Enige meisje groep 2

E.va is na de zomer als enige meisje in groep 2 gekomen.

Ze zit wel in een combinatieklas van groep 1 & 2 maar heeft helemaal geen vriendinnetjes van haar leeftijd. De meeste meisjes zijn zeker een jaar jonger en dat vind ik op zo’n jonge leeftijd behoorlijk verschil maken!



E.va lijkt er zelf niet zo mee te zitten maar ik hoor wel geluiden van haar dat ze vriendinnetjes mist die op hetzelfde niveau qua spelen zitten. ook heeft ze geen aansluiting bij de andere meiden van groep 2 als ze op maandagmiddag samen in 1 klas zitten, dan zit ze vaak alleen aan een tafeltje. Heel sneu want het is zo’n lieve, spontane meid!



Ik wil het eigenlijk nogmaals bij de juf aankaarten maar toen ik er begin van het schooljaar iets van zei, dat ik het vreemd vond dat ze daar niet over na hadden gedacht, wuifde juf dat weg onder het motto “Er zitten genoeg pittige dametjes in groep 1, daar kan ze ook prima mee overweg!” Toch vind ik dat geen argument. Ik vind dat ze beter hadden moeten opletten bij de samenstelling van de nieuwe groepen na de zomer. Ik vind het echt wel zielig voor haar.



Ik moest het alleen even kwijt. Ik ben wel van plan nog even een gesprek aan te gaan hierover maar we kunnen er eigenlijk niets meer aan veranderen… in groep 3 komen de meiden allemaal wel weer bij elkaar maar dan vind ik het zo jammer dat die meiden elkaar al zo goed kennen en E.va niet :frowning:

Wat ontzettend balen Kaar…

Ik vind het ook erg raar van de school dat ze daar verder geen rekening mee hebben gehouden. Zijn haar vriendinnetjes van vorig jaar naar de andere combi-klas gegaan? Ze hadden daar toch op z’n minst een verdeling in kunnen maken…

En dat er genoeg “pittige dametjes” in groep 1 zitten, zegt natuurlijk ook helemaal niets. Niet alle kinderen spelen met jongere en/of oudere kinderen. Sebastiaan heeft vanaf het begin af aan amper naar z’n leeftijds genootjes gekeken. Speelt alleen maar met de oudere jongens, maar ook dan moet je natuurlijk maar net aansluiting vinden.

Als ik jou was, zou ik het toch nog een keer aankaarten op school. Het moet natuurlijk wel leuk blijven om heen te gaan.



:-* :hug: Heleen



(PS heb nog hydrofiele doeken liggen, wil je er nog een paar? )

Ik zou denk ik om een overplaatsing vragen.

Je kan natuurlijk niet verwachten dat er een paar meisjes bij haar in de klas worden gezet, maar haar overplaatsen is best een optie lijkt me.



Ik vind het ook heel raar van school hoor, groep 2 is juist wel de leeftijd dat ze echt vriendjes krijgen die lang blijven. Mijn zoontjes spelen allebei nog steeds met de kindjes waar ze in de kleuterklas al mee speelden. In groep drie kwamen daar wel een hele sloot nieuwe kinderen bij, maar daar spelen ze duidelijk minder mee.

Oh, wat sneu, daar zou ik ook heel verdrietig van worden.

En stel dat ze nu wel een paar leuke groep 1 vriendinnetjes krijgt, dan raakt ze die dus alsnog volgend jaar weer kwijt?

Lijkt me dan ook geen goede oplossing voor de lange termijn.

Hopelijk kun je alsnog iets regelen met school…

Zit ze niet in het zelfde groepje als groep 1? want waar zijn die dan gebleven.



Ik zou het persoonljik oko raar vinden geloof ik en een jaar kan (hoeft niet) grote verschillen geven.

Dan ben ik ws alleen, maar ik vind dat je het even de tijd moet geven.



leeftijd maakt echt niet zo heeeel veeeel uit, Aniek speelde als kiene 5 jarige net zo makkelijk met kiene 4 jarigen.

En je weet ook nooit hoe de samenstelling het jaar erop zal zijn.

Blijven er bv een paar zitten, gaat zij door naar groep 3, dan is de samenstelling ook weer anders.



Je schreef het berichtje toen school net goed een maand bezig was, daar kun je dan toch nog niets van zeggen?



Aniek is naar een groep 3 gegaan waar ze als het ware als enige meisje uit de vorige groep opnieuw moest beginnen.

Ze is net 6 geworden en er zitten kindjes in de klas die nu nog 6 moeten worden (erg veel die in november en december pas 6 worden) en ook kindjes die al weer bijna 7 worden en echt… dat verschil merk je niet hoor.

Het is gewoon opnieuw wennen, maar dat zal jaarlijks blijven.

Kinderen verhuizen, doubleren enz.



Aniek haar beste vriendinnetje uit groep 2 vorig jaar, iets ouders als zij, doet groep 2 nog een keer en dus is die ook niet meer.



