Beste allemaal,
Met mijn huidige gyn kom ik niet verder. Die zegt de ene keer dat ik PCO heb en de andere keer niet. Ook wil hij niet aan clomid e.d. beginnen omdat dat toch geen zin heeft omdat ik PCO heb.
Maar…heb ik wel PCO?
Ja ik heb cystes op mijn eierstokken, maar ik heb volgens de temp-lijsten wel degelijk een eisprong (ongeveer dag 19, ongi op dag 26-36, varieert sinds een aantal maanden (zie onderschrift)). Ik heb geen insulineresistentie of andere symptomen van PCO.
Dus…ik ben op zoek naar een ervaren gyn die verder kijkt dan zijn of haar neus lang is.
Weet iemand een fijne goede gyn die goed omgaat met probleemgevallen? Graag omgeving Rotterdam.
Liefs Do
Hallo Do,
Ik zelf loop bij een gyn in Delft/Voorburg Reinier de Graaf Groep. Heb daar goede ervaringen mee. Heb zelf wel PCO en wordt daar voor behandeld. Wat betreft je verzoek om clomid, als je inderdaad een eisprong hebt is het voorschrijven van clomid niet zo zinvol volgens mij omdat de clomid nu juist bedoeld is om je eisprong op te wekken. En een eisprong rond dag 19/20 is volgens mij nog binnen de ‘normale’ range. Dus ik kan me voorstellen dat de gyn je geen clomid voorschrijft.
Maar kan me ook indeneken dat je een eecond opinion wil. Gegevens over gyn bij Reinier de Graaf Groep vind je via http://www.rdgg.nl
Succes, Mouse
@Mouse wrote:
Wat betreft je verzoek om clomid, als je inderdaad een eisprong hebt is het voorschrijven van clomid niet zo zinvol volgens mij omdat de clomid nu juist bedoeld is om je eisprong op te wekken. En een eisprong rond dag 19/20 is volgens mij nog binnen de ‘normale’ range. Dus ik kan me voorstellen dat de gyn je geen clomid voorschrijft.
Hoi Mouse,
Ik zal het even uitleggen. Mijn eisprong is laat en soms heb ik maar een luteale fase van 7 dagen er achteraan. Verder betwijfelt de gyn of er een goed eitje springt (aangezien de follikel niet de juiste grote krijgt), maar qua temp en progesteron springt er wel “iets”.
Dat de gyn geen clomid voor wil schrijven komt omdat hij denkt dat ik PCO heb en hij zegt dat het dan bewezen heeft niet te helpen! :S
Ik zal eens naar je link kijken, dank je wel!
Groetjes Do
Hoi Do,
Het verbaast me dat je gyn aangeeft dat clomid bij PCO niet helpt, volgens mij wordt het juist bij PCO voorgeschreven om voor een goede eisprong te zorgen. Op het forum zijn ook diverse onderwerpen over PCO en clomid waar volgens mij juist wel resultaten zijn geboekt en ook bij mij heeft de clomid geholpen om mijn zoontje te krijgen.
PCO is een label dat op veel dingen wordt geplakt en je hoeft niet alle symptomen te hebben om PCO te hebben. Ik heb zelf bv wel te veel follikels en overgewicht, maar geen insulineresistentie of overbeharing. Toch is bij mij PCO geconstateerd. Is er bij jou geen echo gemaakt om te zien of je teveel follikels hebt?
Groet, Mouse
Hoi Mouse,
Er is wel een echo gemaakt en ik heb veel cystes (maar niet echt een kralenkrans. Bij mij zijn het vooral grote cystes door heel de eierstokken heen).
Ik weet dat je niet alle symptomen hoeft te hebben, maar ik heb alleen die cystes…
Vind het zelf ook raar dat hij geen clomid of iets dergelijks voor wil schrijven, omdat hij er bij voorbaat vanuit gaat dat het niet zal werken. Maar vervolgens wil hij mij wel doorverwijzen voor IUI. :S
Wat mij ook irriteert is dat nooit de diagnose PCO gesteld is. Hij heeft het wel over PCO-achtig beeld gehad. Maar al het andere klopte er niet bij. Eind december zei de gyn dat ik in januari aan de clomid zou gaan, wat ineens vervangen werd door metformine (terwijl ik NIET insulineresistent ben). Naar de huisarts heeft hij eind vorig jaar gemeld dat er niets te vinden was bij mij. En nu ineens zou ik PCO hebben en medicijnen nutteloos zijn.
Snap je dat ik er niets meer van snap?
X Do
Hoi Do,
Nee ik snap er ook niks van. Tijd voor een second poinion zou ik zeggen. Succes iig!
Mouse
bij een korte luteale fase helpt clomid niet.
wel pregnyl.
heb ik ook, en ook iui
succes!
@Heksje: mijn korte luteale fase komt doordat de follikel bij mij niet snel genoeg rijpt door cystes in de eierstokken. Het bm-slijmvlies loopt dus ook vooruit op de rijping van de follikel en nog een aantal dingen.
Het zou dus meer synchroon moeten lopen (bijvoorbeeld door de follikel sneller te laten rijpen, wat clomid doet).
Maar omdat clomid bij een bepaald percentage niet werkt, wil hij het op voorhand niet geven.
Gelukkig ben ik nu doorverwezen naar een ander ziekenhuis (voor IUI/IVF), maar daar zal ik toch ook aankaarten dat ik tijdens de wacht op IUI/IVF wel clomid wil proberen, ik wil gewoon weten of ik niet toevallig iemand ben die er goed op reageert!
X Do