ervaring met versneld doorstromen

Onze dochter zit in groep 2 ondanks dat ze komende week pas 5 wordt. Nu zijn er na een gesprek met de docent en de IBer 3 opties. Qua kennis en leergierigheid kan ze makkelijk naar groep 3. Qua sociaal emotionele ontwikkeling volgt ze het normale patroon van een kleuter en is het verstandig haar nog een jaar in groep 2 te houden en haar meer verdieping en verbreding aan te bieden, zodat ze zich niet gaat vervelen. en dan volgens normaal ritme naar groep 3, waar ze nu al veel van kan :think:

Dus gaat ze zich daar dan niet vervelen?



Eeen andere optie die vluchtig besproken is , maar wel een reele optie blijkt te zijn is haar nog een jaar groep 2, met daarnaast de belangrijkste onderdelen van groep 3 (de schrijflessen) en dan meteen door te stromen naar groep 4, maar dan wel met ondersteuning van buitenaf. Onze dochter lijkt daar wel wat in te zien, ze wil het liefst nu al naar groep 3 (of verder :mrgreen: ) Het voordeel is dat ze nog een volledig jaar kan kleuteren en de tijd heeft om weerbaarder te worden, zodat ze het sociaal emotioneel ook aankan.



Wie weet groeit ze sociaal emotioneel juist wel door de instroom naar groep 3 na deze zomervakantie, aangezien ze dan de uitdaging krijgt, die ze zo graag zelf wil. (Dat voorbeeld ken ik uit eigen omgeving)



Ze is sowieso al aangemeld voor professionele hulp, maar ik dacht misschien is er hier iemand die hier ervaring mee heeft en dat graag met mij wil delen.



Aan opmerkingen: ‘Laat haar toch lekker kleuteren’, heb ik niet veel want helaas zijn we die fase al voorbij. Als onze meid mag kiezen tussen spelen in de poppenhoek of puzzelen en sommetjes maken of lezen, dan kiest ze toch echt voor sommetjes maken of lezen :mrgreen:

Hoi, ik heb jaren als schoolbegeleider gewerkt (psycholoog) en recent onderzoek geeft aan dat extra kleuteren om sociaal emotioneel te groeien niet zoveel zin heeft.

zeker als je kind voor loopt is het vaak zo dat school onvoldoende verdieping en verbreding kan bieden.

HEt lijkt me zinvol er door een professional naar te laten kijken en samen een plan op te stellen. Wellicht heeft de school wel voldoende mogelijkheden om extra te bieden…

sterkte, als je vragen hebt kun je ze stellen…ik weet niet of ik je kan helpen maar kan altijd proberen!

Offtopic maar…



@Ninja wrote:

recent onderzoek geeft aan dat extra kleuteren om sociaal emotioneel te groeien niet zoveel zin heeft.




Ik ben wel benieuwd uit welk onderzoek dat komt?

En geldt dat enkel voor het reguliere onderwijs?

Th gaat waarschijnlijk een jaar langer kleuteren voornamelijk ook om sociaal emotioneel te groeien. Ik sta daar nog altijd achter omdat ik er gewoon in geloof dat dit Th heel veel goed gaat doen, maar ben wel geintresseerd om er zoveel mogelijk over te lezen, andere kanten te zien enzo.



Sorry Kico, ik kan je verder niet helpen.

Succes met het vinden van de juiste oplossing!

@Marite:

er stond een tijd geleden een artikel in een blad (kwee niet meer welk blad :oops: maar ik vond nog wel dit ietwat ingewikkelde verhaal

http://www.sco-kohnstamminstituut.uva.nl/pdf/kleuterbouwverlenging.pdf



Overigens: als jij en de school vinden dat het beter is dat je kind nog een jaar kleutert is daar nattuurlijk niks mis mee. En dan zal het ook vast beter zijn voor je kind. Het ging mij er om dat je niet om een vage onduidelijke reden die school aangeeft je kind een extra jaar moet laten kleuteren, omdat de effecten daarvan dus niet zo duidelijk zijn als men wel denkt!

Update:



Vandaag heb ik een intakegesprek gehad op een kleinschalig bureau dat gespecialiseerd is in (hoog)begaafde kinderen. Uit alle formulieren die wij hier thuis hebben moeten invullen en de vragen die er aan de hand daarvan werden gesteld, komen veel kenmerken van (hoog) begaafde kinderen naar voren. Er vielen voor mij een heleboel stukjes op zijn plek. Voorlopig wordt onze dochter nog niet getest ofzo, maar wel komt die mevrouw na de meivakantie in de klas observeren. Verder zal de IB-er een leestest en rekencito niveau groep 3 afnemen. en de resultaten van de testen en observatie gaan we dan op school met de betrokkenen bespreken. Verder krijgt onze meid ook tzt een sociale vaardigheidstraining. Dit alles zou ook de docent en IB er ervan moeten overtuigen dat onze dochter na de vakantie toch echt toe is aan groep 3. Alle argumenten die ik aangaf waarom de docent het misschien nog niet ziet zitten, werden door die mevrouw weerlegd en aangeduid dat juist dat ook in het straatje past van (hoog) begaafdheid.



Nu eerst maar eens vakantie vieren en ik houd jullie op de hoogte…

Onze 2e zoon is hoogbegaafd (IQ van 138 )en zit nu in groep 1 en gaat na de zomervakantie naar groep 2 maar dit komt omdat hij een hele vroege leerling is (van september 2005). Hij heeft de citotoets van groep 2 gemaakt en had 0 fout, hij krijgt extra begeleiding via Edux (onderwijsadvies) en zij observeren hem regelmatig. Het advies wat wij en zijn juffen hebben gekregen is om hem zijn eigen ritme te laten bepalen. De juffen hebben speciaal voor hem werkjes uit groep 3 en groep 4 gehaald zodat hij zich niet gaat vervelen en dat gaat prima.

Uit de observatie is ook gekomen dat hij sociaal emotioneel op het niveau van een 4 jarige zit, wel trekt hij (bijna) alleen naar groep 2 kindjes.

Eind mei krijgt hij weer een observatie tijdens het buitenspelen om te zien hoe “kinds” hij is in zijn spel.

We wilde zelf al dat hij gewoon naar groep 2 gaat, en volgens de orthopedagogen die wij gesproken hebben is dat ook verstandig bij zo’n vroeg kind.

Groep 3 is ook belangrijk maar hoogstwaarschijnlijk slaat hij of groep 4 of groep 5 of groep6 of groep 7 over…

Als hij op zo’n niveau blijft scoren kunnen dat ook 2 jaren zijn.

Maar zolang Pepijn goed in zijn vel zit laten we hem lekker zijn gang gaan…vooral ook omdat Pepijn al zo “volwassen” overkomt willen we hem zijn kleuterjaren niet afpakken, hij is toch nog maar 4 jaar. (dus dat is een reactie op je spoiler, Pepijn wil ook de hele dat sommen maken, opdrachtjes doen, oefenen met moeilijke puzzels oa sudoku, maar een kind hoort ook gewoon even lekker kind te zijn, dus in de zandbak of bouwhoek met de klasgenootjes spelen.

Hier heeft de vierde groep 2 overgeslagen en is versneld doorgegaan naar groep 3. Het kleuterjaar was zo ie zo niet aan hem besteed. Hij vond het gewoon niet leuk. Deze stap is heel goed uitgepakt.

Hij zit nu in groep 7. Eignelijk gaat het hem allemaal nog veel te gemakkelik af. Maar hij gaat met veel plezier naar school, heeft brede interesses dus zoekt zelf zijn uitdagingen wel.

Onze dochter gaat maandag weer beginnen en inderdaad mag ze meteen naar groep 3. Veel daarvan weet ze al dus we moeten erbovenop blijven zitten om verveling uit te sluiten. Maandag krijgt de juf meteen het rapport van het onderzoeksbureau. De intelligentie overtreft zelfs onze verwachtingen…Ze scoort met een totaal IQ ver boven de 140! :oops:



Hopelijk kunnen ze op school inderdaad bieden wat ze nodig heeft en anders houden we de optie Leonardo open.



Onze zoon (van 7) is weer getest omdat hij ASS heeft en scoort met zijn intelligentie test nu ook beduidend beter dan als kleuter 2 jaar geleden. Zijn niveau is nu ook HB, maar het komt er in zijn geval minder goed uit, omdat hij geen zin heeft in school, met name omdat schrijven nog niet zo goed gaat. Daar heeft hij ergo voor. Hij krijgt nog een test om eventueel AD(H)D uit te sluiten. Twijfel was eerst of hij niet aan het onderpresteren was.