Als ze nou over 3 a 4 maanden nog steeds geen aansluiting vind, ja, dan kan je daar wat mee proberen te doen, maar met net een goede anderhalve maand op school? :shifty: :think:

Ja ik besef me wel dat we nog maar anderhalve maand bezig zijn maar ik pik duidelijke signalen en ook verdriet op van E.va Toen ze in groep 1 kwam was ze ook het enige meisje, de rest was allemaal een jaar ouder. Daar speelde ze wel mee maar ik vond het wel een heel verschil. Op 4 jarige leeftijd spelen ze nog veel naast elkaar ipv mét elkaar.

Ik vind leeftijd wel heel veel uitmaken op lange termijn. Met sommige meisjes scheelt ze ruim een jaar. Op jonge leeftijd is dat een heel verschil in de ontwikkeling en fantasie. Als je 20 en 21 bent merk je dat niet meer.



En dat ze geen aansluiting vindt met de rest van de meisjes van groep 2 is heel logisch. Ze zit niet bij hen in de klas. Alleen 2 uurtjes op maandagmiddag als ze alle groepen 2 bij elkaar in 1 groep doen.



We proberen wel eens af te spreken met andere meisjes maar die hebben elkaar. Die wonen ook bij elkaar en wij wonen in het centrum in een niet kinderrijke buurt.



We hebben ook besloten het nog even aan te zien, het is geen grote ramp of zo maar we zien gewoon dat ze niet happy is. En soms kun je beter iets vóór zijn. Dus we houden vinger aan de pols en vragen een gesprekje aan met de juf. Niet om iets te veranderen persé maar wel om het aan te kaarten en de sugnalen door te geven. Dat alleen al is heel belangrijk.



Als ze naar groep 3 gaan, komen alle meisjes van groep 2 bij elkaar. Maar die meiden kennen elkaar al 2 kleuterjaren en E.va komt daar dan"nieuw" bij. Ik vind het gewoon jammer dat ze niet beter opgelet hebben bij de vernieuwde samenstelling van de groepen.

Er is namelijk 1 groep verdeelt over 2 andere en er zijn totaal 7 meisjes van groep 2 waarvan E.va in haar eentje in groep 2A zit :think:

Ik kan me echt wel voorstellen dat je er echt niet gelukkig mee bent - dat ze ook al in groep 1 het enige meisje was. Klinkt een beetje suf van die school.



Stom he dat van dit soort dingen je dan zo bezig kunnen houden, ook zo’n probleem waar je van te voren niet aan gedacht zou hebben.



Lasse zit ook in een combiklas en gaat wel om met jongens van groep 2 maar echt het spelen en ravotten doet hij toch meer met de jongetjes van groep 1. Ik zou er niet blij van worden als hij als enige jongetje nu in groep 1 had gezeten en als referentie alleen die van groep 2 zou hebben die bovendien over een jaar allemaal doorstromen en dan moet hij het van de jongetjes van een jaar jonger hebben zeker.



Ik zou daar ook zeker een onfijn gevoel bij hebben.

Ik zou het nog even aan kijken. Zijn er geen leuke jongetjes in de klas waar mee ze wil spelen.



Je zorgen over hoe het straks in groep 3 zal gaan zou ik nog even laten varen. Volgens mij wisselen vriendschappen nog zo vaak op die leeftijd.



Is er geen leuk sport of hobby clubje in de buurt zodat ze daar ‘vrouwelijk’ contact kan op doen

Ik zou het voor nu ook even aankijken. Op deze leeftijd spelen ze zowel met jongens als meisjes en oudere/jongere meisjes is waarschijnlijk ook geen probleem.

Ik zou het wel aankaarten voor volgend jaar als ze naar groep 3 gaat. De samenstellign van de groep die er dan komt is waarschijnlijk voor langere tijd en dan is het wel fijn als ze bij wat meiden zit natuurlijk.

wat suf van school. al ze toch volgend jaar weer bij elkaar komen, had haar dan meteen bij de meidengroep gedaan.



ik zou het ook niet leuk vinden als mijn meisje als enigste in een jongens klas zou zitten. wetende dat er nog een groep is met 6 andere meiden. ik denk dat een jongetje het ook niet leuk zou vinden om als enigste in een meidengroep zou zitten.



je doet toch andere dingen, echte meidendingen.

maar das mijn mening, een mams van een echt meisje meisje, die jommes maar stom vind :mrgreen:



ik zou in dit geval niet te lang wachten, en overplaatsing vragen voor na de eerstkomende vakantie :thumbup:

waarom als er nog een groep 2 is hebben ze dat niet evenwichtiger verdeeld? lijkt me ook niet leuk om als enige meisje in een klas met jongens te zitten en andersom

ze hebben elkaar toch een beetje nodig op emotioneel vlak en ook lekker spelen met de barbies of poppen doe je lekker met elkaar

veel jongens vinden dat stom

tygo niet hoor die speelt heel graag met poppen maar ja het is de leeftijd een beetje die daar dan naartoe groeit

en idd als ze volgend jaar bij elkaar gevoegd worden dan zal ze in een hecht clubje binnen moeten treden

het zou bij mij ook niet prettig voelen als ouder

maar ja het een kans geven is natuurlijk nooit weg… en misschien dat er nog een meisje binnen komt waaien omdat die van school wisseld ofzo?

ik weet niet hoe het werkt hoor

We hebben een gesprekje aangevraagd met de juf. Niet om te klagen maar om te vragen wat zij ervan vindt en of ze uit kan leggen hoe het zo gelopen is. Samen overleggen en misschien een oplossing zoeken. We zullen aangeven dat E.va verdriet heeft als ze thuis is en vaak verteld dat ze graag bij andere meisjes in de klas zou willen.

Maar we weten natuurlijk niet hoe ze bij juf in de klas is, dat krijgen we dan wel te horen.



Wordt vervolgd…

Ach jee zeg wat sneu voor dr.<br /> Al dr vriendinnetjes “kwijt”.

Ben benieuwd hoe het gesprek gaat en wat voor reden erachter steekt?

Wanneer heb je het gesprek?

Dikke :hug: voor E.va :-*

Ik lees dit nu pas, maar heb je het gesprek al gehad? Een vriendin van mij heeft hetzelfde probleem, die is dus nu een middenkleuter en is het enige meisje in groep 1. En de meisjes die vorig jaar bij haar in de combiklas zaten zijn allemaal verdeeld over andere groepen, ook echt heel knullig gewoon :roll:



Hier hebben we het probleem niet gelukkig. Maar ik lees van sommigen hier dat het toch niet uitmaakt en dat meisjes ook met jongens spelen. Ja natuurlijk doen ze dat, maar er is een wezenlijk verschil tussen jongens en meisjes, ook al op 4 jarige leeftijd! Ik hoor en zie het zo vaak op school, meisjes zijn al echt vaak van die kleine dametjes en hebben al echt meidengedrag (weet niet goed hoe ik dat moet omschrijven). Ze maken ook al vaak vriendinnetjes voor langere tijd. Tuurlijk zijn ze flexibel en als een vriendinnetje blijft zitten of naar een andere groep gaat dan zie je wel eens dat het contact wat verwatert, dus in die zin wisselen de vriendschappen makkelijk. Maar een meisje heeft wel een meisje nodig in haar klas vind ik, van dezelfde leeftijd dan wel te verstaan! Want ja een jaar verschil is op deze leeftijd een heleboel :hand:



Succes en ik hoop dat Eva snel een leuk vriendinnetje/klankbord in haar groep krijgt :thumbup:

Ik ben zo benieuwd hoe het gesprek is gegaan.

Het is zo belangrijk dat je meisje goed in haar vel zit op school. en ook vriendschappen zijn superbelangrijk.

M.ilou heeft nog steeds 2 vriendinnen en een vriendje vanuit groep 1. Dat was vanaf het allereerste begin dikke mik. Het is juist belangrijk dat de aansluiting vanaf het begin wordt gemaakt.



sterkte ermee en :hug: van mij

Nou ja zeg wat stom.

Hoe is het gesprek gegaan Karin?



Is je meisje naar de andere klas overgeplaatst?

Oh slecht van me, helemaal niet meer gekeken hier!



Nou we hebben een goed gesprek met de juf gehad. Ze heeft uitgelegd dat E.va nu alleen is doordat 1 meisje van groep 2 ging verhuizen en een ander meisje, welke in groep 2 zou moeten blijven van de juf, toch naar groep 3 is gegaan op aandringen van de ouders.

Ze was het ermee eens dat het niet leuk lijkt voor E.va dat ze het enige meisje is in groep 2 maar dat juf daar weinig van merkt, ze heel leuk speelt met mondige meiden van groep 1 en dat ze van juf soms extra taakjes krijgt omdat ze al zo groot is en juf goed kan helpen. Dat is natuurlijk heel mooi maar we willen niet dat ze op deze manier “bijzonder” wordt gemaakt. daar maak je geen vrienden mee vinden wij.



We moeten nu als ouders (nouja, dat komt dan op mij neer :wink: ) ervoor zorgen dat ze ook eens afspreekt met meisjes uit de andere groepen 2.



En ik moet zeggen dat het tot nu toe heel goed gaat. E. vindt het geweldig op school en is niet meer zo sneu. Ze is ook wel geliefd bij veel kinderen en dat is wel fijn.



Benieuwd hoe het volgend jaar gaat! Want dan zit ze in groep 3 met allemaal kinderen van haar leeftijd. Ik als moeder, zie daar wel naar uit eelrijk gezegd.

wat fijn dat het zo goed gaat :thumbup: