Ervaring gevraagd met combigroep 2-3

Volgend jaar gaat mijn zoon naar groep 3 maar omdat er zo weinig kinderen van die leeftijd zijn, wordt het een combigroep (nu zit ie in combigroep 1-2). Volgende week heb ik een informatie-avond hierover, maar ik heb geen flauw idee wat voor vragen ik het beste kan stellen.



Zijn er nadelen voor mijn kind aan, die net gaat beginnen te lezen? Wat doen de leerkrachten bij jullie op school daaraan om dat te voorkomen?



Heeft iemand ervaringen hiermee? Ik hoor ze graag.

Bedoel je dat het een combi-groep wordt van groep 3 met groep 1-2? Dat vind ik wel een beetje raar. Als er te weinig kinderen zijn, kunnen ze dan niet regellen dat er tenminste 2 juffen in de klas zijn, want het lijkt mij dat kinderen die pas beginnen met lezen en rekenen veel aandacht nodig hebben, maar natuurlijk kan je niet verwachten dat de kleuters dan gaan zitten niksen…denk dat 2 juffen dan de geschikte oplossing is…



Hoeveel kinderen gaan er dan naar groep 3?



Mar. :vlinder:

gezien de totaal andere dagindeling van kleuters tov groep 3 vind ik het ook een rare combi.



met een organisatorisch sterke juf zou het te doen moeten kunnen zijn, maar ik twijfel aan de haalbaarheid in de praktijk.



mijn vraag zou zijn, om een andere combi groep te maken, waarbij groep 3 niet nog mee-kleutert door het spelen en werken vd kleuterjes.



3-4 is een vaak voorkomende combi.en zeer goed werkbaar.



ben wel benieuwd :shifty:

3-4 kon niet, in groep 4 van volgend jaar zitten al iets van 30 leerlingen en dan zou het een klas van 45 worden



verder vervolg hier

Maar van de 45 moeten toch 2 groepen te maken zijn???

Ik vind het nog al wat hoor een combinatie groep 2-3 zeker als er nog helemaal geen ervaring mee is. En hoe dan kijken naar de werkhouding van de groep 2 kinderen die erbij komen? Groep 2 is toch nog hoofdzakelijk echt spelend leren. En oke dat kan best regelmatig zelfstandig. Maar hoe kunnen groep 3 kinderen dan een uitleg volgen als elders in de klas kinderen lekker zelfstandig aan het spelen zijn.

Hoe groot zijn de andere groepen?

Er moet dus een groep minder komen omdat het totaal aantal leerlingen op school te laag is, dus als groep 3-4 evengoed 2 klassen oplevert, heeft het geen zin



Ik geloof dat groep 6 18 (groep 3 15) leerlingen heeft, maar omdat dat een zwaardere klas is (de ouders riepen al dat ze het oneerlijk vonden dat ze de dupe werden omdat er in die groep moeilijkere kinderen zaten) ofzo, zien ze daar meer nadelen in.



De meeste ouders waren ouders die geen oudere kinderen hadden, maar de ouders die wel oudere kinderen hadden waren dan wel niet blij dat er een combi moest komen, maar wel eens met de keuze dat het in de onderbouw en niet in de bovenbouw gebeurt.

Wel logisch toch he dat ouders van bovenbouw kinderen het wel goed vinden dat het een en ander in de onderbouw afspeeld.Is het hun pakkie aan niet meer. Maar ze zouden ook meerdere combi groepen kunnen vormen. Dat hebben ze destijds op de vorige school gedaan (voor de verhuis) toen de school inkromp.er kwam toen een combi 5/6 en een comb 6/7. Voorheen waren het losse groep 5,6 en 7. Dus op die manier heb je ook 1 groep winst en kun je waarschijnlijk een gunstiger combinatie maken. Daarmee hadden ze toen groep 3 kunnen sparen van een combi groep. Was namelijk ook maar een klein groepje van 15 leerlingen.

@baukje wrote:

Wel logisch toch he dat ouders van bovenbouw kinderen het wel goed vinden dat het een en ander in de onderbouw afspeeld.Is het hun pakkie aan niet meer.




dat waren ouders met zowel oudere kinderen als jongere kinderen, op de info-avond waren alleen ouders met kinderen die in de nieuwe combigroep zouden komen



er was iets met dat het bij de bovenbouw niet zou kunnen, die combi-klas zou iets groter worden dan nu (de combi-groep 2-3 wordt 15 groep 3-ers en 12 groep-2ers, dus 27 in totaal) namelijk 32 bovenbouwers, en omdat de kinderen al groter zijn (hebben waarschijnlijk ook grotere bureaus en stoelen) en omdat deze groep een stuk mondiger is (lees: beruchte klas)en al jaren bij elkaar zitten (dat laatste speculeerde een aantal ouders), zou dit een slechte optie zijn

Ik piep misschien over een half jaar ook anders, maar ik denk dat mijn zoon zin heeft om te leren schrijven (hij leest nu al redelijk goed, beweert dat ie geen les hoeft omdat ie het al kan, maar ik denk dat ie wel mee gaat doen), maar er zijn ouders die bang zijn dat hun snel afgeleide kind niet aan zijn bureautje blijft zitten als ie zit dat in het andere lokaal (deur blijft open) de groep 2-ers aan het spelen zijn.

32 voor de bovenbouw is maar heel gemiddeld. 27 voor de onderbouw is een grote groep. Zeker als het een combi groep betreft. Maar begrijp ik goed dat als er uitleg wordt gegeven aan groep 3 kinderen de groep 2 kinderen alleen zichzelf in de klas moeten zien te vermaken. Groep 3 heeft toch heel veel uitleg en oefening samen met de leerkracht nodig. Ik zou dit als ouder van een groep 2 kind ook zeker niet nemen. Hoe groot is de toekomsitge groep 1 eigenlijk? Of wordt dat ook een 1/2 combinatie.

Dat van die3 grtere tafels en stoelen begrijp ik overigens niet helemaal hoor. Wat heeft dat te makenmet de keuze? Of zijn jullie lokaaltjes zo klein?

Ikdenk ook dat het juist voordelen heeft een groep in de loop van de jaren een keer uit elkaar te halen.

mijn neefje heeft ook in een combi groep van 2-3 gezeten

er was toen ook gekeken naar werkhouding, wie zeg maar de in de combi groep kwam

de ouders daar hadden eerst ook iets van oh jee.

maar het beviel heel erg goed

daar er een stagiaire bij was, was het ook goed te doen

enkele groep 2-ers konden zo ook al werkjes doen van groep 3

Ik heb mijn stage gelopen in groep 2/3. Dat vond ik voor de kinderen echt ideaal.



De kinderen uit groep 2 krijgen wat extra mee omdat ze met groep 3 meeluisteren. De kinderen uit groep 3 hebben niet zo’n zware overgang van spelen naar leren.



Vaak mis ik in groep 3 de mogelijkheid om te spelen. Er is geen poppenhoek meer, geen bouwhoek, geen zandbak en maar 1 keer per dag (buiten) spelen. Dat is bij de combi 2/3 anders.



Voor de leerkracht (mij dus) was het erg zwaar en lastig plannen, maar voor de kinderen vond ik het echt geweldig.

De andere groep 0-1-2 zal dan uit 32 leerlingen bestaan, dus ook een grote groep.



Ik weet niet meer precies wat ze zei, dat over die grotere stoelen heb ik zelf erbij gefantaseerd, maar ze had erover dat ze lichamelijk groter waren en daar was iets mee.



Er is dus 3 dagen een stagiare en 3 dagen aan het begin van de ochtend iemand die de kleuters opvangen als groep 3 aan het werk wordt gezet.



Ik zou nu wel mijn kinderen liever in die groep 2 willen hebben, want mijn kind had al veel eerder willen leren lezen in groep 2 (hij kan het nu al en heeft volgens eigen zeggen geen leesles meer nodig).

Maar in ‘gewone’ kleutergroepen leren kinderen ook al lezen/schrijven als ze er aan toe zijn. Hier tenminste wel en op de vorige school was dat ook zo. En zo gaat daat door alle groepen heen als het goed is. Sommige kinderen zijn nu eenmaal eerder door hun stof heen. De oudste twee hier hebben door alle groepen heen nooit met de regulieren rekenlessen meegedaan. Of ze waren al veel verder bezig of ze waren met verdiepingsstof bezig.

En zoals gezegt hebben ze in groep 3 hier (en ook op de vorige school waar onze kinderen zaten) speelhoeken. Als ze hun weektaak af hebben kunnen ze aan hun extra mag taken gaan werken of ze kunnen gaan spelen.

Ik ga er maar van uit als het zo gunstig zou zijn die combi groepen voor die kinderen men standaard die groepen in zou voeren en niet alleen als het een gedwongen keuze is.

Maar de verklaring die ik laatst kreeg voor de keuze die hier onlangs is gemaakt : twee te grote groepen 5 (plm 30 leerlingen)en 3 groepen 4 ipv een twee kleine groepen 5, twee kleine groepen 4 en een combin groep 4/5 heeft me wel te denken gezet. Het probleem was niet de combinatie groep 4/5. Daarin zouden de meest zelfstandige leerlingen komen (in de praktijk vaak toch de betere leerling). Maar het probleem zou zitten in de andere groepen. De zogenaamde afgeroomde groepen. Volgens hun zeggen trekken kinderen zich toch vaak aan elkaar op. Haal je betere leerlingen er tussen uit loop je het risico dat je het individuele niveau van de achtergelbleven leerlingen omlaag haalt.

Ja, op de school waar ik zat hadden ze daarom ook niet de “betere” groep 2’ers in de groep 2/3 gezet, maar gewoon een gemengde groep.

Groep 2&3 worden wel vaker gecombineerd hoor. Er zijn zelfs scholen die er bewust voor kiezen.

Het vraagt wat organisatie, maar is zeker mogelijk.

vergeet niet dat ook in groep 1 en 2 ook al een beroep wordt gedaan op de zelfstandigheid van de kinderen en die zal hen als het goed is ook aangeleerd worden.



Zomaar twee juffen in een klas zetten, kan vaak niet financieel gezien (er is te weinig formatie), anders zouden er wel twee groepen geformeerd kunnen worden.



Het heeft voordelen en nadelen. Maar voor de kinderen is het vaak een minder groot probleem dan voor de volwassenen.

@baukje wrote:

Maar van de 45 moeten toch 2 groepen te maken zijn???

Ik vind het nog al wat hoor een combinatie groep 2-3 zeker als er nog helemaal geen ervaring mee is. En hoe dan kijken naar de werkhouding van de groep 2 kinderen die erbij komen? Groep 2 is toch nog hoofdzakelijk echt spelend leren. En oke dat kan best regelmatig zelfstandig. Maar hoe kunnen groep 3 kinderen dan een uitleg volgen als elders in de klas kinderen lekker zelfstandig aan het spelen zijn.

Hoe groot zijn de andere groepen?




Het lijkt mij ook dat groep 3 en 4 meer bij elkaar aansluiten dan 2 en 3…mijn bescheiden mening… :think:

bescheiden of niet, groep 3 en 4 zou qua aantal niet bij 1 leerkracht passen, dus die optie is er niet



zal allemaal wel loslopen, denk ik en anders hoop ik dat ze het in groep 4 inhalen!