weet niet hoeveel opvang je nodig hebt ,aangezien PSZ maar 2 dagdelen is maar wel allemaal kindjes van 2-4 jaar dus leeftijdsgenootjes.en voorbereiding op het schoolgebeuren,in kring zitten en dingen met elkaar doen.
KDV zeker als ze net beginnen vaak groepen van 0-4 minder aantrekkelijk voor 2,5 jarige.zou dit goed navragen in deze groepen zijn vaak de oudere kindjes wat meer op elkaar aangewezen.zeker als er veel bewerkelijke baby’s op de groep zitten.die veel tijd en aandacht vragen,komt er vaak weinig van activiteiten met oudere kids.
heeft het KDv groepen van 2-4 dan maakt het waarschijnlijk niet zoveel uit KDV of PSZ
succes met je keuze
uurprijs KDv zit rond de 6,10 voor 2009 vaak al hoger
Bij ons ligt de uurprijs op 5,71 en ze gaan ervan uit dat je 8 uur per dag opneemt. Hoeveel toeslag je krijgt is afhankelijk van je inkomen, je kan een indicatie vinden op toeslagen.nl als het goed is.
Verder het verschil tussen KDV en PSZ is volgens mij dat een KDV meer gericht is op het opvangen van kindjes van werkende ouders en bij de PSZ is het een paar uurtjes samenspelen en activiteiten doen.
Bij ons kost het kdv 6,10 per uur; incl.luiers, eten ed ed.
je moet of een ochtend of een hele dag opvang afnemen.
zoals andere ook zeiden even goed informeren naar de leeftijdsopbouw en soort groepen: vertikaal (gemengd 0-4) of horizontaal (babygroepen, plus 1 groepen ed ed) deze laatste kunnen beter aansluiten op de behoefte van het kind vind ik. echter gaat ons zoontje naar een vertikale groep maar dit omdat we opvang zochten en geen schoolvoorbereiding ed.
om in aanmerking te komen voor toeslag moet je werken of studeren, de hoogte hangt indd af van je gezamelijke jaarinkomen…
Ik ben het niet eens met wat er gezegd wordt over de horizontale groepen… ik ben juist een voorstander van verticale groepen. Heb overigens nog nooit gemerkt dat oudere kindjes minder activiteiten aangeboden krijgen omdat er bewerkelijke baby’s zijn hoor. Bij ons mogen er maar een x aantal kindjes per dag onder de 1 op de groep zijn, dus dat wordt op die manier opgevangen. En als het zou gebeuren dat oudere kindjes op elkaar zijn aangewezen dan is dat niet standaard bij elk kdv zo, want zoals gezegd: ik zie dat nooit gebeuren.
Daarnaast vind ik het erg leuk voor de kindjes, dat verschil in leeftijd. Joas wordt lekker bemoederd door de wat oudere kindjes, en hij leert erg veel van hen :thumbup: Ik heb bewust gekozen voor een verticale groep, moet er niet aan denken dat Joas heel de dag met alleen maar beebies zit. Maar goed, dat is maar net wat je zelf liever hebt.
Mijn kdv kost 5,05 per uur en een dag is 10 uur lang, ongeacht hoe laat je je kindje brengt of haalt. Wat je terug krijgt hangt van je inkomen af, op de site van de belastingdienst kan je een proefberekening doen, daar heb je misschien wel iets aan.
Hier gaat veron nu naar de gastouder maar is het eerste jaar naar het kdv geweest.
De kosten bij ons waren ook 6,10 per uur. En dan halve of hele dag afnemen.
Veron zat op een kdv waar ze wel een baby groep hadden en hier moest ik er niet aan denken dat de wat groteren over de kleintjes heen banjeren…nu hij wat groter is vind ik dat een minder probleem.
Voor de precciese terug gave kan je op de belastingdienst kijken.
Ons zoontje (bijna 3) gaat al ruim 2 jaar naar het kdv (1 dag) en sinds de zomervakantie ook naar een psz (2 ochtenden). Het kdv vind hij prachtig, lekker de hele dag spelen. Bij de psz leert hij veel meer. Ze zingen veel liedjes en zijn taalontwikkeling is met sprongen vooruit gegaan. Hij vind het daar ook erg leuk. Als het qua tijd voor jou niet zo uit maakt, zou ik aanraden om naar de psz te gaan. Dat is ook een goede voorbereiding op de basisschool en bovendien krijgt hij dan al wat vriendjes en vriendinnetjes in de wijk (bij een kdv zitten ook veel kindjes waarvan de papa of mama in de buurt werken). Succes met de beslissing! :-*