Hallo,
binnekort ga ik afbouwen met de BV. Dit geef ik helemaal op verzoek. FV kan ook verzoek en dat lijkt mij prettig om te doen, zeker bij de combi Bv en FV.
Hefet iemand ervaring met het geven van FV op verzoek? Zo ja, hoe is dat bevallen en hoe doe je dta met de flesjes? gewoon een hele voeding maken en dan later nog een keer opwarmen (volgens mijn kraam en vk geen probleem). Of juist kleinere hoeveelhei dvoeding geven?
Alvast bedankt!
gr, tiene
Ik heb bij beide kinderen fv op verzoek gegeven en het is me prima bevallen. Mijn dochter wilde overdag iedere 2 tot 3 uur een fles, mijn zoon houdt het wat langer vol en wil meestal pas na een uur of 4 een fles. Ik maak iedere keer een hele voeding en vaak drinkt hij het helemaal op. Als hij wat laat staan, gooi ik het gewoon weg want hij houdt niet van koude kv en je mag het volgens mij niet opnieuw opwaren. Bij het maken van de voeding ga ik overigens uit van 150 ml per kilo dat hij weegt per dag maar maximaal 1 liter kunstvoeding per dag en dat deel ik door het aantal voedingen dat hij krijgt. Hij weegt nu ruim 6 kilo en krijgt 5 flesjes per dag dus in principe krijgt hij iedere voeding 180 ml.
Hier ook flesvoeding op verzoek, gaat prima als je op de signalen van honger let. Ze is dan erg bezig met haar handjes in de mond te stoppen of op haar knuffelpopje te sabbelen. Meestal komt ze om de 3,5 á 4 uur.
Gaat hier prima.
Inderdaad 150ml per kg aan gewicht, maar mag max. 200 zijn volgens de kinderarts. Mijn dochtertje drinkt nu (op 3 dagen na 4 maanden oud)
5 flessen van 180 ml (ze is een lichtgewichtje).
Flesvoeding niet aanmaken voor de hele dag en ook de voeding niet opnieuw opwarmen of langer dan een uur laten staan.
Succes ermee!
Ik geef ook flesvoeding op verzoek. Na 10 dg was mijn bv “op” dus had weinig keus. Na ongeveer een week dronk Bastiaan hele flesjes leeg en ‘hield’ hij zich keurig aan de hoeveelheden en het aantal flessen zoals het op de verpakkingen staat.
Sowieso had ik geen keus, want meneertje werd gewoon niet wakker, en als een kind honger heeft moet het toch eten hè Meestal zit Bastiaan toch wel redelijk op een schema, met een marge van ongeveer een uur.
Opwarmen…mag niet. Dus als je kindje de flessen nog niet helemaal leeg drinkt zou ik een kleinere hoeveelheid maken, totdat de fles echt helemaal leeg gaat.
Het bevalt mij verder prima, ik zou niet eens weten hoe ik hem in een schema zou moeten dwingen. Voeden op verzoek is toch het meest natuurlijke, als je t aan mij vraagt.
Jinthe krijgt in principe bv, maar daarbij kv. Beide gaan op verzoek, maar er zijn wel een aantal tijden waarop ze eigenlijk standaard komt (met een marge van ongeveer een uur inderdaad ;)). Soms komt ze daar tussendoor ook nog eens.
Volgens mij mag je klaargemaakte flesvoeding maar tot een uur na het bereiden (en dus opwarmen) gebruiken en niet opnieuw opwarmen. Als je zo min mogelijk wilt weggooien, dus niet te grote hoeveelheden klaarmaken.
CB heeft hier gezegd dat ze 150cc x haar gewicht mag (van bv en kv, al weet ik met bv natuurlijk niet hoeveel ze drinkt als ze aan de borst drinkt), met een max. van een liter. Wat inhoudt dat ze ook echt maar 150cc x haar gewicht kan hebben, want ze weegt 7 kilo.
Doordat Jinthe in principe eerst bv krijgt, wordt er helaas regelmatig wat fv door de gootsteen gespoeld…'t is lastig in te schatten hoeveel ze na de borst nog nodig heeft… Maar ook als ze alleen een flesje krijgt is het lastig, want de ene keer drinkt ze nog geen 120 en de andere keer 200.
HI,
dank voor de info! Heb er zeker wat aan gehad
Ben inmiddels begonnen / overgestapt op FV en Jelte krijgt het helemaal op verzoek. Zit een beetje regelmaat in, maar hij komt als hij wil. Hij drinkt vaak geen hele fles (van 120 cc met 4), maar andere keren wil hij juist wat meer. Merk dat ik het wel prettig vind om het zo te doen. VOelt voo rmij prettiger om hem eten te geven als hij dat aangeeft, dan volgens een vast schema, vast aantal flessen ed.
Helaas is het nog geen doorslaper (hij drinkt 's nachts nog 1 keer, maar een halve fles), maar hij is pas 13 weken. Het komt wel zoals het komt (of zijn er nog tips??)
groetjes, tiene
Soms zegt het consultatiebureau dat je ze gewoon een aantal keer moet laten huilen s’nachts. Ik heb dat absoluut niet gedaan; het is vanzelf gegaan. Langzaam kwamen er steeds halve uurtjes, hele uurtjes bij.
Wel heb ik nog als tip niet teveel ‘gezellig’ te doen 'snachts, geen grote lichten aan, zodat hij leert dat het dus niet spelen is 'snachts, maar gewoon eten en weer slapen. Dat hij maar een halve fles drinkt is volgens mij wel een goed teken, omdat hij dan kennelijk alleen even pakt wat hij nodig heeft
Evenals het overgaan op minder voedingen sowieso trouwens…zodra Bastiaan hele flessen leeg ging drinken ging er vanzelf een voeding af. Hij is nu bijna 16wk en zit op 5x200 (en dan nog boos als ie leeg is, haha)
ik voed ook op verzoek
de ene x 6 flessen per dag en soms 8
de hoeveelheid voeding zit tussen de 120 en 180 per keer
waarom mag je eigenlijk maar max 1 liter per dag geven???
Haha, ja idd niet te gezellig doen. Gelukkig valt de kleine man vrijwel meteen in slaap.
Ik ga hem ook echt verder niet aletn huilen. Hij gaat dan helemaal over de zeik (voor niemand leuk) en daarnaast denk ik idd dat het vanzelf wel overgaat zoals je schrijft.
Fijn om te horen wij niet de enige zijn bij wie de hoeveelheid flessen zo kan wisselen.
Wat 1 liter betreft. voor zover ik weet hefet dat met de poedermelk in de voeding te maken. Te veel is slecht, worden ze te snel dik van oid. je kunt per voeding wel extra water toevoegen heb ik begrepen…
gr tiene
Ik dacht dat die max. van een liter was omdat de niertjes meer niet kunnen verwerken.
volgens mij verschilt dat per kind, als je een hongerig kind hebt moet je ‘dikkere’ voeding kopen, maar dat lijkt me ook lastig te verwerken voor de nieren…
volgens mij komt dat dus op hetzelfde neer…meer dunne moeding of minder dikke voeding
en dus onzin!
en dan maar een dikker kindje, gaat er vanzelf wel af als ze gaan lopen of ziek worden
Zit in die voeding voor hongerige baby’s niet iets anders? Het bevat, volgens mij, namelijk niet een hogere concentratiemelkpoeder?