Ervaring kv en bv combineren (na 6 maanden)

Hoi!



Even een vraagje: Mijn schoonzus die nu nog volledige bv geeft zal binnenkort weer moeten werken. Natuurlijk zal ze proberen te kolven, maar dat is niet zo’n succes bij haar en vind ze ook zo’n gedoe. Dus, mocht het inderdaad niet echt lukken wilde ze graag na 6 maanden afbouwen en met de bv stoppen.



Maar omdat het zo lekker loopt bij haar vind ik dat eigenlijk zonde en nu vroeg ik me af of het niet mogelijk is om bv en kv te combineren. Zodat ze dus’s ochtends en 's avonds bv geeft daartussen kv. Maar zij is bang dat het dan heel erg terugloopt en ze uiteindelijk toch binnen een paar weken moet stoppen.



Zijn er ook mensen die dat wel langer gedaan hebben? En hebben jullie dan nog tips voor haar?



Alvast bedankt.



Groetjes,

Dagmar

Misschien als ze inziet dat het niet ‘een heel gedoe is’ dat het kolven ook gemakkelijker zal gaan :wink: Hoe relaxter je bent, hoe beter het gaat!



Even zien, om op je vraag terug te komen:



Tja over de combinatie bv en kv, als ze haar kindje op tijd wel de borst geeft, op vaste tijdstippen bedoel ik dan, dan kan ze dat heel lang volhouden. De productie gaat zich aanpassen aan de momenten waarop ze nog wel voedt. Ze moet er veel vertrouwen in hebben, dan loopt die bv echt niet patsboem terug als ze kv en bv gaat combineren.



wens dr maar succes!

@Sooki wrote:

Misschien als ze inziet dat het niet ‘een heel gedoe is’ dat het kolven ook gemakkelijker zal gaan :wink: Hoe relaxter je bent, hoe beter het gaat!



Even zien, om op je vraag terug te komen:



Tja over de combinatie bv en kv, als ze haar kindje op tijd wel de borst geeft, op vaste tijdstippen bedoel ik dan, dan kan ze dat heel lang volhouden. De productie gaat zich aanpassen aan de momenten waarop ze nog wel voedt. Ze moet er veel vertrouwen in hebben, dan loopt die bv echt niet patsboem terug als ze kv en bv gaat combineren.



wens dr maar succes!




Bedankt voor je reactie!



Ze gaat sowieso in het begin kolven, maar weet gewoon niet hoe lang ze er echt voor wil gaan. Ik zal haar in ieder geval aanraden het wel te proberen en dan zien we wel hoe het gaat :-*

Bij mijn oudste heb ik na 7,5 maand het kolven op het werk gestopt, en nu bij de jongste met 6 maanden. Ik vond het inderdaad een gedoe. Dat komt vooral omdat mijn werk vooral denkwerk is, en ik het gevoel had dat ik niet tot werken kwam met telkens de onderbreking van het kolven. Het leek bijna meer bezigheidstherapie dan werk :slight_smile: Mijn leidinggevenden hadden hier geen problemen mee, die beseffen heel goed dat een paar maanden minder presteren op de 15 jaar dat ik daar nu al werk niets voorstelt, het was echt dat ik het zelf vervelend begon te vinden. Plus, door nu overdag 2x KV te geven is mijn dochter wat minder aan mij gebonden.



Ik geef altijd direct als ik thuiskom (18.30) een BV en dan voor ze gaat slapen (19.30) nog een beetje. Verder komt ze nog 1-2 keer tot de ochtendvoeding (7.30). Doordat ze nog ze vaak drinkt is het bij mij niet te veel teruggelopen. Bij de oudste ben ik rond 10 maanden ook de nachtvoeding er uit gaan halen door om 23.00 na een BV af te toppen met KV. Dat hielp, en ook daarna bleef de BV in stand.



Ik hoor vooral problemen bij dames die echt 1 ochtend en 1 avond voeding geven als ze de 2 overdagvoedingen eraf halen. Maar ook dat gaat vaak wel goed.



Hopelijk heb je hier iets aan.

Mijn schoonzus heeft ook vooral ‘denkwerk’, dus: Hier heb ik zeker wat aan :-* Ik zal het doorgeven :mrgreen:



BEDANKT!

Ik heb Emma tot ze 6 maanden was volledig BV gegeven, daarna in 3 maanden tijd afgebouwd tot alleen een ochtend- en een avondvoeding. Afbouwen heb ik langzaam gedaan, ongeveer één voeding eraf in 1 1/2 week (ze kreeg toen nog 6 voedingen plus een enkele keer een nachtvoeding). Met die ochtend- en avondvoeding zijn we doorgegaan tot ze 1 jaar was en dat is heel goed gegaan.

Als je geleidelijk afbouwt en de BV en FV goed over de dag verdeelt (dus in de afbouw periode om en om BV en FV) moet het goed kunnen gaan zonder dat de productie te ver terugloop cq. stopt. Zoals eerder al werd gezegd: de productie past zich aan aan de vraag.

hier ook volledige bv tot 6 maanden, daarna gestopt met kolven op t werk…toen enkel nog de ochtend en avond (en nacht) tot 9 maanden.



op werkdagen kreeg hij kv en gekolfde voeding die ik op vrije dagen kolfde…op vrije dagen thuis legde ik gewoon vaker aan…zo bleef de productie een beetje op peil.



ging prima! op vrije dagen merk je wel dat t moeizamer gaat,maar werkte niet aaneengesloten dagen,dus t bleef aardig lopen…p maandagen had ik op mn werk wel eens beetje last van stuwing en op donderdagen was t weer een beetje afgezwakt…zo bleef ik schipperen…



met 9 maanden hield mn zoon er zelf mee op…t was ook meer een slokje dan een echte voeding op t einde…



ik denk dat t best haalbaar is…misschien kan ze toch kolfmomenten zoeken? mss gewoon thuis op vrije dagen na t fruithapje bijv?



wens haar succes! elke week is mooi meegenomen toch?

Ook bedankt voor jullie tips! Ik zal ze allemaal doorgeven aan haar. Hopelijk lukt het haar inderdaad om het voor elkaar te krijgen dat die kleine langer bv krijgt :stuck_out_tongue:

bij mij liep de bv altijd al niet al te goed (lang verhaal, niet ter zake doende in deze), maar met zes maanden was het noodzakelijk bij te gaan geven (volgens de ha om helemaal over te gaan op kv, maar ik heb maar gedaan of ik dat niet gehoord heb…) Ik heb dus vanaf 6 maanden bv met kv gecombineerd. Ik gaf twee vaste flessen kv per dag (rond 10 uur in de ochtend en voor het slapen gaan) en verder op verzoek bv.

In die tijd waren er meerdere mamma’s hier op het forum die -om vershcillende redenen- in hetzelfde schuitje zaten. Van dat groepje is iedereen gaan combineren met in het oog om dat lang vol te houden, niet als tussenstap om de bv af te bouwen. Als ik het goed heb onthouden is bij dat groepje bij bijna iedereen na ongeveer negen maanden de bv gestopt. Combineren is dus wel mogelijk, maar je moet er echt hard aan trekken om de bv op peil te houden. Ikzelf heb het ook drie maanden gecombineerd en daarna weigerde nano de borst, waar sowieso al bedroevend weinig uitkwam.



Succes voor je zus!

Hallo,



Ik lees even mee… Ik zit nl ook met het probleem dat kolven niet echt wil lukken, zeker op het werk haal ik per kolfbeurt maar een zielige 80 ml… Ik baal als een stekker, maar het is dus noodzaak dat Cas twee keer per week een fles kv krijgt op het dagverblijf. Het zijn gelukkig maar twee flessen, want de rest van de dagen probeer ik zoveel mogelijk voorraad aan te leggen voor het kdv, maar het lukt niet altijd… zeker niet met nog een peutertje van 2 om me heen. dan kan ik echt niet rustig kolven.



Is er misschien al een topic geweest over kolven?



Effe checken…



Succes, hopelijk gaat het goedkomen met je zus!

Ten eerste: 80 cc vind ik niet zielig, maar het is jammer dat je kindje meer nodig heeft 8)

http://www.borstvoeding.com/kolvenenwerken/afkolven_hoe_kolf_ik_genoeg_melk.html

Heb je hier misschien iets aan?