Ervaring draagdoek?

Heeft er iemand ervaring met een draagdoek van draagdoek punt nl? Zijn ze hetzelfde als de tricot-slen? En is de stof fijn? En is het veel gedoe met omdoen of valt dat mee. Heb bij Jasmijn een premaxx gehad maar die heb ik alleen af en toe in huis gebruikt. Voor langere tijd was hij niet fijn want dan kreeg ik last van mijn schouder en dat heb ik normaal niet :roll: . Waarschijnlijk omdat het gewicht allemaal aan 1 kant hangt. Is dat bij deze beter verdeelt?

Het omdoen is in het begin wel even een heel gedoe, maar dat krijg je wel onder de knie. Goed oefenen. Het gewicht is wel heel fijn verdeeld. Zit strak tegen je aan, heel stabiel.

Ik heb inmiddels ook een ringsling en die is handiger met omdoen, maar vergt ook oefening. Hangt wel aan 1 schouder, maar zit meer om je schouder en trekt niet aan één kant in je nek. Ik heb er zelfs m’n 2-jarige er nog in zitten af en toe. Fijn ding.

heb er 1 gehad van draagdoek punt nl… en weer verkocht… maar 1x gebruikt hier thuis… heel eerlijk, ik vind het niet handig… de doek is echt lang… en zelf omdoen is een gehannes… tuurlijk moet je oefenen maar ehm, daar was ik een beetje te lui voor… ik moet er niet teveel tijd voor nodig hebben en daarom heb ik em weer verkocht… :angel:

de stof is wel fijn, en de service ook…

en je krijgt er een boekje bij om de verschillende manieren van knopen te laten zien…

Ik heb er 1 van draagdoek.nl… Een lange en een korte trouwens.

De korte vind ik erg onhandig, omdat je hem moet knopen en eer je de juiste knoop hebt gevonden ben je zo een half uur verder :roll: :lol: :wink:



De lange vind ik wel erg handig… Hier geen moeite met omknopen, eerst even geoefend op de pop en na twee keer gelijk Jayden erin. Gaat prima. Ik ben er erg tevreden over, al is het wel erg warm in de zomer :wink:

maar jij hebt Kaylee er in zag ik??



Tot hoe lang kan dat dan en is dat niet zwaar?

Hier ook Senne in draagdoek van draagdoek.nl, heb hem er van de week nog in gehad, hij vond het nog super en ik ook! Heb hem er ook heel veel in gehad als baby. Ik heb zo’n lange. Idd hij is wel warm maar een beetje de kledingkeuze van de beeb en jou erop aanpassen end an is het prima te doen hoor!

@Miepel wrote:

Heeft er iemand ervaring met een draagdoek van draagdoek punt nl? Zijn ze hetzelfde als de tricot-slen? En is de stof fijn?


Ik heb nog geen ervaring met het dragen an sich, maar ben me er al wel in aan het verdiepen. Ik ben absoluut van plan om de tweede te gaan dragen :smiley:

De draagdoek die op draagdoek.nl wordt aangeboden is idd van tricot, een rekbare stof. Naar wat ik ervan begrijp is dat vooral bij een jonge baby fijn dragen. Een ouder kindje zal op een gegeven moment door de rekbaarheid van de stof wat naar beneden zakken, waardoor het dan fijner is om te gaan dragen in een geweven (niet rekbare) doek. Daarnaast is tricot wat warmer dan een geweven doek. Een geweven doek kun je overigens ook al vanaf dag één gebruiken, zolang je deze op de juiste manier toepast.

Omdat er zoveel verschillende doeken en draagmogelijkheden zijn, ben ik naar een verkooppunt van Beginnings geweest bij mij in de buurt. Daar heb ik eerst meerdere verschillende doeken uitgeprobeerd (met een zware pop erin) en zo uiteindelijk een keuze gemaakt. Ik heb dus idd gekozen voor een geweven doek :slight_smile:



@Miepel wrote:
En is het veel gedoe met omdoen of valt dat mee.


Dat valt erg mee hoor. Er zijn verschillende knoopmethodes en dat is even zoeken, maar met de filmpjes van Eva (Doekentheek) ben ik al een heel eind gekomen :thumbup: http://www.borstvoeding.com/kindjeaandeborst/al-even-bezig/draagdoeken.html . Nou zal het straks een ander verhaal zijn wanneer ik in plaats van een pop de baby ga dragen, maar ik ga er van uit dat ook dát snel zal wennen.



@Miepel wrote:
Heb bij Jasmijn een premaxx gehad maar die heb ik alleen af en toe in huis gebruikt. Voor langere tijd was hij niet fijn want dan kreeg ik last van mijn schouder en dat heb ik normaal niet :roll: . Waarschijnlijk omdat het gewicht allemaal aan 1 kant hangt.


Ik heb even op de site van Premaxx gekeken, maar ik moet bekennen dat ik het er niet comfortabel uit vind zien :frowning: Daar zou ik ook absoluut last van krijgen (net als van de Baby Bjorn die ik destijds met Claudia een paar uur heb geprobeerd, de banden daarvan liggen precies over je spieren, brrrrr :? )

De band van Premaxx daar kun je helemaal niets mee, die is gewoon vast. Als je een draagdoek zo zou willen gebruiken, dan kun je de doek uitspreiden over je schouder (en niet het spiergedeelte tussen nek en schouder) en daarmee de druk verdelen. Dat is een heel ander principe.



@Miepel wrote:


Is dat bij deze beter verdeelt?


Ja, absoluut. De doek wordt over de punten van je beide schouders uitgespreid en wat ik er toe nu toe van heb gevoeld, rust het gewicht van de baby echt op je buik c.q. middel doordat de doek om je heen is geknoopt. Schouders worden praktisch niet belast. Maar dat zeg ik: je zou het zelf eerst eens moeten voelen :smiley:

Lydia, ik draag Kaylee in de sling… In die wikkeldoek wil dat niet meer, daar is ze te zwaar voor. Zoals Yvonne al vermeldt, doordat het een rekbare stof is zakt ze naar beneden en dat is erg onhandig (en vooral zwaar) dragen. Voor Jayden is hij wel nog heel geschikt, maar als hij kan zitten gaat hij ook in de sling mee. Ik vind de sling zelf onhandig met een kleine baby in vergelijking met de wikkeldoek, maar er zijn hier op t forum wel een paar mensen die ook hun kleine beeb in de sling hebben gedragen…



Die Prémaxx :hand: Dat was de eerste draagzak die ik gekocht had. Wat een ontzettend onding was dat zeg :hand: Ik ben zelf vrij klein, dus dat ding hing zo’n beetje op mijn knieën :lol: :wink: Bovendien was hij zwaar… en tenslotte vond Kaylee het vreselijk, die lag er echt in te krijsen. Terwijl ze in de gewone draagdoek altijd stil werd. (en nu nog trouwens, vraagt ze zelf of ze in de sling mag… even kluffelen :inlove: ).



Ik had op een ander forum laatst een vergelijking gezet van de doeken waar ik ervaring mee had, zal t hier wel ff quoten:




Hier een enorme draagdoekfan

Ik heb gehad:

* de prémaxx baby bag... vond ik een onding, Kaylee ook... idd over 1 schouder te dragen. Dat vond ik nog niet zo het probleem, maar ik ben vrij klein en die prémaxx hing bij mij verschrikkelijk laag. Daar bovenop vond Kaylee het echt niet leuk om erin te liggen, die zette het meteen op een gillen. Na twee weken heb ik m op marktplaats gegooid

* de combi cotti... Zelfde draagmanieren als de tricot slen, maar met voorgevormde kokers en 1 buikband. Dus geen gedoe met omslaan en knopen, want alles is voorgevormd. Ideaal, nadeel is ook weer dat je hem niet strakker kan omdoen dan hoe de kokers zijn... Ik had er nooit last van, maar nu ik een tricot slen heb merk ik wel het verschil.

* slendang... korte draagdoek is dat, niet-rekbare stof. Vooral voor als ze al een maand of 6 zijn, omdat het een doek is die eigenlijk bedoeld is om je kindje po de heup te dragen. Als hij eenmaal geknoopt is is het een ideaal ding, maar ik vond het een crime om hem strak genoeg geknoopt te krijgen.

* ringsling, gebruik ik voor Kaylee... 1 van mijn twee favorieten. Gaat over 1 schouder, maar toch vind ik het niet lastig dragen. Hij is te verstellen door een simpele ruk aan het deel van de doek wat door de riem gaat. Kindje is te dragen vanaf de geboorte, al vind ik hem idealer voor kindjes die al goed hun hoofdje kunnen ophouden en ook voor peuters. Ik draag er Kaylee nog steeds mee, op de heup of op de rug. De stof is niet rekbaar, dus zakt ook niet door, wat je met de tricot slen en de combi cotti wel sneller hebt. Als je kindje daar zwaarder wordt, dan zakt de doek ook door.

* tricot slen, die gebruik ik nu voor Jayden. Ik vind het echt een ideaal ding, het omknopen is even een handigheidje, handig is om even te oefenen met een pop of zo voor je echt met beeb begint Maar Jayden ligt er heerlijk in, bij krampjes of huilbuien is hij binnen een paar seconden stil.

Wij hebben ervoor gekozen geen duowagen meer aan te schaffen, omdat Kaylee nou toch op de leeftijd komt dat ze grote stukken kan lopen. Voor langere stukken dan wat ze aankan of als het snel moet gaan, gaat Kaylee in de buggy en neem ik Jayden mee in de doek.
Andersom kan ook, Jayden in de kinderwagen en als Kaylee moe wordt, gaat zij in de sling op mijn heup of op mijn rug.

Nou ja dit zijn de doeken waar ik tot nu toe ervaring mee heb, ik vind combi cotti, tricot slen en ringsling aanraders... Hangt er maar net vanaf waarvoor je hem vooral wil gaan gebruiken lijkt me.

@Vicky wrote:

Terwijl ze in de gewone draagdoek altijd stil werd. (en nu nog trouwens, vraagt ze zelf of ze in de sling mag… even kluffelen :inlove: ).


:mrgreen: Oooo wat lieffff :inlove:

Sinds onze tweede dochter geboren is, vraagt de eerste of ze ook haar draagdoek om mag en doet haar knuffel daar dan in. Ik smelt echt als ik dat zie…

@Yvonne Z. wrote:





@Miepel wrote:
En is het veel gedoe met omdoen of valt dat mee.


Dat valt erg mee hoor. Er zijn verschillende knoopmethodes en dat is even zoeken, maar met de filmpjes van Eva (Doekentheek) ben ik al een heel eind gekomen :thumbup: http://www.borstvoeding.com/kindjeaandeborst/al-even-bezig/draagdoeken.html . Nou zal het straks een ander verhaal zijn wanneer ik in plaats van een pop de baby ga dragen, maar ik ga er van uit dat ook dát snel zal wennen.

nou uh, misschien ben jij veel handiger dan ik, maar ik vond het dus niet echt wennen. die pop (of aap in mijn geval) was een makkie. maar ik vond het met nano echt heeel ingewikkeld. die aap woog niks, zijn kopje zakte niet zomaar opeens een andere kant uit, ik kon um gewoon half laten hangen terwijl ik de boel goed deed, en als ie niet goed zat, gaf ik um gewoon een ruk de andere kant op, en hops dan zat ie wel goed. bleek je dat met een baby allemaal niet te kunnen.... :roll:

ik had 3 maanden de tijd om aan de draagdoek te wennen (want toen beviel de eigenares van haar tweede), maar het lukte me gewoon niet de slag te pakken te krijgen. hij hing altijd heel raar...ik was echt van plan een draagdoekmama te worden, dat vond ik wel bij me passen, maar ik heb hem uiteindelijk altijd gedragen in een zeer simpel premax-achtige draagzak en een heel simpel buikdragertje.

Ik heb de oudste in een babybjorn gedragen. Maar vond dit toch al snel erg zwaar worden.

De jongste heb ik veel in een tricot slen gedragen. Wat een heerlijk ding zeg. Kindje zit lekker stevig tegen je aan. Mees vond het heerlijk en werd er heel rustig van.

Knopen moet je even leren, maar ik had er redelijk snel handigheid in.



Groeten Mijke

Snap wat je bedoelt hoor, Fiep. Ik doe het nog steeds minder soepeltjes dan de vrouwen in de instructiefilmpjes :? . Heb die handigheid niet lijkt wel.

Ik wil het inderdaad gaan gebruiken voor mijn tweede. Die er nog niet is en waar ik ook nog niet zwanger van ben :shifty: 8) :lol: . Maar wil me vast orienteren. Lees hier toch nog verschillende meningen :think: .

Een mooi filmpje van een dragende vader (met echte baby :wink: ):

:inlove: Dat heeft hij vaker gedaan. Zoals hij het ook doet ziet het er heel gemakkelijk uit :think: .

Pffff het zullen de hormonen ook wel zijn hoor, maar ik vind het zoooo aandoenlijk! Die sterke armen en dan zo’n klein poppetje :inlove:

En het ziet er inderdaad erg gemakkelijk uit. Nou ja, ik blijf positief: oefening baart kunst zullen we maar zeggen dan :thumbup: