Ja het grootste gedeelte van het schooljaar zit er al weer op en de school is al weer flink aan het inventariseren hoe de klassenindeling er volgend jaar uit gaat zien ivm nieuwe aanmeldingen enzo.Vandaag kreeg thomas daarover een brief mee naar huis.
Britt gaat na de zomer ook naar school en ik was blij om de lezen dat ze volgend jaar kiezen voor drie kleine groepen 1/2 van maar 18 kinderen ipv de 2 groepen van ruim 30 kinderen die ze nu hebben.
Maar Thomas zit nu in groep 3 en gaat volgend jaar naar 4.Nu hebben ze o.a. het plan om 1 groep 4 van ongeveer 22 leerlingen te maken en een combigroep 4/6 van ongeveer 22.Groep 5 wordt behoorlijk groot 29 kinderen.
Maar mijn vraag was meer of dat wel vaker gedaan wordt een combi van 4 en 6?Het lijkt mij zo raar.
Ik heb nog geen idee of Thomas in de "gewone " groep komt of in de combi,want dat daarover gaan ze nog druk vergaderen,maar ik was benieuwd of er hier mensen zijn die daar ervaring mee hebben.
hele vreemde combi!
heb het nog nooit gehoord (en werk in het onderwijs) maar waarschijnlijk omdat groep 5 groot is offzo??
Ja dit jaar is het zo dat er 1 gewone groep 4 is en een combigroep 4/5.maar volgend jaar dus 1 grote groep 5 van 29.
Wij zitten zelf ook te goochelen met de groepsindeling, het is gewoon niet altijd even gemakkelijk! Een combi hoeft niet logisch te zijn, maar kan soms wel de beste oplossing zijn. Groep 6 is al heel zelfstandig, en is dus wel goed te combineren met een groep 4. In groep 4 ligt het tempo erg hoog, dus het is wel prettig dat de groep in z’n geheel niet heel groot is (ik heb dit jaar 27 kinderen in groep 4 gehad, is best veel :? maar we leven nog steeds ;)).
mijn dochter heeft diezelfde combi gehad en dat is heel goed gegaan.
Ze hebben in de combigroep wel de kinderen gezet met een hoger leerniveau.
En die wijsneuzen van groep 4 vingen heel wat op van de leerstof van groep 6 :mrgreen:
En dat is in haar geval nooit negatief uitgevallen.
Ik denk dat als de leerkrachten denken dat jouw kind het aankan en je er zelf ook achter staat, er geen probleem zal zijn. Maar geef het gewoon even aan als je het liever niet hebt.
Tis ook absoluut niet dat ik wat tegen combiklassen heb hoor.
Want ik ben ook absoluut van mening,dat als jou kind gewoon normaal met alles mee kan komen dat hij alleen maar meer op kan vangen van die combiklaasen.
Tis alleen dat de combi 4/6 op mij wat raar over kwam,ipv 4/5.
Het komt wel vaker voor hoor, op één van mijn scholen was eens een combi 6/8. Soms kun je gewoon niet anders door de aantallen.
Ik heb zelf meerdere jaren combi klassen gedraaid. Mijn ervaring is heel positief. De leerlingen worden echt zorgvuldig geselecteerd.
Wat ik het grote pluspunt vind, is dat alle leerlingen wel bijna als het ware ‘gedwongen’ worden zelfstandiger te denken en te werken.
Ik ben erg van de zelfstandigheid. 8)
Niet dat de lln dan alles maar zelf uit moeten vogelen (dat bedoel ik dus absoluut niet), maar als ze eenmaal wat los gelaten worden dan moeten ze wel bepaalde beslissingen zelf nemen. Net even meer ‘stoeien’ met een ‘probleem’ voordat ze gelijk naar de juf rennen voor uitleg.
Een groep 6 kan al goed zelfstandig werken, zodat groep 4 vooral in het begin nog veel aandacht kan krijgen. Al gauw zie je dan dat groep 4 ook wat zelfstandiger wordt.
(en tegenwoordig is zelfstandigheid erg belangrijk in het voorgezet onderwijs)
Thx voor de uitgebreide antwoorden :thumbup: :mrgreen:
Dit geeft me een goed gevoel.Ben benieuwd of hij in de combi terecht gaat komen of niet.