Ik had er nog nooit van gehoord en nu lees ik in een wijkblad dat de basisschool waar wij Anne naartoe willen doen nu Dalton gecertificeert is.
Heeft iemand ervaringen met zo n school, of kan iemand mij meer over Dalton-onderwijs vertellen?
Ik hoor het graag.
http://www.dalton.nl/
kijk hier maar eens
heb ooit weleens een Daltonschool bezocht toen ik de pabo deed, het is een zgn. ‘vernieuwingsschool’ net zoals Jenaplan en Montessori dat zijn.
Ja, ondertussen had ik wat sites gevonden . Ik ben nu vooral nieuwsgierig naar ervaringen…worden kinderen niet brutaler door de vrijheid? En zo nog meer.
hallo
De dochter van mijn man (nu 9) zit op een Daltonschool…en Sanne gaat daar straks naartoe als het goed is…
Er wordt in eerste instantie klasikaal iets uitgelegd . Iedereen krijgt een taakbrief die dan aan het eind vande week af moet…dat moet gewoon op school…dus ze kunnen dan zelfstandig werken…ze zitten hier in groepjes van 4 en werken met kleurtjes en blokjes…rood: ik wil niet gestoord worden…groen: je mag mij ook vragen als je het niet weet…en geel: juf ik heb hulp nodig…dan neemt de juf/meester de leerling even apart om het uit te leggen…als ze op vrijdag of eerder alles af hebben dan mogen ze een keuzetaak doen…(computer,tekenen,enz enz)…iedereen krijgt dus voldoende aandacht en ook persoonlijk…het is erg prettig omdat iedereen zich op het eigen niveau (van die klas dan) kan ontwikkelen…met lezen zitten ze dan ook verschillende AVI-niveau’s (er is natuurlijk wel een richtlijn waar ze op moeten zitten) maar anderen hoeven niet te wachten of met de snelle groep mee hoeven gaan…het is dus geen vrijgevochten zootje wat sommigen denken…
Mijn oudste drie kinderen zitten ook op een Dalton-school. We hebben er niet bewust voor gekozen, na verhuizing bleek dit de dichtstbijzijnde school en het had ook nog een tamelijk goede naam.
Ze kwamen van Jenaplan en dan is dit wel even wennen. Ze werken via een maatjessysteem en dat is voor sommige kinderen ideaal. Je leert er erg zelfstandig van werken en mag pas wat aan de meester of juf vragen als je er samen niet uitkomt.
Voor kinderen die extreem slim zijn of juist een leerachterstand hebben is dit echter nogal eens problematisch.
Zo is mijn ene dochter dyslectisch en de ander kan erg goed leren. Dan botst het nog wel eens op werkniveau met andere maatjes.
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Ik heb geen idee of Anne een ‘geschikt’ kindje is voor zo n opleiding. Misschien wel. Alle kindjes uit onze straat zitten er op school, maar deze week hebben zijn ze pas officieel een Dalton school. Ik kan ook aan die ouders een vragen hoe het bevalt. Anne is nogal een kindje dat zich niet zomaar laat zeggen wat ze moet doen, ze gaat graag haar eigen gang, toch vind ze het op de tijd ook lekker om op schoot een boekje te lezen. Ik zou niet willen dat ze door de manier van lesgeven juist achterop zou raken. Volgens mij is ze best een slimme meid ( ze is pas laat gaan praten, maar heeft veel andere dingen war ze goed in is). Hm, maar eens goed overleggen. Wij wilde haar naar die school doen, omdat het 50 meter bij ons vandaan is en een openbare school is. Nu wil ik me toch wat meer verdiepen in dat Dalton gebeuren.
Elke Dalton-school is anders, dus misschien is het verstandig sowieso eens een bezoekje te brengen, en dan te vragen hoe zij Dalton toepassen!
@Biebels wrote:
Elke Dalton-school is anders, dus misschien is het verstandig sowieso eens een bezoekje te brengen, en dan te vragen hoe zij Dalton toepassen!
Goeie tip, dank je wel. We gaan nu zowiezo ook de andere scholen langs, omdat we het eigenlijk niks vinden om zo losgelaten te worden. Structuur in onderwijs lijkt ons wel van belang. We zullen zien.
Maar Dalton staat stijf van de structuur hoor hangt nogmaals heel erg van de school af. Mijn Dalton-mening is dat je juist structuur van de kinderen moet kunnen verwachten, omdat ze zo zelfstandig moeten kunnen werken.
@Biebels wrote:
Maar Dalton staat stijf van de structuur hoor hangt nogmaals heel erg van de school af. Mijn Dalton-mening is dat je juist structuur van de kinderen moet kunnen verwachten, omdat ze zo zelfstandig moeten kunnen werken.
Ja, maar is een kind van 4 jaar wel klaar om zo zelfstandig te zijn, verwachten we niet teveel van onze kinderen dat ze eerst maar klasgenootjes om hulp moeten vragen (waarbij ze natuurlijk ook de verkeerde uitleg kunnen krijgen) en dan pas de docent. Het is maar een gedachte gang van ons he, geen aanval. Is het niet lekker makkelijk voor de docent om een rood blokje neer te zetten en geen aandacht aan zn leerlingen te hoeven geven? Wij hebben er een beetje nare smaak bij…maar zoals gezegd gaan we het allemaal uitzoeken, in de hoop een naar ons idee geschikte basisschool voor Anne te vinden.
Wij hebben er geen probleem mee dat ze maandag allemaal rekenen en dinsdag allemaal taal doen als voorbeeldje.
Ik heb zélf Dalton onderwijs gevolgd ( middelbare school)
Mijn ervaring is dat je als kind wel heel sterk in je schoenen moet staan om het systeem ( want er is zeker wel een systeem hoor) aan te kunnen.
IK heb zoveel leerlingen gezien die echt neit te dom waren om te leren, maar die het op een dalton systeem niet aankonden.
Ik zal er denk ik zelf voor mijn kind niet voor kiezen, maar ga eens kijken daar en doe zelf een indruk op. Vraag dan om een rondleiding in schooltijd, en niet daarbuiten, zodat je het ook écht kan ervaren.
Ik heb net de site van de school zelf eens goed doorgenomen. Iets wat ik ook erg raar vond was dat alle ouders verplicht zijn om lid te zijn van de ouderraad :think: . Oke, ik wil best eens voorleesmoeder of zoiets zijn, maar een vaste taak binnen de school zien wij echt niet zitten.
Pfff, we hebben nu nog maar 2 keuzes van scholen. 1 School valt zowiezo af omdat het een Rooms Katholieke school is en zij veel aan communie enzo doen en wij zijn niet gelovig, of hoe noem je dat.
Het wordt dus of deze school
http://www.agnetendal.nl/
Of deze (Dalton)
http://www.obsdebelhamel.nl/site/index.php?page_id=10
Pffff, moeilijk hoor
O ja dit is de RK school:
http://www.schepelweyen.nl/index.html
Voor iemand die er vastand van heeft en ons kan adviseren
het rode blokje wordt niet door de docent neergezet hoor…maar door de leerlingen zelf…als ze zelf een rood blokje neerzetten willen ze niet gestoord worden door de andere kinderen uit de groep…de leraar doet dit natuurlijk niet…
@issie wrote:
het rode blokje wordt niet door de docent neergezet hoor…maar door de leerlingen zelf…als ze zelf een rood blokje neerzetten willen ze niet gestoord worden door de andere kinderen uit de groep…de leraar doet dit natuurlijk niet…
Ik heb een filmpje gezien op http://www.dalton.nl en daar had de docent zelf een soort verkeerslicht boven zn buro hangen. Hij kon dat licht op rood zetten, dan was hij bv met een groepje bezig en mochten de andere kinderen hem niet storen, ze moeten dan maar ander werk pakken en als de docent zijn rood licht weer uitzette konden kinderen vragen stellen :?
Poehpoeh, wat is dit moeilijk zeg :shifty:
O dat isk hier absoluut niet het geval…vanmorgen naar musical geweest die 4 x vandaag wordt opgevoerd door leerkrachten en leerlingen en iedereen doet mee…er wordt hier trouwens heel veel gedaan aan dit soort dingen…elke maand treden er twee klassen op en dan doet iedereen ujit de klas sowieso mee met een dansje liedje toneelstukje of wat dan ook…erg schattig als groep 1 moet…meestal K3…
denk idd dat elke school anders is…hier is het gewoon echt supergeregeld en perfect voor Iris.
Ik ben zelf juf op een Daltonschool, val daar in en geef RT. Dat elke daltonschool anders is klopt zeker. En natuurlijk is het ook in alle klassen anders. Eerlijk gezegd zie ik bij de kleuters altijd weinig verschil tussen daltononderwijs en regulier onderwijs. Op alle scholen (Dalton of niet) waar ik tijdens mijn PABO geweest ben, werkten ze met een taakbord om aan te geven wat het kind aan het doen was. Overal was de juf af en toe niet beschikbaar omdat ze een klein groepje iets aan het uitleggen was. Overal werden kinderen gestimuleerd elkaar te helpen voor ze iets aan de juf kwamen vragen. In latere klassen was het verschil duidelijker te merken.
Zie het nu pas :oops:
Mijn kinderen zitten op Dalton onderwijs. Past echt super bij mijn kinderen. Ze beginnen in de kleuterklas als ieder ander school ,maar ze groeien erin.
In groep 1 hebben ze een bord met allemaal foto van de kinderen en dan kiezen de juf met de kinderen wat ze die dag gaan doen. Dat wordt aan gegeven door een kleuren kaartje.
De kindjes krijgen in groep 3 een maatje waar ze de hele week dingen mee samen doen. Mijn kinderen hebben te maken met een super kleine school dus je werkt met combinatie klassen. Als de juf het allemaal voor die ochtend heeft uitgelegd dan gaan ze aan het werk. De lamp gaat voor hun aan ze mogen even geen vragen stellen. Daar is eventueel een maatje voor. Als ze er niet uit komen leggen ze een naamkaartje bij de juf in het bakje de juf komt dan langs. Belang is dat ze samen werken en zelf oplossing zoeken. Ze krijgen werk voor wat ze voor die leeftijd aan kunnen… (ook mogelijk voor ieder kind apart) Ze moeten het werk zelf inrichten wat ze eerst doen. Dus niemand legt ze wat op.
Na mate ze groepen hoger komen krijgen ze meer werk op per dag en voor meerdere dagen dus kunnen ook al werk voor andere dagen al doen. Alles wordt wel eerst uitgelegd. Daarna werken ze helemaal zelfstandig met gericht op samen werken en plannen en eigen inzichten om dingen op te lossen.
Mijn oudste gaat nu naar groep 8 en die is vorig jaar begonnen met werk opkrijgen voor de hele week en moet dus zelf dat inrichten op een soort logboek(agenda) Ze pland maandag in wat ze welke dag gaat doen en hoe lang ze ervoor nodig heeft . Dan kleurd ze met iedere dag een kleur welke dag ze iets gemaakt heeft. dus bv Maandag geel is en ze beslis iets van vrijdag te maken dan kleurd ze het ingevulde op vrijdag geel(dat vak dus)
Dat is zo goed voor de vervolgopleiding. Ze hebben dan al een voorbereiding gehad op plannen.(daar schort het vaak aan op vervolgopleing)
Wat ook een voordeel is:
Jewel van ons is niet zo goed in lezen. Heb dus besloten dat ze maar een jaartje over moest doen(groep3) Nu is ze met schrijven en rekenen door gegaan met groep 4. Nu loopt ze met rekenen al voor op de kinderen van groep 4 want ze gat effe naar de juf van die klas die legt uit en ze werkt weer paar dagen zelf. Lezen heeft ze nu opgepakt en taal gaat nu fluitend. Dit was niet gelukt op een gewone school omdat die kinderen helemaal laten zitten. Jewel had der eigen verveeld.
Nadeel wat moet ze nu in groep 8 doen. tja gelukkig is papa scheikunde/natuurkunde en wiskunde leeraar en dus al met school flink doorbesproken.
Als je vragen heb stel ze maar!
Ik ben zelf leerkracht op een daltonschool dus als jullie vragen hebben… stel ze!!
Groetjes, Hanneke
Hoihoi,
Nog bedankt voor jullie reacties. Wij hebben besloten om Anne niet naar de Daltonschool te laten gaan. het past gewoon niet bij ons. Ze gaat naar een school waar we wel een goed gevoel bij hebben en toch redelijk vrij zijn.