ene bilplooi lager dan de ander

Dit constateerde de cb-arts vorige week bij F.elicia, maar ze zei erbij dat ze daar tegenwoordig niet meer voor worden doorgestuurd… Haar knieholtes zitten wel op gelijke hoogte en de voetjes ook. ‘Anders zou je denken dat de heupjes niet goed zijn’ zei ze er nog bij. Ik heb er toen dan ook genoegen mee genomen, maar het blijft maar in m’n hoofd zitten nu… Ben er niet gerust onder :shifty:

Heeft iemand hier ervaring mee??

Mijn zus had hetzelfde met haar kleine, bij haar zoontje hebben ze er niks aan gedaan.

Ze had zelf dit ook als baby, en zij heeft wel in een beugel gelegen, niks mis mee hoor, het is maar tijdelijk…

Maar kan me voorstellen dat je je zorgen maakt hoor, sterkte in ieder geval :hug:

Hoi

Ons ventje had dat ook.

Dus ik werd doorgestuurd naar de KA, en er werd een echo gemaakt om te kijken of zijn heupjes niet scheef waren ofzo.

Niks aan de hand hoor, was gewoon vet :wink:

De KA zei nog dat dat wel vaker was bij “struisere” baby’s :mrgreen:

Ben Nederlandse die in Belgie woont… heb echt nog dagen genoten van dat woord! Ons ventje is een struise baby :inlove:

Groetjes, Marieke

Onze meid had ook een beetje een asymmetrische bilplooi. Ze is niet doorgestuurd, omdat de heupjes heel soepel waren en de rest er allemaal goed uit zag.

onze dame had ook een assymetrische bilplooi, plus heupdysplasie in de familie en dus wel doorgestuurd (heeft nu een spreidbroekje).

Voor zover ik weet, wordt het de komende maanden af en toe nog eens weer gecheckt, dus als ze dan alsnog reden zien om je door te verwijzen kan het dan alsnog. Mocht je familie hebben die t heeft, geef het dan even aan, is wel belangrijke info.

Nana, bij jouw neefje wel apart dan, als zn moeder het heeft gehad zit t toch echt in de familie :think:

Hopelijk is er gewoon niets aan de hand :thumbup:

@mereltje85 wrote:

onze dame had ook een assymetrische bilplooi, plus heupdysplasie in de familie en dus wel doorgestuurd (heeft nu een spreidbroekje).

Voor zover ik weet, wordt het de komende maanden af en toe nog eens weer gecheckt, dus als ze dan alsnog reden zien om je door te verwijzen kan het dan alsnog. Mocht je familie hebben die t heeft, geef het dan even aan, is wel belangrijke info.

Nana, bij jouw neefje wel apart dan, als zn moeder het heeft gehad zit t toch echt in de familie :think:

Hopelijk is er gewoon niets aan de hand :thumbup:

even alleen reageren op je vetgedrukte stukje: het is idd wel ërfelijk"maar er zitten meer factoren aan vast natuurlijk.

hier zei de othopeed dat het voornamelijk voorkomt bij meisjes, die het eerste kind zijn. en als de moeder het dan ook heeft gehad, wordt er bijna altijd onderzoek naar gedaan.

voor alsnog zou ik me geen zorgen maken. Als de heupjes verder goed soepel zijn, en de knietjes op gelijke hoogte zitten, is er (naar mijn idee) geen reden tot zorg! en wat al eerder gezegd is, ze houden het vanaf nu wel extra in de gaten hoor meid!

Ik was al even aan het neuzen geslagen en las dat het idd ook erfelijk kan zijn. Ikzelf heb het niet, ook niet in de familie, maar mijn schoonmoeder en schoonzus hebben beide 1 heup hoger dan de ander, zou het op die manier ook erfelijk zijn of alleen via mij?

Heb m’n fysio er ook even over gemaild…nou terwijl ik zit te typen belt ze me net terug! Advies gekregen om toch verwijsbrief bij de huisarts te vragen voor een echo, want het hoeft niets te betekenen, maar omdat haar knieholtes en voetjes wel gelijk zijn hoeft ook niet te betekenen dat er niets aan de hand is, en dan kon ze beter nu een spreidbroekje dan als ze 6 maanden is, gezien ze dan veel beweeglijker zijn en dat kon de ontwikkeling wel eens in de weg zitten… Heb vrijdag afspraak bij de ha gemaakt, hoop dat alles gewoon goed is!

Dank voor jullie antwoorden! :slight_smile:

ik hoop met je mee dat er niets aan de hand is, en zo ja, dan ben je er in elk geval lekker op tijd bij!

Altijd goed om dit soort dingen te laten controleren!

Over een maandje mogen wij ook, mijn meisje voldoet aan alle criteria die knipoogje noemt :wink: eerste kind, meisje en haar moeder (ik dus) had ook heupdyspl.

Ik hoop voor ons allebei :pray: dat alles goed is!

Mijn moeder vroeg destijds aan de arts: is het erg, dat ze een spreidbroek moet?? Waarop de arts zei: als ú het erg vindt, vindt zij het ook erg :wink:

Hier ook een echo gehad ivm fors bilplooi verschil.

Er waren geen aanwijzingen voor HD, maar nu moeten we volgende week met haar naar de orthopeed. Ben ook benieuwd of die verder nog iets vindt…

Hier had de kleine meid ook een a-symetrische bilplooi. “Niks om je zorgen over te maken” zei de cb-arts maar ik heb (heel eigenwijs) toch op een verder onderzoek aangedrongen.

Na de echo bleek alles inderdaad in orde. Maar ik ben blij dat ik het heb doorgezet. Ik ben nu gerustgesteld.

Ik ken genoeg voorbeelden (van heel dichtbij) van artsen die een vergissing hebben gemaakt. Als het om mijn kindje gaat dan speel ik liever op zeker.

hoewel wij 3 jongens hebben zijn onze heren alledrie voor een echo geweest met 3 maand.

Mijn moeder heeft ongelijke heupen en zou in huidige tijd in een spreidbroek geslingerd zijn. Ondervindt ook licht hinder van deze ongelijkheid.

Mijn broer heeft het in milde mate, niet zo erg dat er iets mee ‘moest’.

Alleen al met die gegevens werd ons geadviseerd die echo te laten maken en de ha schreef dan ook een verwijsbrief.

Bij onze jongste was er ook sprake van een ongelijke bilplooi, vervolgens kon de echoschopiste het niet allemaal netjes meten en moest het tig keer over… toen begon ik hem wel te knijpen, maar uiteindelijk viel hij binnen de marges :thumbup:

Maar als de knietjes ongelijk zijn en de benen zijn niet even lang, en er is een dubbele bilplooi, waar kan dat dan op wijzen?

Op HD (heupdysplasie) bijvoorbeeld.

Overigens was gelukkig met ons meisje alles ok, geen afwijkingen te zien op de echo! Kneep 'm wel even toen de echoscopiste zei dat ze even met de radioloog moest overleggen, maar dat was standaard bleek achteraf.

fijn dat je nu zekerheid hebt en dat er niets aan de hand is!