erkennen vaderschap voor het trouwen???

oké ik heb een vraag maar weet niet zeker of ik hier goed zit :wink: (kan namenlijk ook onder relaties horen…)



ik ben zwanger van ons eerste kindje 21 dec uitgereken… maar nu mijn kleine probleempje… wij gaan trouwen… 23 november… dan ben ik 37 weken… zou ik de kans nemen dat het kindje gewoon mooi blijft zitten tot het eind en niet komt voor de trouwerij of zou ik zekere voor het onzere nemen (Voor het geval kindje eerder komt dan de 37weken) en vriendlief toch voor de zeker heid laten erkennen als vader van het kindje (als we trouwen en het kindje dus later komt gaat dit automatisch al…)



Ik zit hier namenlijk heel erg aan te twijfelen of ik het nou wel of niet moet doen… :think:

Ik zou het voor de zekerheid gewoon doen. Ben je wat geruster en is het in elk geval goed geregeld allemaal mocht je kleine besluiten om eerder te komen… :mrgreen:

Ik zou het persoonlijk niet nodig vinden… Erkennen is belangrijk, maar voor zo’n korte tijd… Tja, je kan altijd denken, misschien verongeluk je 1 dag na de geboorte (heel hard voorbeeld), en dan was het wel makkelijk geweest als je toekomstige man het kind erkend had. Maar hoe groot is die kans? Het is maar net of je de gok wil wagen, ik zou persoonlijk het trouwen afwachten, of jullie kindje nou al geboren is of niet.

Ik zou, om het zekere voor het onzekere te nemen, toch al het kindje door je partner laten erkennen voordat jullie trouwen. Mocht je kindje toch voor die tijd geboren worden (en je zou niet de eerste zijn), dan scheelt jullie dat een hele hoop rompslomp achteraf (bv. met het laten wijzigen van de achternaam :wink:) :). Dus: zo snel mogelijk erkenning regelen!!

Ik zat destijds in een soortgelijke situatie en heb het voor mn eigen gemoedsrust wel gedaan :slight_smile:

Gewoon doen, het kost je allebei 10 minuutjes bij het gemeentehuis en dan heb je dat papiertje gewoon in huis.

Voor je eigen gemoedsrust een stuk beter als het allemaal gewoon geregelt is toch?

Als je niet erkend en je bevalt voor je trouwen komt je aanstaande man niet op de geboorteakte te staan. Dat lijkt me toch niet zo leuk…

De rest kun je achteraf wel oplossen, maar dit wordt niet meer aangepast.



En het is gratis…

Gaat het echt om het erkennen of het ouderlijk gezag. Erkennen kan namelijk al heel vroeg in je zwangerschap en geeft dan alleen maar aan wie de vader is en dat hij de baby erkent. Maar verder heeft de vader daar geen gezag mee.



Als het je echt om het gezag gaat moet je dat weer anders regelen en dan zou ik gewoon die paar weken wachten tot het trouwen. Je aanstaande man kan gewoon nu jullie kind al erkennen.

Als je nu niet erkend en eerder bevalt dan is inderdaad het gezag niet geregeld en moet dat later alsnog aangevraagd worden bij het kantongerecht.

Nu erkennen, eerder bevallen en dan trouwen dan is álles helemaal klaar, hoef je er niets meer aan te doen.

Nu niets doen, na je trouwen bevallen is ook alles meteen goed geregeld, het is dus een afweging, ik zou zelf wel eerder erkennen in dit geval.

Ik zou het doen! en wat er al gezecht is het kost je niets en is binnen 10 minuten geregeld.

Maar mocht je kindje eerder komen dat is er in elk geval wat geregeld :slight_smile:

Ik zou het zeker doen en het is juist zo belangrijk om dit al ruim op tijd te doen, vanaf dat het kind levensvatbaar is zeker.

Bijvoorbeeld als één van beide ouders overlijd…(wat niet te hopen is natuurlijk) dan kan je het niet meer regelen. Moeder blijft altijd wel de moeder, maar voor de vader is deze erkenning vóór de geboorte al belangrijk mocht er iets met moeder gebeuren. (bijv. ongeluk of tijdens de bevalling).

Ik merk atlijd dat veel mensen pas vanaf de geboorte hierover denken of in de laatste fase van de zwangerschap, maar juist eerder is dit al zo belangrijk!

Ik zou het gewoon doen.

Mijn nichtje zou ook een maand voordat ze uitgeteld was trouwen, maar haar meiden kwamen 8 weken te vroeg. En toen was er dus nog niets geregeld. Okee, ze is ook wel erg vroeg bevallen, maar toch :wink: .

Gezag aanvragen kan volgens mij pas als het kind geboren is.



Ik zou het wel doen, zekere voor het onzekere.

Wat hierboven al is gezegd, doe je het niet en je kindje komt eerder dan zijn er toch een aantal dingen die dan lastig gaan worden.

De achternaam, naam op de geboorteakte en vergeet ook niet dat hij dan jullie kindje volgens mij ook niet kan aangeven bij de burgerlijke stand. Dat zou jij dan moeten doen.



En ach, het is een kleine moeite toch om even het gemeentehuis binnen te wandelen. Ik vond het toen ook wel wat hebben hoor, erkenning van de ongeboren vrucht :mrgreen: toen was het gewoon officieel zeg maar :wink:

Ik ben met 36 weken en 6 dagen bevallen. Ik zou het dus wel doen :mrgreen:



Mocht er in de komende periode iets met je partner gebeuren, dan heeft je kindje geen recht op zijn uitkeringen e.d., omdat hij het kindje niet erkent heeft. Ik zou het dus wel op korte termijn regelen.

Ik zou het ook doen. Het kost niks en is zo geregeld.



Het is al gezegd, maar gezag kun je pas na de bevalling regelen, erkenning moet van te voren en inderdaad als hij het kindje niet erkent heeft en je bevalt eerder, moet je het zelf aan gaan geven. Tenzij je je kindje kan aangeven in het ziekenhuis waar je bevallen bent (als je daar bevalt) is dat ook niet echt heel handig.

Gezag is idd pas te regelen ná de geboorte en heeft niets met de erkenning te maken :wink: .

Nee, dat van het aangeven is niet waar, eenieder die de bevalling bijgewoond heeft mag het kind aangeven :wink:

@ICL wrote:

Gezag is idd pas te regelen ná de geboorte en heeft niets met de erkenning te maken :wink: .


Maar het gezag hoéft niet geregeld te worden daar ze gaan trouwen :wink:

Het gaat er om dat als het kind vóór het huwelijk geboren is en er niet erkend is dat je dan nog voor het trouwen weer andere dingen moet regelen (erkennen dus weer) aangezien de papa in spé dan geen officiele papa is op papier.

@Mellie wrote:

@ICL wrote:
Gezag is idd pas te regelen ná de geboorte en heeft niets met de erkenning te maken :wink: .


Maar het gezag hoéft niet geregeld te worden daar ze gaan trouwen :wink:

Het gaat er om dat als het kind vóór het huwelijk geboren is en er niet erkend is dat je dan nog voor het trouwen weer andere dingen moet regelen (erkennen dus weer) aangezien de papa in spé dan geen officiele papa is op papier.




Zou het gezag na het huwelijk echt automatisch geregeld zijn op het moment dat het kindje voor het huwelijk geboren is (met erkenning vóór de geboorte door de vader)?? :think:

@ICL wrote:

@Mellie wrote:
@ICL wrote:
Gezag is idd pas te regelen ná de geboorte en heeft niets met de erkenning te maken :wink: .


Maar het gezag hoéft niet geregeld te worden daar ze gaan trouwen :wink:

Het gaat er om dat als het kind vóór het huwelijk geboren is en er niet erkend is dat je dan nog voor het trouwen weer andere dingen moet regelen (erkennen dus weer) aangezien de papa in spé dan geen officiele papa is op papier.




Zou het gezag na het huwelijk echt automatisch geregeld zijn op het moment dat het kindje voor het huwelijk geboren is (met erkenning vóór de geboorte door de vader)?? :think:


Ja en zelfs als het kind al ouder is, Ryan was ruim 3 toen Loek hem erkende en wij trouwden 3 maanden later, alles was zo rond en heeft Ryan een wettelijke papa en als ik morgen neerval hebben we geen gedoe :inlove: