Ervaringen haptonomie.

Ik zit er over te denken om eventueel haptonomie te gaan doen, niet zo zeer om band moeder/kind te versterken maar om de hyperventilatie. Ik heb al jaren last van hyperventilatie ( zeker een jaar of 15 ) en kan daar heel goed mee omgaan, heb het soms dagelijks, soms weken niet maar schenk er geen aandacht aan en de aanval is vaak zo weer weg.



Nu deze zwangerschap niet loopt zoals ik gehoopt had, vanaf het begin zo vermoeid dat alles me teveel is en ik dus ook niet meer mag werken. Ik ben zo vermoeid en heb het idee dat daardoor de klachten enorm op komen zetten. Het weekend was even een dieptepunt, ik kreeg mezelf niet meer onder controle. :cry: Vanaf dat moment loop ik dus bijna de hele dag te hyperventileren en voel me totaal niet lekker.



Iom met gyn/vk mag ik een half tabletje per keer slikken om wat rustiger te worden maar ergens wil ik dat liever niet. Het weekend dus wel gedaan voordat ik ging slapen.



Vanmorgen weer een rotaanval maar gelukkig kon Roos naar de opvang en ben ik op bed gaan liggen en zodoende gelukkig weer een beetje afgezakt, al blijft het aanwezig.



Nu heb ik ooit ademhalingstherapie gehad maar dat werkte bij mij niet, dat gefocus op de ademhaling deed mij alleen maar meer hyperventileren.



Kortom heel verhaal maar zijn er mensen die zowel puur alleen voor de zwangerschap en mensen die puur voor hyperventilatie al dan niet in combi met zwanger zijn haptonomie hebben gevolgd? En wat zijn jullie ervaringen?

Hallo,



Ik heb tijdens mijn zwangerschap gebruik gemaakt van de diensten van een haptonoom, oftewel haptonimische zwangerschapsbegeleiding.



Mijn ervaringen zijn enkel positief.

Ik vond het erg prettig om begeleiding te krijgen puur en alleen voor mij en mijn man. Ik was echt heel erg bang voor de bevalling t/m paniekaanvallen aan toe. Het heeft me zeker geholpen en ik zou er een volgende keer weer gebruik van maken.

Wil iemand meer weten, dan hoor ik het wel (via forum of pb).



Anke