ervaring combi gezin, werk, studeren

Ik overleg serieus volgend jaar een deeltijd HBO opleiding te gaan doen. Daarnaast werk ik 3 dagen (als ik niet ten prooi val aan de komende bezuinigings ronde) en heb ik een dochter en een stiefzoon (halve week).

Ik ben benieuwd of er meiden/dames zijn die dit hebben gedoen/nu nog doen, en wat de bevindingen zijn. Is het te doen, hoeveel uur ben je kwijt aan zelfstudie (buiten het college volgen om), is het na 1 na 1 jaar nog steeds leuk en heeft het je gebracht wat je er van had verwacht (kan van alles zijn, leukere baan, betere verdiensten, zelfontwikkeling).

Voor mij lijken me dit de plus en minpunten:

• iets voor mezelf
  • zin om iets nieuws te leren
  • meer kansen op de arbeidsmarkt
  • meer uitdaging in werk /meer kans om te groeien in werk
  • meer kans op hoger salaris

• kosten. Ik moet zien of ik het collegeld en boeken geld bij elkaar kan krijgen
  • studielast in combinatie met werk en gezin. gemiddeld wordt gezegd 20 uur per week, buiten het volgen van de college’s.
  • bang om te falen, bang om op te geven

Ik werk 4 dagen in de week als docent in het voortgezet onderwijs. Heb 2 kinderen en doe daarnaast een HBO studie omgangskunde en dit jaar kwam daar nog een minor leerlingenzorg bij.

Ik studeer als het goed is in juli af, en ik kan niet wachten. Ik heb het best een beetje onderschat.

Mijn week ziet er zo uit:

Maandag werken van 09.00-16.30 daarna van 18.00- 21.30 Minor

-> ik breng de kindjes naar school&kdv, hub haalt ze op eet met ze en legt ze op bed

Dinsdag werken van 08.00-13.00 daarna college van 16.00-21.40

Hub brengt de kindjes en haalt ze van kdv & BSO eet met ze en legt ze op bed

Woensdag werken van 08.00-17.00 avond: huiswerk ( en even sporten als het kan)

Hub is die dag vrij en thuis met beide kids.

Donderdag werken van 08.00-17.00 avond: huiswerk

Mijn schoonouders passen die dag op en koken voor ons.

Vrijdag vrij, tijd voor mn jongste dochter ( zoon is naar school) avond: huiswerk

Het weekend is voor mijn gezin, die tijd is heilig. Zondagavond werk ik ook nog aan mn studie.

Ik vind dit ritme onwijs zwaar, verkijk je er niet op. Zoals je ziet ben ik 6 van de 7 dagen beszig met studie. Vooral de maandag en dinsdag als ik niet thuis eet vind ik jammer, dan mis ik de kids zo! Tijd om leuke dingen te doen met vrienden heb ik amper, dat beperkt ik vaak tot zaterdagavond als ik nog puf heb. Wij hebben ook een poetshulp die helpt met het huishouden, want daar kom ik niet meer aan toe.

Mijn man werkt ook 4 dagen. Dus de kinderen hoeven maar 2 dagen naar KDV & BSO

Los van de drukte vind ik het studeren heerlijk. Ik leer makkelijk en vindt het ook fijn om uitgedaagd te blijven. Na het afronden van deze studie ga ik er financieel ook op vooruit.

Hoewel ik volgend jaar wel een halve dag minder ga werken om meer tijd met de kids door te kunnen brengen.

Denk er goed over na voordat je begin, en bespreek met je a.s studiebegeleider hoe je rooster en studielast eruit zal zien de komende jaren. Moet je ook een minor doen en hoe kan je die inrichten?

Succes met beslissen

Dank je wel. Dat ziet er zeker pittig uit.

Ik werk momenteel 3 dagen en dat is wel een voordeel denk ik, hoewel, als ik thuis ben, is Noortje er dus ook altijd. Mijn man werkt onregelmatig, dus hij is gelukkig ook vaak overdag thuis om op Noortje te passen.

Ik heb nog geen idee hoe de studie er uit gaat zien qua rooster. Op 9 maart is er een open dag. Dit zijn typisch van die vragen die ik dan wil stellen. Bedankt voor de tip.

Mijn ideaal zou ook zijn 1 of 2 avonden college ipv een hele dag. Ja dan eet ik wel 2 avonden niet thuis, maar dan ga ik in 1 ruk vanuit mijn werk door. Dat is me al eerder goed bevallen.

Ik denk ook dat het heel zwaar is. Dat is wel een beetje mijn angst. Maarja, uit angst niks doen levert niks op. Spannend hoor.

Ik ga, mits ik ook door de laatste selectieronde kom, komend jaar verloskunde studeren. Ik heb dus geen ervaring met werken en leren en kinderen, maar ik volg dit topic dus wel even.

In mijn geval gaat het een voltijd studie worden terwijl mn vriend fulltime werkt. Ik heb eigenlijk geen idee of we dat redden financieel, maar daar hebben we spaargeld voor :slight_smile:

Mouse, wat gaaf. Lijkt me ook heel erg leuk.

fulltime studeren zit er voor ons helaas niet in. Mijn inkomen is hard nodig en spaargeld hebben we niet. desalnietemin zal fulltime studeren met kinderen ook wel pittig zijn. Ik ben heel erg benieuwd hoe het je bevalt.

Duimen dat je mag beginnen.

Ik overweeg een studie als de jongste naar school gaat. Deze zal door werkgever bekostigd worden, of uit de lerarenbeurs. Als het dat laatste is zal de werkgever bijvoorbeeld werkdagen vrij faciliteren om te studeren. Ik ga volgend jaar woe ocht, donderdag en vrijdag ochtend werken.

Ik vraag me vooral af of ik het lichamelijk trek ivm nog steeds hele vroege wakkere dochter 's ochtends en bekkeninstabiliteit. Ga vaak vroeg naar bed, tijden die dan eigenlijk voor studie moeten.

Moet dus ook nog zien wat de studiedagen of avonden zijn enz. Ik wil het wel heel graag gaan doen! Ben dus ook benieuwd. Start zal dan of januari 2014 zijn of september 2014.

welke studie ga je doen wieniex?? of heb je het plan opgevat?

Hier ga ik ook aan de studie, ik loop al negen jaar achter mijzelf aan dat ik gewoon iets mis, en dat is naast de literatuur tav mijn werk, verrijken en verdieping dmv een studie. Eerst wil ik een eenvoudige oppakken en na mate de tijd vordert, de kids ouder worden doorgaan voor een studie orthopedagogiek oid.

Maaaar… eerst een vaste baan… anders kan ik het wel schudden, ik kan het gewoon niet betalen.

Ik studeer ook, HBO naast vier dagen werken en geen man. Ik vind het loeizwaar en ik ben nog niet eens halverwege mijn P. Maar doorzetten! Ik kan niet studeren als de kinderen rondlopen, dan ben ik te afgeleid. Wel als ze slapen maar dan wil ik liever haken of series kijken. Lastig dus :slight_smile:

Toen ik hoogzwanger was van de tweede heb ik me aangemeld voor een post-HBO studie van 2 jaar, elke week een middag en avond les en 12 uur thuisstudie. Maar toen ze geboren was heb ik het meteen geannuleerd, ik zag het echt neit zitten. 2 kleine kinderen, 24 uur onregelmatig werken, huis bijhouden, man die 6 dagen per week werkte. Dan zou ik mezelf over de kop werken.

En ik kwam tot de conclusie dat ik nog jong zat ben, en dat die studie wel een keer komt als de kinderen wat zelfstandiger zijn en sowieso op school zitten.

Het feit dat Noortje volgend schooljaar nog niet naar school gaat, is natuurlijk niet de beste timing. Ik heb ook al bedacht al ik serieus moet overwegen of ik het nu al wil, of dat ik wacht tot schooljaar 2014-1015, want dan gaat Noortje naar school. Het komend schooljaar zou ik wel eventueel via NTI een module kunnen gaan halen en mijn Engels kunnen ophalen (is ook een officiele HBO module via NTI). Dan heb ik alvast wat studiepunten in de pocket. 9 maart is de open dag van de HU, dus dan kan ik eens navragen hoe zij staan tegenover losse modules via NTI.

Op dit moment ben ik trouwens al bezig mijn Frans op te halen via Online Trainers. En het is dat ik wat grote rekeningen verwacht de komende tijd, anders zou ik wellicht nu al willen beginnen met een losse module. Het is lekker om weer te studeren. Goed om er weer een beetje in te komen. Deze training Frans is trouwens wel vrij eenvoudig hoor, maar het gaat me meer om in het leer ritme komen dan om het niveau op dit moment.

Ook ben ik van plan te kijken of ik in de tussentijd een training snellezen en mindmappen kan oppakken. Maar goed, mijn plan om volgend jaar al te beginnen, is nog niet van de baan hoor. Het zijn allemaal overwegingen.

Ik heb wel erg zin om te gaan studeren.

Ondertussen heb ik ter voorbereiding al mijn bestanden op mijn externe schijf gezet en mijn laptop volledig teruggebracht naar de frabrieksinstellingen, waardoor hij weer redelijk snel is. Hopelijk blijft dat even zo. Dan kan ik er tenminste mee studeren.

Konijn, waarschijnlijk Interne begeleiding.

En, idd, zolang kids niet op school zitten zie ik het nog niet zo zitten, vandaar wacht ik tot jongste ook gaat en ik middag minder werk.

Ik studeer dan zelf wel niet maar mijn man doet wel deeltijd HBO. Hij werkt fulltime en zit op dinsdagavond van 18.00-22.00 op school. De studiebelasting daarnaast is nog 15-20 uur per week. Behoorlijk pittig dus! Bijna elke avond is hij wel bezig met school, gelukkig vindt hij het ook erg leuk! Het weekend is voor het gezin. Zondagavond begint hij dan weer met studeren. Ik merk wel dat bijna alles op mij neer komt, maar dat hebben we goed overwogen en dat werkt nu allemaal prima zo.

Succes met je keuze, ook wel weer heel spannend een nieuwe studie!