Ene borst geeft opeens weinig melk meer , wat te doen?

Ik heb even een probeempje: Mijn ene borst geeft weinig melk meer, terwijl de andere nog genoeg geeft.

Ik weet ook niet precies hoe het komt, mss. door de warmte, of te weing gedronken.

Ik biedt altijd alletwee aan , aan mijn zoontje van 6,5 maand.

Hij is nu wel gefrustreerd als hij eraan moet drinken. Het duurt even voor er wat komt, maar er komt maar weinig uit ook…

Hoe kan ik dit het snelst oplossen? Ik heb hem al vaker aangelegd, maar als hij zo weinig eruit weet et krijgen, dan loopt der productie ook niet echt meer op. Ook heb ik 2 x tussendoor gekolfd, maar daar kwam ook weinig uit.

En ik wil het voorlopig nog blijven geven.

Hebben jullie tips?

Hier ook gehad gedurende een week. Toch veel blijven aanleggen en tussendoor proberen te kolven en zelf veeel drinken. Bij mij hing het samen met de ongi die er voor de 1e keer doorkwam.

Na een week ploeteren gaf ik weer te veel en kon ik 's ochtend een kant extra afkolven gedurende 2 dagen.

Veel borstvoedende moeders hebben de ervaring dat één borst meer melk produceert dan de andere borst. In principe hoeft dat geen probleem te zijn. Als de het aantal voedingen, de groei en de plas- en poepluiers okee zijn en het kindje is tevreden en alert, dan wordt de mindere productie van de ene borst blijkbaar goed gecompenseerd door de beter producerende borst. Ik kan me voorstellen dat het inderdaad wel wat lastig wordt als je kindje het er niet meer zo mee eens is en niet graag meer aan de ‘mindere’ borst drinkt :frowning:

Uit je bericht leid ik af, dat het een tijdje duurt voordat de melk toeschiet, waar je kindje vervolgens gefrustreerd van raakt en die borst eigenlijk niet meer effectief leegt. Daardoor kun je qua melkproductie in een neerwaartse spiraal terecht komen (de hoeveelheid melk die vrijkomt en wordt gedronken wordt geleidelijk aan minder, waardoor er uiteindelijk ook minder melk weer wordt aangemaakt). Een goede toeschietreflex heeft dus indirect een positieve invloed op de melkproductie. Wat je zou kunnen doen, is voor het voeden aan die borst gebruik maken van Syntocinon neusspray om de toeschietreflex te bevorderen: Bv.com-Syntocinon. En wellicht kun je met deze tips om het kolven te vergemakkelijken (maar die vast ook wel bij het voeden zijn toe te passen) uit de voeten: Bv.com-Hoe kolf ik genoeg melk.

De meest effectieve manier om de melkproductie een boost te geven is idd door je kindje vaker te laten drinken, zeker als de mindere borst voor een bepaalde tijd consequent als eerste wordt aangeboden en daardoor steeds optimaal wordt leeggedronken (hoe leger de borst, des te sneller en des te meer melk er weer wordt aangemaakt). Je zou eens kunnen kijken of je zoontje momenten heeft waarop hij die borst wel zonder problemen accepteert? Bijvoorbeeld tijdens een late avondvoeding als hij nog half slaapt? Dat truukje haalde ik op een gegeven moment met mijn zoontje uit, zodat mijn mindere borst toch nog even een extra stimulans kreeg :wink:

Of misschien proberen of en op welke momenten hij in is voor wisselvoeden (wellicht vindt hij het rond het avonduur prettig om te clusteren)? Als hij klaar is met de ene borst, bied je de andere aan. Is hij daar klaar mee, dan weer terug naar de ene. Zo kun je in plaats van één of twee borsten wel vijf of zes borsten per voeding geven.

Sommige moeders slagen er in om hun kindje te foppen door hem na het voeden aan de favoriete borst in diezelfde houding door te schuiven naar de minder favoriete kant. Dat zou bijvoorbeeld met deze voedingshouding kunnen: Bv.com-Doorgeschoven houding.

Tussendoor kolven is inderdaad ook een goede stimulans voor je melkproductie.

Graag wil ik nog even reageren.

Bedankt voor de goede tips!

Inmiddels is het weer helemaal goed gekomen! Ik heb een paar keer gekolfd tussendoor, maar hoe weinig daar ook uitkwam, toch heeft het voor extra stimulans gezorgd.

Ik heb nu dus weer genoeg. Wat heerlijk dat je dat zo samen met je kindje op kan lossen.

Borstvoeding geven is heerlijk! :smiley: