ervaring cluster 4 school?

Omdat niet iedereen in het contact topic leest met een kindje op speicaal onderwijs zet ik de vraag ook even hier;



Zijn er ouders met kinderen op een cluster 4 school? Hoe is de ervaring hiermee. Ik hoor namelijk wisselende verhalen om mij heen. De één zegt dat er op cluster 4 scholen alleen maar ‘probleemgevallen’ rondlopen de ander zegt dat het wel meevalt.



We gaan hier ook op de cluster 4 school kijken hoor, maar ik zou wel eens uit de praktijk willen weten hoe het dagelijks leven voor een leerling op een cluster 4 school is.

Cluster 4 scholen, daar kom je alleen terecht als er een indicatie stelling is. Het is een expertise centrum voor kinderen met gedragsproblemen.

De kinderen die naar deze school toe gaan zijn niet in staat om regulier basisonderwijs of speciaal basis onderwijs te volgen. Hoe de groep is samengesteld is afhankelijk van het aanbod.

Bedankt voor je antwoord.



Ik snap dat je er alleen terecht komt met een indicatie. Mijn dochter kan niet naar regulier, niet naar cluster 3 en (nog) niet naar cluster 2. We zijn hard met die laatste optie bezig maar de cluster 2 school hier in de buurt wil geen kinderen met waar de gedragsproblemen een te grote rol spelen en wijzen dan het cluster 4 aan.



We hebben een gesprek in de planning staan maar ik kreeg het idee vanaf het mkd dat het bijna een soort van instelling is ofzo. Dat er echt alleen maar kinderen zitten die écht niet te handelen zijn (en zo zie ik mijn dochter niet maar anderen soms wel) vandaar dat ik mij afvroeg hoe anderen cluster 4 zien. :slight_smile:

Het is een expertise centrum, ik denk dat je er gewoon heen moet gaan om te bekijken of dit iets is voor jullie dochter. Er blijven niet heel veel optie over als ik het zo lees.

Kan ze niet nog een jaar op het MKD blijven?

Nami is in Juli gestopt op het mkd vanwege wat meningsverschillen. Op zich geen dingen waar we écht niet uit zouden kunnen komen op één punt na en dat is dat ik wil dat ze naar de oudere groep gaat (waar ze ook een leerkracht hebben en ze voorbereid worden op school) en zij willen haar op de groep peuters hebben. Met als reden dat ze te klein is voor de grotere groep.



Uiteindelijk als we echt geen andere oplossing vinden gaan we wel weer met het mkd om de tafel zitten en dan maar terug naar de peutergroep want ik weet heel goed dat ze met thuiszitten ook niet verder komt. Dat is voor ons alleen wel echt een noodoplossing.

En zit ze vanwege dat ene meningsverschil nu vanaf juli thuis?

Nee, nou ja half. We waren al in gesprek over de dingen die niet lekker liepen en dat waren behoorlijk zware punten, toen kwam er ook ineens de mededeling dat het mkd ging verhuizen en zij niet op de grotere groep kon (die ook nog eens in het oude gebouw ging blijven) en mee moest naar nieuwe locatie zonder douche, zonder uitraaskamer, zonder plek om je even af te sluiten en ze gingen van 8 naar 12 kinderen (waarvan 4 geen indicatie van bjz zouden hebben). En ze zou daar sowieso na een half jaar weg moeten (had al een jaar erop zitten). Het thuishouden is in overleg gegaan met mkd en bjz.



Van juli tot september was er sowieso vakantie, dus het klinkt langer/erger dan het is.



Begin juli hebben we een IQ test laten doen door het mkd, het heeft tot eind augustus (door de vakantie) geduurd voor we een uitslag hadden; 113. Geen motorische achterstand dus cluster 3 kon van het lijstje met scholen.



De enige cluster 2 school die hier in de buurt zit kwam met de melding dat rigide gedrag niet kan op een cluster 2 school (waar overigens wel wordt gezegd dat kinderen met ass welkom zijn). En niet zindelijke kinderen? Nee, ook daar is geen plek voor. Wij weer naar de kinderarts, zindelijkheidstraining voor een kindje met autisme wat wel op kan houden (en dat ook de hele dag doet als ze geen luier heeft maar wel met pijn en heel veel tranen) maar als de dood is voor het potje en de wc en daarbij verbaal heel zwak is zien zij nog niet zitten.



En zo kom je dan op het punt dat ze al vanaf juli thuis zit. Nou is het echt niet zo dat we thuis zitten en het allemaal afwachten, zijn al genoeg gesprekken met artsen, psychologen, ambulant medewerkers en scholen gedaan. En de oplossing komt er wel, als het moet kan ze terug naar het mkd maar ik zou liever een lange termijn oplossing vinden.

Jeetje wat heftig allemaal. Met de beperkte informatie die ik uit je verhaal op maak zou ik zeker kiezen voor een jaar langer MKD zodat je de tijd krijgt om uit te zoeken wat het beste bij haar past. Cluster 2 en 3 zijn idd niet aan de orde.



Ik vraag me af, hoe volbreng je thuis je opvoedtaken. Het lijkt me een hele opgave.

Thnx voor je input. Als ik het heel rationeel bekijk en mijn lijstjes pak van scholen is er ook geen andere optie dan terug naar mkd en over een jaar verder kijken. Als ik op mijn emoties af zou gaan zou ik zeggen; nog liever een jaar thuis dan terug daar heen (ik heb bijvoorbeeld heel lang gedacht dat ik dingen zag die er niet waren omdat zij zeiden dat ze er niet waren), maar emoties zijn een slechte raadgever en we moeten vooral kijken naar wat Nami nodig heeft en dat is niet nog veel langer zonder speciale opvang.



Op zich staan we er thuis niet helemaal alleen voor hoor. We hebben een jeugd en gezinsmedewerker die elke week een paar uur komt voor vrgane, hulp etc. Deze hulp wordt ook nog geboden vanaf het mkd. Maar ik merk dat het na 2,5 maand wel zwaar wordt hoor. Dat ik steeds minder ‘mama’ ben en vooral bezig ben met dingen aanleren. Dat hoort natuulijk ook bij moederschap en dat is bij andere kinderen van deze leeftijd ook zo maar de bijsluiter is een beetje lang van Nami :wink: Dat mijn hele dag nu ook uit picto’s en dagschema’s bestaat is niet altijd even makkelijk. maar goed, ik dwaal af.



De meneer van steunpunt autisme die ook helpt bij zoeken naar oplossingen zal deze week nog terug bellen met nog wat andere opties die hij ging bekijken waaronder dus cluster 4. En anders wordt het volgende week toch weer een gesprek op het mkd hebben :slight_smile:

Hoi,



Mijn zoon (bijna 4) zit sinds zijn 2e op het MKD. We zijn nu bezig om de indicatie rond te krijgen voor cluster 4, 12 maart krijgen we hierover bericht. Nu verwachten ze hiervoor geen probleem (hij heeft asperger en de hele dag 1 op 1 begeleiding nodig). Ik zag er erg tegenop, wilde hem eigenlijk naar het regulier hebben, maar ik heb het afgelopen jaar ingezien dat dat (nog) geen optie is. Ik heb een hele ochtend zonder mijn zoon meegelopen in de kleuterklas van het cluster 4 onderwijs. Kleine groep met verschillende problematiek die bij de kinderen voorkomt. Nu ben ik het MKD gewend, en heb ik intussen al heel wat gezien wat dat betreft, maar dit viel me reuze mee. De kinderen krijgen veel structuur aangeboden, waar ze het duidelijk allemaal goed op doen. Wij hebben dus momenteel even geen andere keus, maar ik was duidelijk gerustgesteld toen ik het eenmaal gezien had.

Je hebt PB ik hoop dat je er wat aan hebt :-*