Epidurale verdoving

Hoi meiden,

ik heb eens een vraagje. Ik zou graag mijn tweede bevalling dmv een ruggenprik doen. Ik heb dit bij de eerste niet gedaan in dit is tegengevallen. Niet alleen de pijn (al kruipt 26u niet in je kouwe kleren :shock: ) maar ook het hele gebeuren op zich heb ik niet bewust meegemaakt en vind dit allemaal heel jammer.

Mijn beslissing staat vast vanaf de eerste seconden na mijn bevalling: de tweede met een ruggeprik! :slight_smile:

Nu is mijn vraag of iemand hier ervaring mee heeft en wat ik kan verwachten. Hier in belgie (waar iedereen in het ziekenhuis bevalt) wordt dit bijna standaard gedaan maar ik wou hem toen niet omdat ik het ook eens “gewoon” wou meemaken.

ik vraag me dus af of dit geen pijn doet als ze prikken, en of er werkelijk zon slangetje uit je rug blijft steken. En is die gevoelloosheid geen vreemde ervaring, voel je dan nog wel als je bv moet plassen :oops: of erger… :sick:

en hoe lang heeft het geduurd voor deze volledig is uitgewerkt (na bevalling)

als ik google krijg ik allerlei medische verhalen enzo maar ik wil graag eens weten hoe dat nu in de praktijk ervaren wordt :wink:

alle ervaringen zijn welkom

@Bellenblaasje wrote:

Nu is mijn vraag of iemand hier ervaring mee heeft en wat ik kan verwachten. Hier in belgie (waar iedereen in het ziekenhuis bevalt) wordt dit bijna standaard gedaan maar ik wou hem toen niet omdat ik het ook eens “gewoon” wou meemaken.

ik vraag me dus af of dit geen pijn doet als ze prikken

Dit gebeurd meestal als je al weëen hebt en daar voel je dus helemaal niets van, ik iig niet.

en of er werkelijk zon slangetje uit je rug blijft steken

Ja maar dat is zo flexibel en goed vastgeplakt dat het geen kant op kan, je kunt er gewoon op liggen.
Ik vond dat ook een eng idee maar dat viel achteraf allemaal reuze mee.

En is die gevoelloosheid geen vreemde ervaring

Als of je benen slapen alleen zonder het iritante getintel, er zit wel nog beweging in, maar geen gevoel, ze voelen heel zwaar aan.

voel je dan nog wel als je bv moet plassen :oops:

Nee maar daarvoor krijg je een catheter

of erger.... :sick:
Daar zou ik geen antwoord op weten eerlijk gezegd, was bij mij niet aan de orde :oops:

en hoe lang heeft het geduurd voor deze volledig is uitgewerkt (na bevalling) als ik google krijg ik allerlei medische verhalen enzo maar ik wil graag eens weten hoe dat nu in de praktijk ervaren wordt :wink:

Tja hier heb je een punt, ik weet niet hoe het in Belgie zit, maar in Nederland moet de ruggeprik eerst uitgewerkt zijn voor je mag persen, dat was bij mij iig het geval.
Het risico op een totaalruptuur was te groot zeiden ze tegen me, je moet kunnen voelen wat je doet.
Bij mij is de ruggeprik om.... (kijkt even het bevallingsverslag na).....4:32 uitgezet en om 6:00 was mijn volledige gevoel terug.
Ik weet dus niet of je in Belgie gewoon mag persen met een ruggeprik.

Tot zover mijn ervaring.

Ik heb bij beide bevallingen een ruggeprik gekregen. Ik vond het heerlijk. Hier in Frankrijk is het ook bijna standaard. Bij mijn eerste wilde ik het eerst niet, helaas moest die bevalling ingeleid worden (de tweede ook trouwens) en kwam ik in een weeënstorm terecht. Dat viel zo tegen dat ik toch om een ruggeprik gevraagd heb. Bij de tweede meteen bij de eerste echte weeën een ruggeprik gekregen.

Ik heb hele goede ervaringen. Je krijgt eerst een klein prikje in je rug om de boel te verdoven. Dan moet je op de rand van het bed gaan zitten met bolle rug. Mijn man moest toen de kamer uit omdat ze bang zijn dat ze flauwvallen als ze de naald zien :lol: (en voor de hygiène natuurlijk). Dan dus die naald. Doet niet echt pijn maar kan even vervelend zijn, maar dat duurt maar een paar seconden. Dan wordt er een dun slangetje ingebracht, die naald gaat er dan weer uit. Door het slangetje wordt de verdovingsvloeistof toegediend. Het duurt dan een minuutje of tien voordat de verdoving begint te werken.

Hier stellen ze hem zo af dat je de weeën wel voelt, maar het doet geen pijn zeg maar. Ik heb beide bevallingen heel bewust meegemaakt, ook het persen ging goed omdat ik de persweeën gewoon voelde. Helaas is mijn eerste bevalling uitgedraaid op een keizersnede. Wel handig dat ik al een ruggeprik had, narcose was dus niet nodig.

Kortom, mocht hier ooit nog een derde komen dan ga ik weer voor een ruggeprik!!

Tja hier heb je een punt, ik weet niet hoe het in Belgie zit, maar in Nederland moet de ruggeprik eerst uitgewerkt zijn voor je mag persen, dat was bij mij iig het geval.
Het risico op een totaalruptuur was te groot zeiden ze tegen me, je moet kunnen voelen wat je doet.
Bij mij is de ruggeprik om.... (kijkt even het bevallingsverslag na).....4:32 uitgezet en om 6:00 was mijn volledige gevoel terug.
Ik weet dus niet of je in Belgie gewoon mag persen met een ruggeprik.

Tot zover mijn ervaring.

Hier dus gewoon persen terwijl de ruggeprik nog werkt. Maar wel met een goed gevoel.

ik heb de eerste bevalling 45 uur vanaf de eerste wee over gedaaan , ik zag dus ook erg tegen op , en de 2de bevalling had ik dik 4 uur over gedaan ook vanaf de eerste wee

dus het viel hier de 2de keer enorm mee

ik ben ook bijde keren zonder pijnbestrijding of dergelijke bevallen . wel d eeerste keer totaal ruptuur en de 2de bevalling maar 4 hechtingen ,m dus het gaat steeds beter :thumbup:

Ik heb bij de eerste een ruggenprik gehad. In Duitsland bevallen en daar ook vrijwel standaard.

Ik kreeg eerst een prik voor weeenremmers en één voor de verdoving en toen werd ie gezet. Heb er niks van gevoeld en kon gewoon op mijn rug liggen. Hierna ging de ontsluiting heel snel, maar de druk en pijn in mijn bekken en rug bleven wel aanwezig, maar het was te doen toen en ik kwam weer op adem. Mijn bovenbenen tintelden wat. Het persen ging wel moeizaam, maar volgens de vk en gyn was dit bij mij niet het gevolg van die ruggenprik (dat kan namelijk wel zo zijn). Tijdens het persen voelde ik vrijwel alles al weer (je kunt hem heel snel uit laten werken) en na het hechten kon ik gelijk weer lopen.

Wat ik wel eng vond is dat mijn bloeddruk heel laag werd en er allerlei alarmen af gingen.

Van de plek zelf heb ik geen last gehad hierna.

hai hai

ik heb 3x een ruggen prik gehad en ik neem hem nooit maar dan ook nooit meer

bij mijn jongste dochter nu 12 alweer kreeg ik een ruggen prik echt deze was zo gezet en heb een heerlijke bevalling gehad . bevalling ging vlug na 4 uur was ze geboren en kon gewoon mee persen :slight_smile:

4 jaar later met sami heb ik een ruggen prik gehad en die was mislukt ik had 7 gaatjes in mijn rug kon 4 weken niet eens recht opzitten en omdat ze mis hadden geprikt durfte ze ook niks meer terug te spuiten ik ben echt door een hel gegaan en heb zo de eerste weken gemist :frowning: toen heb ik er na een prik gehad in mijn been het infuus werd om hooh geooid binnen 15 minuten van 5 naar 10 cm :slight_smile:

bij karim heb ik weer een ruggenprik genomen beloofde deze keer goed te prikken … en ja d eprik ging goed maar ik reageerde zo heftig op de vloeistof dat ik er nu bijna niet meer was :frowning: er hebben heel wat mensen op de recover om mij heen gestaan om mij bij te houden er was grote paniek toen wel . pas nadat het infuus hoger werd gezet ging de bevalling snel :slight_smile: persweeen voelde ik ook gewoon .

de reden dat ik de prikken kreeg ivm met hms en inleiden van de bevalling

ik heb de andere 2 bevallingen zonder pijnbestrijding gedaan deze kwamen dan ook spontaan

zoals je kan zien ben ik weer zwanger :slight_smile: van 6de wonder en ik kijk erg ook tegen de bevalling op maar een ruggen prik voor mij helaas niet meer .

liefs natas

Ik wil ook graag bevallen mbv een ruggeprik. Na een bevalling met 27 uur weeen (rug) en uiteindelijk een keizersnede, wil ik die hel niet meer ondergaan. Ik kon ook totaal niet meer ontspannen. In het ziekenhuis kan ik er zo een krijgen als ik er om vraag.

maar nu mijn vraag. Ik dacht dat je als je alsnog een keizersnede krijgt je een andere ruggeprik krijgt. Of spuiten ze dan alleen andere vloeistof in het slangetje?

je hebt ook nog een andere optie he… remfentanil(of iets in die strekking :mrgreen: ) dit gaat via een infuus en echt ik vond het een geweeeeeldige manier van pijnbestrijding!

je kindje heeft hier geen last van omdat het een kort durend middel is die alleen werkt als jij op die knop ramt, met de persweeen werkt ie niet meer dus das ook een goede indicatie voor jezelf dat je er bijna bent.

geen gedoe met nog dove benen na de bevalling en een stuk prettiger als een spuit in je rug!

@jacsansil wrote:

je hebt ook nog een andere optie he… remfentanil(of iets in die strekking :mrgreen: ) dit gaat via een infuus en echt ik vond het een geweeeeeldige manier van pijnbestrijding!

je kindje heeft hier geen last van omdat het een kort durend middel is die alleen werkt als jij op die knop ramt, met de persweeen werkt ie niet meer dus das ook een goede indicatie voor jezelf dat je er bijna bent.

geen gedoe met nog dove benen na de bevalling en een stuk prettiger als een spuit in je rug!

helaas heeft niet iedere ziekenhuis dit nog en waar ik ga bevallen is het al weer weg omdat te veel vrouwen ademhalings klachten er van kregen

ademhalingsklachten?

huh zou niet weten waardoor dat zou moeten komen? :think:

het spul werkt maar een paar minuten elke keer dus vind het wel vreemd hoor…

de gyns waar ik bij liep vonden zelfs dit middel de beste die er tegenwoordig te krijgen is omdat er zo weinig bijwerkingen aan zitten en omdat je kindje er geen last van heeft…

ps ik zit in het umcg

ik zit in den haag westeinde en mijn gyn zei dat dus tegen mij , ik had het namelijk gevraagt of dat er was en ik dat kon krijgen gaat dus niet door :?

nou echt ik vind het jammer voor je , want met de spuit zou ik nog wel 10 keer willen bevallen hahahahahaha :lol:

@Bellenblaasje wrote:

Hoi meiden,

ik heb eens een vraagje. Ik zou graag mijn tweede bevalling dmv een ruggenprik doen. Ik heb dit bij de eerste niet gedaan in dit is tegengevallen. Niet alleen de pijn (al kruipt 26u niet in je kouwe kleren :shock: ) maar ook het hele gebeuren op zich heb ik niet bewust meegemaakt en vind dit allemaal heel jammer.

Mijn beslissing staat vast vanaf de eerste seconden na mijn bevalling: de tweede met een ruggeprik! :slight_smile:

ik vraag me dus af of dit geen pijn doet als ze prikken, en of er werkelijk zon slangetje uit je rug blijft steken. En is die gevoelloosheid geen vreemde ervaring, voel je dan nog wel als je bv moet plassen :oops: of erger… :sick:

en hoe lang heeft het geduurd voor deze volledig is uitgewerkt (na bevalling)

als ik google krijg ik allerlei medische verhalen enzo maar ik wil graag eens weten hoe dat nu in de praktijk ervaren wordt :wink:

ik heb hem ook gehad, de weeen zijn erger dan de prik en wat was ik bang :oops:

ik voelde echt niets meer, nu was ik al niet mobiel maar kon dus mijn benen niet optillenwas tot aan mijn bovenbuik verdooft.

plassen, ja ze gebruikenten daar een keer of 3 een eenmalige catheter voor, poepen heb ik niet gedaan :mrgreen: ook niet met het persen :wink:

ze hebben hem wel lager gezet, maar ik voelde alleen een hele lichte druk van onder, als ik dat voelde moest ik persen nou en dat heb ik gedaan, wel hebben ze een knip gezet hoor, mijn dochtertje is om 10;21 geboren en, smiddags om 15;00 kon ik dus nog niet lopen en ben gevallen omdat ik het MOEST van de verpleegster :evil:

dus is per geval verschillend.

ik ben bevallen in het sofia kinder ziekenhuis.

gr mel

@jacsansil wrote:

nou echt ik vind het jammer voor je , want met de spuit zou ik nog wel 10 keer willen bevallen hahahahahaha :lol:

meen je dat nou werkt die zo goed ? ik krijg nu weer een spuit in me been zijn die en dat spul vind ik echt klote :frowning:

dat spul is waardeloos :thumbdown: dat heb ik ook bij mijn eerste bevalling gehad en ik zag de bloemen op het schilderij voor mijn neus dansen :roll: :naughty:

en nu ik heb gewoon echt een heeeele fijne bevalling gehad , ik was zelfs zo ontspannen dat ik tussen de weeen door gewoon in slaap viel en ik een ram op de knop in mijn slaap gaf :lol: zodra er weer een wee kwam :thumbup:

tot dat het ding het ineens niet mer deed volgens mij(ik heb heeeeel hard naar manlief gegild ik wil een nieuwe het spul is op! leek wel zo’n drugsverslaafde :lol: :lol: :lol: ) maar toen bleek ik dus al persweeen te hebben en dan werkt het gewoon niet meer.

na een kleine 4 keer persen was ons meisje er dus ook al en echt … ik zou het nu zo weer doen!

grote voordeel vond ik is dat de ontsluiting doordat ik zo ontspannen was ook heel snel ging in 2,5 uur tijd van 5 cm naar 10 !

Ik ben 1 keer bevallen met een ruggenprik.

(nou ja hij is bij beide bevallingen gezet, maar bij Mirthe had ie de kans niet om in te werken omdat ze ineens uit geschoten kwam :mrgreen: )

En als er gewacht word totdat je goede weeen hebt zul je er echt helemaal niks van merken.

Ik moest bij Thijmen naar de ok en naast me lag een man.

Mijn verpleegster gaf hem voorrang ( heerlijk als jij degene bent die pijn lijdt en die man gewoon rustig ligt te liggen :wall: )

Maar goed hem hoorde ik AUW AUW AUW roepen dus ik dacht ojee dat gaat wat worden als zo’n grote man al auw roept.

Toen was ik aan de beurt en na 3 minuten raakte ik in paniek want ik merkte maar niks.

Dus ik vragen of ie al bezig was.

Kreeg als antwoord dat ie al klaar was :lol:

Dus ik heb er echt niks van gemerkt.

Het enige wat ik er na de tijd aan over gehouden heb is dat het plekje waar de naald gezeten heeft wat gevoelig was…maar verder nergens last van.

Trouwens die prik in je been heb ik bij MIrthe gehad en ik moet eerlijk zeggen dat ik die prik heerlijk vond.

Hij is in mijn ogen ook niet bedoeld om de pijn weg te halen, maar om je meer te laten ontspannen tussen de weeen door.

En dat werkte bij mij wel, had soms het gevoel of zat er een kwartier tussen de weeen terwijl het maar 2 minuten waren…

ik ken die prik in je been helemaal niet, ik ga dit zeker eens navragen bij mijn gyn. lijkt me wel fijn

blijf het toch een enge gedachte vinden hoor zon slangetje uit je rug blèh :think:

ik heb het vorige keer ook niet gedaan omdat ik bang ben van spuitjes (wat hebben ze om me gelachen allemaal ik lag daar te kermen van de pijn maar een prikje “o nee weg ermee!” :hand: )

:lol:

@Bellenblaasje wrote:

ik ken die prik in je been helemaal niet, ik ga dit zeker eens navragen bij mijn gyn. lijkt me wel fijn

blijf het toch een enge gedachte vinden hoor zon slangetje uit je rug blèh :think:

ik heb het vorige keer ook niet gedaan omdat ik bang ben van spuitjes (wat hebben ze om me gelachen allemaal ik lag daar te kermen van de pijn maar een prikje “o nee weg ermee!” :hand: )

:lol:

war ik het over heb is een infuus he , dus geen prikje in je been …

@Bellenblaasje wrote:

Ik denk dat dit het middel pethidine betreft. Daar kleven nogal wat nadelen aan… Het is namelijk een morfine-achtig goedje, waardoor je er een high gevoel van kunt krijgen. Sommig moeders die pethidine toegediend hebben gekregen, kunnen zich gedeeltes van de bevalling niet meer herinneren. Daarnaast kan pethidine een negatief effect hebben op het kindje, omdat de werkzame stof via de placenta bij hem of haar terechtkomt. De baby kan na de geboorte suf zijn en moeite hebben met de tongcoördinatie, wat de start met borstvoeding behoorlijk kan bemoeilijken (het kan zelfs oorzaak zijn van borstweigeren). De werkzame stof blijft lang in het bloed van de baby aanwezig; het duurt een aantal dagen voordat het middel uit het bloed is.