engels leren

in feb vertrekken we weer naar afrika. ik weet dat nano’s vader er nu al tegenop ziet dat hij nano niet kan verstaan (en dat kan ik me ook wel voorstellen).

Wat zou ik kunnen doen zodat nano tegen die tijd toch wel een paar woordjes engels spreekt? Hij kijkt al Dora, dus tellen in engels en ‘yes we didi it’ en de zeer bruikbare zin: yummie yummie delicious zitten er wel in. Van de tel gesprekken met zijn papa kent ie hello how are you en bye bye, maar ietsje meer zou toch leuk zijn.

Hij is niet zo heel happig om filmpjes in het engels te kijken, zeker niet als ie ook weet dat ze in het nederlands zijn. maar misshcien heeft iemand leuke andere ideetjes om hem een beetje bekend te maken met het engels, of dvdtjes die ie allicht wél leuk zou vinden in het engels?

iemand misshcien ervaring met musty of hoe die engels-voor-kinderen-cursus ook heet? zou ie daar te jong voor zijn?



Het viel me vorig jaar op dat ie het engels wel gewoon begrijpt (toen iig), ik sprak na een tijdje ook meestal gewoon engels tegen hem en dan was dat eigenlijk geen probleem.

je hebt van Disney tijdschrift…magic disney geloof ik dat het heet



misschien een idee



jill leert veel van engelse tv programma;s

Ik weet niet of je in de buurt van Ede, Arnhem, Utrecht of Nijmegen woont maar daar worden engelse peuterlessen gegeven. Maar dat is wel prijzig en of hij daardoor genoeg engels kent in februari om met zijn vader te communiseren vraag ik me af. Op de site van bilingualkids kun je daar meer info over vinden.



Een leuke kinderserie in het engels (is volgens mij wel te verkrijgen op dvd) vind ik Pocoyo. Op youtube kun je daar wel filmpjes van vinden zodat je kunt kijken of dat wat voor Nano is.

mickey mouse clubhouse in het engels kijken

zelf thuis een tijdje wat engels tegen hem praten?? :think:

Mijn hub zijn familie komt uit m.alta en daar spreken ze buiten de eigen taal ook engels. Sm zette gewoon altijd de kinderprogramme’s van bbc aan en zo leerde hubbie engels! :smiley: Toen had je nog geen Dora’s en Diego’s maar dat werkte toen prima :smiley:

cbeebies aanzetten(kinderkanaal van BBC… ) ik heb daar zelf als kind heel veel van geleerd!

muzzy mischien?? :think:

Ik zou idd gewoon zelf wat actiever woorden benoemen. Ik ben een kletskous, vertel altijd alles wat ik doe “zo dan ga ik nu koffie zetten”. Dat soort dingen, en dan gewoon eerst een keer in het NL en dan in het ENG.

Ik merk idd dat ze wel heel snel leren op deze leeftijd. Lente telt ook tot tien in het engels, benoemt kleuren, let’s go up, en ze rent door de winkelstraat “let’s go!” :mrgreen:

bepaalde tijdstippen engels praten, bv de hele middag, en s mrogens en avonds gewoon nederlands! hij pikt dan vanzelf wat op!!



het kan zijn dat ze dan nederlands en engels door elkaar gooien, maar dat lost zich vanzelf op op de langer termijn.



ik had al een paar keer kinderen in de klas die tweetalig werden opgevoed! een alleenstaande moeder doet dit op deze maneir! en het ging perfect!

Fiep, ik zou proberen Nano wat praktische zinnen aan te leren. En verder zal hij wel een deel oppikken als hij in Oeganda is.



Wij wonen voor een jaar in Engeland en mijn zoon gaat naar de creche en spreekt nu dus twee talen.

Hij is net zo oud als Nano (ik heb ooit heeeeel lang geleden eens wat gepost in het december '05 topic).



Het duurde wel even voordat hij het oppikte, in het begin was het erg verwarrend en sprak hij juist minder.



Tjip kijkt thuis altijd engelstalige DVD’s :thumbup: en als ik Engels tegen hem praat, praat hij ook in het Engels terug. Hij weet trouwens ook het verschil tussen Engels en Nederlands (zo kunnen we dus van ieder woordje vragen wat het in het Engels c.q. Nederlands is).



Het neefje van mijn man wordt ook tweetalig opgevoed en zijn moeder spreekt NL en Engels door elkaar en dat gaat wel goed (ze komt zelf uit India, dus voor haar ook de tweede en derde taal). Maar het schijnt niet altijd goed te gaan als 1 persoon twee talen tegen het kind praat.



Ik heb ook even gekeken op bilingual kids site, jammer dat het niet in het noorden wordt gegeven, want wij zijn nog op zoek naar een manier om zijn verworven vaardigheden volgend jaar (als we dus weer terug zijn) in stand te houden.

Mijn schoonmoeder had bedacht om via een oproep een familie te vinden die Engels spreekt en dan eens in de zoveel tijd daar te gaan spelen. Ik weet nog niet of ik dat zelf zo’n goed iedee vind :think:

Wij doen het op deze manier ( maar dan met marokkaans) . We zeggen de zin eerst in het nederlands. “kom we gaan naar boven”. En dan zeggen we het twee keer in het marokkaans.



Vind hij niet verwarrend.

Een leuke kinderserie in het engels (is volgens mij wel te verkrijgen op dvd) vind ik Pocoyo


Dat wilde ik ook zeggen, Pocoyo! Er wordt namelijk op een hele simpele manier verteld wat je ziet gebeuren. Laura vindt het hartstikke leuk, (wij kijken het in het Spaans op youtube), en ze heeft er ook aardig wat van opgepikt.

En verder, tja, eigenlijk geen andere mogelijkheid dan de taal gewoon blijven aanbieden, en de makkelijkste manier is natuurlijk filmpjes op dvd.
Misschien kun je het ook gewoon aan Nano uitleggen, dat hij straks ergens naartoe gaat waar de mensen Engels spreken, en dat hij dat ook kan leren.

Oh ja, als laatste tip, vrienden van ons hebben de Comfy (spelcomputerachtig iets voor kinderen - het is een speciaal toetsenbord wat je op je gewone pc moet aansluiten geloof ik), die kun je instellen in iets van 6 verschillende talen. Ik heb hem zelf nooit geprobeerd, maar hun dochtertje is er helemaal gek van (heeft ze voor haar tweede verjaardag gekregen), en heeft op die manier ook wat Spaanse woordjes geleerd.
-> dan wel meteen vanaf dag 1 in het Engels gebruiken he, want als hij doorheeft dat het ook in het Nederlands kan, zal hij vast geen Engels meer willen

Ik vind de tips van Puk en Samara wel goed - gewoon zelf thuis meer tweetalig opvoeden.



Ik denk dat hij daar het meest van leert. Het is ook gewoon praktisch - toepasselijk in zijn eigen leefomgeving enzo.

ik vind tweetalig opvoeden echt iets te ‘zwaar’ voor wat ik voor ogen heb eigenlijk.



Tweetalig opvoeden valt of staat (imho) bij een goede aanpak daarvan. mijn engels is niet vlekkeloos, en dat vidn ik een groot nadeel, om er maar eens een te noemen.



Ik zou het fijn vinden als ie een paar woordjes spreekt tzt en dat ie een paar simpele dingetjes begrijpt.



Ik lees nu af en toe de engelstalige boekjes voor die ik uit oeganda heb meegenomen (sowieso heelleuk want ook een beetje afrikaanse verhaaltjes en zo), en dat vindt ie momenteel helemaal leuk.



zit nu in ander venstertje pocoyo te kijken, dat ziet er wel leuk uit. iemand idee waar ik het kan kopen? Bol heeft alleen boekjes, en verder kom ik iig op inet zo 123 niet veel verder.

En dacht misshcien om cars maar eens aan te schaffen. daar is ie helemaal gek van, dus als ik um dan in het engels koop (of iig tegen hem doe alsof er geen nl op zit (goede tip meijs), dan hoort ie ook wat meer nl’s.



Maar dus de grote vraag: waar kan ik die pocoyo kopen???

En tweetalig opvoeden doe je ook het beste niet alleen, 't is altijd beter dat bijv. de éne ouder de éne taal spreekt en de andere ouder de andere taal en niet door elkaar want dan gebeurt het vaak dat het kind niet meer weet welk woord bij welke taal hoort.

Ze kunnen het wel uit elkaar houden als ze ook de personen uit elkaar horen en dan snappen ze dat die taal bij die persoon hoort en die andere taal bij de andere persoon.

In jouw geval kun je dat nu moeilijk gaan toepassen maar je kunt wel bijv. een beste vriendin ofzo inschakelen (éénder wie, iemand die Nano veel ziet) en diegene kan dan engels tegen hem praten ofzo? :think:

Het lijkt me idd fijn voor Nano’s vader dat hij kan comunniceren met zijn zoon, misschien moet je het omgekeerd aanpakken en volgt zijn vader nederlandse lessen? :think: :mrgreen: :wink:

Haha Fiep, hier ook Cars in het Engels!



Kun je met Nano niet wat alledaagse dingetjes oefenen? Dat je hem bijv 's ochtends vraagt wat hij wil voor ontbijt in het Engels etc. Dat zijn nl de eerste zinnetjes/woordjes die Tjip leerde. Heel praktisch, weewee toilet, breakfast etc.

dank voor de tips!



ben nu op ebay maar aan het bieden op pocoyo, want hier verder nergens te krijgen (of in ned, maar dan sla ik de plank een beetje mis natuurlijk :smiley: )



En simpele zinnetjes zal ik hem wel gaan aanleren. Hij weet ook al wel een paar simpele dingetjes in luganda (slaap lekker, hoe is het, gezondheid). het komt vast allemaal goed, en anders tolk ik wel een eind weg!

Fiep, Heb je hier wat aan? http://www.tv.be/programma/pocoyo



Videorecorder aan en klaar! :slight_smile:

Oeps, zal wel nagesynchroniseerd zijn bedenk ik me nu… :wall: