Engels vs Nederlands

Omdat ik even niet weet of dit nou een discussie is, plaatst ik hem hier even.

Zijn er meerdere mensen die niets hebben met nederlandse liedjes en zich beter kunnen vinden in Engelse liedjes.

Dit kan ik ook zo vragen: Zijn er mensen die andere taal liever hebben in liedjes dan Nederlands?

Zal uitleggen:

Ikzelf heb echt niets aan nederlandse liedjes. Er zijn maar 2 nummers die ik in het nederlands heel erg mooi vind. Ik luister maar kan me gevoel er gewoon niet in leggen. Ik vind dat eigenlijk vreemd? woorden zijn toch woorden of klinkt dat aan de manier van spraak en zang?

Ben heel nieuwsgierig naar reacties :slight_smile:

“vroeger” had ik dat ook, maar ik vind dat er de laatste jaren heel veel mooie nederlandse liedjes en artiesten zijn bijgekomen die echt zingen net als de engelstalige liedjes altijd al waren.

Ik hou dus absoluut niet van smartlappen van Andre Hazes enz.

Maar liedjes van Jan Smit, Nick & Simon, Jeroen van der Boom & Marco Borsato kan ik wel waarderen :wink:

ik heb ook niks met nederlandse liedjes, vind het gewoon niet mooi klinken!

Ik vind dat het engels veel meer mooie nuances heeft om iets te zeggen. Daarom vind ik doorgaans Engelse nummers ook mooier. Maar ik ben het eens met bovenstaande reactie dat het aanbod NL talige nummers wel enorm is verbeterd sinds een paar jaar.

Ik vind niet alle nl liedjes mooi maar ook niet alle engelse :think: Ik vind bijv. Marco super maar Fransje echt :sick:

@blue_fairy wrote:

Ik vind dat het engels veel meer mooie nuances heeft om iets te zeggen. Daarom vind ik doorgaans Engelse nummers ook mooier. Maar ik ben het eens met bovenstaande reactie dat het aanbod NL talige nummers wel enorm is verbeterd sinds een paar jaar.

Oja…

Vroeger ‘schold’ je klasgenoten uit… Jij luistert naar Jantje Smihit… Tegenwoordig wordt hij verkozen tot meest sexy zanger… Maar hij ziet er nog precies hetzelfde uit, maar dan 6met een paar PUIsTJEs.

\

Ik houd ook helemaal Niet van NEderlands talig…

Petuer typt me

e.

.

Ik denk dat het ligt aan wat voor muziek je luistert. Ik ben een Korn/slipknot/foo fighter fan, en kan me dat echt niet in het nederlands voorstellen. :think:

Tegenwoordig kan ik steeds vaker nederlandse liedjes waarderen.

Toch gaat mijn voorkeur naar engels.

Ik heb vaak het gevoel dat nederlandse liedjes over hetzelfde gaan.

Ik weet dat het niet zo is, maar ik krijg vaak het idee dat engelse liedjes alle onderwerpen aanhalen en nederlandse liedjes vaak over liefde gaan. Welke liefde dan ook.

Ik kan het tegenwoordig ook meer waarderen het nederlands - omdat er ook leuke ned muziek gemaakt itt het nivo smartlap zo’n dertig jaar geleden.

En sommige engelse liedjes zijn ook net zo goed bagger.

Ik vind bijv de versie van Guus Meeuwis van Geef me je angst echt heel mooi. Droomland vind ik ook een heel mooi liedje - andre hazes schreef het voor zijn destijds kleine zoontje.

Paul de Leeuw vind ik vaak heerlijk om naar te luisteren.

Maar ik hou ook van hele stevige engels talige muziek.

Weet je waar ik echt een beetje van gruwel - duitse slagers/slachers - brrrr en carnavalsmuziek :sick:

Ik vind de oudere nederlandse liedjes mooi om naar te luisteren.

Ook hou ik van de diepgaande teksten. Dus teksten waarin je niet direct hoort waar het over gaat. Heb ik trouwens ook met engelse liedjes.

Marco Borsato, Blof, Paul de Leeuw (niet mooi, maar wel gevoelig), en Guus Meeuwis natuurlijk :mrgreen:

En de heerlijke oude songs van Wim Sonneveld, Herman van Veen. En dan niet zo zeer om de muziek, maar wel om de mooie teksten, waarbij je een film in gedachten voorbij komt bij het horen van de tekst.

Dus al met al kan ik tegenwoordig meer met nederlandse liedjes dan vroeger. Maar ik heb dus helemaal niks met Frans Bauer en dat soort smartlappengejengel. Dat komt omdat mijn ouders dat heel graag luisterden. Het herinnert mij aan mijn jeugd en dat voelt niet zo heel prettig… Ik ga het graag uit de weg :wink:

@Nefarious wrote:

Ik denk dat het ligt aan wat voor muziek je luistert. Ik ben een Korn/slipknot/foo fighter fan, en kan me dat echt niet in het nederlands voorstellen. :think:

:lol: :lol: Beeld wat ik daarbij krijg heeft ook zeker geen hitpotentie :mrgreen:

@Nicje wrote:

Hier sluit ik me bij aan.

Verdronken Vlinder bijvoorbeeld van Boudewijn de Groot is gewoon zo’n ontzettend mooi nummer.

Het nederlandstalig van nu, tja, je moet er van houden. Ik vind artiesten zoals Marco Borsato toch vrij commercieel wat zich ook op hun muziek uitstraalt. Maar dat is mijn mening.

Mijn voorkeur gaat toch uit naar engelstalige liedjes.

@Nicje wrote:

Ook hou ik van de diepgaande teksten. Dus teksten waarin je niet direct hoort waar het over gaat. Heb ik trouwens ook met engelse liedjes.

Marco Borsato, Blof, Paul de Leeuw (niet mooi, maar wel gevoelig), en Guus Meeuwis natuurlijk :mrgreen:

En de heerlijke oude songs van Wim Sonneveld
, Herman van Veen. En dan niet zo zeer om de muziek, maar wel om de mooie teksten, waarbij je een film in gedachten voorbij komt bij het horen van de tekst.

Dus al met al kan ik tegenwoordig meer met nederlandse liedjes dan vroeger. Maar ik heb dus helemaal niks met Frans Bauer en dat soort smartlappengejengel. Dat komt omdat mijn ouders dat heel graag luisterden. Het herinnert mij aan mijn jeugd en dat voelt niet zo heel prettig… Ik ga het graag uit de weg :wink:

Herman van Veen mag je laten van mij, maar Wim Sonneveld, geweldig!!!

Maar ook andere Nederlandstalige “betere” (dat klinkt wat arrogant, sorry :oops: ) liederen vind ik geweldig.

Liederen zoals de oude school, of het dorp, oktoberkind, en alles van Annie MG… Geweldig.

En ik vind als inwoner van Drenthe Daniel Lohues (van Skik) ook super :thumbup:

Vergeet Bram Vermeulen niet Lydia :thumbup: We hebben best veel goeie nederlandse tekstschrijvers hoor.

:thumbup: En Willem Wilmink!

Ik luister dus echt helemaal niet naar tekst.

Ben ook heel slecht in meezingen :oops:

Maar over het algemeen houd ik meer van engelstalig dan van nederlands.

Ik geef dus echt niks om Frans, Jan, Nick en de rest, dat vindt ik toch al gauw hetzelfde klinken.

Maar Van Dik Hout, Marco, De Dijk enz vindt ik wel weer mooi.

Oh ja, en carnavalsmuziek natuurlijk :mrgreen:

Mij gaat het toch vaker om de melodie dan om de tekst, vandaar dat ik nu heerlijk zit te genieten van de top 2000 op radio 2 :lol: