Mijn man en ik willen waarschijnlijk een cafebedrijf gaan overnemen, nog even een gesprek met de horecamakelaar en bank afwachten.
Mijn man zal ongeveer 3 tot 6 maanden lang in dienst van de huidige eigenaar gaan werken om ingewerkt te worden, daarna wil deze man eventueel ook nog een paar maanden in dienst van mijn man gaan werken.
Het cafebedrijf is echter 6 dagen per week open tot 01.00 uur en zeker het eerste half jaar zal hij dus 6 avonden per week van huis zijn.
Er is iemand die 2 dagen tot 19.00 alleen staat, dus dan worden het doordeweeks 2 dagen van 19.00 tot 01.00 en 2 dagen van 15.00 tot 01.00 en in het weekend van 13.00 tot 01.00 uur. Op dinsdag is hij dan de hele dag vrij.
Mocht het allemaal goed verlopen dan kan hij tezijnertijd personeel aannemen die bijvoorbeeld ook 2 avonden kunnen afsluiten, maar dat zal het eerste jaar nog niet worden.
Heeft iemand hier ervaring mee, een partner die 's avond weinig thuis is? Hoe bevalt dat?
Hij ziet de kids dan tijdens lunchpauze en doordeweeks ook 2 dagen na schooltijd tot na het avondeten. We wonen dan in de buurt en kunnen ook even langs de zaak gaan. Mijn ouders wonen ook in hetzelfde dorp en werken beide niet meer en willen wel meer tijd met ons doorbrengen, nu wonen we op anderhalf uur afstand. Ik vraag me alleen af of het zal wennen om vrijwel elke avond alleen de kids naar bed te moeten brengen en alleen naar bed te moeten gaan.
Groetjes Saskia
Ikzelf ben er wel aan gewend.
Mijn vriend draait latediensten en nachtdiensten, met de vroegedienst is hij 's avonds wel thuis.
Dus hier ook twee van de drie weken 's avonds alleen, en och, het is wel eens stil. En je mist elkaar wel als onze diensten totaal langs elkaar lopen.
Maar met de kindjes redt ik me prima, ze gaan 's avonds nog samen in bad, de oudste kan ik er nog even inlaten als ik de jongste er alvast uithaal. En dan zullen ze om de beurt zichzelf even moeten vermaken zodat ik met de ander het bedtijdritueel kan doen. Zo zijn zij het aangeleerd en weten ook niet anders.
Maar misschien is het voor jou wat zwaarder, jouw kindjes zijn allebei nog erg klein, en jij staat er dan 6 dagen per week minstens een jaar lang alleen voor.
En als jouw man 's avonds pas zo laat thuis is, zul je er de meeste ochtenden ook wel alleen voor staan.
Ik vind het niet zwaar, alleen maar leuk om te doen natuurlijk. Maar als ikzelf niet lekker ben, denk ik wel eens wie doet vanavond de kids eens voor mij.
Het is vast geen reden om niet door te gaan met iets wat jullie graag willen en beide achterstaan. Het zal erger zijn voor jezelf dat je vaak alleen bent, dan dat je de zorg voor de kinderen hebt.
En je kunt vast beginnen een avondritueel te maken waarbij je allebei de kindjes even de aandacht kunt geven en rustig naar bed brengen, alvast bedenken wat de ander dan ondertussen kan doen ed, en kijken hoe je dat afgaat.
Succes
hier ook een partner die veel `s avonds werkt, en ik zelf trouwens ook!
weet je, alles went!
het is wel erg gezellig dat jullie elkaar tussendoor nog wel eens kunnen zien omdat het in de buurt is.
een eigen zaak is verdomd hard werken, maar als dit zijn/jullie droom is, dan moet je het niet laten
hier ook een vent die avond en nachtdiensten draait.
En inderdaad je went eraan…
Het is zelfs zo erg dat als hij wel thuis is dat hij zich niet met mij naar bedbrengroutine moet bemoeien :mrgreen: :silenced:
als ze in bed liggen dan is het papa tijd
Hier ook vaak avonden en nachten alleen en idd heel afgezaagd antwoord maar het went echt
Om heel eerlijk te zijn vindt ik het soms zelfs erg lekker.
Echt de avond voor mij zelf, geen gekibbel over tv programma’s, lekker op de bank met een boek en een chippie dat is dan echt even tijd voor mij zelf, echt heeeeerlijk :mrgreen:
Tuurlijk is het ook wel eens niet leuk en heel soms wel een zwaar vooral met nog een hele kleine uk erbij.
Ik heb wel eens dat de oudste niet wil gaan slapen en er tig keer uitkomt en dan ook nog de jongste die de hele avond ligt te mopperen.
En als je dan zelf ook nog eens slecht geslapen hebt ja dan denk ik wel eens van aaaaaaaach ik wordt gek! en is het wel fijn als je een partner hebt die je dan op dat moment zou kunnen ondersteunen.
Ook verjaardagen vindt ik het wel eens jammer dat ik dan bijna altijd alleen heen ga/moet (soms met kids die dan daar naar bed gaan) en als ik zelf een avondje lekker uit wil dan moet ik altijd oppas regelen.
Dit geldt ook voor b.v vergaderingen op het werk, zwemmen/judo met de oudste etc.
Alleen eten vondt ik het begin niet zo gezellig maar nu onze oudste ouder wordt, wordt het alleen maar leuker en straks helemaal met twee.
Ik sta soms echt met hem in de keuken uitgebreid een maaltijd klaar te maken waar hij heel gezellig bij mee helpt :inlove:
Maar er zitten ook veel voordelen aan een van de belangrijkste vindt ik dat de kids hem vaak overdag mee maken :inlove:
Hier ben ik op de ma/di/wo/do avonden alleen thuis.
En op zaterdagavond is hij ook altijd aan het werk en kan dus ook niet mee naar verjaardagen en feestjes.
Volgens mij is het al zo’n beetje gezegd; je went er aan.
In de zomervakantie was hij bijna elke avond thuis, ik begon het al bijna zat te worden :mrgreen:
Ik leg de kinderen meestal op bed, en heb daar mijn eigen manier voor, dus het is wel eens lastig als hij ze op bed wil leggen.
Het compenseert zich wel doordat hij de ochtenden thuis is en kinderen naar school of naar de opvang kan brengen, en met ons rustig kan ontbijten.
hier ook…
standaard werkt lief de di en do avond, maar staat tegenover dat hij dus om 13.30 uur begint, maar op zich hij is smorgens thuis maar dan is hij weer met andere werk bezig, ook heeft hij op eens in de 3 wkn op vrijdag avonddienst.
en tussendoor wisselen de diensten ook van nacht, avond, of extra langer werken.
eigenlijk is het zo dat hij geen standaardwerkweek (bij de baas) heeft.
na werktijd is het zo dat hij ook nog werkt voor zichzelf, maar is ook buitenshuis, deze afspraken worden na 19.30 uur gemaakt.
Hier is het zo dat hij ze mee naar bed brengt, tijdens het eten gewoon thuis is en daarna andere afspraken plant.
en zoals meerdere al zeggen … je went eraan… ik weet niet beter.
Ik Plan mijn dingen erom heen en als hij thuis is, probeer ik bewust niks te plannen. ook zo de zondag is bij ons heilig omdat dit de enige dag is dat wij als gezin iets kunnen doen, en de spaarzame vrije tijd die we samen hebben beleef je wel bewuster.
En je weet waarom/waarvoor het is dat je alleen bent… hij doet het toch voor het gezin…
Soms ben je zo gewend eraan om alleen te zijn dat als het een keer anders is , je gewoon uit je ritme bent…
Oja en kok doodt de tijd ook wel… :mrgreen:
Ik denk wel dat het scheelt of je in dienstverband werkt of eigen baas bent.
Mijn man is ondernemer en die is eigenlijk nooit klaar. Hij is 's avonds wel eens thuis, maar ook vaak niet. En daar is op de dag zelf nog geen peil op te trekken aangezien we niet weten wat de dag ons brengen zal (kapotte machines, leveringen enzovoort). En als er overwerkers zijn moet hij er toch vaak bij zijn of afsluiten. Daarbij, over bazen wordt veel gezeurd, maar goed personeel vinden is ook geluk hebben. Zeker als je diegene wilt laten afsluiten e.d.
Ik ken genoeg huwelijken die zo gestrand zijn omdat de man nooit thuis was en de vrouw op de bank naar de klok zat te staren en vooral nijdig was omdat er vaak geen tijd/energie was voor leuke dingen.
Àls jullie deze keuze maken moet je er wel allebei vol achter staan dat jij er een groot gedeelte van de tijd alleen voor staat in de zorg voor de kinderen. Gelukkig heb je een sociaal vangnet in de vorm van je ouders, dat maakt alles wel veel makkelijker.
Ik denk dat vooral de vraag belangrijk is: Kun jij de minste zijn en je verwachtingen ten aanzien van je man en zijn (in jouw ogen) plichten naast je neer leggen?
Ik ben ook niet anders gewend en ben heel gelukkig met onze situatie (tot groot onbegrip van een hoop mensen haha, blijft leuk al die reacties). En als de nood aan de man is is mijn man er altijd voor me. Maar we hebben wel duidelijk afgesproken dat de zorg voor J voor het grootste gedeelte bij mij ligt. De zondag is bij ons ook heilig, heerlijk en heel belangrijk!
Succes met het maken van plannen en keuzes!
hoi!
mijn mannetje werkt in ploegen.
die ziet onze meid meer dan ik want ik kom thuis rond 18u30 en 19u30/20u gaat ze op bed.
Zelf zien dat je genoeg tijd voor jullie tweetjes maken :thumbup:
Pfoe, ik moet er niet aan denken eerlijk gezegd. Een aantal jaar terug had mijn man een baan waarbij hij ong een a twee keer. Per maand op zakenreis was. Meestal een keer een volle week en een keer drie of vier dagen. Het went idd, maar ik was toch bestwel blij toen hij het ook zat was en een andere baan is gaan zoeken. Het lastigste lijtk me dat je hem ook niet kan opbellen van het gaat niet, kom ajb naar huis… Nu werkt mijn man ook regelmatig tot laat (vertrekt dan ook laat hoor), maar als ik om een uur of vier denk dit wordt m niet vandaag dan laat ik dat weten en komt hij naar huis. Nooit gedaan tot nog toe, maar de wetenschap dat het kan is wel erg fijn.
Hier heb ik het allemaal wel meegemaakt, mijn vriend is nogal eens van baan gewisseld. Hij heeft in de horeca gezeten (veel avonden), ook heeft hij kantoorbanen gehad met standaard werktijden overdag en op het moment werkt hij in de zorg, waarbij hij om het weekend het hele weekend moet werken, en ook regelmatig avond/nachtdiensten heeft.
Zelf werk ik 4 dagen en ben dan vaak pas laat thuis.
Alles bij elkaar is dat best hectisch.
Maar, het is zoals hier al gezegd wordt: alles went!
In het begin is het misschien even lastig en je moet gewoon een nieuw ritme vinden, dingen misschien op een ander tijdstip doen of op een andere manier. En er ook aan wennen dat je 's avonds minder aanspraak hebt en dus jezelf moet vermaken.
Maar als je eenmaal gewend bent, zitten er ook echt wel voordelen aan. Tenminste, ik vind het eigenlijk best lekker om af en toe een avond of weekend voor mezelf te hebben zonder man in de buurt (mag ik eindelijk ook een keer de afstandsbediening ) en ook vaak 1-op-1 tijd met Laura te hebben (is toch anders als mijn vriend er ook bij is). De weekenden dat hij wel thuis is, waardeer ik nu des te meer.
Bedankt voor jullie reacties
Ik had al wel verwacht dat er op KoK ervaringsdeskundigen zouden zijn, een goede tijdsbesteding voor vrouwen van mannen die veel 's avonds werken
Ik ben op het moment ook wel een beetje verwend, want mijn man zit al bijna 2 jaar gedeeltelijk in de ziektewet. Eerst een half jaar volledig thuis vanwege PTSS, daarna een half jaar opgebouwd naar volledig, maar toen een virus (CMV) en weer voor 3 maanden volledig thuis en de laatste 4 maanden langzaam opgebouwd naar 4 halve dagen.
Mocht hij weer helemaal opgeknapt zijn dan zal hij ook bij deze werkgever avonddiensten en nachtdiensten moeten gaan draaien. Hij werkt normaal 4 dagen van 9 uur en heeft 30 a 45 minuten reistijd (afhankelijk van het tijdstip) en maakt dan ook lange dagen. Daarnaast heeft hij op maandagavond en zaterdagmiddag zijn hobby buitenshuis en van oktober tot april nog een andere doordeweekse avond.
Mochten we de overstap gaan maken dan stopt deze hobby, dus in de praktijk zal er eigenlijk niet veel verschil zijn tussen zijn huidige werk in combinatie met hobby of straks een eigen zaak :think:
Dragon, ik geniet nu ook van de maandagavond, gewoon doen wat ik wil, even op KoK, wat series op Net5, maar dan zijn het wel 6 avonden achter elkaar.
Lydia, mijn man zal dus waarschijnlijk pas rond 02.00 thuis zijn en dan verwacht ik niet dat hij om 07.30 gezellig mee gaat ontbijten, maar de lunch moet wel lukken.
Marietje, mijn man is dan wel eigen baas, maar krijgt dan wel te maken met openingstijden. Het enige wat extra zal moeten gebeuren is bijvoorbeeld boodschappen of schoonmaak of klusjes, maar dat kunnen we samen tijdens schooltijd van de kids doen en mijn ouders willen hierbij helpen.
Ik ben niet iemand die op de bank naar de klok zal gaan staren. Ik wil tezijnertijd ook gaan meehelpen, maar pas als de kids groot genoeg zijn om 's avonds af en toe alleen te zijn.
Lune, mijn ouders wonen dan in hetzelfde dorp en ze werken beide niet, dus die kan ik altijd bellen. De zaak zit dan in hetzelfde dorp, dus ik kan ook daarheen. In nood is er altijd wel wat te verzinnen.
Ik zal trouwens de eerste periode niet gaan werken (ander huis, andere omgeving, andere school, ik vind het dan belangrijk dat we eerst moeten settelen) en zal dus alles uren dat mijn man thuis is ook thuis kunnen zijn, dus tijd voor gezin en ons samen zal er wel zijn, alleen op andere tijden als ik gewend ben.
Hoe doen jullie dat 's ochtends als manlief laat is thuisgekomen? Blijft hij dan 's ochtends liggen of komt hij eruit voor het ontbijt en gaat later in de ochtend of begin van de middag nog even liggen?
Groetjes Saskia
saskia…na een nachtdienst gaat lief meestal slapen, maar dat is omdat hij rond 8.00 pas is afgewerkt.
oh leuk ! en cafebedrijf moet ik dan denken aan kroeg ?
Ik werk ook in de avond en ben 4 avonden per week weg tot 0:00 uur . en zeker 1 dag in het weekend volledig
tsja ik baal ook stevig dat ik de kinderen niet op bed kan leggen of in het weekend iets leuks doen,maar momenteel hebben wij financieel geen keuze .
mijn man vind het soms ook vervelend dat we avonden samen missen, maar ja
@Mam van 2 wrote:
oh leuk ! en cafebedrijf moet ik dan denken aan kroeg ?Het is nu officieel een cafe-restaurant, maar het restaurant staat op een laag pitje. Dit willen we dan zelfs helemaal eraf hebben, alleen hapjes e.d. of buffet bij feesten.
Het is een cafe met bar en 2 biljartafels en boven ook 2 zalen voor vergaderingen, ehbo-cursus en feestjes. Een van die zalen willen we tezijnertijd pooltafels gaan neerzetten om wat meer te bieden voor de plaatstelijk jeugd en andere liefhebbers.
De hobby van mijn man is poolen en het leek hem leuk om een poolcafe te beginnen, maar hier in de omgeving is alles prijziger. Ook is het makkelijker om een bestaand bedrijf over te nemen en we zijn hier niks tegengekomen wat voldoet aan onze voorwaarden. Mijn man gaat als we bij mijn ouders zijn regelmatig biljarten met mijn vader en toen hoorden ze van de plannen van de huidige eigenaar. Zo is het balletje een beetje gaan rollen.
mijn man heeft vorig jaar internationaal gereden, en was dan alleen op zaterdag thuis. Dit vonden zowel sophie als ik absoluut helemaal niets… maar goed, dan zagen we hem natuurlijk ook een hele week niet. hij kwam op zaterdag thuis en moest op zondag weer gaan. Toen lag ik met regelmaat tegelijk met sophie op bed, gewoon puur van mezelf alleen voelen en alles alleen moeten doen. (oke, is ook wel net in een periode geweest dat ik mijn eerste “late” misrkaam kreeg die opgewekt moest worden, en tegelijk met ernstig ziek zijn van mijn oma)
NU werkt mijn mijn man in ploegen: van 05.00-14.00 uur en de andere week van 14.00-23.00
En ik moet zeggen: ik vind het heerlijk Nou kan ik ook wel goed alleen zijn, en vooral in de avond vind ik het soms wel lekker dat ik gewoon kan kijken wat ik wil
de dienst is ook een tijdje van 17.00-02.00 uur geweest en dan bleef mijn man s ochtends gewoon in bed liggen en lieten wij hem slapen. Ontbijten gebeurd bij ons rond 7.00 uur en daar wilde ik hem niet voor wakker maken tijdens de lunch was hij er dan wel weer gewoon bij.
klinkt als een leuke nieuwe uitdaging!!
Wat spannend allemaal Sassie!
Mijn man werkt ook avond diensten. Meestal begint hij om 18.00 uur en afhankelijk van de zomer of winter is hij dan rond 1.30 uur thuis of 11.30. (Tijdens de winter sluiten ze eerder)
Hij werkt part time en is gemiddeld 2 dagen in de week vrij, soms 3 en soms maar 1. Voor ons is het goed te doen. Bovendien is het een keuze die wij bewust gemaakt hebben, zodat we geen kinder opvang hoefden te regelen. Soms baal ik er wel eens van dat er avondjes zijn waar we uitgenodigd zijn en dan ga ik alleen met de kinderen, maar ook dat hoort bij die bewuste keuze. Over het algemeen gaat het allemaal goed
Succes meid!
Zoals je weet ben ik 2 weken lang alleen en ook dat went!
Ik denk dat je soms zelfs voordeel hebt van die avonden werken. Hij is overdag wel meer thuis en dan zijn de kinderen wakker. 's avonds slapen ze toch. Het zal best wennen worden, maar jou kennende… komt dat wel goed. Daarbij zitten je ouders straks in de buurt, geweldig toch?