Epi No

Heeft iemand ervaring met de epi-no? Zo ja hoe? Positief of zou je het echt compleet afraden? Was er een verschil met de bevalling zonder?

Zit er aan te denken om aan te schaffen over een tijdje alleen het is nogal een bedrag en als het een flutapparaat (pruts kwaliteit) is of totaal niet heeft bijgedragen vindt ik dat een beetje zonde…



Voor degene die niet weten wat het is, helpt om de boel uhmm op te rekken en zo de kans op uitscheuren te verkleinen :wink:

Ik ken de epi no verder niet maar je zou ook gewoon perineummassage kunnen toepassen. (Als je wilt kun je me pm sturen heb de instructies daarvoor op papier staan)

Dat ken ik inderdaad ook, dank voor de tip ;-).

Maar dat is meer voor uhm… de buitenkant.

En de epi-no is zeg maar voor de binnenkant ;).

Ik snap niet zo goed waarom je daar speciaal een of ander apparaat voor moet kopen? De verloskundige en/of gyn doen hun best om ervoor te zorgen dat je niet uitscheurt. Als alles een beetje met beleid gaat, dan kun je er echt zonder kleerscheuren van af komen. En heb je wel een een scheurtje, dan is dat zo gehecht en valt het allemaal ook wel mee.



Ik zou daar niet speciaal iets voor kopen, het lijkt mij een beetje onzin. Als de bevalling heel snel gaat of met veel kracht, dan helpt dat kleine beetje oprekken toch ook echt niet. Want dan voorkom je het er niet mee.

Nee ook binnenkant zit erbij :lol: :wink:

OOo dan wil ik wel een PB ;).

Had altijd begrepen dat, dat alleen voor uhmm… de buitenkant was :roll: :mrgreen:

@Jippie wrote:

Als alles een beetje met beleid gaat, dan kun je er echt zonder kleerscheuren van af komen. En heb je wel een een scheurtje, dan is dat zo gehecht en valt het allemaal ook wel mee.


Ik denk dat een heleboel andere mama's daar heel anders over denken. :silenced:

En waarom zou je de boel op willen rekken?

Bij de bevalling is het oprekken tijdelijk. Maar jij wilt het meer oprekken?

Sorry maar dat snap ik niet helemaal…

Haha, nee het is niet om meer op te rekken of om voor altijd op te rekken ;).

Het is ter voorbereiding, zodat het geboortekanaal “weet” wat het is om opgerekt te worden.



Is een hele website over en (wetenschappelijk) onderzoek, mensen die aan het woord komen etc.

Maar goed, als ik zo’n website zou maken zou ik ook zeggen dat het perfect werkt … daarnaast, iedereen kan een witte jas aantrekken en zeggen dat ie dokter is bij wijze van spreken.

Vandaar dat ik hoopte op ervaringen/meningen aangezien er in mijn omgeving niet echt mensen zijn met wie ik a) dit wil bespreken of b) dit kan bespreken. (ben de eerste binnen onze vriendengroep :). )

Oh ok :mrgreen:

Maarre eerlijk gezegd snap ik de meerwaarde niet van zo’n ding.

Je kunt wel zo’n ding aanschaffen en gebruiken en dan krijg je misschien wel een ks. Dan heb je er natuurlijk niks aan.

Enne oprekken heb ik verder ook geen ervaring mee, ik ben helaas bevallen dmv een ks :cry:

Dat is inderdaad waar! Jammer Krabje dat het voor jou een ks is geworden :hug:

Heb het vandaag even aan de vk gevraagd. Zij merken in de praktijk echt een stuk minder inscheuringen en inknipperij. En bij de eerste gemiddeld 3 kwartier minder puffen!

Ik denk dat ik de gok neem!

Hier wel eerder van gehoord en nooit overwogen.

Het maakt ook gewoon heel erg uit hoe rap een bevalling gaat en hoe het koppie van de kleine ligt etc etc.



Onze oudste lag met zijn koppie dus compleet verkeerd.

Daar had ik me echt een heel eind kunnen voorrekken met zo’n epi no, maar daar was zijn hoofd echt niet mee geboren :angel:

Dat ben ik helemaal met je eens hoor MamaMarije. Maar eigenlijk weet je nooit van te voren hoe een bevalling gaat… Ik wil me er wel zo goed mogelijk op voorbereiden en ik denk dat dit een mooi middel is. Het is jammer dat er zo weinig (geen) ervaringen zijn…

He Suus, ook hier geen ervaringen. Helaas wel met inscheuren en hechten. En ja, dat is echt geen pretje hoor. En ook niet ‘zo’ over helaas. Maar moet zeggen dat ze wel echt goed hun best doen met hechten.

Hoi SuusyQ,

Ik heb ook geen ervaring met de epi no. Ik ben helaas ingeknipt en daar heb ik ook wel een paar weken last van gehad.



Een andere ervaring: twee meiden van mijn zwangerschapsclubje hadden van de verloskundige een olie gekregen om dr onderkantje elke dag mee in te smeren. Zij waren allebei niet ingeknipt of ingescheurd, hadden dus ook geen hechtingen! De anderen hadden dat niet gekregen, en wij hadden dus wel hechtingen! Vond dat wel heel toevallig. (we hadden allemaal dezelfde verloskundige). Een evt volgende keer ga ik dat spul ook vragen! :slight_smile:



Veel succes!