Samila gaat volgend jaar naar een klas met groep 1 kinderen en groep 2 kinderen. Samila zit in groep 1.
Als het goed is kan ze zich aan de taakjes van groep 2 misschien een beetje optrekken.
Werkt dat in de praktijk ook zo?!
als ze zien dat groep 1 kinderen al wat verder zijn zeg maar, mogen ze meestal ok wel dingen doen die groep 2 doet
Het is niet zo dat alle kinderen uit een combinatiegroep sneller leren doordat ze zich aan de ouderen kunnen optrekken. Maar aangezien de ontwikkeling zo grillig verloopt op die leeftijd (wat ze de ene dag nog niet kunnen, beheersen ze de volgende dag ineens wel), kan het wel gemakkelijk zijn dat alles binnen handbereik is. Kinderen die iets meer kunnen sluiten aan bij de oudere kinderen, kinderen die niet zo hard gaan vallen niet buiten de boot (ook voor groep 2 geldt dit).
Ik heb zelf lesgegeven aan een groep 1/2, en heb het nooit lastig gevonden. Het was eigenlijk heel erg logisch, want de grens tussen het oudste groep 1 kind en het jongste groep 2 kind was heel vaag.
Mijn dochterje heeft vanaf het begin in een combiklas 1-2 gezeten.
Ze zit nu in groep 2 en doet het hartstikke goed.
Min ervaring is dus heel goed in groep 1 mocht ze gewoon werkjes doen van groep 2 als ze dat wilde. Het zal natuurlijk wel per kind verschillen.
Maar Sharon heeft een hele leuke kleutertijd gehad op school.
Na de zomer gaat ze naar groep 3 en begint het echte werk.
Tigo zit ook in een groep 1/2. Volgend jaar wederom en doet dan groep 2.
Mijn ervaringen zijn erg positief. Ze krijgen dingen mee die voor groep 2 zijn, maar moeten niet… Allemaal een beetje afhankelijk vind het kind.
En wat ook erg leuk is om te zien is dat de grote kinderen de kleintjes helpen. Bijvoorbeeld bij de jas aantrekken en dichtritsen.
Het valt mij trouwens op dat ik helemaal geen “concurentie” merk onderling… bv: jij zit nog maar in groep 1, of ik zit al in groep 2 en weet veel meer.
Tis echt 1 groep voor mijn gevoel, maar in het lesgeven dan weer niet
@Frank@ wrote:
Tigo zit ook in een groep 1/2. Volgend jaar wederom en doet dan groep 2.
Mijn ervaringen zijn erg positief. Ze krijgen dingen mee die voor groep 2 zijn, maar moeten niet… Allemaal een beetje afhankelijk vind het kind.
En wat ook erg leuk is om te zien is dat de grote kinderen de kleintjes helpen. Bijvoorbeeld bij de jas aantrekken en dichtritsen.
Het valt mij trouwens op dat ik helemaal geen “concurentie” merk onderling… bv: jij zit nog maar in groep 1, of ik zit al in groep 2 en weet veel meer.
Tis echt 1 groep voor mijn gevoel, maar in het lesgeven dan weer niet
Hier hetzelfde.
En ik merk dat de juf wel verschil maakt in het werken met de kinderen.
Zo gaat groep 2 wel apart aan het werk, in de parallelklas (en komen de groep 1 kinderen van de andere klas bij de andere groep 1).
Groep 2 moet weektaken doen, dat hoeft groep 1 nog niet.
groep 1 trekt zich wel wat op aan de kinderen van groep 2, maar ze zijn vooral nog lekker aan het spelen!!
Net als mijn voorgangers heb ik ook alleen goede ervaringen met combi 1/2. Ze weten donders goed wie groep 1 of 2-er is, maar er is toch een samenhorigheid. En op de speelleermiddagen gaan bij ons ook de groep 1-ers spelen en krijgen de groep 2-ers een leeropdracht.
Hier krijgen trouwens beide groepen weektaken.
daphne komt volgend jaar ook in een combinatie groep, groep 2 en een kleine aantal kinderen groep 1, ze heeft nu een klasje van 18 kinderen en de andere groep zit rond de 30, dus zo verdelen ze het, de juf die ze krijgt is ook een hele goede juf, dus daarben ik niet bang voor, dat gaat wel goed en ze kijken heel zorgvuldig welke kinderen ze in de combinatiegroep doen
Volgens mij is de combinatie 1/2 meer regel dat uitzondering. Op de school van onze kinderen hebben ze 6 groepen 0/1/2 en na de kerstvakantie starten ze een niieuw groepje 0 op. Dus dan zijn er 7 kleutergroepen. Alleen in het instroomgroepje zitten dus alleen groep 0 kindjes en die groep wordt ook nooit groter van 15 tot maximaal 20 kinderen. Voor het wennen bevalt zo’n instroom groepje me wel goed. Maar verder hier dus alleen ervaring met combi 1/2.
Is denk ik niet alleen leerzaam voor de kleinsten maar vooral ook een stimmulans voor de groep 2 kindjes. Want was is nu leuker dan je klasgenootje te kunnen helpen met vetersstrikken ed.
@baukje wrote:
Volgens mij is de combinatie 1/2 meer regel dat uitzondering. Op de school van onze kinderen hebben ze 6 groepen 0/1/2 en na de kerstvakantie starten ze een niieuw groepje 0 op. Dus dan zijn er 7 kleutergroepen. Alleen in het instroomgroepje zitten dus alleen groep 0 kindjes en die groep wordt ook nooit groter van 15 tot maximaal 20 kinderen. Voor het wennen bevalt zo’n instroom groepje me wel goed. Maar verder hier dus alleen ervaring met combi 1/2.
Is denk ik niet alleen leerzaam voor de kleinsten maar vooral ook een stimmulans voor de groep 2 kindjes. Want was is nu leuker dan je klasgenootje te kunnen helpen met vetersstrikken ed.
welke veters :mrgreen:
Las op haar rapport voor de 2e keer: kan geen veters strikken.
Nee… Meeste schoenen zijn met klittenband of met ritsje.
Maar dat even offtopic

soms dan staan er ‘rare’ dingen op zo’n rapport, dan denk ik weleens, is dat voor het kind nu leuk om later terug te lezen??
Lydia hebben ze bij jullie op school dan geen veter plankjes?
Hier krijgen de kinderen overigens veterschoenen totdat ze kunnen vetersstrikken. Ik weet van mezelf dat ik anders aan oefenen niet toekom.
Heleen ik heb een keer een kleuter “rapport” terug gehad waarvan ik dacht dit gaat helemaal niet over mijn kind. Naar aanleiding daarvan gesprek met de juf gehad en mijn zoontje uitgereid getest opschool. Bleek inderdaad dat ze hem totaal verkeerd ingeschat hadden.
Waarschijnlijk was het onders in het 10 min. gesprek ook wel boven water gekomen. Maar toen ik het zo op papier las had ik echt zo iets van of ik heb het rapport van een ander kindje of er moet acuut iets veranderen op school.