We zitten na jaren vakanties in Spanje/Portugal en Italie te denken aan Hongarije.
Wij kamperen altijd met een vouwwagen.
Ik ben nog nooit in Hongarije geweest en eerlijk gezegd zegt het hele land me ook niet zo veel.
Zijn jullie er wel eens geweest?
Ik hoor graag ervaringen van mensen en/of leuke campingtips.
ik ben er ooit op fietsvakantie geweest. Ik herinner me vooral de enorme zonnebloemvelden, prachtig. (en hoe ontzettend fietsonvriendelijk het land was, maar daar heb jij weer weinig mee te maken 8) ).
Eigenlijk heb je niks aan mijn post, want ik heb op elke camping maar 1 nachtje gestaan, en kan me ze ook amper nog herinneren.
Ik heb er op meerdere campings gestaan. Allemaal wel goed al wisselt het per ‘eigenaar’ want het is heel erg afhankelijk van wie de camping runt. De meeste campings werken met een soort pachtprincipe.
Mijn ervaringen zijn met Fenyes Furdö in Tata daar heb je meerdere zwembaden maar ze zijn van de gemeente en de camping wordt dus verpacht. Idem geldt voor de kioskachtige huisjes erop waar dan bv vis wordt verkocht of palacinta/langos ed. deze is in mijn ogen in kwaliteit teruggelopen.
We hebben op Papsziget gestaan bij Boedapest in de buurt (Szentendre). Dit is voor mij het langst geleden een jaar of 10 dus hoe de staat daarvan is weet ik echt niet.
En toen Casper net een jaar was zijn we naar Balaton Füred geweest aan het balatonmeer. Das het meest recent en die is gewoon prima met zelfs een speciale kinderbadkamer.
Echter gezien de ontwikkelingen dit jaar zou ik niet per definitie voor Hongarije kiezen… :shifty: Kroatie is ietsjes verder maar daar heb je ook gelijk een schitterende kust en veel Hongaren houden daar bv ook hun vakantie. Wanneer je toch zou besluiten dat Hongarije het wordt zou ik kiezen voor Balaton. Het is er lekker toeristisch, gezellig, een meer waar je vrij in kunt zwemmen. Laat je niet afschrikken door de kleur van het water (melkachtig) dit komt door de mineralen erin. Er is daar veeeeel te doen op relatieve korte afstand en juist rondom het meer kun je dus itt tot wat Fiep heeft ondervonden wel heerlijk fietsen op keurig aangelegde onderhouden fietspaden van asfalt. :mrgreen: Toen we daar met Casper waren keken de meeste mensen vol ongeloof naar kindlief voorop de fiets. Op Füred is ook genoeg te doen voor kids, leuke speeltuintjes. Een eigen zwembad waar een badmuts wel verplicht is. je kunt alleen je kind niet echt vrij laten spelen want het ligt dus recht aan het meer. Verdere aanraders in het land zelf; Boedapest natuurlijk met haar prachtige paleis en parlement en de burcht. Wij zijn naar de Herend fabriek geweest voor een rondleiding, maar das niet echt geschikt voor kids met al dat porselein gni gni. De basiliek in Esztergom is ook echt schitterend maar wel een eindje rijden. Veszprem is al dichterbij maar ook echt mooi en met een heel oud deel van de stad. Shoppen kun je goed in Szekesfehervar. Eenmaal op je plek van bestemming zijn mensen heel erg genegen je te vertellen waar wat voor moois te zien is want Hongaren zijn supertrots op hun land. :thumbup: Daarbij is het een heerlijk beleefd groepje mensen. Dus zeker een talenboekje scoren (wat en hoe in het Hongaars) en schroom niet alsjeblieft en dankjewel ed te gebruiken, de Hongaren zelf gebruiken het zo ong in elke zin. Eten is er heerlijk vooral wanneer je wat lokaler zit. :drool: En nee niet de goulash perse er is zoveel meer wat heerlijk is! Als je van wijn houdt zit je er fantastisch in mijn ogen is er geen heerlijker wijnland dan Hongarije. De Tokayer zowel de witte als de desertwijn (unieke wijn die ‘rot’ aan de rank, hoe meer punten hoe zoeter!) is hemels. :mrgreen:
Het antwoord van Rhiannon is heerlijk uitgebreid, ik heb er eigenlijk niets meer aan toe te voegen :mrgreen:. Ik ben in totaal ongeveer 10 keer in Hongarije op vakantie geweest. Als kind met mijn ouders en de laatste jaren 2 keer met ons eigen gezinnetje. Vroeger vond ik het er fantastisch ( we zijn ene keer op 5 op Balatonfured geweest, 2 keer op een grote camping met 5 zwembaden in Tata en, 2 keer bij Boedapest in de buurt en nog n keertje ergens in de middel of nowhere). Het was er supergoedkoop (er zitten bonnetjes in het fotoboek van 1988: 10 broodjes voor 3 cent, een liter melk voor 2 cent, pot jam voor 7 cent :lol: ). Alle mensen reden met paard en wagen of met een Trabant en iedereen was vriendelijk, in mijn herinnering. De laatste twee keer (in 2005 en 2007) vond ik het echt minder. In 2005 stonden we op camping Napfeny aan t Balatonmeer. Op zich een leuke camping aan t meer, maar ik vond de mensen er over t algemeen niet aardig en de sfeer gewoon niet echt ok. Daarna nog een keer naar Fured terug gegaan, maar ook dat was het niet helemaal. Voor ons dus geen Hongarije meer, met name door de sfeer. Hongarije is wel een prachtig land hoor, en Boedapest is een fantastiche stad.
Thx voor julllie uitgebreide antwoorden…hier kan ik wel wat mee.
Dat het een mooi land is dat dacht ik al,maar ik maak me eerlijk wat zorgen om de sfeer in zo’n land.
Weten jullie hoe de zomers daar over het algemeen zijn?
Ik ben in 2001 in Hongarije op vakantie geweest, was super! Aan het balatonmeer in siofok de camping heette aranypart.
Wij kwamen er in een hittegolf van 40 graden, ooit wil ik weer terug …
Hahaha Suuuz dat met die weinig centjes is idd wel voorbij. Ook de Trabantjes en Lada’s is ook voorbij. 8) Ik merk wel degelijk verschil in benadering overigens wanneer ze weten dat je uit Hollandia komt. En ook wanneer je een heel klein beetje moeite doet met de taal hebben ze respect voor je. Dus een verschil in sfeer is mij niet opgevallen. :think: Het is wel commercieeler aan het Balaton dan zou je idd beter wanneer je dat niet wilt een stukje verder het land inreizen. De grote steden en toeristische trekpleisters vermijden. Maar ja die zijn juist ook wel heel erg mooi. Ikzelf kan me ws alleen in Boedapest al 2 weken vermaken. :shifty: Hoe de sfeer dit jaar is durf ik je niet te zeggen. Ze staan ivm hun nieuwe grondwet allemaal wat op scherp. En dat zal ws zijn weerslag op alles wel hebben. Een reisverbod zal er wel niet komen. Aan de andere kant je bent natuurlijk toerist daar, komt er je vakantiegeld uitgeven. En eerlijk ik vind het wel een heel kindvriendelijk land. Een ijsje kun je daar nog gerust kopen en ook de palacinta (soort flensjes) zijn natuurlijk top voor kids.
De zomers wisselen nogal eens. Het is een landklimaat dus 38 graden in Hongarije is beter te behappen dan in Nederland. Ik vergelijk het met rond de 28 graden in Nederland. Toch hebben we ook wel tijden gehad (dat we in augustus daar waren) dat er heftige kortdurende onweerstormen waren. En dan bedoel ik ook echt kort! Zeg een half uur harde knallen en bliksem een mega schouwspel in de lucht en hoppa daarna weer opgeklaard! Augustus is ook meestal de tijd dat je daar vallende sterren kunt zien! :inlove:
Let overigens wel op, de wetgeving is wel streng! Er is bv een zero tolerance mbt drank en verkeer. Je mag echt helemaal geen druppel gedronken hebben. Vind ik alleen maar top. En rijden in een leaseauto daar betekend dat je een groene kaart nodig hebt met daarop ik meen 2 handtekeningen, van de eigenaar en de rijder. Ook zit je in het land zelf met tolwegen. Makkelijker dan in bv Frankrijk want je koopt een vignet die geldig is op bepaalde snelwegen (M-wegen) en voor een bepaalde tijdsduur geldt.
Leuke van de zomer daar vind ik wel dat er vaak van alles te doen is. Straatfestivals, live muziek, kleine kermissen ed. Overigens zijn sommige enorme zonnebloemvelden tegenwoordig vervangen door gele koolzaadvelden. Nog steeds prachtig geel in de zomer maar blijkbaar stukken lucratiever voor de boeren.
Ik ben in 2010 met dochter en ouders naar hongarije geweest. We zaten alleen niet op een camping maar in een huisje dat we van iemand gehuurd hadden. We zaten in Mekényes niet heel ver van Pécs. Het was echt een heel klein dorpje maar de omgeving was echt waanzinnig! We zaten ongeveer 20 minuten van de wat grotere steden dus we moesten wel een eindje rijden voor we iets konden doen maar we hebben het echt heel leuk gehad. Hele vriendelijke mensen, super omgeving en zat te doen.
Heb dus verder geen tips voor je maar ik zou er zeker eens naar toe gaan.
Ik heb in 2002 rondgefietst in Hongarije
Rotweer gehad, terwijl oa het weer (altijd droog en zonnig) doorslaggevend was toen wij besloten waar we heen gingen.
Ik vond het een heel leuk vakantieland, zou er met kinderen ook nog weleens heen willen (voor nu vind ik het nog te ver). Rond het balaton en in budapest vond ik de sfeer wel heel anders, veel meer gericht op toerisme/verkoop, terwijl in het binnenland zeg maar we ons echt terug in de tijd waanden en de mensen heel vriendelijk waren.