Enschede - 8 jaar geleden

Zijn er hier ook meiden die de vuurwerkramp in Enschede in 2000 (van dichtbij) hebben meegemaakt?

Nu is er weer zo’n grote brand in een fabriek in Enschede :?

Juist op zo’n dag :hug: Zal een hoop emo’s oprakelen lijkt me.



Dikke knuf voor jullie :hug:

Ik hoorde het net op het nieuws… bizar dat juist vandaag er weer zo’n grote brand moet woeden :? :? :?



Ik kom dan wel niet uit enschede, maar als die beelden weer eens voorbij komen zit ik nog altijd met kippenvel… Kan mij alleen maar voorstellen hoe erg het was voor de betrokkenen

ik was net een kwartier weg uit het gebied toen het gebeurde…mijn (ex vriend) en ik zaten in de auto en kregen ineens allemaal vuil op de auto…teruggereden omdat mijn moeder niet in het gebied woont maar aan de rand…daar mochten we niet eens naartoe…wat mij staat zijn de vele ambulances en gillende mensen met bloed overal…mijn ex wilde gaan kijken :wall: …ik niet ben teruggegaan naar mijn moeder die s nacht nog de woning moest verlaten omdat er nog gevaar was…bah…geen mensen die ik ken die daar woonden maar het op deze manier meemaken vond ik al niets laat staan als je er midden in woont…



wat zo “toevallig” of cru zogezegd…DEJA VU: er gingen/gaat al geruime tijd een zwarte rookwolk hierlangs wegens een grote brand in Enschede nu…

Zie het net op het nieuws van die brand :?



Sterkte vandaag voor degene die de vuurwerkramp, van 8 jaar geleden hebben meegemaakt :hug: :-*

Ik weet het nog goed: wij waren op vakantie in Gambia en er was een vrouwtje in ons hotel dat ook uit Enschede kwam… Nou die had flarden van berichten opgevangen. Er zou een gasexplosie in een woonhuis zijn geweest…



Dan stap je een dag later het vliegtuig in en krijg je een krant… Het werd heel stil in het vliegtuig…



Bah… ik zit weer met kippenvel…





Maar ik vind wel dat ze de wijk mooi opgebouwd hebben! Dat mag ook gezegd worden: met een mooie plaats voor het monument.

Ik woonde toen nog niet in Enschede, maar ken wel veel mensen die het hebben meegemaakt.



Ik schrok wel toen ik vanochtend achter mijn computer ging zitten en ineens die zwarte rookwolk zag hangen, maar nu is hij gelukkig weg. Ben erg blij dat er niemand gewond is en er alleen materiele schade is.



Sterkte aan iedereen die de ramp vandaag herdenkt! :hug:



En dan ook nog die heftige brand in Delft bij bouwkunde. pfff, dat is dan het nadeel van dat zonnige weer he. Ook sterkte aan alle studenten en medewerkers die daardoor hun spullen kwijt zijn!



maya

:hug: Brr niet van dichtbij mee gemaakt, maar nu wwer zo een brand!

Als ik aan de beelden dnenk :frowning: brr nee vreselijk! Sterkte vor degene die meegemaakt hebben!!

ga zo ff de tv aanzetten.



die beelden van 8 jaar geleden :cry:

jha hier zo’n 1tje die er 8 jaar geleden midden in heeft gezeten en gewoond…



het ging vanochtend goed heb het al redelijk verwerkt



tot dat ik die zwarte rook zag (wij wonen vlak bij de marsteden) ohhh nee he dacht ik toen niet weer…begon spontaan weer te huilen…

nou, dat kan ik me voorstellen.

heb net de beelden bekeken :shock:





voor jouw :hug:

Oh Kim :cry:

Ik vond het al zo ontzettend schokkend om te zien op tv, laat staan dat je erin zat.

En dan die nieuwe beelden, bah, wat zit zoiets dan diep he :cry:

Heeeeeeeeeele dikke knuf voor jou!! :hug: :hug:

Jep hier ook van dichtbij meegemaakt. Hub werkte tijdens de ramp op de markt in het centrum en werdt van zijn benen door de kracht vd ontploffing…godzijdank is hij in alle comotie toen heelhuids thuis gekomen…



En vandaag idd weer een gebouw in de brand… :think:



http://www.tvoost.nl/nieuws/?id=84480

:-*



lees trouwens net dat het betreffende bedrijf ook destijds in de ramp getroffen was…nu dus weer, arme directeur

Ook ik heb het van dichtbij meegemaakt…kom uit Enschede.



Ik was toevallig in het rampgebied, z’on half uurtje voordat het gebeurde…toen zijn we de stad in gewandeld en tijdens het passen van een jurkje kwam de eerste klap…een deel van het plafond van de winkel kwam naar beneden. :shock: Je weet niet wat erg gebeurd…de straten waren vol met gillende mensen…een zwarte rookwolk en je hoort de meest enge verhalen.

We moesten heeeel erg lang wachten op de bus om terug naar huis te gaan. Toen we langs het ziekenhuis kwamen zagen we bebloedde mensen het ziekenhuis inrennen/ingedragen worden…verschrikkelijk.



Het toeval wilde dat mijn man de avond ervoor de neef van een vriend van ons had leren kennen. Hij was die journalist die om is gekomen…die nog levend (wel zwaar gewond) werd gefotografeerd door een andere journalist. Die man vond het belangrijker om zijn fototoestel te gebruiken dan een helpende hand uit te steken…triest…dagen van vermissing en dan opeens wordt er wat gevonden…sleutels, stuk van het gebit…



Wat ik later las was dat de uni een onderzoek heeft verricht…als de tank bovenop de Grolsch was ontploft (en dit was de grootste angst) zouden de bewoners van Enschede t/m Losser vergiftigt zijn…bijna niet te bevatten…



Het heeft diepe indruk op mij gemaakt. Het is zo heftig om het van dichtbij mee te maken.

Ik begrijp nu ook dat mensen helemaal vol kunnen raken als er jaren later gepraat wordt over zoiets als dit.



(de dag is ook een beetje dubbel, ik had toen ook een miskraam. Echt een vreemde dag)



Maar wat betreft de brand van vandaag, wat heftig zeg. Ik ben de hele dag weggeweest dus moet nog bijlezen…

pfff heftige verhalen meiden :hug:

Het moet vreselijke herinneringen bovenbrengen als je er erbij betrokken bent geweest, zeker precies vandaag. :frowning:

dit soort dingen onthou je he, voor altijd.



Wij waren in Praag op een of ander congres. Ik had een kater :roll: en zat 's morgens vroeg in een engelstalige sessie toen er allemaal mensen reageerden op mijn naambordje (waar the Netherlands ofzo op stond)

Dat er in mijn land iets rampzaligs was gebeurd, a big explosion, en toen was internet nog niet overal te vinden…



Op de terugreis hadden we pas net over de grens eindelijk een zender waar duidelijk op te horen was wat er aan de hand was. We waren diep in de nacht thuis en hebben de hele nacht voor de tv gehangen.

Ja, dat vergeet ik ook niet meer. Destijds studeerde Johan nog in Enschede, op dat moment zat hij gewoon bij mij thuis. Maar we hebben in shock naar de tv zitten kijken, en riepen maar steeds ‘wat als’ en ‘die en die zit daar nog’. :cry: Moet je na gaan hoe het is als je er middenin zit :hug:

Ik zal de 13de mei 2000 ook nooit meer vergeten. Die dag overleed een lieve vriend van mij, wat heel heftig was toen.

Ik wist niks van enschede, en ik hoorde het toen ik over mijn toeren was van het verlies en de manier waarop. Ik heb die mensen toen de tuin (ik zat buiten te huilen) de tuin uit gestuurd en gezegd dat we ons portie ellende al wel gehad hadden. Achteraf zo cru, maar ik wist het niet, en bij ons was het ook zo heftig op dat moment.



Later kwam ik heel regelmatig in de buurt van het rampgebied, en ik werd er altijd triestig van.

op de achtergrond onze auto…total loss natuurlijk :? (de zwarte naast de bestelauto)







de straatwaar we geprobeert hebben te " overleven, het huis ongeveer in het midden van de foto zijn we ingevlucht, gelukkig heelhuids weer uitgekomen terwijl het huis in elkaar stortte







ons huis zijn helaas geen foto’s van, dus die kan ik niet laten zien, deze foto’s heb ik dan ook van internet af…maar staan nogsteeds op mijn netvliezen gebrand…

poeh Kimmetje…



Dan komt het wel erg dichtbij he.