ben over goed 5 weken uitgerekend van de 2de. Vandaag kom ik voor mijn controle bij de verloskundige. En 1 van de verloskundigen is met zwangerschapsverlof. Dat wisten we al toen we deze praktijk uitzochten.Er zou ook vervanging komen. Ze zijn met zijn drieen. Vandaag las ik dus een aankondiging van de vervangster en daar stond bij vermeld ik ben deze zomer afgestudeerd en vervang nu. We hadden haar ook meteen. Een aardige dame daar niet van,maar heb haar wel gevraagd hoeveel bevallingen ze al had gedaan. Tijdens de opleiding het aantal dat ze moeten doen en sinds ze hier vervangt nog maar 10. Heb zo mijn bedenkingen. Hoop dan ook niet dat ze mijn bevalling doet. Snap best dat iemand ervaring moet opdoen. Maar ik weet zelf uit ervaring dat als je het papiertje hebt je dan pas gaat leren hoe het is. En dan vind ik 10 niet erg veel. De andere verloskundigen zijn in de 50 en hebben al veel meer bevallingen gedaan. Ik schat haar op een jaar of 23.
Zal ook wel weer met de zwangerschap te maken hebben, maar heb toch liever iemand die mijn bevalling doet die wat meer ervaring heeft dan die 10. En overstappen naar een andere verloskundige praktijk zit er niet in,want dan loop ik namelijk het risico dat ik mijn oude verloskundigen tref en daar heb ik nog trauma`s van. Die hebben een aantal dingen helemaal verkeerd gedaan.
Ben benieuwd wat jullie vinden. Of is het helemaal onterecht dat ik denk dat iemand niet helemaal kundige is na 10 zelfstandige bevallingen?
Ik zou het bespreken. Het gaat om jou bevalling. En als jij denkt je niet op je gemak te voelen met haar en haar minimale ervaring, zou ik dat wel bespreken. Wie weet kan zij jou zelf gerust stellen. Als vk zal ze onzekerheden van zwangere vrouwen toch moeten begrijpen.
Als je na een gesprek er een slecht gevoel bij heb zou ik dat ook aangeven. Wie weet kunnen ze er dan voor zorgen dat een ander jou bevalling begeleid.
Ze zal ergens ervaring op moeten doen. Desnoods doet ze het samen met een andere vk?
Vergeet niet dat ze tijdens de opleiding en stages óók heel veel bevallingen doen he, verkijk je daar niet op :-*
wij hadden bij de laatste bevalling een 4e jaars student en zou er werkelijk geen probleem mee hebben als zij mijn bevalling zou doen. Zelfs zonder ‘echte’ VK erbij mocht dat straks zo uitkomen…
Bij mijn 2e bevalling had ik daar waarschijnlijk nog niet zo over gedacht door ervaringen bij de 1e… maar na een goede 2e en 3e bevalling zou ik het wel aandurven.
Ja iemand van 50 heeft veel meer ervaring… maar bij de 2e hadden wij de oudste uit de praktijk aan het bed en vond dit ondanks dat het soepel is verlopen geen fijne begeleiding. Puur door de persoon…
Maar ik zou het zeker bespreken tijdens je volgende controle.
@wishfull wrote:
En overstappen naar een andere verloskundige praktijk zit er niet in,want dan loop ik namelijk het risico dat ik mijn oude verloskundigen tref en daar heb ik nog trauma`s van. Die hebben een aantal dingen helemaal verkeerd gedaan.
Zo zie je maar dat het hebben van een ervaren verloskundige ook geen garanties biedt
Zelf zou ik er geen moment moeite mee hebben. Sterker nog, het is in de praktijk waar ik kwam ook aan de orde geweest. Geen probleem. Ze is niet voor niets gediplomeerd en misschien dat het zelfs helemaal niet zo verkeerd is om iemand met ‘verse’ kennis om je heen te hebben in plaats van een vk die op ervaring loopt en misschien zelfs wel denkt toch alles al gezien en meegemaakt te hebben.
Maar goed, als jij het wel zo ervaart is de enige optie om het op tafel te gooien. Het is te belangrijk dat jij je bij de bevalling prettig voelt. Misschien kunnen ze je twijfels wegnemen of anders over een oplossing nadenken (poliklinisch bevallen?).
Bij een poliklinische bevalling gaat ip je eigen VK mee… dus dat zou dan niks opschieten.
Ik loop juist bij een praktijk met hele jonge vk’s. Dat heb ik juist liever dan een oudere vk.
Nou zijn deze dames allemaal wel minstens 4 jaar afgestudeerd. Maar ik zou er ook geen probleem mee hebben als de vk bij mijn bevalling nog maar net is afgestudeerd.
Zoals je zelf zegt: ze moeten ook ervaring opdoen. En ze hebben niet voor niks hun diploma gehaald. Het kan juist ook een voordeel zijn om iemand bij je bevalling te hebben met een frisse blik. Iemand die teert op ervaringen kan ook een beperkte blik hebben.
Maar als jij je er niet goed bij voelt, dan zou ik dat bespreken. Je moet je wel veilig en vertrouwd voelen bij je vk.
@mamaMarije wrote:
Bij een poliklinische bevalling gaat ip je eigen VK mee… dus dat zou dan niks opschieten.
Nee, maar mijn idee was dat de gedachte dat er een gyn niet ver is misschien helpt?
Ik geloof dat de verloskundige die mijn bevalling ‘begeleidde’ (ze kwam uiteindelijk binnen op het moment dat Jinthe geboren werd) ook net van school kwam…heb alleen geen idee hoeveel bevallingen ze al gedaan had en ik beviel in het ziekenhuis (wilde ik sowieso, maar het werd uiteindelijk een inleiding, dus toen had ik ook geen keus), dus dan zijn er natuurlijk meer mensen aanwezig. Heb er van te voren ook niet echt over nagedacht oid, omdat ik toch in het ziekenhuis wilde bevallen. En zij kwam ook pas aan het eind van mijn zwangerschap als invalster in de praktijk werken.
Als het voor jou niet prettig voelt zou ik het inderdaad bespreken. Misschien kunnen je twijfels worden weggenomen en anders kun je misschien samen naar een oplossing zoeken voor het geval dat.
ik zou dat niet aandurven, maar goed…mijn eerste bevalling is niet zo soepeltjes verlopen
Ik heb overigens zelf ook niet al te veel vertrouwen in mijn VK’s, ik zou liever weer bij mijn eigen HA onder controle gaan maar die zijn er mee gestopt. Ben ook ergens blij dat ik in het ziekenhuis MOET bevallen ivm de KS. Als die noodzaak er niet was geweest, dan had ik zeker gekozen voor een poliklinische bevalling. Maar goed, dat heeft vooral te maken met de 1e bevalling. Overstappen naar een andere praktijk kan hier trouwens niet, er is maar 1 praktijk voor de gehele regio.
Maar weet je wat het ook is, de mensen die nog niet zo lang afgestudeerd zijn hebben alles nog vers in het koppie he en doen alles zoals het ze geleerd is ipv op automatische piloot wéér hetzelfde riedeltje af te draaien dus dit heeft ook een groot voordeel.
Ik ga bijvoorbeeld veel liever naar een net afgestudeerde tandarts dan naar een ouwe rot, de jonkies zijn véél voorzichtiger :mrgreen:
ik denk sowieso dat je van deze vk-praktijk niet zo heel veel kunt verwachten; de vk in kwestie is gewoon bevoegd bevallingen te doen, en ze zullen dus niet hele schema’s omgooien zodat jij bij een ander kan bevallen…
Ik snap ergens je gevoel wel, maar afgestudeerde vk’s hebben echt wel heel wat bevallingen tijdens hun opleiding gedaan he. een heel groot deel van de opleiding is stage,en dat is natuurlijk niet voor niks.
Vriendin van mij is vk, en liep er in het begin ook heel erg tegenaan dat mensen haar niet vertrouwde, te jong vonden, te vers van school enz.
Ik zou het denk ik ook niet zo heel erg vinden. Zou zelf zoiets hebben, van nu zit alles er nog vers in en ze zullen zeker geen risico nemen, bij oude rotten in het vak, zou ik eerder denken dat ze het nog ‘eventjes’ zelf verder proberen terwijl je eigenlijk al lang naar het ziekenhuis zou moeten (is ook een verkeerde gedachte hoor, maar dat is mijn gevoel erbij). Heb je ook gevraagd hoeveel bevallingen ze tijdens hun studie moeten doen, want dat zijn er volgens mij echt wel een heel stuk meer dan die 10 die ze na haar studie heeft gedaan.
Volgende gesprek even je zorgen met haar bespreken en dan weet ze je hopelijk wel gerust te stellen, of anders op zoek naar een ziekenhuis waar ze hun eigen vk hebben (in het ziekenhuis waar ik heen ging, gingen onze eigen vk niet mee, maar maakte je ‘gebruik’ van degene die in het ziekenhuis werken.
Je schrijft:
En overstappen naar een andere verloskundige praktijk zit er niet in,want dan loop ik namelijk het risico dat ik mijn oude verloskundigen tref en daar heb ik nog trauma`s van. Die hebben een aantal dingen helemaal verkeerd gedaan.
Is dat niet waar jouw angst en onzekerheid vandaan komt? Er is bij jouw vorige bevalling iets mis gegaan en daardoor heb je moeite met het vertrouwen van een nieuwe verloskundige?
Persoonlijk zou ik geen moeite hebben met een net afgestudeerde verloskundige, die zit helemaal up to date in de materie, ik weet zeker dat ze nu veel meer leren op de opleiding dan de verloskundige die 25 jaar geleden afstudeerde, daarbij moet je er ook vanuit gaan dat ze haar diploma niet bij een pakje boter gekregen heeft, een HBO diploma krijg je niet zomaar!
Mijn gyneacoloog bij mijn tweede bevalling was bijna klaar met haar opleiding gyneacologie, en ik vertrouwde meer op haar dan op haar supervisor die mijn vorige bevalling gedaan had en al veel langer in het vak zat. Ze kon ook beter hechten dan haar supervisor, haha!
Ik hoop dat je een manier kan vinden om met vertouwen je bevalling tegemoet te gaan!
zo gisteren geweest en nu was de andere verloskundige er. Ben er nog weinig mee opgeschoten, want zij gaf mij dit keer ook weer het gevoel alsof ze niet eens weten wie je bent. Snap best dat je niet van elke patient alles weet,maar ze leest ook niet eerst mijn geschiedenis voordat ze je binnenlaat. Gaat pas tijdens de controle alles lezen.Moest ook weer helemaal terug lezen vanaf het begin. Dus nu ga ik nog meer twijfelen. Maar door jullie reacties ben ik wel gaan nadenken en het punt wat jullie aangeven dat iemand vers is, begint mij ook steeds meer aan te staan. Helemaal na gisteren. Maar misschien heb ik wel een heel ander beeld van een verloskundige.
Maar goed we zien wel hoe het gaat lopen. Ik ga sowieso in het ziekenhuis bevallen.
in iedergeval bedankt voor jullie reacties.