige narcose. Hoe voelde jij je na de operatie? Was je snel weer fit of viel dat nog tegen?

Thanx!!

Ik heb er 3 gehad de 1e was ik erg van onderste boven mn omdat het psycisch zwaar was. ( was na miskraam nml ) fysiek gezien ook zwaar en na 3 dgn naar huis, maar dit kwam door ab kuur mee.

De 2e en 3e keer waren voor onderzoek op en naar endometriose of andere dingen die in beeld zouden komen.

Beiden ging ik goed en snel onder narcose en kwam er goed uit ( vbij 1 niet maar dat heeft niks te maken met de operatie maar met mij als persoon )

Ik mocht in beide gevallen een dag na die tijd naar huis ( middagoperatie) ik meen in de ochtend operatie zonder byzonderheden bevindst is het zelfde dag naar huis.

En bijkomen ja het is gevoelig , ik meen ook dat ze lucht in brachten 1 keer dat is even voor duurt je buik voelt normaal aan

EN ik heb last gehad van de buis in mijn keel dat is ook gevoelig soms na dien met sliken en eten , kuchen

Ik kan zeggen ik vond reuze mee vallen , vriendelijk hulp, als je angst hebt goed aangeven , hoe rustiger jij bent en de ok ingaat hoe rustiger je er uit komt. Te sterker ben je ook bij het herstel.

Drinken gaat vlot , ik had wel paar daagjes last vna krampen van darmen maar pijn viel me mee… had wel pijnstilling gekregen

Gaan ze alleen kijken of bij bevindingen ook iets weghalen of zo ?

Hoi Hoi,

Ik ga er vanuit dat ze alleen gaan kijken. Als ze iets vinde wat in een korte tijd weg te halen is dan doen ze dat. Zo hebben ze het tenminste gezegd. Op zich ben ik wel een persoon die makkelijk de knop kan omzetten. Als ik kalm moet zijn dan doe ik dat gewoon.

Last van de buis in je keel/ Wat voor buis, moet ik dat ook??

Groetjes Karin

Als je onder volledige narcose gaat wel is beademingsbuis nml

meesten hebben geen last van voelt droog.

Die brengen ze dan in als je al onder zeil bent? En die halen ze eruit als je nog slaapt dan?

Ik ben één keer eerder helemaal weg geweest en heb dat niet meegekregen in ieder geval. Of was dat misschien wat anders? Bestaan er meerdere soorten van “wegmaken”? Een roesje? (dat woord heb ik ook wel eens gehoord?

Groetjes Karin

ik heb ook een kijkoperatie gehad

van de kijkoperatie zelf heb ik amper last gehad

van de lucht die in mijn schouder ging zitten wel die is 3 dagen gevoelig geweest tegen het zeer pijnlijk aan

een droge keel van de luchtpijp die ik er pas in kreeg nadat ik onder volledige narcose was dus die merk je niet

je bent vaak een kleine week wat zwakker en moet rustig aan doen mede ook vanwege de hechtingen

ik mocht dezelfde dag weer naar huis

mede ook omdat ik absoluut niet blijven wilde

communiceer gewoon al je angsten en vragen met de verpleegkundige die je opname regelt

de meeste ziekenhuizen zijn niet moeilijk

het valt allemaal reuze mee

maar er kunnen we complicaties zijn al is die kans erg klein

daar zou je gyn je over ingelicht moeten hebben

ff aangepast de text stond er zo dat de operatie vreselijk was en het is mij juist enorm meegevallen

De tube ( beademingsbuis ) krijg je zowieso bij narcose , maakt niet uit of je via infuus of met mondkapje onder zeil word gebracht meid, maar die tube gebeurd nooit bij bewust zijn

Geen zorgen, je merkt alleen na de operatie met slikken ,

en idd door lucht pijnklachtjes van buik en schouder

even mijn eerdere post aangepast hoor had het zo raar getypt

Heb je PCO? Ik heb die operatie ook gehad. Vond het tegenvallen. Week last van gehad…

Daarna kreeg ik wel een eisprong en reageerde ik op Clomid, maar door de Clomid was mijn slijm niet meer goed…

We zijn sinds een halfjaar niet meer bezig en gaan zelfs terug aan de pil waarschijnlijk :frowning:

Maar ik ken ook succes story’s. Vrouwen die meteen na de operatie zwanger raakten.

1x kijkoperatie gehad, heel erg meegevallen, Niet veel pijn of ongemakken. Geloof ik ook dezelfde dag weer naar huis. Helaas reageert iedereen er anders op. In hoeverre je last krijgt van de narcose, hoe hoog je pijngrens is etc.

Heel veel suc6 alvst, laat het zo goed als dat lukt gewoon over je heen komen en stel je er op in dat het voor een goed doel is!

Vliegje, nee ik heb geen PCO. Mijn cyclus zit tussen de 32 en 36 dagen dus dat is wel netjes.

Ik kan me voorstellen dat als je al zolang zwanger probeert te raken je de moed wat opgeeft. Ga je voor lang weer aan de pil of voor een paar maandjes?

Groetjes Karin

Hier ook een kijkoperatie gehad, meerdere. Allemaal meegevallen. Bij de laatste (euhm ong 4 jaar geleden) in de vroege middag geopereerd en dezelfde avond naar huis. Als je van de tube wat last krijgt (hoeft niet zelf nooit gehad bv) dan kun je alvast wat waterijsjes klaar hebben liggen. Werkt erg goed!

Ik kon altijd gelijk na de operatie weer lopen etc, het enige wat ze wel aanraden is wat extra rust inbouwen in de zin van; geen stofzuiger pakken, dweilen etc, niet tillen. Ikzelf hield me daar een weekje aan en daarna deed ik alles weer zelf. Maar bij mijn laatste operatie hebben ze ook echt niet meer gedaan dan wat ze normaal gesproken bij een sterilisatie doen want dat hebben ze dus gedaan ipv snijden en eileiders weghalen wat de bedoeling was. Als ze meer snijden betekend meestal ook automatisch dat je wat meer last hebt. Paracetamol inslaan en desnoods een soort van preventief slikken. Eerst om de 2 uren en dan 3 uren ertussen naar 4 uren toe en zo afbouwen. :thumbup:

Heel veel succes!

Ik heb ook een kijkoperatie gehad om te onderzoeken of ik endometriose had bij onverklaarde infertiliteit. Had ik niet.

De kijkoperatie vond ik eerlijk gezegd niet zoveel voorstellen. Mocht toen ik goed wakker was weer gewoon naar huis. De volgende dag was ik weer gewoon aan het werk. Succes!

En laten we eerlijk zijn. Hoe heerlijk is het wanneer je je lichamelijk best goed voelt maar je mag niets doen??? Geniet daar van!!!

@Karinnr7 wrote:

Vliegje, nee ik heb geen PCO. Mijn cyclus zit tussen de 32 en 36 dagen dus dat is wel netjes.

Ik kan me voorstellen dat als je al zolang zwanger probeert te raken je de moed wat opgeeft. Ga je voor lang weer aan de pil of voor een paar maandjes?

Groetjes Karin

Je krijgt geen LEO behandeling dus?

Die andere operatie heb ik niet gehad, dus geen idee hoe dat is. Van de LEO moest ik wel even herstellen, was enorm opgeblazen en had last van de wondjes. Maar na een weekje was het al stukken beter.

Wij gaan in ieder geval aan de pil voor een aantal jaar. Misschien kijken we over een paar jaar nog even of we weer willen proberen, maar voorlopig niet meer. We hebben altijd onze grenzen gesteld en die hebben we nu bereikt…

Karin: ik heb vorig jaar ook een kijkoperatie gehad. Ik had last van me schouder door de lucht die in de buik komt maar het viel mij 100procent mee. Maar dit is natuurlijk voor iedereen anders. Ik kreeg ook meteen uitslag in het ziekenhuis en kon daarna naar huis. Dit wel nadat ik had gegeten. Heb het thuis rustig aangedaan. Heel veel succes volgende week!

Vliegje,

Ik weet niet wat een LEO behandeling is?

De kijkoperatie is goed gegaan. De lucht die overal gaat zitten is wel super irritant. Vooral als je van staan naar liggen gaat of andersom.

Voor de rest gaat het prima. Ze hebben niets gevonden. Dus nog geen steek verder. Over 6 weken krijg ik pas de na controle en hoor ik meer denk ik.

Groetjes!!