Ervaring met combinatieklassen?

Wij zitten volop in het uitzoeken van een school voor Bo (en dan straks ook Nikkie). Hier pal om de hoek zijn 3 basisischolen. Afspraken met de directeuren om kennis te maken met de scholen zijn gemaakt, bij 1 zijn we net gisteren geweest.



Nu weet ik van 1 van de scholen (waar we nog niet geweest zijn) dat alle groepen combinatiegroepen zijn. De school is gewoon te klein om allemaal volledige groepen te hebben. Nu kan ik zelf wel allerlei voor- en nadelen bedenken van combinatiegroepen, maar ik hoor ook graag ervaringen van jullie.



Wie van jullie heeft zijn kind in een combinatiegroep en hoe gaat dat in de praktijk? En wat voor kind is jouw kind, want ik kan me voorstellen dat het voor het ene kind beter past dan voor het andere kind.



Alvast bedankt voor jullie ervaringen!

Heb stage gelopen in een combinatieklas groep 3-4. heel lastig was dat vond ik wel voor mij :slight_smile: De klas werd voornamelijk gesplitst les gegeven en dan de ene groep door een onderwijsassistent en de andere door de juf zelf. De gezamelijke dingen deden ze wel samen ( eten, spelen ) Als de groep als heel zelfstandig kan werken ( groep 4 ) is het wel heel goed mogenlijk om ze in 1 klas te houden, anders lijkt het me echt lastig. Tenslotte heeft groep 3 veel ondersteuning nodig bij leren lezen en rekenen. Andere groepen kan ik niet over meepraten,sorry :frowning:



succes met je keuze. Ze leren wel veel van elkaar trouwens!



groetjes,



Louise

Heeft er denk ik veel meet emaken dat het een bewuste keuze is van de school en er al ervaring mee is ofdat het de school overkomt en ze gedwongen worden om combinatie groepen te maken terwijl er vanuit de leerkrachten geen ervaring mee is. Dat laatste heb ik met de kinderen op de vorige school meegemaakt.

De oudste zat in een groep 6/7 combinatie en de tweede in een groep 4/5. Ondanks dat zelfstandig werken al jaren in een hoog vaandel stond verliep dat jaar niet zo soepel als voorgaande jaren. Maar het was van twee kanten wennen. De kinderen waren het niet gewend en de leerkrachten waren het niet gewend.

Nu kan ik niets vertellen over de ervaringen op langere termijn want het toeval wilde dat we later in dat jar gingen verhuizen en de kinderen na de mei vakantie naar een andere school moesten.

Maar kinderen werken binnen het reguliere onderwijs tegenwoordig zo op eigen niveau en zoveel zelfstandig. De diversiteit binnen de groep is vaak al groot. Vanuit dat oogpunt zouden combinatie groepen geen probleem hoeven te zijn. Voor sommige kinderen misschien wel een pre.

Bedankt voor jullie reacties. Dat is een goeie Baukje, om na te gaan of het bewuste keuze is of niet. Wat ik er van weet is dat de school al een aantal jaren zo klein is, dus de meeste leerkrachten zullen er inmiddels mee kunnen gaan (zou je iig verwachten)



Brengt mij overigens wel meteen bij een volgende vraag hoe het komt dat de school zo klein is, terwijl de beide andere scholen (echt op 3 keer struikelen ernaast) veel groter zijn.



Ik weet dat kinderen tegenwoordig veel zelfstandig en op verschillende niveaus werken, maar ik zie ook een leeftijdsverschil. De oudste en de jongste in de groep zullen bijna 2 jaar schelen. Ik vraag me af hoe dat dan werkt. Ongetwijfeld leren ze van elkaar, maar sneeuwt de jongste soms ook niet onder?



Zijn er nog meer ervaringen bij anderen??

als ik na de kleutergroepen kijk die hier alle 6 gecombineerd 1/2 zijn dan werkt het leeftijds verschil voornamelijk positief. Maar bij de oudste destijds in groep 6/7 vond ik het leeftijdsverschil en vooral de belevingswereld er groot en ook nadelig uitpakken. Nu zoeken ze toch hun eigen vrienden. Maar bij hele kleine groepen waarvan de helft ook nog eens met hele andere dingen bezig is wordt de vriendenkeuze binnen de groep natuurlijk wel beperkt. Zeker omdat op die leeftijd meisjes en jongens ook steeds meer een eigen leven gaan leiden.

Beankt nog Baukje, voor je antwoord. Ondertussen zijn we bij de betreffende school geweest en het wordt niet de school voor onze meiden. Niet een school die bij hen en bij ons zou passen.