hallo,
ik ben gister naar de vk geweest en naar de ha omdat ik elke keer flinke buikpijn heb en dacht dat het niet goed was met frummeltje. vk had geen opleiding voor echo en dacht dus dat het een volle blaas was moest vandaag weer terug komen en ging er wel een opgeleide vk kijken. ook naar de ha geweest gister en die dacht aan een blaasontsteking die heeft met een eendebek gekeken waardoor ik wat bloed verloor naar huis gestuurd met een kuurtje omdat er in mijn urine bloed zat en niet goed te beoordelen was dus voor de zekerheid een kuurtje.
vandaag zag de vk die vlek weer, en heeft me meteen door gestuurd naar de gyneceloog en kon vanmiddag nog terecht. die heeft ook gekeken (wel goede hartactie :dance: gelukkig) maar die zwarte grote vlek blijkt een cyste te zijn dat schijnt vaak voor te komen alleen zijn die dan rond de 3 a 4 cm. Die van mij is 10 bij 9 cm enorm! dat komt zelden voor zei de gyn… en dat veroorzaakt dus de pijn en niet een blaasontsteking. sta dus vanaf nu onder strenge controle in het ziekenhuis, hij kan nu dus nog groter worden of de eierstok kan draaien en dan krijg ik nog meer pijn. dan moet ik dus meteen door naar het ziekenhuis. ik krijg over 2 weken weer een 3D echo en gaan ze er beter naar kijken, waarschijnlijk moet het operatief verwijderd worden en dat moet geen kwaad kunnen voor frummeltje zeggen ze. Het was wel even schrikken hij zei dat het er wel goedaardig uitziet, maar dat hij dat niet met 100 procent kan beloven… mijn moeder heeft pseudomyxoma peritonei een zeldazame vorm van kanker en was in ver gevorderd stadium en is niet te genezen dus het komt allemaal wel hard aan… ze hebben iig extra bloed afgenomen om te kijken of ze daar iets in kunnen zien maar heb iig pas 100 procent zekerheid als ie eruit is… pff ben er ff vol van heb me ook maar ff ziek gemeld…
heel verhaal maar heeft iemand hier ervaring mee en hoe gaat dat verwijderen eigenlijk???
Heb het zelf niet mee gemaakt, maar mijn moeder wel. daar gaven ze aan dat het ook verwijderd moest worden, maar dat kon pas nadat de eerste drie maanden van de zwangerschap voorbij waren, aangezien het mogelijk is dat juist die eierstok het hormoon produceerd voor de verdere groei van de zwangerschap. na drie maanden neemt de pacenta het over. Bij haar groeide het ook heel erg, maar na 12 weken zwangerschap werdt het van zelf weer kleiner en uiteindelijk verdween het van zelf zonder dat het weggehaald moest worden.
Hopelijk geldt dit ook voor jou!
heel veel sterkte in elk geval want zulk nieuws in combinatie met de geschiedenis van je moeder is niet leuk. :hug: :hug:
Het kan het follikel zijn waar het eitje uit is geprongen. Dat vormt daarna nl het corpeus luteum wat je (prille) zwangerschap in stand houd. Bij jou is ie echt wel uit de kluiten gewassen. Je follikel trekt bv ook vocht uit de omgeving aan om zich te vullen. Goed drinken is dus wel belangrijk.
Hij kan echt nog vanzelf verdwijnen over een paar weekjes. De placenta is bij de meeste vrouwen ergens tussen de 10-15 weken zo groot geworden dan het corpeus luteum zijn functie verlies en door je lichaam wordt opgeruimt. Kanker is maar een heeeeeel klein percentage van de vrouwen sprake van in de zwangerschap. Zeker wanneer het zich op de eierstok bevind en je bent zwanger is uitzonderlijk want veel vrouwen zouden (vanwege de meestal hormonale onbalans) niet eens zwanger worden. Zolang je een nette donkergrijze vlek ziet (vaak zie je ook nog ‘wolkjes’ of ‘lichtere vlekjes’ erin) is dat een teken dat er vocht inzit en dat is dus eigenlijk een goed teken. Als je erge buikpijn krijgt wel echt gelijk aan de bel trekken bij de EH ivm het risico op draaien van je eierstok en dat is bijzonder pijnlijk. Dus als het kan en lukt niet teveel tillen ed. en goed rust pakken waar het kan.
Het kloppende hartje is overigens ook een goed teken! De placenta gaat dan meestal een groeispurt maken om een bloedcirculatie op gang te brengen. :thumbup:
bedankt voor jullie reacties! ik probeer idd goed te rusten en zal extra drinken! bedankt voor de tip! ik denk zelf dat hij er al iets langer gezeten heeft omdat ik ook al een tijdje pijn had tijdens de gemeeschap… zoals het er nu uit ziet word hij met 12 weken verwijderd! dat word nog wel even afzien! ga er ook maar vanuit dat het goedaardig is! maar gezien de geschiedenis in mijn familie en mijn moeder schrik je toch best wel! denk ook omdat je niet helemaal blanco bent… 5 nov terug komen dan horen we weer verder tenzij er complicaties optreden…
Clairtje, ik ben nu 16 wkn zwanger, en bij mij zit óók een cyste bij m’n rechter eierstok.
Ik moet 5 nov weer voor een herbeoordelings-echo, want bij 18 wkn MOET 'ie weg zijn. Zo niet, word ik even naar de gyn doorverwezen, en dan word 'ie aangeprikt en leeggezogen.
Want als 'ie blijft zitten kan het de groei van het kindje beïnvloeden. En dát willen we natuurlijk niet.
Ik heb ook af en toe behoorlijke steken in mijn buik. Soms het gevoel dat onze Kruimel tegen dat ding ligt aan te gymnastieken ofzo.
Ik ben heel benieuwd of 'ie kleiner is geworden of zelfs weg is nu.
Hij was met 13 wkn 5 dgn ruim 5 cm doorsnee…
Meis wat een narigeheid.
ik heb het niet zelf ervaren, maar een klasgenootje heeft idd ook een cyste gehad die pas na de zwngerschap verwijdert kon worden.
Hij zat precies tussen baarmoeder en schaambeen in.
Jammergenoeg heeft het veel pijnklachten gegeven, maar niet voor grote problemen gezorgd.
ik hoop dat de echo jullie duidelijkheid zal gaan geven en een eventueel actieplan.
Succes meis, altijd schrikken als ze iets ‘ongewoons’ vinden, helemaal als ik zie wat je moeder heeft meegemaakt! :hug:
Ik had een cyste/tumor van 10x15 cm aan mijn linkereierstok. Ze noemden deze een mucineuze ovarium borderlinetumor, niet slecht,maar ook niet goed! Deze is in april verwijderd via een snede van mijn navel naar beneden…nog geen 3 maanden na de operatie bleek ik zwanger te zijn.
Ik weet dus niet hoe ze het tijdens de zwangerschap doen, maar ik begrijp wel heel goed de bezorgdheid!
Ik moet 10 jaar onder controle van de Gyn blijven, heb net mijn tweede controle gehad en de rechtereierstok was gelukkig schoon…blijf toch in mijn achterhoofd houden dat de kans op herhaling aanwezig is…
De artsen zullen wel meer ervaring er mee hebben en bij twijfel gewoon vragen stellen hoor…
ik heb het ook gehad. liep krom van de pijn. bij mij is de cyste zelf verdwenen.
:hug: voor jou in ieder geval, want het is erg pijnlijk.
Clairtje, hoe is het nu? :hug: