Wat was jullie ervaring met Gonal spuiten bij IUI / de overstap met Clomid? Maakte het veel verschil?
Ik ben de eerste keer zwanger geworden met IUI, gebruikte toen 100mg clomid. Het was de 2e ronde raak. Bij ons is overigens geen oorzaak voor de subfertiliteit aangetoond.
Nu gaan we voor een tweede kabouter. In eerste instantie dus opnieuw IUI met clomid 100mg. De eerste ronde overstimulatie (4 follikels); kon dus niet doorgaan. Ik moest terug naar 50mg. Hier heb ik nu 3 rondes van gehad zonder succes. De eerste keer 2 follikels, de 2e en 3e keer slechts 1! :roll: Had al eerder gevraagd of ik de dosis niet op kon hogen, maar ze zijn wat terughoudend in dat ziekenhuis en willen eigenlijk maar 2 follikels max.
Nu na 3 rondes is besloten dat ik dus over moet gaan op Gonal spuiten 75. Ik vroeg nog waarom geen clomid 75mg? Maar dat vonden ze geen meerwaarde hebben hoewel er ook geen duidelijke reden voor was.
Maria ik weet alleen (geen IUI ervaring zelf want tja verstopte eileiders) dat je voor Clomid een resistentie kunt opbouwen. Behalve die resistentie schijnt het ook (bij langer gebruik) niet al te tof te werken voor je baarmoederslijm (taai oid) wat de innestelling kan bemoeilijken.
Al deze ‘nadelen’ heb je niet bij Gonal (minder chemisch meer natuurlijk hormoon). Het toedienen is even wennen maar het is makkelijker qua ‘instellen’ voor je lichaam en je kunt wat makkelijker de hoeveelheid aanpassen. Zelf ben ik erg tevreden met Gonal bij ons dan voor de IVF. Redelijk consistent qua resultaat en in mijn geval eigenlijk geen bijwerkingen (iets wat ik bij Clomid vaak wel lees).
Heel veel succes!