En wat nou als ze echt niet (meer) wil?!

Het leek goed te gaan met Saba en haar zindelijkheidstraining… maar nu is ze zo dol op het met het papiertje poetsen van d’r billen dat alles wat eraan vooraf gaat gewoon overgeslagen wordt met een luide “NEE” :roll: . Het stickersysteem is niet leuk genoeg, de wc wordt enorm genegeerd, en als ze boos wordt als ik haar luier verschoon en uitleg dat het op de wc heel leuk had kunnen zijn, dan kijkt ze me aan alsof ik van een andere planeet kom :mrgreen: . Oftewel… het is hier van een stijgende lijn naar terug naar af. Moet ik me nou zorgen maken, of is 2 jaar en 4 mnd. gewoon nog wat aan de vroege kant blijkbaar :think: ?

Ik zou het denk ik gewoon een tijdje negeren het hele zindelijk gebeuren.

Isabel had ook een tijdje dat het blijkbaar niet interessant genoeg was en ik te weinig energie om zoveel natte broeken te verschonen.

Toen kocht ik bij de H&M nieuwe onderbroekjes met prinsesjes erop en we zijn weer begonnen toen ze zelf zei geen luier meer aan te willen.

Nu gaat het :thumbup: .

Ik ben ook van mening dat het vrij jong is hoor, er zijn er vast bij die heel jong zindelijk zijn, maar volgens mij ligt het gemiddelde toch eerder bij 3 jaar. Geen zorgen maken dus!!!

Groetjes Alex

Toen Anne met 1.5jaar zindelijk was (1 maand) was het na die maand ook helemaal over. Totaal geen interesse meer erin. Wij hebben er toen helemaal geen aandacht meer aan besteed. Uiteindelijk kwam ze zelf weer aan dat ze moest poepen en plassen en ze is n u overdag een 3.5 maand helemaal zindelijk en is nu bezig met nachtzindelijkheid.

Dus even niks aan doen, het komt vanzelf weer…veel succes

Hier gaat het op en neer. Dan weer een poos is het potje/wc reuze interessant en dan ineens weken niet meer. Ik laat het maar, ik pas me aan aan haar tempo. Ik stimuleer wel, maar als ze niet wil, dan niet.

Loïs is trouwens bijna 3 :wink:

Ik ken geen volwassenen met luiers aan dus ik gok erop dat het (ooit :wink: nog wel) goed komt :mrgreen:

Sterkte :hug:

:lol: Eisblume… tja, da’s ook waar :wink: . Oké, bedankt voor de reacties. Laat ik me toch weer opjutten door ‘de omgeving’ :doh: :naughty: :mrgreen: . Geen zorgen dus. Komt vanzelf wel weer. Oké. Bedankt!

Niet dat ik tegen die tijd me daar niets van aan zou trekken :shifty: , maar ik las onlangs een stukje hierover in een Duits tijdschrift en de enige conclusie die ik daaruit kon trekken was dat er vanzelf een moment komt waarop ze van de luiers af willen, alleen is de een wat eerder dan een ander :mrgreen: .

Ze hadden overigens nog wel wat tricks zoals een katoenen onderbroek onder de luier aantrekken zodat ze sneller voelen dat het nat en vervelend is om niet naar de WC te gaan of vertellen dan luiers eigenlijk alleen voor babies zijn. Maar uiteindelijk gebeurt het alleen als het kind er klaar voor is en geen moment eerder :eh:

Hmm ik heb nu gemerkt dat het toch niet helemaal altijd zo gaat hoor. Finn en Mees zijn nu ook zindelijk, is eigenlijk binnen een week gelukt. Maar ze gaven het HELEMAAL NIET aan dat ze moesten poepen of plassen en vonden een poepluier ook helemaal niet vies. WC was niet interessant en potje ook niet meer. Terwijl ze van de zomer in hun blote kont steeds op het potje gingen poepen en plassen. Nu was alles NEE. Precies wat jij ook had Jassie. Als ik vroeg of ze op de wc of potje wilden plassen was het antwoord NEE, ikke klein, ikke luier plassen. :shock:

Maar toch vorige week begonnen met zindelijk maken. En nu niet met de luier aanhouden maar huppakee, luier uit en het potje in de kamer. En ze zijn zindelijk!! Zelfs snachts!!

Vorige week woensdag was het nog 1 groot drama, steeds in broek poepen en plassen. Donderdag ging al iets beter, vrijdag weer iets beter enz. Zondagochtend Finn even wat minder maar maandag weer supergoed. Vandaag zijn ze voor het eerst ergens anders op een wc geweest dus het gaat nu echt super.

Dus ik geloof niet zo in het feit dat ze het zelf aan moeten geven…dat was hier echt niet zo. Het interesseerde ze niets zolang ze die luier aan hadden!

Dus ik zou zeggen, gewoon luier uit en doorzetten!!

En gemiddeld drie is wel laat hoor. Vroeger waren ze allemaal voor 2 jaar zindelijk. Er zijn natuurlijk kindjes die het niet aan voelen komen maar ik wist gewoon dat ze dat konden ivm afgelopen zomer.

@Meike wrote:

…maar ik wist gewoon dat ze dat konden ivm afgelopen zomer.
Ja, nou, dat is dus precies het punt waar ik een beetje mee zit. Eigenlijk weet ik zo goed als zeker dat ze het kan, maar nu haakt ze af en tja… wacht ik dan af tot ze zelf weer wil of duw ik haar een beetje die richting in :think:. Als het aan Saba ligt wil ze nog jaaaaaren simultaan met Tosca verschoond worden :roll: :mrgreen: , maar daar is deze mams het nog niet zo mee eens :wink: . Ik denk dat ik een middenweg zoek. Ze mag het zelf aan gaan geven, maar als ze 2.5 is (da’s in januari) dan ga ik het toch zelf zachtjes afdwingen.

Niet om nou naar te doen :wink:

Maar “vroeger waren veel kinderen met 2 jaar al zindelijk” is leuk, alleen was het cijfer bedplassers ook veel groter dan nu.

Uit onderzoek is toch wel gebleken dat de "normale leeftijd om goed zindelijk te worden tussen de 3 en 4 jaar ligt… sommige uitschieters naar 5

Ik maak me dus niet zo druk, ze krijgt een luierbroekje aan, we vragen gewoon om het uur of ze moet plassen, soms moet ze, soms niet.

de ene dag blijft ze zo prima droog, de andere dag “vergeet” ze het en is ze es nat.

Het gaat steeds beter, maar stress is er niet.

Ze is 3… ze heeft nog even en ik laat me niet pushen door alle moeders die roepen dat hun kind met 2 al zindelijk was… leuk toch, heb ik alleen niks aan want die van mij is het niet en al 3… :mrgreen:

Hier net zo hoor. Ook 3 en nog niet zindelijk. Ze was ook hard op weg om zindelijk te zijn met 2,5 jaar maar toen gebeurde er allerlei voor haar ingrijpende dingen en was ze helemaal terug bij af. So be it, ik stimuleer haar wel door bv. zo’n leuke kikker waar ze dan haar handen mee mag wassen als ze op het toilet gaat maar ik dwing niks.

En ik ben er van overtuigd dat het vanzelf een keer goed gaat.

Hmm ja dat snap ik ook wel, het moet ook geen stressboel worden. Maar ik heb wel gemerkt dat als ze wat makkelijk aangelegd zijn :roll: ze het dan wel prima vinden die luier aan. Ik weet zeker dat als ik bij F&M niet gewoon de luier had afgelaten dat ze dan met 3 1/2 nog steeds in de luier poepten en plasten. En nu gewoon dag en nacht droog! Net alsof er gewoon even een knop om moest. Tja bij de een gaat dat vanzelf, maar niet bij elk kind. F&M hadden gewoon de stap van; luier af=op de wc plassen, nodig.