En weer moest ik janken..... stomme uien!

Ik vind het vreselijk, uien snijden! Mijn ogen zijn er erg gevoelig voor en na elk plakje moet ik naar buiten lopen om weer wat te kunnen zien. Ik loop dan echt te janken! :cry: Ik doe op deze manier rustig een half uur over het snijden van 1 ui :shock:

Een zonnebril helpt niet…

Heeft iemand een goeie tip?

O enne, ik heb een snijmachine maar het is met pellen al een ramp. Bovendien wil ik niet altijd mijn ui in heel kleine stukjes.

Alvast bedankt!

Ik kan daar dus ook zo slecht tegen :roll: Meestal liet ik mijn vriend de uitjes snipperen :wink: Maar nu heb ik van mijn schoonmoeder een "molenmesje"gekregen en dat is zo vlijmscherp dat ik er echt minder last van heb :dance:

ui eerst afspoelen met water, scheelt ook al wat.

Neus dichthouden :mrgreen:

Heb ook ooit eens iets gehoord van in een plastic zakje je ui doen, maar weet niet precies hoe of wat, dus daar heb je eigenlijk ook niet veel aan …

Heb even gegoogled en kwam wel leuke dingen tegen :mrgreen:

En ook dingen die elkaar tegenspreken, maar goed, misschien kan je nog wat uitproberen? En anders manlief de uien laten snijden!

Bij het snijden van een ui komt er een zwavelhoudende stof vrij. Deze komt in de ogen in contact met water en vormt er zwavelzuur. Het is daarom dat we beginnen tranen.

Een hele rits oplossingen doen de ronde:

• de ui pellen onder stromend water
  • het onderste stuk er af snijden
  • een heel scherp mes gebruiken
  • op een stukje brood kauwen
  • …

Leuk allemaal, maar niet echt afdoende.

Een oplossing die wel schijnt te werken is het dragen van een duikbril. De vraag is alleen of u dat er voor over heeft. Indien uw partner u betrapt in de keuken met een duikbril op uw hoofd zegt u maar dat het onze schuld is :slight_smile:

Er zijn echter wel degelijk methoden die kunnen helpen om het tranen te verminderen.

Het doel van al deze methoden is om de hoeveelheid gas die je ogen bereikt te verminderen.

Dit kan bijvoorbeeld door de ui te snijden onder een lopende kraan.

Niet zo milieuvriendelijk, maar de reactieproducten spoelen dan weg vooor ze je oog kunnen bereiken.

Je kunt de ui ook eerst eventjes in de koelkast of zelfs in de diepvries leggen.

Als de ui kouder is, gaat de reactie langzamer en komen er minder gasmoleculen vrij.

Je kunt ook een beetje (gedestilleerde) witte azijn op de snijplank gieten of de ui snijden vlakbij een brandende kaars.

Het schijnt zelfs te helpen om tijdens het snijden een boterham tussen je tanden te houden, die de opstijgende gasmoleculen tegenhoudt. Tenslotte kan het nog de moeite waard zijn om de wortel van de ui als laatste te snijden.

In dat gedeelte van de ui is namelijk extra veel allinase aanwezig.

met je tong uit je mond de ui snijden…helpt echt!

@mama van Teun wrote:

met je tong uit je mond de ui snijden…helpt echt!

:lol: wel een foto maken he !

gesneden kopen… echt, ideaal. Ik begin niet meer aan snijden, echt niet. En ja ik weet het, dat is duur…

Hahahaha, dat wordt dus uien snijden met een duikbril op en tong uit mijn mond! :lol:

Jemig, er zijn toch wel wat manieren die ik nog niet geprobeerd heb… dat ga ik eens doen! :thumbup:

Alvast bedankt, maar meer tips zijn welkom!

:stuck_out_tongue: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

hier houd ik de ui ook even onder stromend water

bij mij helpt het

pellen door de helft en dan weer even onder water en dan snijden

eens gehoord: kauwgum kauwen tijdens het schillen.

bak vol laten lopen met water en daar de uien inleggen voor het snijden…

Of … water in de je mond nemen… .niet doorslikken en dan snijden… combi is nog beter…

In een bak water en de mond vol water…( Heb echt EMMERS vol gesneden van die dingen.)

Mocht dit allemaal niet werken… dan is er maar 1 remedie…Iemand anders laten snijden… :mrgreen:

Ok, tot nu toe zijn dit de tips: (even een lijstje van gemaakt, kan ik het eens gaan testen)

1. Molenmesje (wat is dat eigenlijk? :think: )
  2. Eerst afspoelen onder kraan (doorsnijden en weer afspoelen)
  3. neus dicht houden
  4. Op een stukje brood kauwen
  5. duikbril dragen
  6. eerste even in de koelkast/ vriezer leggen
  7. Met je tong uit je mond snijden
  8. kauwgom kauwen
  9. Uien in een bak water, en water in je mond!
  10. Met de ringen meesnijden

En mocht dit niet werken, dan koop ik wel gesneden uien of mag mijn man het doen!

Ik heb bij V&D gewerkt en stond daar achter de unit soepen etc.

Dus uien snijden hoorde er zeker bij.

En dan staat het heeeeel vreemd als je met rood doorlopen ogen je zoveelste pannetje soep aan het maken bent :mrgreen:

De tip die ik kreeg is de manier van snijden aanpassen.

De ui zo door de midden snijden dat je met de ringen mee snijd.

Helpt echt. Het is lastig uitleggen, maar de meeste ‘sappen’ komen vrij met het door de midden snijden. Ik heb er nu echt geen last meer van.

Het water in de mond helpt ook hoor!

Een lucifer in je mond. Natuurlijk niet aan en met de zwavel aan de andere kant. De zwavel voorkomt dat je gaat tranen.

Ik had er ook altijd veel last van, ook zo erg dat ik naar buiten moest lopen om er weer vanaf te komen. :cry:

Met open mond :smiley: (tong hou ik wel binnen :lol: ) en NIET door je neus ademen. Dat werkt bij mij het beste.

En inderdaad een scherp mes gebruiken, hoe botter hoe meer tranen.

Ik heb er nooit last van amar ik kan mij nog levendig herinneren dat mijn moeder met een lichtblauwe duikbril op uien stond te snipperen in onze oude keuken :lol:

Werkte volgens haar toch echt het beste.

Geen idee trouwens waarom ik er geen last van heb en mijn man tranen met tuiten huilt, misschien de manier van snijden en de keuze van het mes (mijne is meestal scherper).

als je lenzen draagt voel het ook nauwelijks, tenminste dat had ik toen. Helaas kan ik geen lenzen meer verdragen… anders wist ik het wel!

@sensje wrote:

Een lucifer in je mond. Natuurlijk niet aan en met de zwavel aan de andere kant. De zwavel voorkomt dat je gaat tranen.

Deze oplossing ken ik idd ook. Ik doe het eigenlijk nooit en sta dus toch te tranen, maar mijn vriend doet het altijd als hij uien gaat snijden en hij traant nooit.

@Matsjo wrote:

1. Molenmesje (wat is dat eigenlijk? :think: )

Een molenmesje heet zo vanwege het logo dat erop staat- een molentje dus. Door dat dit mesje over het hele lemmet zeer dun is uitgeslepen snijdt het als geen ander. Het is alleen niet roestvast wat betekend, dat je soms lelijke zwarte strepen op je groenten ziet, en niet vaatwasmaschine bestendig!

Eigenschappen:

• Zeer dun uitgeslepen en daardoor zeer scherp

• Gemaakt van koolstofstaal, niet roestvast

• Makkelijk te slijpen op een steen of slijpstaaf

• Doordat het mesje langzaam roest, blijft het dun, ook als het een aantal keer geslepen is

Je kunt het bij de marskramer en online kopen. Uiteraard zijn er ook andere kookwinkels die het verkopen maar ik weet ff niet welke er bij jou in de buurt zijn :wink: