Ervaring theater

Riley is l fan van piet piraat :roll:

Nu is er hier r op 4 juni een voorstelling, maar ik vraag me af of zijn leeftijd geschikt is voor zoiets… Buiten het feit dat hij fan is moet hij neem ik aan? Stil zitten…

De website van het theater geeft niet duidelijkheid hoe lang het duurt, en ik ben nog nooit met Riley naar zoiets geweeest …

Wij zijn in februari naar een voorstelling van Kabouter Plop geweest. Ik denk dat dat voor ongeveer dezelfde leeftijdsklasse bedoeld is. Kabouter Plop is voor kindjes van 3 jaar en ouder.



De voorstelling duurde ongeveer 50 minuten, zonder pauze tussendoor. Ik vond het heel goed opgezet. Toneel en liedjes werden constant afgewisseld, er werden dansjes tussendoor gedaan. Dus als het begon te “vervelen” voor kleine kindjes, kwam er weer iets anders. Kindjes worden aangespoord om mee te zingen, te klappen en te dansen. Maar tussendoor is het natuurlijk wel veel stil zitten.



Ik moet eerlijk zeggen dat ik net twee jaar wel erg jong vind voor zoiets. Het hangt natuurlijk wel van je kindje af, de een kan beter stil zitten dan de ander. Ik denk dat een kindje van twee zich minder bewust is van iets wat op het toneel gebeurt dan een kindje wat iets ouder is. Vooral het laatste jaar heb ik gemerkt dat onze meid haar concentratie beter op één ding kan richten, dat ze tv en toneel beter begrijpt en alles bewuster meemaakt. Toen ze twee was, was zo’n voorstelling nog niet echt geschikt geweest. Dus ik zou nog een jaartje wachten.

Het is een kindershow dus dat kindjes niet stilzitten is geen probleem natuurlijk. :slight_smile:



Een show of stuk duurt vaak rond een uur.



Ik ga redelijk vaak met de kids naar het theater en ze zijn het gewend, maar toch waren ze allebei rond de 3 toen we voor het eerst gingen. :think:

Ja daarom dacht ik vraag het eerst, voor ik nu helemaal kaartjes laat reserveren enz.

Dus beste is, even te wachten tot hij iets ouder is?

Ik vind het zowiezo ook gewoon bestwel heftig qua indrukken voor zo’n uk. Zeker een grote voorstelling als Piet Piraat. Bij bureau vanaf twee heb je wel kleine voorstellingen die echt gericht zijn op hele kleintjes, wat rustiger, qua muziek enzo, dat zou ik dan eerder doen. Of wachten, asl het je echt om piet piraat gaat :slight_smile:

Zeemeermin :lol: Ja whaha…



Lune, ja hier hebben ze alleen zoiets volgens mij, nu heb ik gezien op Theater website, dat er een Plop voorstelling is in Maart, als hij dat nog leuk vind, mag hij daarheen… Elk geval, wil ik met hem graag naar het Theater, mits hij daar aan toe is, en dat vaker doen met hem.

nano was volgens mij 2 toen ie naar dirk scheele in de schouwburg ging. Hij was blown away, heeft met open mond zitten kijken. Jaren daarna werd ie enthousiaster-in uiten iig-, maar die eerste keer was zeker geen slechte ervaring.

Ik zou dus niet per se wachten, maar wel iets uitzoeken wat beetje bij leeftijd past. piet piraat past daar misschien wel bij, maar is idd wel heel schreeuwerig, en in grote zaal en zo, misschien is iets kleins dan geschikter om te beginnen. Je woont in h’lem toch? daar is weldegelijk kleinschalig peutertheater te vinden, het allerleukste peutertheaterfestival van nederland was daar dit jaar zelfs (check 2 turven hoog).





overigens verwacht geen enkel theater geschikt voor peuters en kleuters dat je kind de hele voorstelling netjes op de stoel blijft zitten met de mond dicht en de armen over elkaar.

Al vind ik het als bezoeker bloedirritant als mensen bedenken naar een 4/5/6plusvoorstelling te gaan met hun peuter en die er dan een partij doorheen gaan zitten roepen, hoe lief enthousiast ook… :shifty:



Ik bedoelde idd een klein zaaltje, ik ben bij een aantal voorstellingen geweest waar de kinderen dan gewoon in een kring om de muzikanten heen zitten, of vlak voor het podium op van die ouderwetse gymbankjes. De eerste keer dat ik naar een voorstelling ging in een grote zaal merkte ik dat het ver weg echt een belemmering was voor de beleving zeg maar.

Ageeth de Haan is trouwens echt een aanrader voor die hele kleintjes!



http://www.youtube.com/watch?v=0seUQqzuSww



http://www.youtube.com/watch?v=Utx5GJqZd4c&feature=related

@Lune wrote:

Al vind ik het als bezoeker bloedirritant als mensen bedenken naar een 4/5/6plusvoorstelling te gaan met hun peuter en die er dan een partij doorheen gaan zitten roepen, hoe lief enthousiast ook… :shifty:



.




ja, en huilende baby’s vind ik ik ook irritant :mrgreen: maar het is wel fijn dat er niet een enorm stijve, strenge sfeer hangt. Als ouder mag je dan alsnog je kind wel toespreken dat het gewoon rustig moet zijn :slight_smile:



ik heb op 2 turven hoog ook wel voorstellingen gezien waarin er geen scheidingslijn was tussen publiek en voorstelling en de kinderen dus echt gewoon erdoor heen mochten lopen. erg leuk voor de allerkleinste. En vaak hebben voorstellingen daarna dat je dan het podium op mag om zelf met het decor en de acteurs/dansers/muzikanten/whatever te spelen. Maar dat zal onze vriend piet piraat wel niet doen, schat ik zo in… :angel:

Daar heb je ook gelijk in, van die hele kleintjes kan je ook gewoon niet verwachten dat ze helemaal stil netjes op hun stoel blijven zitten :slight_smile:



Ik krijg (oa door de filmpjes die ik net even opzocht) helemaal zin in theater met peutermannetje over een paar jaar :mrgreen: Hoewel het nu ook superleuk is hoor, maar echt weer heel wat anders.

toevallig zijn wij gisteren naar piet piraat geweest.

Aukje is ook meegeweest.



op zich ging het redelijk goed… mevrouw ging uit haar dak, had wel even een dipje, maar ging eigenlijk best goed



voorstelling duurt 1 uur en 15 minuten.



en ach betreft geluid, het is voor kinderen… het was echt niet geluidloos



wordt veel gezongen, denk dat riley het ook wel kan, zal ook net zoals aukje onder de indruk zijn…

Ik ben met onze bink o.a naar kabouter plop en biba boerderij geweest (hij was toen nog geen eens twee trouwens) en hij vondt het echt machtig mooi en geweldig :inlove:

Binkie heeft ruim een uur zitten (naja niet letterlijk zitten ;-)) genieten, te klappen, te dansen en zijn oogjes uitgekeken.

Mam’s ook maar dan naar zoon lief :inlove:



Ik zou het dus zeker niet laten en het gewoon proberen.

Zo ben ik ook de eerste keer heen gegaan met de gedachten, als hij het niets vindt kunnen we en zijn we zo weer weg.

Maar hij vondt het dus prachtig…

Fiep, Den Helder :lol: :slight_smile: Haarlem weet ik ze wel te vinden… maar hier niet.

(Heb lang in Amsterdam en daarvoor (en daarna) in Beverwijk gewoont).



Jullie laten mij twijfelen, ene kant denk ik dat hij het wel leuk vind (Piet Piraat enz.), maar ben ook ‘bang’, dat hij zoveel indrukken krijgt dat hij dichtslaat.

Hmm… toch eens bespreken met R.oy die kan het misschien beter inschatten dan ik. In dit geval…



Pitje, Aukje is natuurlijk even oud… Wat voor Dipje had ze? Moe, bang?



De theater zaal waar Piet komt is een zaal waar 250 man in kan… (of 170 zonder balkon) :shock:



Ik zag net, dus dit staan:

Peuterfesitval - Poep!

Peuterfesitval - Zingen en Springen



en zo zijn er meer peuterfestivals… maar ze zijn niet duidelijk hoe groot het nou word, het is in dezelfde zaal…

Ik denk niet dat er heeeeeel veeel op af komt, maar ik denk buiten het feit dat Riley piet piraat wel leuk vind, dit dan meer bij hem past…



(Oh edit, is pas vanaf 12 maart 2012…)

Ik vind dat zelf zowiezo gewoon meer bij de hele kleintjes passen.

Het is natuurlijk wel zo dat als blijkt dat het niets voor hem is nog, het ook geen ramp is en je gewoon naar huis kunt gaan, maar ik heb daarbij alitjd heel sterk het gevoel gehad dat er voor alles een tijd is. Het is een bijzonder uitstapje en ik vind dat je datook best mag overbrengen. En ik denk dat ze er pas echt van genieten als die tijd daar is zeg maar.

Hij is nog zo klein en hoe leuk het ook is, je kan nog jaren met hem naar het theater. Over 2 of 3 jaar is piet piraat niet opeens verdwenen en er draaien altijd wel mooie andere producties. Ik twijfelde een paar jaar terug bijv of ik met ze naar Tarzan zou gaan… zo mooi enz. Ik ben uiteindelijk alleen met de oudste gegaan, en ga binnenkort met alledrie naar Mary Poppins en ik denk dat ik daar eigenlijk voor de jongste nog best snel mee ben, de oudste twee zullen er het meest van genieten.

wij gaan volgende maand naar “de wereld is mooi” Meike gaat gewoon mee, ga samen met mn zus en haar dochter van 4,5



we zien wel hoe t gaat, voor november staat plop al in de agenda :inlove:

Hihihi, als ik zo inschat dat Riley dezelfde streken heeft als Lars (tenminste dat lees ik wel regelmatig) dan zou ik nog efkes wachten :wink: :lol: !