Ervaringen gezocht met; HSG foto en cyclus?

Een vraag namens een vriendin van mij:



Zij heeft een regelmatige cyclus van 30 dagen, helaas is ze nog niet zwanger geworden na een jaar klussen, om deze reden is zijnnaar de gyn gegaan.

Nu heeft zij vorige maand een HSG foto met contrast vloeistof laten maken om te kijken of haar eileiders wel/niet verstopt waren en of dat de reden kan zijn van haar uitblijvende zwangerschap.

Alles was okey dus tot zover staat niks haar in de weg om zwanger te kunnen worden.



Nu is het zo dat zij nu al 6 dagen overtijd is, zij heeft gister getest maar de test was helaas negatief.

Nu vroegen wij ons het volgende af:

-kan door de HSG foto haar cyclus in de war zijn?

-heeft ze uberhaubt wel een eisprong gehad?

-kun je zonder eisprong ongesteld worden?

-hoe nu verder, naar de dokter ja/nee of afwachten?



Alvast bedankt voor het meedenken en het delen van jullie eigen ervaringen hiermee!

-kan door de HSG foto haar cyclus in de war zijn?



antw: nee in principeniets, staat er los van.



-heeft ze uberhaubt wel een eisprong gehad?



antw: of je een eisprong hehbt gehad weet je niet mits er echo onderzoek is gedaan of ovulatietesten hebt gebruikt. Via een HSG is dit niet te volgen .Omdat het een momentopname is.



-kun je zonder eisprong ongesteld worden?



antw: Nee , een eisprong heb je nodig immers van daaruit ontwikkeld zich een eitje dat door een spermacel opgevangen dient te worden.



-hoe nu verder, naar de dokter ja/nee of afwachten?

antw: een zwangerschap na HSG is heel goed mogelijk, de kans is hoger omdat de eileiders doorgespoten worden met contrastvloeistof.

Ms is er wel een zwangerschap, maar is het hsg niet voldoende gestegen om waar te nemen in je urine.

Ik zou testen met een dag of 2 weer.

Als de menstruatie uitblijft en er geen zwangerschapshormoon wordt aangetroffen , kún je de ha of gyn even bellen, maar het gebeurt vaker dat iemand een menstruatie overslaat.



Succes en met andere vragen hoor ik het wel.



Groet je vriendin, ( t lijkt of ik jou aan typ maar das gewoonte, ) en hopelijk betreft het haar een zwangerschap.



Groetjes bianca

Bianca, bedankt voor de antwoorden.



Voor zover zij weet heeft zij altijd cyclus van 30 dagen en uit andere onderzoeken bleek dat het niet aan haar eisprong lag.



Daarom is het zo vreemd voor haar dat ze al een week overtijd is, is tot nu toe nog nooit zo geweest.



Ik zal haar de antwoorden doorgeven



Nog 1 vraag, het kan dus zo zijn dat je een maand je menstratie overslaat omdat je geen eisprong hebt gehad maar dan zit dit er dus wel aan te komen maar later dan normaal totdat je wel een eisprong hebt gehad?



Groet.

Lilian, Ik heb zo’n HSG-foto (hysterosalpingografie-foto, weet zelfs het woord nog! :lol:) gehad.

Ik kreeg een HSG een 2-tal maanden na de geboorte van Robbe :vlinder: en… ik werd niet meer ongesteld! :thumbup: :inlove:

Zo’n HSG-foto maakt de eileiders eens goed schoon, het contrastvloeistof spoelt de eileiders als het ware en daardoor krijgen ze een betere toegankelijkheid (voor de zaadcellen uiteraard! :mrgreen:) :dance: .

Dus ik hóóp héél erg voor je vriendin op een positieve test! :inlove: :kaars:

Laat het me (ons) weten hé! :wink: :-*



Dat er menstruatie optreedt wil o.a. zeggen dat er geen bevruchting heeft plaatsgevonden, het zegt niets over een eisprong.

De baarmoeder bereidt zich maandelijks voor op een eventuele embryo en dit gebeurt onafhankelijk van een eisprong.