Ervaring Moedermelk Netwerk (doneren)

Puur uit belangstelling…

Heeft iemand ervaring met Moedermelk Netwerk (en dus het doneren van moedermelk via deze organisatie) ? :slight_smile:

Hmmz nog niemand??

Ik zit ervoor te kijken, als ik straks net zo’n productie heb als bij mn dochter kan ik makkelijk doneren.

Maar vroeg me af of ik alle kosten voor de test in 1e instantie zelf moet betalen. Want dan gaat manlief het nooit goed vinden.

Ik heb ondertussen via twitter antwoord van moedermelknetwerk gekregen!



@MmNetwerk; Bloedtest wordt betaald door moedermelknetwerk en doorgefactureerd aan Vraagmoeder. Donormama betaalt niets.


@selena; wil je gaan misschien gaan doneren??

Fijne organisatie is dat. Heb dan wel geen melk gekregen of afgestaan maar hun hulp is heel fijn!

@Mell wrote:

Ik heb ondertussen via twitter antwoord van moedermelknetwerk gekregen!



@MmNetwerk; Bloedtest wordt betaald door moedermelknetwerk en doorgefactureerd aan Vraagmoeder. Donormama betaalt niets.


@selena; wil je gaan misschien gaan doneren??


Zit er aan te denken ja, maar weet het nog niet zeker.
Heb begrepen dat er weinig vraag is namelijk in NL... Plus dat het natuurlijk wel een karwei is, dagelijks min. 200 ml moeten kolven...

Hoi Selena,



Wat mooi dat je overweegt om jouw melk via het Moedermelknetwerk beschikbaar te stellen voor andere baby’s :thumbup:



Ik heb geen zicht op de daadwerkelijke vraag in Nederland. Wel zie ik o.a. op http://www.borstvoedingsforum.nl, het forum van de Samenwerkende Borstvoedingorganisaties, wel eens een oproep voorbij komen dat er in een bepaalde regio een mm-donor wordt gezocht.



Over het algemeen is de bekendheid van het Moedermelknetwerk onder borstvoedende moeders redelijk aanwezig. Gelukkig komen langzaam aan ook de medici tot het inzicht dat donor-mm te prefereren is boven kv. Zo is het Moedermelknetwerk de opstap geweest naar de Nederlandse Moedermelkbank. Een ander mooi voorbeeld is dit artikel wat deze maand verscheen in het tijdschrift Medisch Contact, van Artsennet, waarin wordt afgesloten met de mogelijkheid van donor-mm.



Eigenlijk is het dus vooral een kwestie van: bekend maakt bemind :slight_smile: Daar dragen donormoeders en vraagmoeders zeker aan bij.



Ik had na de geboorte van Tycho graag mm willen doneren. Door een post partumdepressie had ik echter mijn handen al meer dan vol om zelf het hoofd boven water te houden.

Wel ben ik vraagmoeder geweest, toen Tycho net na de kraamweek in het ziekenhuis werd opgenomen met een Groep B Streptokokken (GBS)-infectie. Het heeft zoveel voor ons betekend, ik ben de donormamma nog steeds ontzettend dankbaar dat zij haar kostbare melk aan ons beschikbaar heeft gesteld.



Op het eerder genoemde bv-forum zijn trouwens vast ervaringsverhalen te vinden van mamma’s die doneren of hebben gedoneerd. Misschien voegen die ervaringsverhalen nog iets toe voor je? In ieder geval succes met je overwegingen :slight_smile:

Hier heb ik ook wat over gelezen en de twijfel was bij mij ook of ik daar in wil meedoen.

Aan de ene kant is erg raar om je melk aan een ander te geven.

En aan de andere kant is wel een mooi gebaar wat je voor een ander kan betekenen.

Ook dacht ik dat het kwaad kon als een ander kindje je melk dronk.

Maar door een fout in het ziekenhuis hebben ze me duidelijk gemaakt dat het geen kwaad kon.

Ik heb toen ik mijn dochter bv gaf en een enorme vriezervoorraad had serieus overwogen om een eenmalige donatie te doen als die voorraad niet op tijd op zou raken. Eea over uitgezocht en toen moest in zo’n geval de hoeveelheid minstens 13 liter zijn (iets met de kosten voor de bloedtest die voor de vraagmoeder anders de pan uit zouden rijzen als ze kleine hoeveelheden van verschillende mensen zou krijgen). Uiteindelijk liep de procductie toch wat terug en had ik iets van 10 liter tegen het eind dat hebben we zelf maar opgemaakt (al denk ik dat er onder in de vriezer best nog wel eens een verdwaald zakje zou kunnen liggen :mrgreen: ) met in het achterhoofd: ‘ach misschien de volgende keer wel’



Ik denk echter niet dat het er deze keer in zal zitten: krijg een tweeling en er rent dan een peuter van 3 rond die dan wel niet meer drinkt bij me maar wel aandacht wil. Dan ook nog structureel kolven voor het mmnw lijkt me niet haalbaar. Maar wie weet loopt de vriezervoorraad wel weer enorm op, de vorige keer had ik zeker in het begin verschrikkelijk veel melk, toen ben ik pas na een flink aantal weken het teveel gaan afkolven, dat ga ik nu zeker sneller doen, toch comfortabeler, ook voor de kids, dochterlief stikte er soms bijna in zoveel als er uitkwam :mrgreen:

Eventjes dit topic uppen hoor!



Ik heb me deze week ingeschreven bij de Moedermelkbank. Het idee is dat ik dus voor hun ga kolven. Gezien Kaya alleen nog maar 's nachts drinkt is het kolven overdag dus mooi een boost voor mijn productie.



Ik moet in maart een bloedtest doen in Rotterdam. Als dat allemaal in orde is (waar ik wel vanuit ga) dan brengen zij flesjes langs en heb ik 8 weken de tijd om die te vullen. Iedere 3 maanden moet ik opnieuw een bloedtest doen, maar ik begreep dat zij dan wel verwachten dat ik 3 liter produceer in die tijd, op die manier krijgen zij genoeg melk van mij binnen om dus de bloedtesten de moeite waard mee te maken.



Ik moet wel rechtstreeks in hun flesjes kolven, ik mag het niet eerst met mijn eigen flesjes opvangen. Ik hoop dus maar dat hun flesjes op mijn kolf passen.