En nu?

net Emma gewogen… in 6 weken maar 220 gram aangekomen…



het lijntje boog al wat van de curve af (en ze is sowieso vrij licht voor haar lengte), maar dit is wel heel erg, bijna een horizontale lijn.



Nu waren t wel 6 weken waarin van alles aan de hand was…

  • eerste tandjes
  • enorm flinke verkoudheid
  • vreselijk last van eczeem en daardoor erg slecht slapen
  • Caspers zusje is overleden, wij 2 weken naar Nederland geweest
  • Weer begonnen met werken
  • vermoeden van koemelkallergie bij Emma



    De nurse die haar woog vond wel dat ze erg naar beneden was gegaan met t gewicht, maar verder zei ze niets… ik vroeg of ik nog ergens op moest letten , iets kon doen, maar daar had ze niet echt iets op te zeggen… ze dacht dat t van de verkoudheid kwam.

    Ze vroeg vervolgens gewoon doodleuk of ik over 4 weken weer wou komen. Dat zijn er 3 geworden, want over 4 zijn we precies op vakantie en dan zou t juli worden anders en dat wou ik niet.

    Ik geloof dat ze t wel een goed idee vond om te gaan bijvoeden. Toen ik daar wat over vroeg, ivm de mogelijke koemelkallergie zei ze alleen maar heel vaag: ja dat komt wel goed, gewoon rustig aan doen…

    Jee, als t zo moet, kan ik ook zelf wel een weegschaal kopen en Emma zelf wegen. Lengte meten doen ze niet eens.



    haar gewichtscurve nog even:

Lieve schat: RELAX!

Plast en poept ze goed? Is ze vrolijk en alert?

Volgens mij is er dan namelijk niks aan de hand: sommige kindjes komen nou eens wat meer aan dan andere :mrgreen: . En zoals je zegt, er was van alles aan de hand, dus had ze waarschijnlijk gewoon minder behoefde aan eten. Met bijvoeden zou IK gewoon wachten tot ze 6maanden is en dan rustig aan beginnen met groenten en fruit.

Jasper kwam ook rond die tijd minder aan. Maar sinds hij (meer) bijvoeding krijgt/neemt :wink: , trekt dat weer helemaal bij.



En heb je toch het gevoel dat je iets wilt/moet doen: leg haar dan maar een paar dagen wat vaker aan om de productie wat op te schroeven. Misschien dat ze dan meer aankomt :think:

tja… relaxen… ik probeer t hoor, maar erg makkelijk is het gezien de situatie niet.



Verder… ja ze plast eigenlijk sinds een week ofzo niet zo goed, maar ze plast wel hoor (ik denk van de warmte). Vrolijk en alert… als ze vermaakt wordt wel, super zelfs. Heb ook niet het idee dat ze uitdroogt ofzo hoor, maar ze neemt volgens mij wel te weinig.



Vaker aanleggen wil ik wel proberen en doe ik ook wel, maar als ze geen zin heeft gaat ze bijten en dat is niet zo fijn aangezien ze tandjes heeft inmiddels . Maar ja, er zit weinig anders op, met bijvoeden wou ik inderdaad ook wachten tot de 6 maanden, al vraag ik me wel af hoe precies dat komt…



Vind t heus niet erg dat ze minder aankomt, maar 220 gram in 6 weken vind ik toch wel erg weinig en vond t wat jammer dat die nurse dan daar wel bezorgd over gaat doen en vervolgens weinig te zeggen heeft…

Rijntje :hug: maar zou het echt op de dag af zijn dat je moet wachten met bijvoeden? Volgens mij is dat een veilige norm die ze hanteren alle kindjes kunnen dan de bijvoeding aan. Maar zou ze niet gewoon iets eerder eraan toe zijn? Ze heeft immers ook snel tandjes gekregen. En inderdaad probeer wat rustiger te worden ze laat nog steeds een stijgende lijn zien dus :thumbup: Ik ga ff googelen want ik weet dat je heel voorzichtig bent ivm familiekwaaltjes, ik geef ook nog geen bijvoeding om dezelfde reden.



Heel veel sterkte :hug:

o en als ze blijkbaar geen honger meer heeft dan zit het met bv wel goed lijkt me eerder dat haar energie in t ziek zijn en eczeem gaat zitten ipv groeien de arme schat :frowning:

tja, dat is nu precies wat ik me steeds afvraag… die 6 maanden grens…



ze is natuurlijk ook 15 dagen te laat geboren en anders was ze nu misschien al 6 maanden (morgen, als ze precies op tijd geboren was geweest).



Heb gelezen dat ze tot 6 maanden zijn gekomen door middel van een experiment, waarbij ze kindjes al vanaf een maand of 3 hele stukken groenten en fruit aanboden (dus geen puree met de lepel naar binnen forceren) en pas vanaf 6 maanden gingen de kindjes het opeten… blijkbaar wil de natuur t dan pas



Dus daarom vraag ik me af, of het zo verkeerd zou zijn om Emma morgen een stukje broccoli in de hand te geven om te kijken wat ze daar dan mee doet… misschien is ze er gewoon wel aan toe.





Pff… heel nieuw hoofdstuk weer he, dat bijvoeden :smiley:

Heb ook niks kunnen vinden dacht toch dat er meer wetenschapelijke basis was om pas met 6 mnd te beginnen maar ik denk dat als jij het gevoel hebt dat ze eraan toe is je het gewoon moet doen. Ze heeft gewoon erg vroeg tandjes gekregen dus denk dat ze eraan toe is. Misschien kun je haar t aanbieden en kijken wat ze ermee doet :think: ?



Wel fotocamera paraat hebben he :mrgreen:



Sterkte :-*

Hoi hoi



Mijn vriendin woont in belgie en daar mogen ze met 4 maanden al met bijvoeding gaan beginnen.

Zij zelfs nog eerder omdat haar zoontje slecht kon poepen.

Tsja…en wij wachten hier dan tot 6 maanden?? :?

Nou wil toch ook al eerder met bijvoeding gaan beginnen!!



SUCCES!!

nou, wachten tot 6 maanden is wel beter hoor, tenzij je kindje anders aangeeft, zeggen ze hier in Engeland. Zeker met BV kun je vaak prima wachten tot de 6 maanden, aangezien je dan niet zit met dat je al maximale hoeveelheden melk geeft, want van BV mogen kindjes zoveel als ze willen.



Zoals ik al eerder schreef, als je je kindje het zelf laat bepalen, zal het rond de 6 maanden zijn dat ze wat willen eten. Eerder kunnen ze het nog niet goed verwerken en allergien ontwikkelen en dat wil ik gewoon voorkomen.



Ben er trouwens alweer wat rustiger over hoor. 220 gram is niet veel, maar er waren zoveel factoren die voor minder groei hebben kunnen zorgen, en zoals iemand al zei… het lijntje gaat nog steeds omhoog. Over 3 weken maar weer s zien, dan wordt ze gewogen op mijn verjaardag… kan niet anders dan goed zijn toch :mrgreen:

Hoi Rijntje,



Ik heb de vorige keer dat Yara gewogen is hetzelfde gehad, ze was toen bijna 6 maanden.

ze was maar iets van 130 gram gegroeid in 6 weken, maar wel 3 cm ofzo.

wij hebben dus een lange lichte dame.



Bij mij zei het CB dat het normaal is dat met BV de groei rond deze leeftijd even afneemt, dat trekt later weer aan.

Flessebabies hebben dat meestal niet.



Wel zei ze dat ik diezelfde dag nog mocht beginnen met bijvoeden, zowel fruit als groente en aardappels in 1x.

ik hoefde dus niet nog een paar dagen af te wachten tot ze precies 6 maanden was.

Volgens het CB was ze er wel aan toe, ook omdat ze niet zoveel gegroeid was dus.



Ik baalde zelf natuurlijk wel dat ze haast niet gegroeid was, maar goed, volgens CB is het dus normaal rond deze leeftijd als ze bv krijgen.



Wel ben ik meer op verzoek gaan voeden, zodra ze huilde en hongerig leek gelijk aanleggen.



Ik ben benieuwd wat ze nu weegt na een maand bijvoeden.



met 6 maanden woog ze 7180 en was ze 69 cm (bij de geboorte 4170)



Succes verder!!

Tja, niemand zegt dat het gemakkelijk is om te relaxen, maar ik wilde je gewoon graag geruststellen :hug: omdat het zo klonk alsof je een beetje in paniek was :shifty:



Volgens mij is het overigens 6 maanden na de UITGEREKENDE datum, dus niet werkelijk de dag dat ze 6 maanden is(tenzij dat hetzelfde is), want kindjes die bijvoorbeeld 2 maanden te vroeg geboren worden moeten die ‘achterstand’(sorry, weet even geen beter woord) eerst nog inhalen… Dus je zou alvast voorzichtig kunnen beginnen. Ik weet wel dat ik tegen die tijd Jasper vaak al een beetje liet ‘proeven’: dwz dat hij soms ergens aan mocht likken nemen, maar ik zorgde er wel voor dat hij niets binnenkreeg…



De 6 maanden grens komt volgens mij idd van Gill Rapley’s onderzoek waaruit blijkt dat jongere kindjes nog niet aan bijvoeding toe waren omdat ze dan ook gevoeliger waren voor krampjes/allergien en zo. Dacht ik tenminste.



De reden waarom de nurse niet veel zei op haar opmerking na, is omdat er volgens mij weinig aan te doen is. En ook al krijgen ze wel bijvoeding, groeien ze nog niet altijd even hard…



Hier overigens ook een Jasper’s curve, zoals je ziet gaat dat ook met vlagen :wink:

En dit kwam ik ook nog tegen…





Beste xxx,



Eigenlijk zie ik in de praktijk niet echt een verband tussen de behoefte van een baby om te starten met bijvoeding en zijn gewicht.



In het algemeen kunnen baby’s tot minimaal 6 maanden toe met alleen borstvoeding. Er zijn zelfs kinderen die tot 9 tot 10 maanden of een jaar vrijwel uitsluitend op borstvoeding leven. Deze kinderen doen in gezondheid en gewicht niet onder voor kinderen die al geruime tijd bijvoeding krijgen.



Omdat baby’s na een paar maanden minder hard gaan groeien, blijft de hoeveelheid borstvoeding toch nog lange tijd voldoende om tegemoet te komen aan de behoefte van de baby.



De baby werkt het voedsel weer naar buiten

Een baby is toe aan bijvoeding als hij met steun rechtop kan zitten. Daarnaast moet de baby al in staat zijn het voedsel in de mond te houden en door te slikken.



Wanneer (te) vroeg met bijvoeden gestart wordt, ziet je nogal eens dat de baby het eten weer naar buiten werkt. Vaak wordt dan gedacht dat hij de nieuwe smaak niet prettig vind. In de meeste gevallen weet de baby namelijk nog niet wat er met het voedsel gedaan moet worden en de reflex is nog zodanig dat voedsel – maar ook andere vaste stukjes – naar voren gewerkt worden. Dit is een bescherming tegen verslikken.



We kunnen echter niet volledig vertrouwen op die ingebouwde bescherming tegen verslikken. Het blijft zaak om kleine voorwerpen uit de buurt van baby’s mondje te houden en de baby niet alleen te laten tijdens eten. Ook wanneer de baby wel weet hoe voedsel doorgeslikt moet worden.



Het vermogen tot verteren

Een ander belangrijk punt in de ontwikkeling van de baby is het vermogen om het voedsel te verteren. Rond een maand of 6 blijkt het spijsverteringsstelsel van de baby zo ver ontwikkeld te zijn dat het ander voedsel dan moedermelk kan gaan verteren.



In het begin is het vaak toch nog wennen voor een baby: bepaalde soorten voedsel komen weer onverteerd in de luier terecht. Rustiger aan met introduceren van bijvoeding is dan een goede aanpak.



Eerder beginnen?

Veel moeders beginnen al eerder dan 6 maanden met bijvoeden omdat de baby eraan toe lijkt. De baby is zeer geïnteresseerd in wat papa en mama allemaal in hun mond stoppen.



Maar lang niet altijd is het daadwerkelijk interesse in eten. Als een baby makkelijk af te leiden is – bijvoorbeeld met een eigen lepeltje en een eigen bordje en zo ‘mag meedoen’ aan tafel – dan is er geen noodzaak om de baby al bijvoeding te geven.



Rond 4 maanden krijgen veel baby’s grote interesse in de wereld om zich heen: een grote interesse voor wat aan de eettafel gebeurt is daar deel van. Sommige kinderen zijn echter niet af te leiden en gaan zover dat ze het eten van je bord graaien.



Pas op bij allergieën

Een enkele keer komt het voor dat een baby echt al aan bijvoeding kan beginnen en zelf met smaak zacht voedsel naar binnen werkt.



Maar voordat een moeder besluit dat het tijd is om met de bijvoeding te beginnen, is het goed om na te gaan of de baby een vergrote kans op het ontwikkelen van allergieën heeft. In dat geval is het beter tot minimaal 6 maanden te wachten.



Onrustig in de avond

U schrijft dat uw zoontje in de avond vaak onrustiger is, ondanks herhaald aanleggen. Hij is echter niet de enige; veel baby’s zijn 's avonds onrustig en tonen een vergrote behoefte aan zuigen aan de borst.



Wanneer u vermoedt dat hij dit doet omdat hij honger heeft, dan kan het helpen om hem overdag wat vaker aan te leggen. Juist baby’s die een grote interesse in hun omgeving hebben, vergeten overdag nog weleens goed en efficiënt te drinken.



Af en toe een rustige voeding inlassen in een wat donker gemaakte en rustige omgeving gedurende de dag, kan dan net dat beetje meer energie geven waardoor de baby in de avond beter in zijn vel zit. Ook voor de moeder kan zo’n rustpuntje midden op de dag welkom zijn.



bron: http://www.ouders.nl/lacta/bv0346.htm